Facom's 1.8i 16v - G3

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Facom » do 09 aug, 2012 23:59

Heb de wagen van Chinco 7 augustus gekocht.

Radio, speakers en handsfree van mijn oude Xant gisteren overgezet.
Daarna radio er weer uit, want de dashboardverlichting moest ik vervangen (28 lampjes......) en daar moet bij de type 2 de radio ook voor los, maar het stuur kon gelukkig wel blijven zitten.
Alles gelukt, maar net 2 lampjes te weinig, want de kachelmodule heeft net weer een afwijkend type, die doe ik dus later nog wel eens.
Trouwens wel leuk: een blister met 2 lampjes is bijna 3 euro, terwijl een verpakking met 10 maar 4 euro is......

Voor de rest weinig op de wagen aan te merken. Ziet er goed uit ondanks wat kleine deukjes en lakbeschadigingen, maar dat is allemaal te overzien. Het leer zit fantastisch, en de airco is ijskoud (man wat heb ik die gemist al die jaren)
Het overschakelen naar gas gebeurt automatisch, en is onmerkbaar: heerlijke installatie.
De koppeling gaat wel zwaar en grijpt hoog aan, daar moet ik naar kijken. Hoewel ik het idee heb dat het niet echt te zwaar is, maar meer het gevoel dat je de pedaal eigenlijk dieper zou moeten kunnen trappen. (alsof de kabel te strak staat) Misschien eens naar de vrije slag v/d kabel kijken zodra ik weekend heb.

Nu bij m'n oude Xant nog wel even de bedrading fatsoeneren (want radio etc. verwijderd) daarna een verse APK erop en verkopen, want ik kan hem niet schorsen, en 2 voor de deur is te duur. (en de buren klagen dat ze nergens kunnen parkeren)
O ja: de tank is ook nog driekwart vol, dus dat wordt aftappen en overhevelen. even kijken hoe dat het makkelijkste is. :wink:

De winterbanden op velg van mijn oude Xantia passen, maar het ziet er niet mooi uit (14 inch ipv 15) dus misschien gaan de winterbanden wel met de oude xant mee, en koop ik tzt een nieuwe set.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: Chinco's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Chinco » vr 10 aug, 2012 00:36

Succes met deze fijne wagen, Hennie!

@Mods: zou 1 van jullie zo goed willen zijn om in de topictitel van mijn eerste bericht "Chinco's" te vervangen door "Facoms"? Of iets anders wat Hennie leuk vindt? Bvd.
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor JW-C5 » vr 10 aug, 2012 00:53

Ik heb de postings even afgesplitst en er een nieuw topic mee aangemaakt, met verwijzing naar Chinco's draadjes.

Desgewenst kan ik daar nog wat in poetsen dan wel aanpassen, laat maar even weten via een PB of dat nodig is.

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
Avatar gebruiker
JW-C5
 
Berichten: 11310
Geregistreerd: zo 16 nov, 2003 17:38
Woonplaats: 030

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Facom » vr 10 aug, 2012 11:37

Dank U!

Vervolg:

Afbeelding
Hier staat 'ie dan op de nieuwe standplek.
Afbeelding
Andere hoek, met de oude op de achtergrond.

Afbeelding
Achterzijde van een Type 2 klokkenhuis. (28 lampjes in mijn uitvoering, want niet allemaal in gebruik)

Afbeelding
Wel een tip: markeer met een stift de ongebruikte gaten, zodat je na het wisselen van het lampje weet in welk gat hij terug moet......

Vanmorgen tevens de ruitenwissers terug gemonteerd (deze had ik opnieuw gespoten, want de alu-corrosie had toegeslagen)
Ook een kan roestomvormer gehaald, gaan we binnenkort de aangetaste heulieux hoek van binnen en van buiten aanpakken

Binnenkort de ardennen in met de dame: ik kan niet wachten.. :D
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Chinco » vr 10 aug, 2012 11:52

@JW: dank je.

@Hennie: het doet me echt goed dat ze ook bij jou zo vertroeteld wordt.
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Facom » vr 10 aug, 2012 16:34

Nog een tip voor de inbouwers van een carkit met microfoon.
(Heb zelf een parrot CK3100)

Bij m'n vorige Xant had ik de microfoon tussen de 2 zonnekleppen zitten: werkte perfect, maar met gebruik van de klep, werd telkens de microfoon weggedrukt.
In m'n Scenic zat hij op het kastje v/d parrot (OK, maar niet zo mooi)

Nu eens geprobeerd of hij ook nog werkt als je hem achter het speakkerrooster (v/d dashtweeter) wegwerkt. (vastgezet met een ty-rap)
En: warempel geen verschil in kwaliteit of volume hoorbaar, maar wel lekker uit het zicht.
Het bedieningskastje heb ik links van het stuur (achter de knipperlichthendel op de sierstrip) De kabel verdwijnt via de naad tussen de paneeldelen uit het zicht.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor moeke » za 11 aug, 2012 19:29

mooi te lezen hoe de xantia liefhebbers hun auto vertroetelen

enne, die heuliez hoek heeft een schadebedrijf bij mijn Xantia perfect opgelost. zit in Nijnsel.
kost wel wat, heb je ook wat.
moeke
 
Berichten: 579
Geregistreerd: vr 04 sep, 2009 21:53

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Facom » za 11 aug, 2012 19:52

Ik probeer het eerst zelf :)
Eerst wachten tot het weekend is (ik werk in ploegen: mijn weekend begint de 14e en duurt 4 dagen)
Ondertussen ook de parkeerhulp binnen gekregen, beginnen we dan ook meteen aan.
Gelukkig staat er een mooie FAQ op het forum :D

Qua schade (deukjes) zat ik te denken om eens contact op te nemen met zo'n PDR bedrijf (uitdeuken zonder spuiten) schijnt ook niet zo duur te zijn.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Breeze » za 11 aug, 2012 21:56

Tijdens de CiFo- meeting in Hedel van april jl. zag ik een presentatie van deze club: http://www.dshrepair.nl uit Den Bosch. Die hebben mijn poffertjespan perfect gerepareerd voor ong. de halve prijs van die van de verzekeringsexpert.
Zie ook: De V6 Break van Breeze.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Avatar gebruiker
Breeze
 
Berichten: 6219
Geregistreerd: di 22 dec, 2009 22:50
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Facom » zo 12 aug, 2012 13:10

Vanmorgen wat tijd gehad (vannacht 1e nachtdienst, dus hele dag vrij).
Begonnen met het beruchte hoekje:
Afbeelding
Ik heb ze erger gezien op het forum.
Eerst ontvet met remmenreiniger (Chinco had de roestplek vet gehouden om verergering te voorkomen)

Afbeelding
De gebruikte spulletjes

Afbeelding
Na het ontvetten de losse roest verwijderd met een kleine staalborstel (kwam niet veel vanaf)

Afbeelding
De roestomvormer met een kwast in enkele lagen aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding
En laten drogen

Afbeelding
Deze roestomvermer heb ik gebruikt (CRC 750ml)
Deze variant is lekker dik, en loopt niet als water overal langs.

Afbeelding
Nu de binnenkant aanpakken. Eerst de dop verwijderen.
Afbeelding

Afbeelding
Binnenkant geen roest te zien........
Toch lekker ruim ingekwast met roestomvormer.
Afbeelding
Daarna alles volgespoten met tectyl (zit een slangetje met sproeikop bij)

Afbeelding
Daarna de stomme fout gemaakt om de dop door het gat te drukken bij het terugplaatsen zodat hij naar binnen viel. :oops:
Het is daar binnen een grote en diepe ruimte (ideaal voor smokkelwaar......) :wink:
Afbeelding
Met de endoscoop en een derde handje de dop eruit gevist

Afbeelding
Chinco was zo goed geweest om een lakstift bij de wagen te leveren.
Afbeelding
De stap "lichtjes opschuren" van de roestomvormer even overgeslagen. eerst eens kijken hoe deze fix het houdt, daarna doe ik het netjes over.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Facom » zo 12 aug, 2012 13:42

Zo, en nu de volgende klus: de zware koppeling.

Dankzij deze schitterende handleiding http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=6&t=12675&start=0 Was de klus snel geklaard (moest wel het luchtfilter weghalen, wat bij m'n vorige Xant niet hoefde)

Net als ik dacht: de kabel stond gewoon veel te strak afgesteld.
Na een slag of 3 losser gedraaid te hebben voelt de pedaal een stuk beter.
Ik hoef nu ook niet meer naar het aangrijpingspunt te "zoeken" het wegrijden gaat een stuk makkelijker :D

Zaaaalig....
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor JW-C5 » zo 12 aug, 2012 14:31

Mooi dat ook dit probleempje uit de wereld is :wink:

Kleine kanttekening: komt de koppeling nu nog wel helemaal vrij?
Zwaar gaan van een koppeling is meestal een teken dat de plaat begint te slijten, de diafragmaveer van de drukgroep oefent dan meer kracht uit die overwonnen moet worden bij het intrappen van de koppeling....

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
Avatar gebruiker
JW-C5
 
Berichten: 11310
Geregistreerd: zo 16 nov, 2003 17:38
Woonplaats: 030

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Facom » zo 12 aug, 2012 15:26

Gaat makkelijk in de versnelling en kruipt niet.

Verder slaat motor af bij koppeling op laten komen in 1 op handrem .
Proberen weg te rijden in 3e zonder gas geven lukt ook niet.
En anders gaan we het wel ruiken......

Er zullen nog wel meer van die testjes zijn.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Chillin' Xant » ma 13 aug, 2012 05:59

Ik hoop dat je goed zit met de aanpak van je Heulieuz-hoek. Bij de Break zit het euvel namelijk aanzienlijk hoger (zie o.a.) mijn posting hierover...
Ook bij mij was het achter die grote tectyldop in de dorpel als nieuw, maar het kwaad zit in de laag erboven. Hoe die constructie bij de Berline precies zit weet ik niet, maar ik zou hoger in de wielkast ook nog ff checken...

viewtopic.php?f=1&t=16690&p=283675

Afbeelding

Rechts op de foto zie je waar het 'lek' zit, in mijn geval zo'n 20cm boven de tectyldop...
Afbeelding
Avatar gebruiker
Chillin' Xant
 
Berichten: 1802
Geregistreerd: wo 23 nov, 2005 22:59
Woonplaats: Voorburg

Re: Facom's 1.8i 16v - G3

Berichtdoor Facom » ma 13 aug, 2012 16:35

Bedankt, ik zal er binnenkort nog eens goed kijken.
Ik heb hier trouwens al een vervangingsdeel klaarliggen (meegekregen bij de auto), maar als ik laswerk kan voorkomen is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten