De Testrit.

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Berichtdoor jeroen2 » vr 13 okt, 2006 20:18

Break is wel te lassen gelukkig... :D
Moet er niet aan denken dat de deur werkelijk afbreekt, buiten de Bovag zonder het zelf op te kunnen lossen.

Op een andere plek gemaakt..? Vreemd dat ze daar dan zo anders te werk zijn gaan, zo standaardloos... Frans?
- Xantia break 1.8 Pallas 16v 9-'99 op comfortbollen en stralende RVS sierlijsten..
- voorheen Xantia break 1.8i SX 8v '96
jeroen2

bedankt

Berichtdoor hugo24 » do 26 okt, 2006 10:34

bedankt voor de goede tips dat ga ik zeker even mee nemen waneer ik morgen een proefrit ga maken
hugo24

testrit

Berichtdoor Gommans » wo 03 jan, 2007 23:05

Hallo
Bedankt voor alle tips, ga morgen een proefrit maken in Millesime 1.8. Ben wel al verliefd op een Xantia, dus weet ik zeker dat al die testjes goed zijn voor een objectieve kijk op het zaakje.......

Aanvulling 2dgn later;
GELUKT!!!
Ben nu de trotse bezitter van een Millesime 1.8 uit 2000
Heerlijk en bedankt.

C. Gommans Meppel
Laatst bijgewerkt door Gommans op za 06 jan, 2007 17:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Gommans

Berichtdoor web » wo 03 jan, 2007 23:10

jeroen2 schreef:Op een andere plek gemaakt..? Vreemd dat ze daar dan zo anders te werk zijn gaan, zo standaardloos... Frans?

Inderdaad. En het draait hier waarschijnlijk om een subtiel verschil tussen de lasrobots en/of de instelling daarvan... gecombineerd met kwaliteitscontrole door stokbroodvreters uiteraard :lol:
Afbeelding
web

Berichtdoor Xantippe » wo 14 feb, 2007 19:57

Dit is even Off-Topic.

Ik kreeg gisteren van een van de leden van mijn forum iets toegestuurd waar ik even van achterover viel.

http://www.babybenzclub.nl/aankoopadvies-W169/

Dit is wel een hele lap tekst. Maar wel een leuke samenvatting.

Dit draadje is natuurlijk ook een erg handig handvat als je gaat kijken naar een Xantia, maar zou het niet een idee zijn als er een aantal mensen een uitgebreide samenvatting zou maken voor mensen die op zoek zijn naar een Xantia. Bijvoorbeeld een PDF of een HTML bestand ofzo die mensen thuis op hun gemak eens kunnen doorlezen of zelfs kunnen uitprinten en waar eigenlijk alle belangrijke zaken in voorkomen.
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor piet visser » ma 25 jun, 2007 13:24

Een paar tips heb ik nog niet gezien.
Kleur van de koelvloeistof, moet helder en niet vervuild zijn
Beweging van de pook tijdens los laten van het gaspedaal in de stad kan duiden op versleten onderste motorsteun.
Als de auto bij een kop/staart botsing betrokken is geweest kan je een plooi in het dak verwachten, net voor de klepscharnieren.
Er zijn twee soorten koplamp-units (merken) toegepast tijdens de productieperiode, schade-auto's hebben soms verschillende merken rechts/links.
Makkelijk te zien want het klepje aan de achterzijde (om lampje te vervangen) verschilt vwb. de bevestiging.
Kijk ook even of er in het reservewiel een krik zit.
Is de krik/wielmoer sleutel aanwezig?
Draai met de sleutel beide voordeuren op slot en weer open, slotjes zijn een bekende zwakte.
Peil de olie voordat je gaat rijden met de auto en controleer bij terugkomst of de peilstok nog goed op zijn plek zit.
De laatste die me zo te binnen schiet: zoek tijdens je proefrit een klinkerweg op en luister voor kloppen/rammelen in de wielophanging.
Eventueel de auto in zijn vrij laten uitrollen om motorgeluid uit te sluiten.
Op asfalt veert elke auto goed maar juist het slechte wegdek is waar deze auto's hun meerwaarde tonen.
Hunting the million!
piet visser

Berichtdoor PieterP » wo 04 jun, 2008 15:53

Beste Xantia eigenaren,

Middels dit bericht wil ik ieder die hier gepost heeft, hartelijk bedanken voor al de adviezen en inzichten die ik hier heb op gedaan.

Sinds een week ben ik op zoek naar mijn eerste eigen auto. Voorheen, voor korte tijd, een golf 2 gehad. Eerst vooral opzoek geweest naar volvo’s 440 en Japannertjes, niets gevonden. Mijn budget is tussen de € 500 - €1000. Maandag op een erg goed onderhouden Xantia 1.8 gestuiterd. Veel van auto’s weet ik niet en dit zou ook mijn eerste testrit worden. Via dit forum veel informatie gekregen over wat te doen bij test ritten. Alles uitgeprint en meegenomen voor de test rit. De auto slaagde voor vrijwel elke test en ik had er een goed gevoel bij. Dus nu ben ik de proud owner van een Xantia uit 94 met 190000 op de teller. Dank jullie wel voor het advies.

Er is net een nieuwe apk opgegooid en morgen kan ik hem ophalen. Veel zin in! Nu nog een verzekering zoeken en misschien wat gaan klussen op de voor bollen.

Groeten,

Pieter
XANTIA 1.8I X E2 - 1994
PieterP

Berichtdoor Xantippe » wo 04 jun, 2008 16:50

Nog een Pieter op het forum :D Welkom!

In ieder geval veel plezier straks met je Xantia. Hopelijk zien we je hier nog vaak terug (zonder problemen uiteraard).

Groetjes

Pieter
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor DiedX » vr 06 jun, 2008 10:33

Wij vertrekken over een half uurtje naar Bergen op Zoom. Ik heb in word de lijst gemaakt, en zal kijken of ik er een HTML-pagina van kan maken.

En uiteraard laat ik u weten of de aankoop doorgegaan is. Wij zijn benieuwd :)
DiedX

Nieuw lid

Berichtdoor JeeTee » za 07 jun, 2008 22:21

Hallo allemaal,

Ik heb mij zojuist aangemeld hier omdat ik wel erg veel nuttige tips gevonden heb en uiteraard een Citroën liefhebber ben. Mijn huidige auto (ZX 18 Aura) van 1996 heeft zoveel reparatiekosten dat het niet loont te repareren. Nu ben ik op zoek naar een Xantia in de prijsklasse tot ca 900 Euro. Al op enkele geboden en ook al gekeken en testgereden. Nu is de distributieriem een erg belangrijk punt. Die moet op tijd vervangen zijn en een eventuele vervanging na aanschaf is toch relatief kostbaar (ca 400 incl is mij verteld). Nu zie je bij veel auto's onder de motorkap een sticker of soms zelfs met stift dat ie bij een bepaald aantal km vervangen is. Hoe, en ís dit te controleren als er geen of nauwelijks historie is??
En, is het voor een redelijk handig iemand te doen zelf die riem te vervangen?
Ik ben nu aan het kijken naar een 2.0 SX van 1996 en een 1.8 16V uit 95. Graag tips/adviezen.

Groetjes van een Citroën/Xantia liefhebber
JeeTee

Berichtdoor DiedX » zo 08 jun, 2008 17:33

DiedX schreef:En uiteraard laat ik u weten of de aankoop doorgegaan is. Wij zijn benieuwd :)

Korte update: de aankoop is niet doorgegaan, we hadden sterk het vermoeden dat de verkopende partij een zware oplichter was.
DiedX

Berichtdoor stoterstangen90 » zo 08 jun, 2008 17:58

DiedX schreef:
DiedX schreef:En uiteraard laat ik u weten of de aankoop doorgegaan is. Wij zijn benieuwd :)

Korte update: de aankoop is niet doorgegaan, we hadden sterk het vermoeden dat de verkopende partij een zware oplichter was.
tja, daar is weinig over te zeggen.

Maar soms staan er bij de meest louche figuren toch goede auto's, en kun je bij de meest gelikte occasionboer een kat in de zak kopen.
Radio 9, daar zeg je geen nee tegen
stoterstangen90

Berichtdoor Roeloel » ma 22 maart, 2010 18:41

hallo, ik heb even een vraag,
ik ben nieuw op deze site, maar ga binnenkort waarschijnlijk een Xantia 1.8i Deauville kopen, dit forum heeft mij heel erg geholpen bij de beslissing om tot aanschaf over te gaan.
echter ik heb in het begin van dit topic gelezen dat iemand een document had gemaakt met alle tips op een rijtje.
ik kan dit document echter niet vinden, zou iemand mij een link kunnen geven, ik ga de auto namelijk vandaag ophalen om hem een paar dagen te testen.

alvast heel erg bedankt:)
Roeloel

Berichtdoor Maarten d. R. » wo 24 maart, 2010 10:09

Ehm, dit topic IS die lijst.... veel meer tips over de aanschaf van een Xantia bestaan er niet...
C5 Break Difference 2.0 16V AUT4
Peugeot 107 2007
2CV6 "Club" 1983. Wacht op een nieuw chassis
Maarten d. R.

Re:

Berichtdoor rehc » ma 03 okt, 2011 09:56

Michiel Bliekendaal schreef:Ik heb een keer een koppeling gesloopt tijdens een testrit.

Auto niet gekocht! :D

toevallig in een XM v6? :P
hebben ze bij mij een keer geflikt tijdens een testrit. Zowel in advertentie als mondeling nogmaals tegen de potentiele koper gezegd dat de koppeling écht op z'n eind loopt maar gelukkig niet slipt en dan toch die auto meermaals flink op z'n sodemieter geven (gevalletje 10x de 2 en 3 met 200pk vol doortrekken) en toen lag de koppeling er echt uit. ANWB kunnen kunnen bellen. Vervolgens doodleuk tegen mij vertellen tja dat die koppeling wel erg vervelend is en dat hij me 500eur minus de kosten voor de koppeling, die later wel zullen volgen van de garage, wil geven. Had al een koopcontractje gemaakt of ik even wilde tekenen. Maw hij geeft me 500eur voor de auto en ik krijg de factuur van vervangen koppeling in ruil. Toch maar niet gedaan geen trek in 1000eur betalen voor de verkoop van een auto ;)
rehc

Vorige

Keer terug naar Advies