Te goed om waar te zijn?

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Te goed om waar te zijn?

Berichtdoor Daanhoes » di 21 aug, 2012 22:51

Hallo,

Ik heb sinds begin vorige maand mijn rijbewijs gehaald en ben nu aan het sparen voor mijn eerste auto. Binnen mijn vriendengroep zijn enkele Xantia's gebruikt en die zijn altijd door iedereen uitstekend bevallen, daarom wil ik graag bekijken of een Xantia te halen valt als eerste auto voor mij.

Nu kwam ik pas geleden op deze advertentie:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/cit ... ia/9125959

De deal ziet er uitstekend uit, de prijs is behoorlijk laag ende specificaties zien er goed uit. De auto heeft nog APK tot komend jaar Maart maar ik heb het gevoel dat de deal TE goed lijkt. Bovendien heb ikzelf niet zoveel verstand van auto's(Paar van mijn vrienden al stukken meer) maar hoop dat jullie mij kunnen helpen. Zouden jullie alsjeblieft even een kijkje willen nemen en jullie mening over deze auto willen geven? Ik zou het zeer op prijs stellen!

Daan
Daanhoes

Re: Te goed om waar te zijn?

Berichtdoor Jochem » wo 22 aug, 2012 00:56

Xantia's koop je tegenwoordig voor een appel en een ei, handelaars raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Let op doorverbonden kachelslangen tegen het schutbord onder de motorkap, dat duidt op een defecte kachelradiator. Om die te vervangen moet het complete dashboard eruit, wat zeker voor iemand zonder veel ervaring al gauw een pestklus wordt. Het zou wellicht ook kunnen zijn dat de koppeling of de distributieriem vervangen moet worden, waardoor er dus al snel veel extra kosten bijkomen. Verder staat in dit forumdeel het topic De Testrit, waar al veel aandachtspunten in staan beschreven voor de Xantia. Als je de zaak toch niet helemaal vertrouwd, zoek de aanbieder eens op via Google om te zien of er bepaalde positieve of juist negatieve tendensen zijn te vinden over het bedrijf. Autoweek heeft op z'n website daarvoor de behoorlijk druk gebruikte rubriek DealerReview, waar je snel kunt zien of het bedrijf deugt of niet.
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Jochem
Moderator

Berichtdoor hengelst » wo 22 aug, 2012 09:17

aangezien dit om een break gaat is het ook erg verstandig om de hoeken bij de dorpels van de achterse deuren te bekijken.A
Dit is een van de weinige punten waar een Xantia graag roest, dit is voornamelijk een probleem bij de break.
Er is al veel over geschreven en staat bekend als de Heuliez hoek.
En dit is een gangbare prijs voor een Xantia van deze leeftijd.
Polo slow motion Voorheen: Xantia HDI break okt 2000 Bleu Leman KLH 90 PK gechipt tot 117 PK orga 8705 Xantia berline 1.9 d 1995 (550.000 km), peu 306 break 1.9 XRD 1998, zx 1.9 d, peu 205 1.8 d colorline, visa 1.7rd http://www.tweedehandsautokopen.org
hengelst

Berichtdoor moeke » do 23 aug, 2012 21:41

op zich ziet de auto er wel netjes uit.
700eu vind ik wel een beetje Te!
waarom?
omdat je voor dat geld nog niet de auto rijklaar hebt.

is er onderhoud bekend? zo nee dan tel maar een beurt met vloeistoffen, waterpomp, distributie bougies etc.
afhankelijk van wat je zelf of met het vriendenclubje kunt doen,kun je een schatting maken.
achterstallig onderhoud kan vreemde storingen geven, aan elektronica.
en de tips van de anderen.
probeer er ook achter te komen hoe lang de vorige eigenaar de auto gehad heeft.....

suczes
moeke

Berichtdoor hilko73 » do 30 aug, 2012 16:27

Hoezo is 700 te veel? Ik heb hetzelfde betaald voor mijn zwarte Xantia, voornamelijk omdat we niet meer hadden maar wel snel een auto nodig. Met nieuwe APK een redelijke prijs voor een auto met goede airco, maar wel met (licht) achterstallig onderhoud. Maar mijn stelling is dan ook: als je bij een handelaar / autobedrijf een auto koopt voor minder dan 1000 Euro kun je erop rekenen dat je zeker nog een 500 tot 1000 kwijt bent om hem helemaal tip-top te krijgen. Als je handig bent en weet wat je doet kun je dit gespreid doen, te beginnen met de techniek en het cosmetische als laatste. Kun je het niet zelf, dan wordt het nog een factor duurder. Of je rijdt de auto op - en doet dus niets meer dan het hoogst noodzakelijke om de auto veilig te kunnen rijden.
hilko73

Berichtdoor JaapW » do 30 aug, 2012 17:39

Klopt al-le-maal.
Maar ik zou 'm toch zo kopen als ik een goedkope goede auto wenste. Nog niet genoemd nadeel: alle volgende auto's gaan dan wel heel snel tegenvallen! Dus zoals al uitvoerig genoemd: denk en let op onderhoud! Dan heb je er een klasse bak voor.
citroen xantia Range 1.8 16v 1998 1922850 mijl
citroen CX 2.5 GTI turbo 1986
citroen 2cv6 1983 rechtsgestuurd
citroen 2cv6 1987 links gestuurd
citroen xm 1997 2.0 16v
JaapW

Berichtdoor henkr » za 01 sep, 2012 06:34

@Hilko : Denk dat dat een goede stelling is, die ervaring heb ik ook met auto's in die prijsklasse,bovendien ga ik er altijd vanuit dat je een jaar verder bent voor je alle kwaaltjes verholpen hebt en de auto echt naar je zin is.
Een en ander hoeft echter geen bewaar te zijn.
Groeten Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor moeke » za 01 sep, 2012 08:04

ik heb hetzelfde betaald als opknapauto, van 1e eigenaar , uit de familie, en het opknapbedrag incl cosmetica is idd 1500 geworden dus staat er een keurige Xantia voor 2250 eu voor de deur

vanwege te weinig bekend verleden opperde ik dus dat 700 Te was.
idd vanwege het vraag en aanbod verhaal.

heb je de auto gekocht?
moeke

Keer terug naar Advies