Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor trxke » do 02 maart, 2017 23:14

Zoals enkele weken terug gemeld in het topic "Xantia en/of onderdeel gespot op Marktplaats / Ebay / et" heb ik de Xantia met kenteken 05-GL-HH gekocht.

Deze dus:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De auto stond te koop met een hele boel foto's die een goede indruk gaven , op die foto's was ook een hele stapel onderhoudsfacturen te zien, ook de prijs was erg laag.
Dat en het feit dat een TCT break nog zelden word aangeboden zeker in X2 deed mij besluiten een mailtje te sturen.
Na wat overleg met de verkoper hoe alles kon geregeld worden zonder dat ik de rit van 350km enkel zou moeten doen om tot daar te komen, heb ik de auto gekocht zonder te zien in het echt.
Vervolgens heb ik vervoer geregeld en is afgelopen dinsdag de auto bij mij afgezet.

Nu wist ik al op voorhand dat dit een project auto was en ben dus zeker niet teleurgesteld in de staat van de auto.
Het is in de eerste plaats een originele en dus onverprutste auto die +260000km gelopen heeft en heeft om hem naar mijn normen goed te krijgen heel wat werk nodig.
Op het eerste zicht is de basis wel goed, dit weekend zet ik hem op de 2palen brug en zal ik alles goed bekijken maar ik ben nu al zeker dat ik er mee door ga.

Ik zal proberen om hier zo veel mogelijk neer te schrijven van wat er aan gaat gebeuren en nog moet aan gebeuren (net zoals ik met mijn andere Xantia break heb gedaan, welke ik zeker niet ga weg doen!)

Wat ik zeker al wil zijn ook Belfast velgen op deze Xant dus de velgen die er nu opstaan zal ik waarschijnlijk verkopen of ruilen, hoogst waarschijnlijk met de banden die er op staan.
Er staan nu nog goede 205/60 H banden op maar als ik het goed heb moeten er officieel V-banden op dus met deze banden geraak ik niet door de keuring.

Ondertussen heb ik ook al Citroën Nederland gecontacteerd betreffende het Europeesgelijkvormigheidsattest wat ik nodig heb om de Xantia in te schrijven bij de DIV.
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
Avatar gebruiker
trxke
 
Berichten: 340
Geregistreerd: ma 12 maart, 2012 13:37
Woonplaats: België

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor Timo1990 » do 02 maart, 2017 23:30

Gaaf, ga ik zeker volgen!

Weet je zeker dat je er Belfasts op wilt zetten? Heb je wel eens een foto gezien van een type 2 Xantia met type 1 Belfast velgen? Persoonlijk vind ik het echt geen gezicht, de velgen zijn te ouderwets voor een type 2 Xantia.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Mégane Estate 2015 wit
Renault Espace 1000 TSE 1986 groen
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor Jochem » do 02 maart, 2017 23:37

Gaaf project! Maar als je hem onverprutst wilt houden laat dan idd de originele velgen er onder zitten. Bovendien zijn Belfasts bijzonder zeldzaam aan het worden in onze contreien, en zijn ze ook niet leverbaar geweest op t2 Xantia's. Voor de rest niets dan lof! :D

Hoe is de Heuliez-hoek? Bij een Break op leeftijd het eerste waar naar gekeken wordt lijkt me. Ben benieuwd naar de voortgang :)
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Avatar gebruiker
Jochem
Moderator
 
Berichten: 5134
Geregistreerd: zo 14 dec, 2008 14:28
Woonplaats: Zwolle

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor M&M » do 02 maart, 2017 23:39

Mee eens, deze staan juist erg goed!

Suc6 met het project :-)
Huidige Xantia ;
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1999 Vert Vega
Ex Xantia's ;
Xantia II 3.0i V6 24v Exclusive 1998 Blue Mauritius
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1998 Gris Quartz
Xantia 1b 2.0i 16v SX 1996 Blue Mauritius
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8888
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor trxke » vr 03 maart, 2017 14:08

De Heuliez-hoek is rechts zeer goed maar links is hij erger dan het bij mijn 1.8 was, maar niet zo erg dat het uitbreid is.
Het is goed te herstellen op dezelfde manier als ik bij de 1.8 heb gedaan.
De passagiersdeur hangt enorm af en is bijna niet dicht te krijgen, de onderste scharnier op de carrosserie lijk los te zitten...

Die Belfast's staan naar mijn idee lang niet slecht op een t2 ik heb ze namelijk ook om m'n 1.8:
Afbeelding

Ik wil velgen met een open naafgat gewoon om de reden dat ik dan zelf mijn banden kan monteren, op die manier kan ik goedkoop aan banden geraken en koop ik wat ik wil.
Zo kost mij een setje 205/60 15 91V van een goed merk slechts 240,-

Ik hou inderdaad van een originele auto maar dat er t1 velgen onder een t2 zitte daar maak ik dan weer niets uit, en persoonlijk ben ik niet weg van de velgen die er nu opstaan.
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
Avatar gebruiker
trxke
 
Berichten: 340
Geregistreerd: ma 12 maart, 2012 13:37
Woonplaats: België

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor NdeJ » vr 03 maart, 2017 16:14

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Zo'n TCT lijkt mij ook wel wat. 8) Mooie kleur ook! :wink:

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor Woutosaurus » vr 03 maart, 2017 20:42

Mooie auto =D> Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken en ga het zeker volgen! De velgen die er nu op zitten zou ik ook vervangen :wink:
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Avatar gebruiker
Woutosaurus
 
Berichten: 688
Geregistreerd: do 31 maart, 2011 19:56

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor luk - asse » za 04 maart, 2017 01:34

En ik ben het meest benieuwd hoe het rijgedrag zal zijn met die veel koppelrijkere motor dan de 1.8. Schakellui rijden, rustigere motorloop door weinig toeren? En of-ie zo dorstig is als zijn reputatie.
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen maar nu C3 Aircross 1.2 EAT6
Avatar gebruiker
luk - asse
 
Berichten: 5440
Geregistreerd: za 14 dec, 2002 22:56
Woonplaats: Asse-Kobbegem (B)

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor Albert » za 04 maart, 2017 14:03

Gefeliciteerd en veel rijgenot van jouw nieuwe aanwinst. :)
Drie liter V-zesje (4) en Saxo vts.
Avatar gebruiker
Albert
 
Berichten: 919
Geregistreerd: ma 10 maart, 2003 23:45
Woonplaats: Brummen

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor trxke » di 07 maart, 2017 21:35

Dank voor de reactie's :!:
Ik wou eigenlijk al langer een TCT break maar zag eigenlijk de sleur van het invoeren niet zitten, ik weet niet of het waar is maar ik heb mij later vertellen dat ze in België niet officieel verkocht zijn.
Toen ik dan deze advertentie zag dacht ik dit kan wel iets zijn om het toch te doen.

luk - asse schreef:En ik ben het meest benieuwd hoe het rijgedrag zal zijn met die veel koppelrijkere motor dan de 1.8. Schakellui rijden, rustigere motorloop door weinig toeren? En of-ie zo dorstig is als zijn reputatie.
groet, luk


Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd hoe het rijd, ik heb 11j geleden heel kort een Xm TCT break gehad, maar ik moet zeggen dat de motor mij niet imponeerde zoals de CX Gti Turbo dat doet.
De Xm dan zelf was qua zit houding zicht en omvang van de neus niet mijn ding, dus heb ik deze ook weer weg gedaan.
Uiteindelijk zijn dit 2 verschillende benzine Turbo motoren die beide ontwikkelt zijn met een ander doel voor ogen.
Zo is de CX veel brutaler en sneller bij de krachts opbouw en is de Xm een sterke motor met een veel minder explosieve krachts opbouw.
Qua schakelen zal dit voor mij niet veel uitmaken denk ik bij de CX Turbo schakel ik ook niet minder dan bij de Xantia, wel is het oppassen dat je hier niet te veel gas geeft en je vroeg doorschakelt zodat de turbo er niet vol in komt anders ga je naar een verbruik van boven de 15l en gaan je banden ook snel weg slijten om maar te zwijgen van de snelheids overtredingen.
Ik had het idee met de Xm dat deze op dat punt rustiger reed, maar dat is ook al weer lang geleden...

Woutosaurus schreef:Mooie auto =D> Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken en ga het zeker volgen! De velgen die er nu op zitten zou ik ook vervangen :wink:


Welke velgen zou jij erop zetten?
Ik wil velgen met naafgat, wat is er origineel geleverd?
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
Avatar gebruiker
trxke
 
Berichten: 340
Geregistreerd: ma 12 maart, 2012 13:37
Woonplaats: België

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor M&M » di 07 maart, 2017 21:38

Venise met gat !!! :wink:
Huidige Xantia ;
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1999 Vert Vega
Ex Xantia's ;
Xantia II 3.0i V6 24v Exclusive 1998 Blue Mauritius
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1998 Gris Quartz
Xantia 1b 2.0i 16v SX 1996 Blue Mauritius
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8888
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor boes » di 07 maart, 2017 21:45

De mooiste...
Venise
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 756
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor Timo1990 » di 07 maart, 2017 22:11

Een XM/Xantia Turbo vergelijken met een CX Turbo is wel een beetje appels en peren vergelijken. De Xantia is een TurboCT, waarbij CT staat voor 'Constant Torque'. Dat betekend dat 'ie bij laag toerental dus al veel trekkracht levert (en dus geen zogenaamd turbogat heeft), die bij stijgend toerental mooi gelijk blijft. Zowel bovenin als onderin dus veel trekkracht. Allebei daarom dus een compleet ander motorkarakteristiek.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Mégane Estate 2015 wit
Renault Espace 1000 TSE 1986 groen
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor trxke » vr 10 maart, 2017 14:38

Het was niet mijn bedoeling om de motoren te vergelijken, maar wel het hoge koppel op lage toeren wat beide motoren hebben en wat hier het effect van is bij het rijden/schakelen.

Hier zijn wat foto's van de onderzijde.

Afbeelding
Voorzijde blok en versnellingsbak.
LHM lekage is het grootse probleem.

Afbeelding
de turbo lijkt koelvloeistof gelekt te hebben.
Ook hoor ik hier de motor petsen/puffen ik verdenk de pakking tussen uilaatspruitstuk en cilinderkop, maar het zou ook de pakking van de turbo op het uitlaatspruitstuk kunnen zijn.
De RGY motor in mijn Xm had dit ook als ik hem een jaar later na verkoop terug zag, dit was als ik het mij goed herinner een gekent probleem bij de RGY.
Is dit bij de RGX ook zo, en wat is eigenlijk het verschil tussen RGY en RGX?

Afbeelding
Uitlaatkoppeling met kat heeft zijn tijd gehad.

Afbeelding
Achterdemper koppeling met tussendemper is ook niet schitterend meer.

Ondertussen heb ik al een kompleet nieuwe uitlaat inclusief kat klaar liggen, kat en tussendemper was geen probleem maar de achterdemper is zo goed als nergens leverbaar.
Zelfs Bosal heeft de TCT break niet meer in hun catalogus staan...

Afbeelding
Hier ontbreekt iets (vooraan rechtst onder koplamp naast de radiator), kan het de ruitensproeier zijn?

Afbeelding
Achterzijde blok.

Afbeelding
Distributie zijde.
De distributie spanrol/waterpomp of de spanrollen van de multiriem rammelen.
Laatste distributiewissel die ik teruggevonden heb in de facturen was is 2005 en op 112000km, we zitten nu op 262000km.
De komplete distributie met waterpomp en multiriem met rollen zijn al besteld, maar ik vraag mij af of er normaal geen krukaspoulie met demper op zit, dit lijkt een volle poulie?

En dan nu de Heulieux hoek:
Afbeelding
Ik vind dit zeer goed meevallen en verwacht hier geen probleem mee om te maken, de rechtse kant is roest vrij.

Verder is ook de toerenteller stuk, de wijzer lijkt doorgeslagen, hoe is dit te repareren?
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
Avatar gebruiker
trxke
 
Berichten: 340
Geregistreerd: ma 12 maart, 2012 13:37
Woonplaats: België

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor M&M » vr 10 maart, 2017 16:58

Die toerenteller is toch een ferme klap op het dashboard als ik de draadjes geloven mag :-)
Huidige Xantia ;
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1999 Vert Vega
Ex Xantia's ;
Xantia II 3.0i V6 24v Exclusive 1998 Blue Mauritius
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1998 Gris Quartz
Xantia 1b 2.0i 16v SX 1996 Blue Mauritius
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8888
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten