Deze Xant kopen?

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Deze Xant kopen?

Berichtdoor Jiri » ma 11 mei, 2015 10:03

Beste Xantia-experts,

Exact een jaar nadat ik mijn eerste auto en eerste xantia aangeschaft heb, is mijn bolide door een vriend in de prak gereden en ter plekke in Duitsland naar de sloop gebracht.
Omdat mijn ervaring met de Xantia erg positief was ben ik nu op zoek naar een nieuwe, en ik vroeg mij af of jullie misschien een mening hebben over deze auto:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m927325003-xantia-1-8-exclusive-airco-leer-mooi-perfect-onderhoud-apk.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Kenteken: XB-VS-91

Natuurlijk ga ik goed letten op de punten door jullie opgesteld zijn in het topic over de eerste testrit, maar misschien dat jullie nav de advertentie nog specifieke aandachtspunten kunnen noemen.

Ik heb het idee dat voor de kilometerstand en het bouwjaar de prijs iets aan de hoge kant is, zeker als ik het vergelijk met deze advertentie op jullie website: viewtopic.php?f=2&t=19161
Maar nu ik autoloos ben, zoek ik vooral iets in de buurt van Amsterdam, waar ik woon, waardoor Zutphen een beetje te ver is. Ook is de relatief nieuwe D-riem een pre (lijkt mij) en de verse APK.

Wat ik wel opvallend vind (en dus ook naar ga vragen bij de testrit) is dat de datum van de tenaamstelling volgens de RDW een kleine twee weken geleden is. Het lijkt dus alsof de huidige eigenaar hem net gekocht heeft, APK heeft verlengt, en nu weer verkoopt. Is dat niet vreemd?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Vriendelijke groet,
Jiri
Xantia 1.6 Prestige 1995
Jiri

Re: Deze Xant kopen?

Berichtdoor JW-C5 » ma 11 mei, 2015 10:35

Mogelijkerwijs is hij een handelaar?

En die advertentie heeft het over een Exclusive.
Dat is het niet, dat kun je al zien aan de zwarte bumpers.

Of het inderdaad een goeie is kan ik op afstand niet beoordelen.
Ermee gaan rijden geeft al enige info, de onderhoudshistorie zou een boel extra info kunnen opleveren. Maar ja, is die te vinden?

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor Timo1990 » ma 11 mei, 2015 10:59

Ik vind het geen verkeerde Xantia, de prijs is naar mijn mening ook netjes. Vooral prettig dat die net een verse distributieriem met waterpomp heeft, net als de remmen. Airco, elektrische ramen achter, elektrische stoelen, leuk aangekleed. Als die met de proefrit goed rijdt (ik zou voornamelijk goed de koppeling proberen) zou ik persoonlijk de gok zo wagen. Even de zwarte strips weer netjes maken, dan staat er best een chique wagen.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Timo1990

Berichtdoor qwertyn » ma 11 mei, 2015 12:00

Hij heeft geen eerdere advertenties op marktplaats. Maar misschien is het iemand die de auto prive als handel heeft gekocht.
Maar je kan het natuurlijk altijd vragen waarom hij zo kort op naam heeft gestaan.
Voor de rest sluit ik me bij Timo aan. En je kan altijd hier op het forum vragen of iemand met je mee wilt gaan om te kijken als je dat wilt. Ik zelf zou wel bereidt zijn hoor.

Succes!

Robin
heden: C4 VTS 2.0 16V (2005)
gehad: BX 1.4, 2 x BX sport, Xantia 1.8i, 1.9SD, activa 3.0 V6, 2.0i, activa 3.0 V6
qwertyn

Berichtdoor M&M » ma 11 mei, 2015 12:16

Timo1990 schreef:elektrische stoelen

Het zijn gewoon handbediende stoelen met een elektrische verstelling v/d hoogte als ik goed onthouden heb uit mijn xantia / lang geleden haha
CX 20 TRE ‘82 Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
M&M

Berichtdoor JW-C5 » ma 11 mei, 2015 12:31

....en dat geldt dan alleen voor de bestuurdersstoel.
Die van de passagier is helemaal handbediend.

Overigens, niks mis met deze elektrische hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, voor en achter afzonderlijk regelbaar.
Die had ik ook in mijn laatste Xant, daar heb ik 10 jaar plezier van gehad.

Kijk wel even goed naar het leer.
Op een van die plaatjes lijkt het aan de zijkant wat uitgedroogd, of is dat gezichtsbedrog......

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor Timo1990 » ma 11 mei, 2015 12:39

M&M schreef:
Timo1990 schreef:elektrische stoelen

Het zijn gewoon handbediende stoelen met een elektrische verstelling v/d hoogte als ik goed onthouden heb uit mijn xantia / lang geleden haha

Hoogte en naar voor en naar achteren, elektrisch dus.
______
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Timo1990

Berichtdoor M&M » ma 11 mei, 2015 12:44

Helaas ! Dat is niet het geval ;-)
CX 20 TRE ‘82 Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
M&M

Berichtdoor qwertyn » ma 11 mei, 2015 12:45

Alleen de hoogte is elektrisch verstelbaar, niet de lengte richting. Je ziet de beugel voor de bediening van de lengterichting onder de bestuurdersstoel zitten.
En de knopjes die je ziet zitten zijn hetzelfde als ik heb. Alleen hoogtebediening.

Robin
gehad: BX 1.4, 2 x BX sport, Xantia 1.8i, 1.9SD, activa 3.0 V6, 2.0i, activa 3.0 V6
qwertyn

Berichtdoor Jiri » ma 11 mei, 2015 13:57

Heel erg bedankt voor jullie meningen en tips dusver. Ik ga morgenavond langs om te kijken. Ik hou jullie op de hoogte.

@ Robin: Bedankt voor je aanbod om eventueel mee te gaan, dat vind ik echt heel aardig en is waarschijnlijk ook hel nuttig, maar ik voel me toch iets bezwaard om jou helemaal hier heen te laten komen voor mijn aankoop.
Ik ga nu met een vriend die weliswaar 0 verstand heeft van auto's en techniek, maar dan heb ik toch een extra set ogen en oren mee.

Jiri
Xantia 1.6 Prestige 1995
Jiri

Berichtdoor qwertyn » ma 11 mei, 2015 14:38

Geen probleem Jiri, en veel succes! Ik hoop dat het wat wordt.

Robin
qwertyn

Berichtdoor Timo1990 » do 14 mei, 2015 22:51

Ik ben wel benieuwd hoe het is gegaan?
______
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Timo1990

Berichtdoor Jiri » zo 17 mei, 2015 19:30

Het is niet al te best gegaan. In de zin van: Ik ben echt een heel erg slechte kritische koper en ben snel afgeleidt door het gelul van de verkoper :oops: .

Verkoper stond een beetje zenuwachtig naast me te roken, en met het keuringsrapport en NAP-kaart te zwaaien, met wat uitleg die ik niet echt begreep. Hij had het steeds over goed onderhouden veersysteem, maar op de vraag wat de geschiedenis van LHM-verversing, bollen en leidingen was, had hij eigenlijk geen antwoord. Hij verkocht de auto voor een vriend in Brabant.

Na de banden te hebben gevoeld, en een ruk aan de wielen te hebben gegeven, heb ik even in het LHM reservoir gekeken. Dat was donker :p dus kon niet zien wat de kleur was. Daarna was ik alles vergeten waar ik op moest letten, en zijn we maar een testrit gaan maken.

De verkoper wilde ons niet alleen laten gaan, en we konden ook niet te ver en op grote wegen rijden, want er stond geen verzekering meer op de auto... Dus het werden alleen paar landweggetjes. Op deze hobbelige weggetjes kreeg ik in ieder geval wel het idee dat het veersysteem goed werkte, en ik vond de auto ook lekkerder rijden dan mijn eerdere 1.6 Prestige [ondanks dat de vrouw van iemand hier hun 1.6 altijd het lekkerst vond rijden ;-) ].

Nougoed, daarna heb ik m maar gekocht zonder al te veel verstand van de auto :p. Dus ik ben weer een Xantia rijker. Ik heb geen idee of het een goede koop was, maar ik ben blij met een jaar APK, nieuwe D-riem en waterpomp, en eindelijk een airco! Ook lijkt de LHMpomp bij starten velen malen sneller te gaan dan bij mijn vorige auto.

Paar dagen terug heb ik wel iets rustiger nog naar de auto gekeken en kwam dit tegen:
- Auto ontzettend smerig onder de omklapbare achterbank.
- Beetje slijtage aan de bovenkant van het stuur.
- Knipperlicht naar rechts doet af en toe raar: Tikken gaat twee keer zo snel, maar de knipperlichten gaan niet aan. Even hendel terug en opnieuw doen is voldoende.
- Paraplutje van LHM-reservoir staat continu boven de bovendste streep. Zowel in hoge stand als in rijstand.
- Ruitensproeier doet t niet. Misschien is hij gewoon leeg. Ik heb nog geen nieuwe vloeistof gekocht, dus nog niet kunnen testen.
- Speakers aan de rechterkant doen het niet, zowel voor als achter. De linker speakers doen het wel beiden.

Nou, ik hoop dat dit kleine dingetjes zijn, maar ik ben in principe blij met m'n nieuwe bolide!
Nog bedankt voor jullie hulp!
Xantia 1.6 Prestige 1995
Jiri

Berichtdoor vlietmansje » zo 17 mei, 2015 20:09

Neem de auto mee naar het Xantia treffen in Xanten (als dat dit jaar ook doorgaat, in juni), daar barst het van de kennis van de Xantia, en kunnen ze hem ook uitlezen :idea:
vlietmansje

Berichtdoor slimenslecht » zo 17 mei, 2015 22:41

Paar dagen terug heb ik wel iets rustiger nog naar de auto gekeken en kwam dit tegen:
- Auto ontzettend smerig onder de omklapbare achterbank.
- Beetje slijtage aan de bovenkant van het stuur.
- Knipperlicht naar rechts doet af en toe raar: Tikken gaat twee keer zo snel, maar de knipperlichten gaan niet aan. Even hendel terug en opnieuw doen is voldoende.
- Paraplutje van LHM-reservoir staat continu boven de bovendste streep. Zowel in hoge stand als in rijstand.
- Ruitensproeier doet t niet. Misschien is hij gewoon leeg. Ik heb nog geen nieuwe vloeistof gekocht, dus nog niet kunnen testen.
- Speakers aan de rechterkant doen het niet, zowel voor als achter. De linker speakers doen het wel beiden.

- Achterbank, schoonmaken, kost tijd verder niets...
- Stuur, mijn stuur is rondom gewoon ruw, bijna de hele "gladde" laag is weggesleten (275 kkm op teller). Is Xantiakwaaltje.
- Hebben meer Xantia´s last van. Mijn vorige ook, mijn huidige soms (alleen bij linksaf), zit in de schakelaar, slopertje kost de wereld niet.
- LHM, peilen in hoogste stand, motor uit, parapluutje moet tussen de strepen staan. Beetje teveel LHM kan geen kwaad, beter iets teveel dan tekort! Zolang je geen lekkage onder de auto ziet is er weinig loos.(let op parapluutje kan ook vastzitten, even tikken of eruit halen)
-Speakers, zit er een balansregeling op de radio? Wellicht staat die volledig naar links... Anders misschien een losse draad in de ISO stekker die achterin de radio gaat, of gewoon rechter uitgang van de radio defect (heb ik met een Clarion gehad). Probeer eens met een andere radio voor je de bedrading gaat doormeten...

Ik vind het al met al geen schokkende dingen, zijn eenvoudig en zonder veel kosten op te lossen.

Veel rijplezier toegewenst!
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
slimenslecht

Volgende

Keer terug naar Advies