Xantia voor beginner

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Re: Xantia voor beginner

Berichtdoor Edwar » di 11 sep, 2018 00:16

Was een berline, en ja hoor, de stoel stond op z'n laagst :D Kan misschien zijn dat de Break net iets ruimer is? Maar ja, het aanbod aan Breaks vind ik erg beperkt.
Edwar

Berichtdoor Feije » di 11 sep, 2018 00:21

Voorin denk ik niet dat het veel uitmaakt, maar je zou eens een Break kunnen proberen natuurlijk. Maar ik bedoelde eigenlijk meer of je in een type 1 of type 2 had gereden (welk jaar?), en met wat voor motor. En ben je misschien toevallig aan een diesel gewend? Die zal nooit zoveel toeren nodig hebben als een benzine natuurlijk...
Feije

Berichtdoor Edwar » di 11 sep, 2018 00:27

Type 2, met 2.0. En nee, ik heb weinig auto gereden in mijn leven en nog nooit diesel! Heb nog het meest gereden in een oude peugeot, maar ook dat is alweer 15 jaar geleden.
Edwar

Berichtdoor Feije » di 11 sep, 2018 00:48

Hmm, van een tweeliter had ik die klacht niet zo snel zien aankomen eigenlijk, al heb ik er zelf nooit mee gereden. Als je een 2.0 onderin al traag vindt kun je een 1.8 16v ook wel laten zitten... Je zou misschien nog naar een achtklepper kunnen kijken. Ik meen op dit forum een keer gelezen te hebben dat een 1.8 8v onderin zelfs iets sneller is dan een 2.0 16v. Of dat voor een type 2 8v ook nog geldt weet ik niet, dat is een geknepen model van de 1.8 8v die tot '95 geleverd werd. Dat is dan ook meteen het nadeel aan de achtkleppers: ze zijn in ongeknepen vorm maar tot '95 geleverd (2.0 8v automaat: '98). En een later model is toch wat luxer en moderner. Hier en daar ook degelijker, maar of dat ook daadwerkelijk veel invloed heeft op de betrouwbaarheid betwijfel ik. Als ik eens een luxe 2.0 8v tegenkom gooi ik 'm wel in dit draadje ;). Ze bestaan wel, maar zie ze maar te vinden...
Dan heb je ook nog de Turbo CT (2.0 8v met turbo) en de v6 (2.9). Die zijn beide wel vrij lang leverbaar geweest en trekken erg lekker. Als je een verbruik van 1 op 10 en €180 MRB per kwartaal voor lief wilt nemen kan ik ze beide van harte aanraden, maar als dat niet zo is zijn een 1.8 of atmosferische 2.0 waarschijnlijk handiger ;)
Laatst bijgewerkt door Feije op di 11 sep, 2018 01:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Feije

Berichtdoor Feije » di 11 sep, 2018 01:02

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... 419351835a
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... 0fe2c827b/
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... 2de3a7eba/
https://www.autowereld.nl/citroen/xanti ... tails.html
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citro ... ?cldtidx=3
Hmm, een nette 2.0 8v vinden is op zich beter te doen dan ik had verwacht. Je zou misschien kunnen kijken of dit beter bevalt, door bijvoorbeeld een proefrit aan te vragen, of een medeforummer met een Xantia met zo'n motor te vragen of je een stukje mag rijden. Als het niet bevalt weten we dat tenminste ook... Let wel: al deze Xantia's hebben bijvoorbeeld geen airco. Dat was wel leverbaar, maar ik heb het in Nederland op dit moment niet kunnen vinden met die motor. Zo zijn er nog wel wat dingetjes die op latere modellen (bijna) standaard waren maar hier meestal niet op zaten. Airco zou voor mij persoonlijk wel de belangrijkste zijn.

EDIT: In het hele bovenstaande verhaal ga ik er blindelings van uit dat de Xantia met 2.0 16v waar je in proefgereden hebt naar behoren reed. Dat hoeft natuurlijk niet per se het geval te zijn. Zoeken of er verschil zit tussen individuele Xantia's kan dus lonen ;)
Feije

Berichtdoor M&M » di 11 sep, 2018 09:37

Dat is natuurlijk sowieso een lastige bij het kopen van een oude auto, je weet nooit of die wel rijdt zoals het hoort ( als je nooit eerder Xantia heb gereden )....

Ook wat betreft vering , achterstallig onderhoud komt nu eenmaal regelmatig voor en dan is dit vaak een onderdeel wat daar als eerste onder lijdt ;-)
Had de stoel wel hoogte verstelling , dat is niet standaard namelijk ( comfort pakket ) tenzij het een exclusive betrof.

Een 2.0 16v houdt van toeren maken maar dat geldt eigenlijk voor alle moderne motoren ( een Xantia is wel gemaakt om relaxed mee te rijden, niet voor de stoplichtsprintjes , een activa daargelaten misschien ) , rempedaal is direct , m.i juist heel fijn en gewoon een kwestie van wennen.
HP voitures remmen uitstekend ! :P

Heel veel suc6 en idd miss eens een ander exemplaar proberen :-)
Huidige Xantia ;
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1999 Vert Vega
Ex Xantia's ;
Xantia II 3.0i V6 24v Exclusive 1998 Blue Mauritius
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1998 Gris Quartz
Xantia 1b 2.0i 16v SX 1996 Blue Mauritius
M&M

Berichtdoor boes » di 11 sep, 2018 19:35

Ik zat prima met 1,92m
De elektrisch verstelbare stoelen zijn een aanrader.
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes

Berichtdoor Feije » di 11 sep, 2018 20:24

Tsja, lengte alleen zegt ook niet alles. Ik heb met mijn 1,81m toch eerder last van te weinig hoofdruimte dan een vriend van me die 1,86m is. Het verschil? Hij heeft veel langere benen dan ik en mijn bovenlijf is groter. TS is dan wel kleiner dan 1,92m, maar kan best een groter bovenlijf hebben en dus meer problemen met de hoofdruimte krijgen.
Neemt niet weg dat de elektrische stoelen (vooral die van het ergonomiepakket) of Activa-stoelen zeker aanraders zijn. Je kunt ze er achteraf ook nog vrij makkelijk in zetten.
Feije

Berichtdoor Edwar » zo 23 sep, 2018 12:48

Heb gisteren voor het eerst een hele dag in een Xantia gereden, gehuurd via snappcar. Was zelfs een type 1, 2.0i, waarschijnlijk uit 95. Een leuke ervaring! Echt een mooie auto en het rijden (motor / toeren / remmen) vond ik nu ook prima. Maar die zithouding blijft moeilijk. Ook met de stoel in de laagste stand kom ik te hoog uit. Gevolg: leuning naar achteren, stoel naar voren, knieen gaan een hoek maken, dijbeen heeft geen steun meer aan de zitting, en mijn hoofd komt te ver van de hoofdsteun (die zoiezo te laag is) uit.
Dillemma voor mij is nu: hoe erg is dit precies? Het is zo'n leuke auto .... En voor een dagje of korte ritjes is het natuurlijk ook niet zo erg, maar ik vrees dat dit toch wel irritant gaat worden als je er een keer mee naar Frankrijk wilt.
Of zou er nog iets aan te doen zijn? Enige wat ik me kan voorstellen is een andere stoel, die wat lager kan. Geldt dat voor de elektrisch bedienbare of de Activa stoelen? Een andere stoel plaatsen lijkt me nog niet eenvoudig, en of het echt helpt ...
Edwar

Berichtdoor M&M » zo 23 sep, 2018 13:20

Probeer eens een Xantia zonder hoogteverstelling , dat mechanisme neemt namelijk ook ruimte in ...
Elektrisch ( al dan niet deels ) is enkel beter instelbaar , niet lager ....
Huidige Xantia ;
Ex Xantia's ;
M&M

Berichtdoor boes » zo 23 sep, 2018 13:42

Nou kan ik het me ook ingebeeld hebben maar ik had volgens mij echt meer hoofdruimte in mijn exclusive.
Die had elektrische verstelling waarbij je de zitting van achteren kan kantelen.
De achterkant had ik laag staan waardoor er meer ruimte ontstaat voor je bovenlichaam en hoofd.
Ook worden dan je bovenbenen beter ondersteund.
Helemaal top!
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes

Berichtdoor M&M » zo 23 sep, 2018 16:26

Is altijd het proberen waard ...
Ik ben maar 1.83 dus nergens last van , anders dan dat het meubilair m.i. zeer zeker tot de zwakke punten van een Xantia behoren , doe mij maar XM zetels ( kom je overigens wel eens in een Xantia tegen ), of nog beter de CX...

Vond die in mijn exclusive niet echt veel beter, maar dat is allemaal zeer persoonlijk.
Stoel laten aanpassen is overigens prima te doen voor een autostoffeerder.
Huidige Xantia ;
Ex Xantia's ;
M&M

Berichtdoor Feije » zo 23 sep, 2018 18:42

Ik vind het eigenlijk juist een sterk punt aan de/mijn Xantia's... Nou heb ik eentje met ergonomiepakket en een andere met Activastoelen, maar ik vind die stoelen beide echt iets fijner dan XM-stoelen (van een VSX met zwart leer). CX-stoelen zijn sowieso heel anders, daar heb ik nog niet lang genoeg in gezeten om te zeggen of ze beter zijn. Ze zitten voor mij in ieder geval ook heel goed.
Feije

Berichtdoor M&M » zo 23 sep, 2018 22:12

Die stoelen die jij hebt zijn helaas geen gemeengoed ;-) ....
Huidige Xantia ;
Ex Xantia's ;
M&M

Berichtdoor trxke » ma 24 sep, 2018 13:43

Ik weet niet of er verschil in hoofdruimte is tussen berline en break?
Met mijn 1.83m heb ik absoluut geen probleem in mijn Xantia's type2, beide hebben wel stoelen met elektrische hoogte verstelling.
12j geleden kocht ik een XM TCT break en die heb ik weg gedaan omdat ik daar niet goed in zat, geen probleem met de hoofdruimte maar ik vond hier niet de juiste zitpositie in.
Met de Xantia was dat eigenlijk van in het begin wel zo.
Het zit wel anders dan een CX daar zit je lager in en vooral in de serie2 is dat het geval ivm de "nieuwe" zetels, het zit inderdaad wel comfortabeler dan een Xantia.
Hoewel een vroege CX bij mij qua zitpositie en comfort van de stoelen niet beter is dan een Xantia(2)
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
trxke

VorigeVolgende

Keer terug naar Advies