Pagina 2 van 4

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 08:33
door vlietmansje
Mijn Xant (1997) is klassiek verzekerd (WA) bij GIO.eu

Volgens mij is minimum leeftijd 15 jaar voor dergelijke polis.

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 09:48
door jeroen2
Wanneer hier netjes doorheen... zeker het onderzoeken waard, dank!

Groet,
Jeroen

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 09:52
door jeroen2
vlietmansje schreef:Aan de hand van je beschrijving in de eerste post is de auto niet technisch total loss, dus repareren is mogelijk.

De dagwaarde wordt door de tegenpartij bepaald door op Marktplaats (of zo) te zoeken naar vergelijkbare auto in het aanbod (bouwjaar en kilometerstand) en daarin te middelen. Dát bedrag bieden ze je aan, 'take it or leave it'.

Als je een recent taxatierapport kunt overleggen sta je sterker in afwijzing van hun aanbod, maar hoever je dan uitkomt is onderhandelen; meestal verzeker je je auto (bij taxatie vooraf) wel all-riks, dus je eigen maatschappij voert dan de onderhandeling.

Vergis je overigens niet in de praktijken die in deze wereld schuil gaan...

Practisch gezien denk ik dat je met een bedrag rond de € 500 wordt afgescheept en dat je op zoek kan naar een aantal onderdelen in de juiste kleur, zodat je kunt herstellen met gebruikte onderdelen. Afhankelijk van je geluk (en eigen werk) met deze aanpak kom je tekort of houdt je over.

Succes met de verdere afhandeling!


Dank voor de info. Het is inderdaad - heb nog even gebeld - niet technisch totalloss. Dat is fijn. Voor zover fijn..
Ondertussen ga ik informatie verzamelen. De hersteller gaf aan dat dat inderdaad kan bijdragen aan een netter bedrag.

Groet,
Jeroen

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 10:39
door M&M
vlietmansje schreef:Mijn Xant (1997) is klassiek verzekerd (WA) bij GIO.eu

Volgens mij is minimum leeftijd 15 jaar voor dergelijke polis.


Wat is daar het voordeel van t.o.v. een andere " normale " verzekering ? :)
Zijn die soepeler / coulanter ??

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 10:45
door henkr
Als ik het goed heb gaat Gio altijd accoord met een recent taxatierapport?

Henk

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 10:50
door M&M
( kijk net even op de site )
Wel met maximum 7500 km , .... ik rij niet veel maar daar kom ik niet mee uit :(

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 18:27
door Alfred-
Eigenlijk is dit belachelijk, dat verzekeringsmaatschappijen zouden kijken op marktplaats om de waarde van je wagen te bepalen voor een total loss bepaling. Misschien niet voor recente wagens maar zeker voor wagens die al wat ouder zijn. Daar is de spreiding van de staat van de wagen enorm.

Want wellicht heb jij je eigen wagen altijd perfect onderhouden en dat wordt dan gelijkgesteld met een auto die ‘gedumpt’ wordt (bij oudere auto’s bijna altijd vanwege achterstallig onderhoud of mankementen). Dat zou betekenen wat anderen besparen op hun onderhoud, van de waarde van jouw wagen wordt afgetrokken.

Ik vraag me af als je niet tot een overeenkomst met de verzekeringsmaatschappij komt, of je dan de persoon die de aanrijding heeft veroorzaakt niet persoonlijk aansprakelijk kan stellen.

Hoe ook, ik wens je succes met de verdere afwikkeling.

Mvg. Alfred.

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 19:33
door jeroen2
Dank voor de reacties en meedenken!

De dagwaarde bepaling heeft mij (ons) ook wat vreemd doen klinken.
Wij vinden het jammer dat een gedumpte wagen als dagwaardebepaling meegenomen wordt.

Onze Xantia daarentegen wordt geliefkoosd (…) als fantastische wagen.
Bij de schade-mail aan de verzekeringsmaatschappij heb ik in ieder geval de kosten plus gepleegd onderhoud meegegeven.
Het zou toch fantastisch zijn als Unive gewoon de kosten vergoedt 

Dat van persoonlijke aansprakelijk stellen vroegen wij ons ook af.
En deze vraag legde ik Unive voor.
Om het extreem te stellen stelde ik een voorbeeld voor waar iemand enkel de betreffende wagen tot zijn beschikking zou kunnen hebben en absoluut niet bij machte zou zijn een andere aan te kunnen schaffen.
Kon deze persoon dan de veroorzaker van de aanrijding persoonlijk aansprakelijk stellen?
Volgens de persoon aan de Unive-lijn was dat niet mogelijk en zou het zo zijn dat iemand dan inderdaad zonder auto kwam te zitten.

Maar goed, wat ons betreft, nu eerst afwachten op een afspraak met een schadespecialist – kan wel even een paar dagen duren of langer.
Dan de APK (nog 14 dagen..) met een sloop-richtingaanwijzer wanneer het paneel voldoende terug gebogen kan worden. Met wat mankracht is er vast een eind te komen .
Bij Franse auto’s in Groningen zullen ze er zeker een aantal hebben!

Groet,
Jeroen

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 20:15
door ruudtx
Wees blij dat je nog iets kunt regelen met de verzekering.
Mijn Xantia is geparkeerd aangereden, en flink ook.
Maar de dader ligt op het kerkhof, niet gemeld, geen getuigen.
En dan krijg je met WA helemaal NIETS, ook geen garantiefonds.

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 20:29
door Alfred-
Het is ook raar dat bij een schadevergoeding van een oudere auto helemaal niet gekeken wordt naar wat er met de betaalde vergoeding gedaan wordt. Strijkt iemand het gewoon op en dumpt vervolgens de wagen, of wordt de schadevergoeding gebruikt om door een erkend bedrijf de wagen weer te herstellen, wat goed is voor onze economie. In dat laatste geval zou het uitbetaalde bedrag veel hogen kunnen (moeten) zijn en dus meer realistischer (en rechtvaardiger), eventueel direct uitbetaald aan het schadebedrijf. Hierbij kan desnoods nog gedacht worden aan toepassen van gebruikte onderdelen.

Het is een vreemde (verzekerings)wereld die bij uitbetalen kijkt naar de gemiddelde dagwaarde maar dat niet doet bij het bepalen van de verzekeringspremie.

Mvg. Alfred.

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 21:21
door jantje1948
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De vergoeding is eigenlijk voor de waardevermindering van de auto.
Of zie ik dat verkeerd?

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2016 12:32
door wicky
ik kom uit dit schadewereldje.
ga maar uit van 70% van de dagwaarde om te repareren.
dus met een dagwaarde van 1000 euro gaan ze tot 700 euro repareren.
vaak laten ze biedingen doen op de auto en als de handel 500 biedt keren ze jou 1000 euro uit.
dan kost het ze maar 500.
zo werkt het vaak helaas.
als je geluk heb tref je een schade expert die ziet dat je liefhebber bent en kan hij evt met gebruikte delen opgeknapt worden.

gr WICKY

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2016 12:48
door vlietmansje
wicky schreef:...ga maar uit van 70% van de dagwaarde om te repareren.
dus met een dagwaarde van 1000 euro gaan ze tot 700 euro repareren.
vaak laten ze biedingen doen op de auto en als de handel 500 biedt keren ze jou 1000 euro uit.
dan kost het ze maar 500....


Per saldo krijg je dus 500 euro met behoud van auto, of 1000 euro en dan ben je de auto kwijt.

Je hebt dus echt een taxatierapport nodig om je te kunnen onttrekken aan het begrip 'dagwaarde'....

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2016 18:29
door jeroen2
ruudtx schreef:Wees blij dat je nog iets kunt regelen met de verzekering.
Mijn Xantia is geparkeerd aangereden, en flink ook.
Maar de dader ligt op het kerkhof, niet gemeld, geen getuigen.
En dan krijg je met WA helemaal NIETS, ook geen garantiefonds.


Dat is zeker triest!
Blij toe dat ik wel aanspraak kan maken.
Maandag komt de expert van de verzekering de schade of waarde openemen. Hoop op het beste!

Groet,
Jeroen

Re: Foutje.. bedankt. Schade... meer dan dagwaarde

BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2016 18:36
door jeroen2
wicky schreef:ik kom uit dit schadewereldje.
ga maar uit van 70% van de dagwaarde om te repareren.
dus met een dagwaarde van 1000 euro gaan ze tot 700 euro repareren.
vaak laten ze biedingen doen op de auto en als de handel 500 biedt keren ze jou 1000 euro uit.
dan kost het ze maar 500.
zo werkt het vaak helaas.
als je geluk heb tref je een schade expert die ziet dat je liefhebber bent en kan hij evt met gebruikte delen opgeknapt worden.

gr WICKY


Wel, laat ik er maar vanuit gaan zo'n goede expert te treffen. :)
Ik denk dat duidelijke moge zijn voor de expert dat hij met een liefhebber van doen heeft.

Want... ondertussen bij de garage geweest en rapport/keuring laten opmaken aan 'reparaties' die dienen te gebeuren om de auto in zo'n goede staat te houden én ... om door de aanstaande keuring te komen. Helaas.. afkeur.

Eerstens moet er - en dat wist ik - een nieuwe richtingaanwijzer in. Door de aanrijding is deze verdwenen.
En er zit een lekkage in het stuurhuis. Kosten opgaaf meegekregen voor de expert.

Dinsdag, de dag na de expert, al voor reparatie naar Groningen! Dan kunnen we er in snel weer prettig mee op weg.
Dan nog de schade natuurlijk...

Groet,
Jeroen