De Testrit.

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Berichtdoor M.A. Trilsbeek » wo 24 maart, 2004 14:38

Zet de versnelling in 5 en trek de handrem aan. Laat nu de koppeling opkomen zonder gas te geven. Slaat de auto af dan is de koppeling nog goed. Slaat de auto niet af dan is de koppeling bijna versleten, en als nog iets langer zo blijft staan is ie helemaal versleten


Ik gebruik deze methode ook om de koppeling te testen. 1 ding valt mij op:

Als je de versnelling in de 5 zet, en de motor stationair laat draaien, moet de koppeling wel heeeel erg op zijn om te gaan slippen bij opgekomen toestand. Als hij ''in het begin'' van op is, zal hij volgens mij toch nog gewoon afslaan (Bij een diesel zal hij eerder gaan slippen i.v.m. het hogere koppel bij stationair toerental).

Ik zet hem meestal in de 2, geef iets gas (+/- 3000 tpm) en laat de koppeling opkomen. Ik weet wel dat als je dit vaak doet het niet erg goed is voor de koppeling/auto, maar zo ben je er zeker van dat de koppeling niet slipt.

Overigens: Toen ik bezig was met het kopen van mijn huidige Xantia, viel mij op dat de koppeling ontzettend zwaar ging. Veel zwaarder dan mijn voormalige Xantia. Hij sloeg wel gewoon af bij ''de koppeling test''. Ook kon ik hem niet vloeiend weg laten rijden (koppelde met schokken). Ik heb dus een nieuwe koppeling (incl. druk groep dus) geeist voordat ik uberhaupt tot de koop over ging. Deed de verkoper eerst moeilijk over want: De koppeling was toch nog goed! Hij heeft er achteraf toch een nieuwe in gezet. Achteraf bleek dat de oude platen echt zo goed als op waren. Ook de garagehouder was het er achteraf mee eens dat ze aan vervanging toe waren.

De test is wel een indicatie voor de staat van de koppeling, maar let ook op punten als:
- Zwaar koppelen
- Schokkend koppelen (je voelt tijdens het optrekken een lichte trilling in het pedaal)
- Punt van koppelen/ontkoppelen (zit het aangrijpingspunt extreem hoog? Kan duiden op verkeerde afstelling of versleten platen)

Misschien zie ik het verkeerd, laat het dan even weten. Ik ben immers geen automonteur. (kan ik mijn methode bijstellen :wink: )

Verder vind ik het een:
Perfecte aanschafhandleiding!! =D> :lol:

Jeroen schreef:
Heren, dank voor de goede info.
Als jullie er geen bezwaar tegen hebben dan zal ik hier binnenkort een webpaginaatje van maken.


Lijkt mij een perfect idee!

Groetjes,
Maarten T
Vorige auto: Xantia II 2.0 16v G3 (AG?) Exclusive 1998, lm velgen -> Le Mans
http://www.xantiaclub.net/fotos/fotomap.php?id=55
Vorige auto auto: C5 LP G3 Gris Fulminator
huidige auto, helaas geen Citroën meer

www.banduitlent.nl
Avatar gebruiker
M.A. Trilsbeek
 
Berichten: 153
Geregistreerd: di 09 maart, 2004 11:35
Woonplaats: Leeuwarden

garagehouder zegt dat de koppeling op is maar is dat zo...

Berichtdoor taalman » di 06 jul, 2004 22:29

Ja de garagehouder zegt dat hij bovenin staat, heb de truc met de 5e versnelling geprobeerd en hij valt vrijwel gelijk stil. Doe een zomercheck bij een dealer (kost 19 euro), controleren gelijk je koppeling. Wat kost een nieuwe koppeling, hoorde dag werk plus materiaal, dus zo´n 600 euro?
Groeten,
taalman
taalman
 
Berichten: 3
Geregistreerd: di 29 jun, 2004 21:35
Woonplaats: Utrecht

Iedereen bedankt voor de adviezen

Berichtdoor miegel » za 08 jan, 2005 20:21

Ik heb mij aangemeld voor dit forum omdat ik met het idee liep een Xantia te kopen, maar ik maakte me zorgen over de reputatie van franse auto's. Maar door alle informatie die ik hier heb gevonden werd ik redelijk gerustgesteld en vond ik een fantastische aanschaf handleiding, mijn dank daarvoor! Vanmiddag heb ik volgens mij een prima deal gesloten, en over anderhalve week rij ik ook Xanta! (ik kan niet wachten...)
Nogmaals allemaal bedankt!
miegel
 
Berichten: 3
Geregistreerd: vr 07 jan, 2005 11:37
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor zandvoorta » za 08 jan, 2005 21:05

Wat voor een is het geworden? En welkom natuurlijk :D
André, met André....
Xantia TD Break '98
Saxo 1.1i '96
2CV6 "Club" '86
Caravelair Bamba 330EK '89
www.citroenbx.da.ru
Avatar gebruiker
zandvoorta
 
Berichten: 3314
Geregistreerd: vr 18 okt, 2002 09:41
Woonplaats: Wagenborgen ORGA: 7688 U7

Beter laat dan nooit

Berichtdoor eddieman » wo 12 jan, 2005 17:58

Hallo mannen en vrouwen van de club

Gisteren, na een lange, lange zware periode van verplichte lease-auto's (lees: vervelende Duitse bijters en Italiaanse springers (Golf/Punto)) eindelijk weer zélf een auto mogen aanschaffen. Als verstokte BX-rijder tot 1998 dus maar weer 's internet opgedoken om ein-de-lijk weer een Citroën uit te zoeken.

Mijn hart zei: Koop een XM Break. Als vader van twee kids kun je niet genoeg ruimte hebben in de auto, en niet genoeg speelgoed aan je auto. Maar goed, met een budgetje van rond de 5000,- werd de keuze toch wat krap.

Tot ons oog viel op de Xantia Break. Ook een beauty, met het 'gevoel' van de BX, ik kan niet anders zeggen.

Gisteren bij de Citroëndealer dan ook maar een Xantia Break 2.0i 16 V SX aangeschaft, uit 1997, met 128.000 op te teller, Rouge Hermes. Om vervolgens vandaag tot de ontdekking te komen dat deze club bestaat en zulke fijne tips heeft voor een proefrit :? :?

Maar goed, ik ga al jullie tips ertegenaan gooien zodra ik hem geleverd krijg. Ik heb 6 maanden Bovaggarantie, dus dat komt wel goed.

Iemand nog een tip voor een middenarmsteun? Ik kan 'm wel nieuw bestellen, maar als ik deze tweedehands kan aanschaffen is dat ook prima!

Leuke, informatieve site, ik kom hier nog wel vaker!

Groet, Edwin
Xantia Break 2.0I 16V SX 1997
Avatar gebruiker
eddieman
 
Berichten: 1
Geregistreerd: wo 12 jan, 2005 15:50

Beter laat dan nooit

Berichtdoor M&M » wo 12 jan, 2005 18:06

eddieman schreef:Iemand nog een tip voor een middenarmsteun? Ik kan 'm wel nieuw bestellen, maar als ik deze tweedehands kan aanschaffen is dat ook prima!


Marktplaats :wink: , veel plezier met de Xantia ...
CX 20 TRE ‘82 Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8791
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Berichtdoor quota » zo 30 jan, 2005 23:05

hmmm het word toch wel erg lastig om hier een berichtje te plaatsen, maar goed, drie maal is scheepsrecht dus we proberen het gewoon nog een keertje :wink:

Ik mag nu na een onfortuinlijk momentje afgelopen week nu mijn eerste Xantia kopen en kan kiezen uit twee auto's maar vraag me af welke nu redelijk geprijsd is, kunnen jullie helpen?

optie 1: een groene Berline 1.8 16v met airco uit 1996 met 166000 op de teller voor 3250.
optie 2: een grijze break 1.9 td uit 1996 met 302000 op de teller voor 3500 euro.

weten jullie ook wat de mogelijkheden zijn om achteraf een cruise control in te (laten) bouwen en wat de kosten daarvan zijn?

ALvast bedankt!
quota
 
Berichten: 150
Geregistreerd: zo 30 jan, 2005 22:52
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor maarten munneke » zo 30 jan, 2005 23:27

de break is niet echt goedkoop voor de km-stand, heb zelf een grijze break 1996 met climate-control met 227.000 gekocht voor 3.500 euro bij Fieten in Beilen.
Volgens mij zijn breaks iets duurder dan berlines.

Wat betreft de keuze benzine-diesel: hoeveel km's ben je van plan te rijden?
C5 2.2HDI 16v 6v Break
ZX 1.4i 1992 188.000 km
Avatar gebruiker
maarten munneke
 
Berichten: 3844
Geregistreerd: do 28 nov, 2002 10:50
Woonplaats: utrecht ORGA: 7263 U7 (vh 6090)

Berichtdoor quota » zo 30 jan, 2005 23:28

Ik verwacht tussen de 20 en 25 duizend per jaar te gaan doen
quota
 
Berichten: 150
Geregistreerd: zo 30 jan, 2005 22:52
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor GW-tje » zo 30 jan, 2005 23:30

Die diesel liet ik staan......toch wel redelijk wat kilometers. Of het moet aantoonbaar zo zijn dat daar veel aan is vervangen.......vind de prijs toch ook nog hoog voor een 96-er. Maak een eenvoudige omslagberekening aan de hand van je te rijden kilometers om te kijken of je moet dieselen of dat je op benzine uit kunt.

Cruise/Control achteraf......een goede toch vanaf 350 euro denk ik.....minimaal.
C5-Ph1-2.0i 16V BVA-AL4-Break Ligne Prestige-LPG-G3, Rouge Lucifer, 330kkm
DSpecial Confort, Rouge de Grenade, 02-1970 (ID19B)
Xantia 1.9 Turbo D Break, Bleu Mauritius KPKMR, ORGA 7801; 366kkm
XM 2.1 D12 Break, 1994
CX 22 TRS, 1989
Avatar gebruiker
GW-tje
 
Berichten: 1561
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 11:12
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor Pieter1974 » zo 30 jan, 2005 23:39

Ik zou even verder kijken, internet biedt veel mogelijkheden om te zoeken. Bij een Xantia diesel is de hogere KM stand niet zo'n bezwaar, maar €3500 is bij een negen jaar oude auto met 3 ton op de teller wel royaal. ergens tussen 2500 - 3000 zou realistischer zijn.
    - Het is wel een break.
    - Hoeveel garantie krijg je nog op de auto.
    - Wat weet je van de historie.
Pieter
[img]http://www.vanlenten.eu/garfield1.jpg[/img] Peugeot 308 1.6 VTI 88kW
Avatar gebruiker
Pieter1974
 
Berichten: 9311
Geregistreerd: wo 31 jul, 2002 13:01
Woonplaats: De Kwakel

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » ma 31 jan, 2005 00:10

quota schreef:hmmm het word toch wel erg lastig om hier een berichtje te plaatsen, maar goed, drie maal is scheepsrecht dus we proberen het gewoon nog een keertje :wink:

Ik mag nu na een onfortuinlijk momentje afgelopen week nu mijn eerste Xantia kopen en kan kiezen uit twee auto's maar vraag me af welke nu redelijk geprijsd is, kunnen jullie helpen?

optie 1: een groene Berline 1.8 16v met airco uit 1996 met 166000 op de teller voor 3250.
optie 2: een grijze break 1.9 td uit 1996 met 302000 op de teller voor 3500 euro.

weten jullie ook wat de mogelijkheden zijn om achteraf een cruise control in te (laten) bouwen en wat de kosten daarvan zijn?

ALvast bedankt!



Start anders even een apart draadje. Of Jeroen verplaatst hem even!

:wink:
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Avatar gebruiker
Michiel Bliekendaal
"Bliek"
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: ma 01 jul, 2002 09:15
Woonplaats: Soesterberg

Berichtdoor luk - asse » ma 31 jan, 2005 01:06

Pieter1974 schreef: Het is wel een break.
- Hoeveel garantie krijg je nog op de auto.
- Wat weet je van de historie.[/list]

- vallen de deuren eruit?
- gutst het regenwater door de achterklep?
dan is het idd een break :lol:
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
Avatar gebruiker
luk - asse
 
Berichten: 5402
Geregistreerd: za 14 dec, 2002 22:56
Woonplaats: Asse-Kobbegem (B)

Xantia 1.8i SX 1994

Berichtdoor balky » di 22 maart, 2005 10:54

Nou jongens,

Vriendelijk dank voor jullie adviezen.

Ik heb net een Xantia 1.8i SX gekocht van 1994. Na testrit blijkt alles goed te zijn. Alleen de hoogte regeling werkte niet goed. De achterkant blijft nl op de laagste stand staan. Ik ben geen automonteur, maar volgens jullie kan de hoogte regelaar zijn.

Maar goed voor maar €900,- vind ik het een prima auto.

Wat vinden jullie zelf van?
balky
 
Berichten: 10
Geregistreerd: di 22 maart, 2005 10:47

Xantia 1.8i SX 1994

Berichtdoor M&M » di 22 maart, 2005 10:57

balky schreef:De achterkant blijft nl op de laagste stand staan. Ik ben geen automonteur, maar volgens jullie kan de hoogte regelaar zijn?


Kijk hier maar eens http://www.xantiaclub.net/forum/viewtop ... 80&start=0 :wink:


Gefeliciteerd ...
CX 20 TRE ‘82 Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8791
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

VorigeVolgende

Keer terug naar Advies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast