Xantia voor beginner

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Re: Xantia voor beginner

Berichtdoor Edwar » di 11 sep, 2018 00:16

Was een berline, en ja hoor, de stoel stond op z'n laagst :D Kan misschien zijn dat de Break net iets ruimer is? Maar ja, het aanbod aan Breaks vind ik erg beperkt.
Edwar
 
Berichten: 12
Geregistreerd: za 25 aug, 2018 02:00

Re: Xantia voor beginner

Berichtdoor Feije » di 11 sep, 2018 00:21

Voorin denk ik niet dat het veel uitmaakt, maar je zou eens een Break kunnen proberen natuurlijk. Maar ik bedoelde eigenlijk meer of je in een type 1 of type 2 had gereden (welk jaar?), en met wat voor motor. En ben je misschien toevallig aan een diesel gewend? Die zal nooit zoveel toeren nodig hebben als een benzine natuurlijk...
Avatar gebruiker
Feije
 
Berichten: 551
Geregistreerd: di 11 jul, 2017 17:55

Re: Xantia voor beginner

Berichtdoor Edwar » di 11 sep, 2018 00:27

Type 2, met 2.0. En nee, ik heb weinig auto gereden in mijn leven en nog nooit diesel! Heb nog het meest gereden in een oude peugeot, maar ook dat is alweer 15 jaar geleden.
Edwar
 
Berichten: 12
Geregistreerd: za 25 aug, 2018 02:00

Re: Xantia voor beginner

Berichtdoor Feije » di 11 sep, 2018 00:48

Hmm, van een tweeliter had ik die klacht niet zo snel zien aankomen eigenlijk, al heb ik er zelf nooit mee gereden. Als je een 2.0 onderin al traag vindt kun je een 1.8 16v ook wel laten zitten... Je zou misschien nog naar een achtklepper kunnen kijken. Ik meen op dit forum een keer gelezen te hebben dat een 1.8 8v onderin zelfs iets sneller is dan een 2.0 16v. Of dat voor een type 2 8v ook nog geldt weet ik niet, dat is een geknepen model van de 1.8 8v die tot '95 geleverd werd. Dat is dan ook meteen het nadeel aan de achtkleppers: ze zijn in ongeknepen vorm maar tot '95 geleverd (2.0 8v automaat: '98). En een later model is toch wat luxer en moderner. Hier en daar ook degelijker, maar of dat ook daadwerkelijk veel invloed heeft op de betrouwbaarheid betwijfel ik. Als ik eens een luxe 2.0 8v tegenkom gooi ik 'm wel in dit draadje ;). Ze bestaan wel, maar zie ze maar te vinden...
Dan heb je ook nog de Turbo CT (2.0 8v met turbo) en de v6 (2.9). Die zijn beide wel vrij lang leverbaar geweest en trekken erg lekker. Als je een verbruik van 1 op 10 en €180 MRB per kwartaal voor lief wilt nemen kan ik ze beide van harte aanraden, maar als dat niet zo is zijn een 1.8 of atmosferische 2.0 waarschijnlijk handiger ;)
Laatst bijgewerkt door Feije op di 11 sep, 2018 01:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Feije
 
Berichten: 551
Geregistreerd: di 11 jul, 2017 17:55

Re: Xantia voor beginner

Berichtdoor Feije » di 11 sep, 2018 01:02

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... 419351835a
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... 0fe2c827b/
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... 2de3a7eba/
https://www.autowereld.nl/citroen/xanti ... tails.html
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citro ... ?cldtidx=3
Hmm, een nette 2.0 8v vinden is op zich beter te doen dan ik had verwacht. Je zou misschien kunnen kijken of dit beter bevalt, door bijvoorbeeld een proefrit aan te vragen, of een medeforummer met een Xantia met zo'n motor te vragen of je een stukje mag rijden. Als het niet bevalt weten we dat tenminste ook... Let wel: al deze Xantia's hebben bijvoorbeeld geen airco. Dat was wel leverbaar, maar ik heb het in Nederland op dit moment niet kunnen vinden met die motor. Zo zijn er nog wel wat dingetjes die op latere modellen (bijna) standaard waren maar hier meestal niet op zaten. Airco zou voor mij persoonlijk wel de belangrijkste zijn.

EDIT: In het hele bovenstaande verhaal ga ik er blindelings van uit dat de Xantia met 2.0 16v waar je in proefgereden hebt naar behoren reed. Dat hoeft natuurlijk niet per se het geval te zijn. Zoeken of er verschil zit tussen individuele Xantia's kan dus lonen ;)
Avatar gebruiker
Feije
 
Berichten: 551
Geregistreerd: di 11 jul, 2017 17:55

Re: Xantia voor beginner

Berichtdoor M&M » di 11 sep, 2018 09:37

Dat is natuurlijk sowieso een lastige bij het kopen van een oude auto, je weet nooit of die wel rijdt zoals het hoort ( als je nooit eerder Xantia heb gereden )....

Ook wat betreft vering , achterstallig onderhoud komt nu eenmaal regelmatig voor en dan is dit vaak een onderdeel wat daar als eerste onder lijdt ;-)
Had de stoel wel hoogte verstelling , dat is niet standaard namelijk ( comfort pakket ) tenzij het een exclusive betrof.

Een 2.0 16v houdt van toeren maken maar dat geldt eigenlijk voor alle moderne motoren ( een Xantia is wel gemaakt om relaxed mee te rijden, niet voor de stoplichtsprintjes , een activa daargelaten misschien ) , rempedaal is direct , m.i juist heel fijn en gewoon een kwestie van wennen.
HP voitures remmen uitstekend ! :P

Heel veel suc6 en idd miss eens een ander exemplaar proberen :-)
2CV AZ-A ‘68 Blue Cyclades & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8840
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: Xantia voor beginner

Berichtdoor boes » di 11 sep, 2018 19:35

Ik zat prima met 1,92m
De elektrisch verstelbare stoelen zijn een aanrader.
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 733
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: Xantia voor beginner

Berichtdoor Feije » di 11 sep, 2018 20:24

Tsja, lengte alleen zegt ook niet alles. Ik heb met mijn 1,81m toch eerder last van te weinig hoofdruimte dan een vriend van me die 1,86m is. Het verschil? Hij heeft veel langere benen dan ik en mijn bovenlijf is groter. TS is dan wel kleiner dan 1,92m, maar kan best een groter bovenlijf hebben en dus meer problemen met de hoofdruimte krijgen.
Neemt niet weg dat de elektrische stoelen (vooral die van het ergonomiepakket) of Activa-stoelen zeker aanraders zijn. Je kunt ze er achteraf ook nog vrij makkelijk in zetten.
Avatar gebruiker
Feije
 
Berichten: 551
Geregistreerd: di 11 jul, 2017 17:55

Vorige

Keer terug naar Advies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten