Aankoop '97 xantia met probleempjes

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Aankoop '97 xantia met probleempjes

Berichtdoor pjotr » wo 01 feb, 2012 01:23

Ik zal me even voorstellen:

Ik ben Peter 32 jaar oud en ben op zoek naar veel auto voor weinig geld. Ben reeds in bezit van een Toyota Corolla en deze gaat er na 10 jaar trouwe dienst uit.

Hoe kom ik dan bij citroen uit?

Vriend van mij heeft een BX break 1.9 TZI en deze auto heb ik aardig onder handen genomen. Veerbollen vervangen, nieuwe computer er in en rijden maar! Het comfort beviel me erg goed, alleen is een bx niet echt strak qua afwerking. Veel rammeltjes en kraakjes. Daarom maar eens gaan kijken bij een xantia 1.8 8 klepper uit 1997. km stand is laag, 160.000 aantoonbaar en van binnen is de auto als nieuw.

Echter: De aanjager doet helemaal niks, en ik vermoed de kachel weerstanden. Echter werkt de motor van de ruitensproeier ook niet en de klok in het dashboard geeft helemaal niks aan (uit).

Daarnaast hoor je de LHM pomp om de 5 a 10 seconden tikken. Weet niet of dat normaal is, maar de BX deed dat een stuk minder met de nieuwe bollen.

Pluspunten:

De proefrit in de auto beviel erg goed, helemaal geen rammels. Schakelt echt lekker, blok klinkt gezond. Afgezien van de probleempjes een frisse auto.

Ik heb de zekeringen kast doorlopen maar kon geen defect exemplaar vinden :(

Vraag:

Hebben de sproeierpomp, klok en aanjager wat met elkaar te maken qua circuit of staat het allemaal los van elkaar?

Alvast bedankt!
pjotr

Re: Aankoop '97 xantia met probleempjes

Berichtdoor Daan1979 » wo 01 feb, 2012 01:58

Mbt ruitensproeier, sinds ik een t2 rijd, valt me op dat als de ruiten niet meer gesproeid kunnen worden, óf het reservoir leeg is, want dat kun je zowat weer volpissen. of het slangetje loopt niet meer door naar de sproeiers, want als ik fanatiek mijn kap open, gaat ie nogal snel uit de aansluiting tegen de raamkant.

is de LHM oud, en hoe hoog staat het niveau (gemeten op de hoogste stand)

klokkenspel waarschijnlijk opnieuw solderen.
aanjager durf ik niet veel over te zeggen, heb alleen ervaring met 2 standen. niets, en stand orkaan.
Number one in the hood G!
Daan1979

Berichtdoor pjotr » wo 01 feb, 2012 12:36

Edit Mod: Quote verwijderd.
GEEN quotes van postings er boven. Dit voegt niks toe en kost alleen maar ruimte
[-X

Stand niets en stand orkaan is iig nog wat :P Het hoedje van de LHM staat op de hoogste stand tussen de 2 rode streepjes in, en dan tikt de pomp dus vrij vaak. Zal eens kijken bij die sproeierslang.

Heb nog niks besloten qua aanschaf en heb ook nog 2 andere exemplaren bekeken, maar die waren meer uitgeleefd en ook dezelfde euvels. Maar dan wel 3 ton op de teller. :roll:
pjotr

Berichtdoor toyosoft » wo 01 feb, 2012 17:40

Het ruitensproeierpompje kan ook vast zitten, dan hoor je ook niks als je de sproeierhandel bediend.
Als je rechtsvoor net voor het voorwiel onder de bumper kijkt zie het zo zitten.
Wagen in de hoge stand zetten, even erbij gaan liggen en je kan het zo uit het watertankje trekken, wel even bakje eronder zetten, en uitkijken anders ben je gelijk gewassen.
Ik heb het pompje open gemaakt door aan de bovenkant twee metalen lipjes open te buigen, even een paar keer ronddraaien
en wat wd40 ofzo erop, of wat dunne olie.
Even overtollig vuil eruit met een kwastje en weer in elkaar zetten.
Ook gelijk even de electrische aansluiting schoonmaken.

De slang kan ook dubbel zitten bij de rechter scharnier van de motorkap.

Groeten Theo
(oude) xantia met kph voor en achter, dorpelstips, schuifkanteldak en middenarmsteun orga 6020 kleur eczor.
(nieuwe) xantia type2 met kph's, natuurlijk met dorpelstrips,schuifkanteldak en middenarmsteun orga 7806 cj kleur kqhcr
toyosoft

Berichtdoor slimenslecht » wo 01 feb, 2012 23:45

De dode aanjager kan een slecht contactslot zijn, was bij mij ook het geval. Slopertje erop lost een hoop op.
Als je met je sleutel rommelt in het contact heb je kans dat ie het weer gaat doen.

Klokje heb ik ook defect gehad, maarligt misschien ook aan het contact evenals de sproeier. Ruitensproeier kan ook een bevroren slangetje of pomp zijn, tja het vriest!

Tikken van de pomp, je voorraadbol is hoogstwaarschijnlijk "plat", vervangen of op druk laten zetten.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
slimenslecht

Berichtdoor Martinowic » do 08 maart, 2012 18:54

Stomme vraag, maar zijn alle zekeringen nog goed? Ik heb (bij een 405) 2 uur lopen zoeken naar een niet werkende kachel i.c.m. een niet functionerende koelvloeistofmeter: zekering stuk vanwege inschakelen airco....
Xantia 2.0 vsx automaat orga 7133 CJ
Martinowic

Berichtdoor rb » do 08 maart, 2012 22:03

Martinowic schreef:maar zijn alle zekeringen nog goed?

pjotr, die in de startpost schreef:Ik heb de zekeringen kast doorlopen maar kon geen defect exemplaar vinden :(
Zelf: V70 2.5 '08
Fam: X7 HDi 110 '99 ORGA 8149

Ex Fam:
X2 Break SX+ HDi 90 '01 ORGA 8885
X7 V6 24 '98 ORGA 7911
Toch nog ergens goed in.
rb
Moderator

Keer terug naar Advies