Dagboek van een Xantia HDi break, haar tweede leven

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Re: Dagboek van een Xantia HDi break, haar tweede leven

Berichtdoor luk - asse » zo 18 jun, 2017 20:48

:D :D :D
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Berichtdoor Alfred- » ma 19 jun, 2017 13:44

De twee lampjes van rem/achterlichten vervangen.
Ook de beide standlichtjes in de koplampen vervangen en gelijk maar de H1’s vervangen, als je toch bezig bent.

Daarna naar de (her)keuring. Nog geen km van huis begint de motor weer te razen (2500 t/m!) en gaat het lampje van motormanagement weer branden. Toch niet fijn om je wagen zo aan te bieden, dus terug naar huis. :evil:

Lexia aangesloten maar ik krijg nu elke keer:
De via de startpagina doorgegeven gegevens zijn onjuist
Controleer uw configuratie

PC opnieuw opstarten, opnieuw aansluiten, andere USB-poort. Nog eens, en nog eens en …
Lekker knoeien op de voorstoelen in de brandende zon en een laptop die bijna te heet werd om te bedienen. Ik heb het opgegeven. later maar eens uitzoeken waarom de Lexia het niet meer doet.

Met een goedkoop OBD2 tooltje heb ik de fout kunnen resetten en ben ik naar de keuring gereden.
Ik mag weer een jaartje. :D

Op terugreis langs de dealer gereden, ik stond er om exact 12:00 uur.
Alles dicht en donker. Bij de deur een bordje dat ze gesloten zijn tussen 12:00 en 13:00 uur.
Dit is de eerste keer dat ik een dealer zo precies zie werken #-o

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor henkr » ma 19 jun, 2017 19:28

Gefeliciteerd Alfred ! =D>
De aan(deel)houder wint ! :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor Alfred- » zo 16 jul, 2017 00:21

Probleem opgelost! \:D/

Het probleem was dus de gaspedaalsensor.
Wat rijdt dat weer fijn, gas los en de wagen remt weer op de motor, gewoon zoals het hoort. En ook weer een normaal stabiel stationair draaien.

Dat was afgelopen tijd wel anders, als ik het gas losliet dan bleef de wagen vaak gewoon op snelheid of gaf soms zelfs gas bij… :shock: Dan moest ik hem ‘smoren’ met de remmen, of ontkoppelen.

Vanmorgen stond Sohail met een gaspedaalsensor voor de deur. Een gokje, onderdeel uit een ander type met een ander productnummer. Maar het werkt!

Gezellig in teamverband gewerkt op de oprit, hij aan de 106 en ik aan de HDi.

Daarna het 106 ‘bommetje’ even aan de tand gevoeld. Deed me een beetje terugdenken aan mijn motorfietsverleden. Heerlijk tam en beschaafd tot 4000 toeren en daarboven het beest uithangen. En goed strak trouwens in de lange bochten. Absoluut leuk ding die 106 :D

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor henkr » zo 16 jul, 2017 07:50

Dat is geweldig nieuws Alfred!
Veel comfortabele kilometers kunnen weer volgen ! =D>

Groet Henk
henkr

Berichtdoor ZX1.4i » zo 16 jul, 2017 14:43

Alfred, sta mij toe om uitgebreid verslag te doen van dit project, waar we een hoop van hebben geleerd :D
Samen waren we al een tijdje aan het brainstormen over dit probleem, na uitgebreid uitgelezen te hebben met de Lexia, de gaspedaal sensor bleef uiteindelijk als enige over, deze dus.
Afbeelding

Echter dat ding bestaat uit 2 onderdelen, een mechanisch gedeelte en elektronisch, nr. 1920X1 is nogal prijzig, dik € 500
Eenheid 16 088 785 80 is € 100 en werd omschreven als "adapter impedantie", de logische gedachte was dat dit dan het elektronisch gedeelte moest zijn.
Een Citroen dealer in BE, wilde dat onderdeel niet leveren, ik naar de Peugeot dealer hier in NL, ja hoor kunnen we leveren, kan alleen niet retour, was dus een gok die Alfred wilde nemen.
Helaas bleek het wat anders te zijn, een soort tussenkabel, er zat een handleiding bij waarmee e.e.a. duidelijk werd.
Op de Xantia van Alfred zit er af fabriek een sensor met een ovale stekker, later is men overgegaan op een vierkante stekker, waar dit verloopkabeltje dus voor nodig is.
We vermoeden dat een deel van de elektronica in de sensor, verplaatst is naar het dikke gedeelte rechts in deze kabel.

Afbeelding

Het toeval wil dat ik naar BertEbben moest om een spiegeltje voor de 106 op te halen, heb toen als verassing een complete oud type sensor meegenomen.
Alfred was in de veronderstelling dat ik alleen met een kabeltje onderweg was, we hadden gehoopt dat zijn Xantia al de nieuwe sensor zou hebben en dat alleen het kabeltje kapot was.
Niet dus en hoewel de VDO artikel nrs. niet overeen komen, past en werkt de sensor probleemloos, ook de Lexia geeft alles goed weer zonder storingen.

Afbeelding

En zo kwamen we bij toeval tot de ontdekking dat de Xantia tot 2003 is geproduceerd :D
Klopt dit of is hier sprake van een foutje :?:

Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor henkr » zo 16 jul, 2017 15:23

Sterker nog! Ik kreeg zojuist via 1 van mijn contacten bij de fabriek te horen dat wegens de tegenvallende verkoopresultaten van dit moment de Xantia opnieuw in productie genomen wordt! :lol:

Groet Henk
henkr

Berichtdoor ZX1.4i » zo 16 jul, 2017 15:38

Haha, zou kunnen :D

Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft wat er hier niet klopt, ik was zelf ook heel erg verbaasd en achteraf zoiets van stom zeg, had ik kunnen weten :lol:
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
ZX1.4i

Berichtdoor Alfred- » zo 16 jul, 2017 16:37

Sohail, bedankt voor je uitgebreid en helder verslag.
Dit helpt de volgende Xantia-liefhebber weer bij een vergelijkbaar probleem.

Ondertussen heb ik een ‘boitier adaptation impedance’ in de aanbieding voor de liefhebber, gloednieuw in doos :lol:
(16 088 785)

Er gaat een nieuw Xantia-project komen, eentje met meetgegevens… :-$

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor mohikaan » zo 16 jul, 2017 20:32

Ach, Xantia betekend uiteindelijk "sprinkhaan" en die zijn niet uit-te-roeien...

Mohi
mohikaan

Berichtdoor henkr » zo 16 jul, 2017 21:47

Ho Ho! 't is een nachtvlinder hoor !

Groet Henk
henkr

Berichtdoor ZX1.4i » ma 17 jul, 2017 01:13

Bouwjaar 2003 is correct, het moest echter Xsara zijn ipv Xantia, een typ foutjes van de verkoper.
Echter geen Xsara HDI wat iedereen zou denken, maar een Xsara-2 met 1.6-16V benzine motor, die heeft een elektronisch gasklephuis en dezelfde gaspedaal sensor onder de motorkap.

Dit had ik moeten weten, mijn oom heeft een dergelijke Xsara en dit onderdeel heb ik gezien onder het luchtfilterhuis.
De Xsara 1.6-16V is veel verkocht, dus de kans dat je een goede gebruikte kan vinden is groot.
Daarnaast zit dit onderdeel ook in een 406 met 2.0HDI en 2.2HDI.

Afbeelding

Bij een 307, 407, C2, C3, C4, C5 is dit één geheel met het gaspedaal ipv een kabeltje naar een kastje onder de motorkap.
De modificaties om dit op een Xantia, Xsara en 406 toe te passen, zouden te duur zijn geweest voor een auto die aan het uit faseren was.
Dit is zo een elektronisch gaspedaal voor een C5, het kabeltje wat je zit is voor het "zware" schakelaartje onder het pedaal, om de limiter te overrulen.

Afbeelding
ZX1.4i

Berichtdoor Alfred- » wo 16 aug, 2017 13:59

Probleem met gaspedaal is duurzaam opgelost :D
(Verhoogd stationair draaien en wagen gaf soms zelf spontaan gas bij onder het rijden).

Tijd voor een nieuw project.

Afbeelding

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor ZX1.4i » wo 16 aug, 2017 16:53

Decibel meter ?
Zonder dat ding hoor je ook wel dat het een diesel is :D
ZX1.4i

Berichtdoor jantje1948 » wo 16 aug, 2017 18:15

:lol:
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
jantje1948

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen