Kosten reparaties tbv APK

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor peteremil » wo 12 feb, 2014 11:13

Onze Xantia 1.8I 16V uit 2001 is door de Citroën garage bij ons in Haarlem APK gekeurd, maar er zijn veel mankementen die gefixed moeten worden. Al met al komt het kostenplaatje neer op 3000 euro.
Er is een waslijst die we moeten laten verzorgen, waarbij volgende punten voor 1800 euro aan kosten bedragen:
- diverse hydraulische leidingen vervangen (oa remleiding ra & la, lekslang)
- alle veerbollen vervangen
- voorremmen vervangen
- stuurbekrachtigingleiding vervangen
verder is er nog het advies de koppeling te reviseren ivm hoog aangrijppunt (580 euro) en kleinere APK dingetjes (ruitenwisserbladen, lampje, gordel).

We hebben deze Xantia in feb 2011 gekocht en geheel laten reviseren, we hebben nieuwe zomerbanden erop laten zetten en we hebben winterbanden incl velg in opslag. Zijn heel blij met onze tweede Xantia al weer, maar nu gaan we wat twijfelen.

Graag jullie advies. Wat kunnen we komend jaar wellicht verwachten? Is het verstandiger een couranter model te zoeken voor hetzelfde bedrag? Of kunnen we de kosten behoorlijk naar beneden brengen door de onderdelen bij sloop of via forum te kopen en door buurtgarage te laten installeren?
Xantia 1.8 16V Type2 2001 airco, alles electrisch, leer & steenslag
peteremil
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr 18 feb, 2011 00:21
Woonplaats: Haarlem

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor JW-C5 » wo 12 feb, 2014 11:45

Je zit niet al te ver van GJO (Garage Johan Oldenhage) in Nw Vennep vandaan.
In jouw geval zou ik daar, na een afspraak gemaakt te hebben even langsgaan en hem om een second opinion vragen.

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
Avatar gebruiker
JW-C5
 
Berichten: 11308
Geregistreerd: zo 16 nov, 2003 17:38
Woonplaats: 030

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor web » wo 12 feb, 2014 11:57

Inderdaad, het is vooral verstandig een andere garage te zoeken vrees ik. 3000 euro voor de leidingbundel, voorremmen en bollen is wel heel veel geld, nog los van de vraag of alle bollen zodanig slecht zijn dat ze APK afkeur zijn.

Remmen zijn gewoon slijtagedelen, de leidingen roesten op den duur maar kunnen wellicht nog gered worden (oppervlakteroest mag) en bollen kunnen hervuld worden... al met al geen rampenlijst.
Afbeelding
Avatar gebruiker
web
 
Berichten: 20490
Geregistreerd: ma 19 mei, 2003 13:12
Woonplaats: Lelytown ORGA:6177

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor peteremil » wo 12 feb, 2014 20:01

Dank voor jullie reacties. Ik ga es een second opinion vragen.
Xantia 1.8 16V Type2 2001 airco, alles electrisch, leer & steenslag
peteremil
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr 18 feb, 2011 00:21
Woonplaats: Haarlem

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor antigoon » wo 12 feb, 2014 20:03

Check ook even Auto Haarlem. Citroen specialist in de stad!
'96 TCT, Triumph Sprint RS
antigoon
 
Berichten: 229
Geregistreerd: wo 12 okt, 2005 22:18
Woonplaats: Heeswijk Dinther

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor arendonk » wo 12 feb, 2014 20:46

De dealer is prima voor wat jongere auto's, maar dames op leeftijd worden soms wat te grondig aangepakt en dat is vrij prijzig. Een specialist is wat milder voor de auto en kan ook meedenken om de auto betaalbaar en toch veilig en prima onderhouden op de weg te houden.

Overigens denk ik dat er ook dealers zijn die die oude dames graag ontvangen en het ontzettend leuk vinden om deze klanten te helpen en te behouden.
- C5 2.0i 16v berline exclusive bvm5 2008
- C1 Ambiance 1.0i 12v 5 drs bvm5 2011
- Gspecial 1015 bvm4 1977
Avatar gebruiker
arendonk
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: ma 23 aug, 2004 19:55
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor NdeJ » wo 12 feb, 2014 21:15

En ik denk ook dat de dealer hééél graag een mooie occasion wil verkopen en de Xant naar de sloop brengen.

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1165
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor peteremil » wo 12 feb, 2014 23:14

Daar heb ik ook zo'n gevoel van...
Xantia 1.8 16V Type2 2001 airco, alles electrisch, leer & steenslag
peteremil
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr 18 feb, 2011 00:21
Woonplaats: Haarlem

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor peteremil » do 13 feb, 2014 16:45

Maandag laat ik Auto Haarlem een second opinion uitvoeren.
Xantia 1.8 16V Type2 2001 airco, alles electrisch, leer & steenslag
peteremil
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr 18 feb, 2011 00:21
Woonplaats: Haarlem

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor arendonk » do 13 feb, 2014 18:32

Ben benieuwd! Succes alvast.
- C5 2.0i 16v berline exclusive bvm5 2008
- C1 Ambiance 1.0i 12v 5 drs bvm5 2011
- Gspecial 1015 bvm4 1977
Avatar gebruiker
arendonk
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: ma 23 aug, 2004 19:55
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor Alfred- » do 13 feb, 2014 19:58

Is ook het eerste wat in mij opkomt: second opinion.
Door APK (Nederland) lopen heel vaak andere belangen heen. Dan heb ik toch liever de Belgische Autokeuring :wink:

Hoe ook, succes met de opvolging.
Grt. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2479
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor Matthias » do 13 feb, 2014 22:08

De Belgische Autokeuring is dan ook een apart bedrijf, genaamd SBAT. Ik ben persoonlijk wel voor concurrentie in deze brache, want dit bedrijf heeft hier monopolie en kan hun prijzen naar hartelust aanpassen. Het Nederlandse systeem heb ik nooit goed gesnapt, door garages de auto laten keuren.

Zij hebben hier bij SBAT dus geen enkel belang bij het afkeuren van auto's, buiten dan de verkeersveiligheid natuurlijk. De reparaties kunnen niet door hen uitgevoerd worden.

Mijn raad is ook een second opinion vragen, iets wat ik altijd doe als ik het gevoel heb dat de reparatie veel te duur is! :)


Groeten
Matthias
Nu:
- C6 2.2 HDi Exclusive 190 000km
- BX 1.4 Basis 79 000km
Matthias
 
Berichten: 262
Geregistreerd: zo 17 okt, 2010 23:08
Woonplaats: Nieuwkerken-Waas (B)

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor luk - asse » vr 14 feb, 2014 00:36

Matthias schreef:Zij hebben hier bij SBAT dus geen enkel belang bij het afkeuren van auto's, buiten dan de verkeersveiligheid natuurlijk. De reparaties kunnen niet door hen uitgevoerd worden.Groeten Matthias

Dat gaat zover dat als je lichten iets uit de haak staan men te beroerd is met een schroevendraaier een slagje om te geven; neen, afkeur en terugkomen (en opnieuw afdokken) :evil: Maar tja, waar ligt de grens?
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
Avatar gebruiker
luk - asse
 
Berichten: 5424
Geregistreerd: za 14 dec, 2002 22:56
Woonplaats: Asse-Kobbegem (B)

Re: Kosten reparaties tbv APK

Berichtdoor web » vr 14 feb, 2014 12:47

Matthias schreef:Het Nederlandse systeem heb ik nooit goed gesnapt, door garages de auto laten keuren.

Och, dat is een systeem met steekproeven en keurmeesters die hun bevoegdheid verliezen als ze het fout doen. De klant mag zelfs eisen dat een onafhankelijk RDW inspecteur de keuring opnieuw komt doen, en als de keurmeester dan iets onterecht afgekeurd heeft krijgt hij strafpunten. Een bepaald aantal strafpunten resulteert in afnemen van de keuringsbevoegdheid. Die mogelijkheid (in beroep gaan tegen afkeur) wordt echter helaas zelden gebruik van gemaakt.

Ook heb je de keuze om naar een onafhankelijk APK station te gaan die geen reparaties uitvoert. Die zijn er ook in Nederland genoeg, en de concurrentie is pittig. Daar wordt dus wél die schroevendraaier ter hand genomen en de prijzen zijn laag.

Ik zie het probleem dus niet. Het is een eigen keuze, om APK door een dealer te laten doen. Het gemak ervan is dat je het combineert met regulier onderhoud en dus niet twee adressen langs moet per auto per jaar. Dan is het meteen niet erg als er ook reparaties worden uitgevoerd die niet strikt wettelijk noodzakelijk zijn (maar bijvoorbeeld wél voor behoud/betrouwbaarheid van de auto).

Naar een onafhankelijk APK-station gaan helpt niets tegen overenthousiast regulier onderhoud... je hebt dan alsnog een betrouwbare garage nodig. Men kan dan alleen de APK niet meer onterecht als stok achter de deur gebruiken om u te overtuigen een bepaalde niet-essentiele reparatie te laten uitvoeren. Maar dat is hier hoe dan ook gevaarlijk voor de keurmeester, om zoiets te doen...
Afbeelding
Avatar gebruiker
web
 
Berichten: 20490
Geregistreerd: ma 19 mei, 2003 13:12
Woonplaats: Lelytown ORGA:6177


Keer terug naar Advies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten