E10 toevoeging

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

E10 toevoeging

Berichtdoor Rien vdW » do 22 mei, 2014 00:22

Vorige week in de Morvan over de 200k km-grens gegaan. Niks van gevoeld, dus te laat opgemerkt om een foto te maken. #-o
Bij de meeste tankstations, ook van de hypermarche's, werd alleen ongelood 95 aangevuld met E10 verkocht. Daar heb ik allerlei wagens zien tanken, ook duidelijk van voor 2000. Noodgedwongen ook dat spul getankt: niks gebeurd. Het enige opvallende was het prijsverschil met Nederland: vaak meer dan 20 cent voordeliger. Dat komt omdat de motorrijtuigenbelasting in de literprijs is opgenomen :wink:
Maar wat is er nu werkelijk mis met die toevoeging van E10?
als Citroen een goede 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Rien vdW

Re: E10 toevoeging

Berichtdoor Kwekkel » do 22 mei, 2014 05:49

Helemaal niets. Mijn Xantia en oude Nissan nog met carburator rijden er prima op.
Om wat brandstof kosten te besparen op mijn Volvo 240 heb ik zelfs een lange tijd met een
verhouding 40E/60 benzine gereden. Geen probleem.
Citroen C5 Berline Exclusive 2.0 16v 2003
Citroen Xantia Berline (van mijn zoon) 2.0 16V 1997
Citroen Xantia Break 2.0 16v 1997 onderdelen donor
Kwekkel

Berichtdoor mpostma » do 22 mei, 2014 09:21

Even terechtwijzen.

E10 is geen toevoeging, maar de benaming van de brandstof. Het betekent dat er 10% bio alcohol (ethanol) is toegevoegd aan normale euro benzine met een oktaangetal van 95.

E85 bijv. die hier in Zweden bij elke pomp verkrijgbaar is bevat 85% bio alcohol en 15% gewone benzine.

Het is niet zo dat er E10 een toevoeging is. De alcohol wordt toegevoegd in een verhouding van 10% en dat geheel verkoopt men als E10.

Het meest duidelijke is dat ethanol minder goed verbrandt bij lage temperaturen. Auto's op E85 hebben het vaak moeilijk om te starten bij lage temperaturen. Verder bevat ethanol niet zoveel energie als benzine bij gelijk volume. Met E10 zal het verschil nauwelijks merkbaar zijn, maar bij E85 zal het vebruik met pakweg 25% omhoog gaan.

Verder heeft ethanol andere chemische eigenschappen als benzine. Beiden zijn aggressief voor bepaalde materialen op hun manier. Echter, een brandstofsysteem dat niet is aangepast op ethanol kan problemen geven. Sommige afdichtingsrubbers kunnen er niet tegen en lossen langzaam op. Hetzelfde geldt voor bepaalde alumininumlegeringen. Veel voertuigfabrikanten geven wel een indicatie welke modellen probleemloos op E10 moeten kunnen rijden.

Verder is nog een interessante eigenschap van ethanol dat het water kan binden (in tegenstelling tot benzine). In een benzine opslag tank zal evt. condenswater naar beneden zinken. Maar in een ethanoltank zal het gedeeltelijk oplossen. Ethanol vermengd met benzine kan net zo goed water binden. Echter tot een bepaald maximumpercentage. Je loopt dus ook nog eens een risico dat je brandstof een beetje water bevat. Je zal er niet zoveel van merken (in de trant van verstopping) maar het zal ook niet verbranden.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
mpostma

Berichtdoor Breeze » do 22 mei, 2014 10:34

Als je tijd en zin hebt om achtergronden te weten te komen, kan je hier je hart ophalen:
E10 benzine en Xantia’s van voor 2000.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Rien vdW » do 22 mei, 2014 12:47

Los van de semantiek wil ik toevoegen dat ik, ook na het lezen van het door Adri vriendelijk aanbevolen E5/10/etc. archief, nog steeds geen zekerheid heb. Uit Orga nr.: produktie juni '99 , en op kenteken: jan. 2000 maak ik op dat die grens van 1 januari 2000 weinig zekerheid biedt. Het is nu net als vroeger die waarschuwingsborden achter op vrachtwagens: "Bij twijfel niet inhalen!". ik houd het op zoveel mogelijk niet bijgemengde RON 95. Dank voor het meedenken.
als Citroen een goede 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Rien vdW

Keer terug naar Advies