Distributieriem vervangen

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Re: Distributieriem vervangen

Berichtdoor Marcel Voorhorst » ma 07 nov, 2011 15:19

Maar wat zouden jullie doen? Opnieuw laten maken, of doorrijden totdat ie er gewoon mee stopt? 136.000 KM op de teller is natuurlijk niks, en kan er nog wel een paar jaar mee vooruit. Misschien kan ik, net zoals hengelst, er ook nog wel 3 jaar mee doorrijden, en heel wat kilometers maken, zonder er wat aan te doen, maar da's natuurlijk niet zeker..
Citroen Xantia X 1.6I E2 '95
Marcel Voorhorst

Berichtdoor Maciz » ma 07 nov, 2011 15:30

Ik zou er zelf mee door rijden. Een distributie riem is een van de belangrijkste onderdelen van een auto. Wanneer die, tijdens het draaien van de motor, kapot gaat, is de kans groot op een nieuwe motor. Vandaar dat auto fabrikanten voor deze riem een grote veiligheidsfactor nemen. De 120k die gezegd wordt, kan je vanuit gaan dat de riem die 99.99% van de gevallen haalt. Wanneer de veiligheidsfactor 1,5 is (wat niet abnormaal is voor dat soort onderdelen) betekend dat, dat de riem ontwikkeld is voor 120 * 1.5 = 180k.

Nou zeg ik niet dat dat altijd gehaald wordt, en dus ook niet dat iedereen tot 180k door moet rijden (in tegendeel, als je kan, vervangen bij 120k), maar het geeft wel aan dat er een redelijke marge in is. Vandaar dat ikzelf eerder een jaar langer zou blijven rijden dan meteen vervangen.
Xantia 1.6i (T1b) '97, ORGA: xxxx (komt nog)
Maciz

Berichtdoor netraam » ma 07 nov, 2011 15:35

Die vlieger gaat maar ten dele op, Maciz, want de fabrikant geeft naast een aantal kilometers ook een levensduur in tijd op voor zo'n riem. Een auto van 15 jaar oud met de originele riem is echt wel toe aan een nieuwe, marge of niet...

Xantias (niet meer in bezit): '94 berline 2.0i; '99 break 2.0HDi
ook gehad: Visa; 240D; R4; 405; Laguna; 944; C240; 166; S80, A4
nu: '04 Saab 9-5 2.3t Estate, '94 VW Golf 1.8GL
netraam

Berichtdoor vlietmansje » ma 07 nov, 2011 15:42

Als je van plan bent er drie jaar mee door te rijden kun je de kosten ook over drie jaar uitsmeren: dus vervangen.

Als je van plan bent binnenkort over te stappen op kleiner (crisis, hoezo crisis?): laten zitten.
vlietmansje

Berichtdoor hengelst » ma 07 nov, 2011 21:50

De keuze bij jouw is toch wel even anders dan die van mij.
Ik had nog een andere auto voor de deur staan van mijn vriendin (peugeot 306 breal diesel), dus familie-uitjes en vakantie werden met deze auto gedaan.
Verder had ik niet de intentie om nog jaren door te rijden, maar was elke maand er 1 extra.
Verder reed de auto eigenlijk alleen lange stukken en heb ik de auto nooit zwaar belast.

Als ik vooraf geweten had dat hij nog al die jaren in mijn bezit zou zijn had ik de D-riem wel vervangen.
Gewoon omdat het toch altijd in je achterhoofd speelt. Als je nog 3 jaar in de auto wilt blijven rijden zou ik die 3 a 400 euro investeren.

Dit zal je beslissing niet makkelijker maken :oops:

Gr Harry
Polo slow motion Voorheen: Xantia HDI break okt 2000 Bleu Leman KLH 90 PK gechipt tot 117 PK orga 8705 Xantia berline 1.9 d 1995 (550.000 km), peu 306 break 1.9 XRD 1998, zx 1.9 d, peu 205 1.8 d colorline, visa 1.7rd http://www.tweedehandsautokopen.org
hengelst

Berichtdoor Maciz » di 08 nov, 2011 09:12

netraam schreef:Die vlieger gaat maar ten dele op, Maciz, want de fabrikant geeft naast een aantal kilometers ook een levensduur in tijd op voor zo'n riem. Een auto van 15 jaar oud met de originele riem is echt wel toe aan een nieuwe, marge of niet...

Dat is waar. Ook al is dat bij de hedendaagse banden bijna niet meer van toepassing. Bij die nieuwe speelgoed auto's (Toyota iQ, VW Up, etc) wordt ervan uitgegaan dat er ongeveer 5 a 6k per jaar mee gereden wordt, en deze banden worden ook ontwikkeld voor 100-120k. Dus 20 jaar is bij de nieuwe generatie banden niet heel abnormaal meer. Maar dat is voor deze band natuurlijk niet van toepassing :roll:
Xantia 1.6i (T1b) '97, ORGA: xxxx (komt nog)
Maciz

Berichtdoor Breeze » di 08 nov, 2011 09:38

Hoho, die levensduur geldt niet alleen voor de riem, maar ook voor andere delen die vervangen worden tijdens de d-riemwissel.
Zie mijn topic V6 en Renard op 12 feb '10.
Mijn geleiderollen waren slecht na 9 jaar. Het advies is hier al vaker gegeven: elke 6 jaar wisselen die zooi.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor mpostma » di 08 nov, 2011 11:18

Marcel Voorhorst schreef:Maar wat zouden jullie doen? Opnieuw laten maken, of doorrijden totdat ie er gewoon mee stopt? 136.000 KM op de teller is natuurlijk niks, en kan er nog wel een paar jaar mee vooruit. Misschien kan ik, net zoals hengelst, er ook nog wel 3 jaar mee doorrijden, en heel wat kilometers maken, zonder er wat aan te doen, maar da's natuurlijk niet zeker..

Met 136.000 km is de kans nog redelijk groot dat ie het nog wel een paar jaar uithoudt. Zo'n distr. riem is toch een soort van tikkende tijdbom. Als ie breekt, dan is je auto economisch ineens total loss.

Je moet vooral bekijken wat er verder zit aan te komen.
Als je om die paar jaar te rijden ook nog eens een kachelkraan, draagarmlagers, veerbollen en een uitlaat moet fixen en het is dan nog een hopeloos hok, dan steek je er natuurlijk geen geld meer in en rij je gewoon door tot het misgaat.
Als nu blijkt dat het verder een redelijk gezonde auto is en je verwacht eigenlijk niks, dan is het wel waard om gewoon door te
gaan met preventief onderhoud. Verwacht overigens niet dat je die paar jaar geheel zonder extra kleerscheuren doorkomt.

Het verbaast me dat die discussie toch telkens weer gevoerd wordt, terwijl aan de andere kant toch de nodige mensen verrast worden met een gebroken riem of een kapotte spanrol met hetzelfde tot gevolg en dan is het "och och wee".

Maar zoals gezegd: distributieriem vereist ook een spanrol (als ik het goed voor me heb is dat maar 1 bij de 1.6), een waterpomp en vermoedelijk een krukaspoelie. Sja, voor niks gaat alleen de zon op. De Xantia is een goedkope auto in aanschaf, wat vooral te danken is aan het feit dat het een duurdere auto is om te rijden.. Wegenbelasting, brandstof, verzekering, onderhoud... het is allemaal net wat duurder bij een grotere auto en we kunnen onderhand wel stellen dat een Xantia absoluut niet bij voorbaat een rampenhok hoeft te zijn, maar ik denk dat in vergelijking met de japanse concurentie de kosten voor onderhoud toch wat hoger zijn. Dat maakt het een goedkope auto om te kopen. Maar om hem rijdend te houden, kost geld. Je kan er voor kiezen om er niks in te steken en gewoon te zien wanneer het misgaat... wellicht heb je geluk. Maar in feite is het pure russische roulette.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
mpostma

Berichtdoor netraam » wo 09 nov, 2011 00:52

mpostma schreef:Met 136.000 km is de kans nog redelijk groot dat ie het nog wel een paar jaar uithoudt.

Hoezo dat? Nogmaals, het ding kan makkelijk uit de vorige eeuw stammen, en dan is die kans al een stuk minder groot...

netraam

Berichtdoor mpostma » wo 09 nov, 2011 13:03

netraam schreef:
mpostma schreef:Met 136.000 km is de kans nog redelijk groot dat ie het nog wel een paar jaar uithoudt.

Hoezo dat? Nogmaals, het ding kan makkelijk uit de vorige eeuw stammen, en dan is die kans al een stuk minder groot...

De Xantia, niet de riem... mocht hopelijk ook duidelijk zijn uit de rest van het betoog.

"Je kan er voor kiezen om er niks in te steken en gewoon te zien wanneer het misgaat... wellicht heb je geluk. Maar in feite is het pure russische roulette."
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
mpostma

Berichtdoor pietman » do 10 nov, 2011 22:34

eigenlijk lijkt het me sterk dat de originele riem der nog op zit, hoe weet je dat die vervangen moet worden? Wat staat er op de kap van de distributie? Als dit echt de originele is, van '95 dan zou ik er maar eens over na denken, zeker hoe je de rest van de staat van de auto beschrijft, zonde om kapot te laten lopen...
Xantia 1,9 SD, type 2, bj '98
pietman

Berichtdoor netraam » do 10 nov, 2011 22:37

Als het niet de originele is, maar de tweede, en de eerste is volgens voorschrift vervangen, is deze tweede ook (ruimschoots!) aan vervanging toe...

netraam

Berichtdoor Chinco » za 12 nov, 2011 21:22

@TS: Och, kom, zo'n riempje vervang je op een vrije namiddag. Gewoon doen, daarna de auto lekker verwennen met beurtjes enzo zoals het hoort en nog járen knallen.
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Chinco

Berichtdoor slimenslecht » di 15 nov, 2011 15:03

Zelfs ik doe nog steeds het onderhoud en dat met 314.000 km op de klok. Maar ik weet wel wat ik heb, en nooit wat ik krijg als ik wat anders koop !!!

Autorijden kost geld, en bezuinigen op onderhoud geeft ellende. Dus als de riem klapt moet je niet gaan verkondigen dat het een slechte auto is en duur in onderhoud, maar de schuld bij jezelf zoeken.

Ik zou persoonlijk zeker de riem vervangen, want zoals je meld is het een goed onderhouden auto met relatief weinig kilometers op de teller.

PS: Check nog even of ze bij mijngarage.nl ook de waterpomp meewisselen...
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
slimenslecht

Vorige

Keer terug naar Advies