De Testrit.

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Berichtdoor twcoolen » di 22 maart, 2005 17:53

De auto tijdens de testrit in de hoogste stand zetten en kijken naar de stand van de achterwielen. Staan ze zo / \ dan zijn de draagarmrubbers/lagers versleten.

Daar heb ik bij de aanschaf niet op gelet, en pas na een tijd achtergekomen. Sta nu voor een waarschijnlijk prijzige reparatie.
Misschien wel voor toekomstige kopers van een Xantia, of elke andere auto handig om na te gaan.

Citroën Xantia 2.0i E2 8V
250.000km
ORGA-nummer: 6153
Productiedatum: 13 september - 1993
Kleurcode: ERZ CR - Gris Gabion
twcoolen

Berichtdoor web » di 22 maart, 2005 20:25

hoeft op zich niet ZO duur te zijn, maar blijft jammer vant geld natuurlijk
Afbeelding
web

Berichtdoor balky » di 22 maart, 2005 21:58

twcoolen schreef:Sta nu voor een waarschijnlijk prijzige reparatie.
Misschien wel voor toekomstige kopers van een Xantia, of elke andere auto handig om na te gaan.

Hmmmm daar heb ik niet aan gedacht. Laat je mij ook ff weten hoeveel je voor de reparatie heeft betaalt enzo.....
balky

Berichtdoor Pieter1974 » di 22 maart, 2005 22:36

twcoolen schreef:De auto tijdens de testrit in de hoogste stand zetten en kijken naar de stand van de achterwielen. Staan ze zo / \ dan zijn de draagarmrubbers/lagers versleten.

Daar heb ik bij de aanschaf niet op gelet, en pas na een tijd achtergekomen. Sta nu voor een waarschijnlijk prijzige reparatie.

Het zijn dan de draagarmlagers! Het is een bekend fenomeen bij een BX, maar ook de Xantia heeft er last van. Mijn achterwiel beginnen (lijkt) ook te neigen. Niet alle auto's hebben deze achterasconstructie.
Pieter
[img]http://www.vanlenten.eu/garfield1.jpg[/img] Peugeot 308 1.6 VTI 88kW
Pieter1974

Berichtdoor web » wo 23 maart, 2005 00:16

Wel alle xantia's, de draagarmlagers van berlines zijn zelfs identiek aan die van een BX.

Die van de break zijn wel iets zwaarder uitgevoerd.

Reparatie kost aan materialen ruim 50 euro per kant, de rest is arbeidsloon en varieert nogal. Rondshoppen loont, hoewel het wel _goed_ moet gebeuren (met kit waar nodig, boel goed schoonmaken en het vulringetje netjes terugplaatsen...)
Afbeelding
web

Berichtdoor STONEY » wo 06 apr, 2005 13:34

Hallo allemaal,

Wat een geweldige en vooral praktische tips worden hier gegeven!
Hadden wij maar eerder van dit forum gehoord dan waren we toch "beter beslagen op het ijs " gekomen!

Ik heb gelukkig een bevriende automonteur die mij niet probeerd te beduvelen en ik ga "blindelinks" op zijn advies af. Daarnaast krijg ik ook 1 jaar volledige garantie op een auto die ik bij hem koop.

Ik heb namelijk pas een auto gekocht bij hem en op het eerste gezicht was het een "beauty"! Weinig kilometers voor een diesel van dat bouwjaar en met een "pas".
Ik starte de auto en deze kwam meteen "omhoog", wat ook een goed teken is!
Vervolgens reed ik hem naar binnen zodat ik hem eens beter kon bekijken. Al met al was ik er heel tevreden over maar hij moest wel nog op keuring. De volgende dag ging de auto op keuring.
Tegen de middag kwam hij terug en de chauffeur vertelde dat ondanks dat de auto door de keuring was gekomen er een "vreemde" klop in de motor te horen was!
Na controlle bleek dat de drijfstanglager het begeven hadden! Dag motor met weinig kilometers op de teller!!!
In principe had ik dus die auto gekocht maar ik wilde hem dus niet met een kapotte motor, wat logisch is!
In de volgende week heeft hij er een andere motor ingelegd die, naar zijn zeggen, nog minder kilometers gelopen heeft. Daarnaast heb ik dus ook nog 1jaar garantie!

Wat ik zeggen wil is het volgende:
Je kan deze tips die hierboven staan allemaal in praktijk brengen maar als een paar idioten een roetmeting bij een diesel gaan doen die nog niet warm gelopen is heb je er vrij weing aan! Ze draaien hem eenvoudig kapot! Ik had de mazzel dat het gebeurde toen ik de auto kocht maar voor hetzelfde geld was het dus een jaar later gebeurt en zelfs ik zou dan GEEN garantie meer gekregen hebben! Pas daarom altijd heel goed op als een diesel op keuring moet. Rij hem eerst zelf warm voordat je hem voor keuring aanbied. Dan weet je tenminste zelf dat ze hem niet zo makkelijk kapot zullen draaien!

Mvg. Stoney
STONEY

Berichtdoor Higgy » wo 06 apr, 2005 13:43

ALS het al aan die roetmeting gelegen heeft. Voor hetzelfde geld was die motor al gaar. Diesels met erg lage km-standen moet je altijd een beetje voor uitkijken. Je kunt geluk hebben, of je wordt genept.
Citroen Xsara Picasso 1.6 8V 2003
Higgy
Moderator

Berichtdoor STONEY » wo 06 apr, 2005 19:51

Ik ben van mening dat ik dus niet "genept" ben.
Daarbij heb ik zonder moeilijkheden een nieuwe(re) motor erin gekregen.
Ik heb die motor gehoord toen ik hem voor de eerste keer starte, die klonk perfect!
Ik heb dus een klein beetje verstand van diesels en ik verzeker je dat er niets mee aan de hand was.

Maar als die auto al een tijdje heeft stilgestaan en meteen daarna met een KOUDE motor een roetmeting heeft gekregen vraag je om moeilijkheden, toch?
Ik durf zelfs te beweren dat je zelfs een nieuwe motor kapot draait als je hem koud, vollast laat draaien!

Maar goed, ik heb nu een auto die een motortje heeft met maar een paar (??) kilometers op de teller. Ik dacht te weten dat het iets van 150.000 was. Je mag dan aannemen dat deze motor "net" is ingereden, toch?

Stoney
STONEY

Berichtdoor René van Maren » wo 06 apr, 2005 20:07

Een motor in gezonde conditie moet die roetmeting makkelijk doorstaan.
Koud of niet.
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Berichtdoor Pieter1974 » wo 06 apr, 2005 22:58

René van Maren schreef:Een motor in gezonde conditie moet die roetmeting makkelijk doorstaan.
Koud of niet.

Een roetmeting moet plaatsvinden bij een motortemperatuur > 80 graden, anders is tie niet geldig voor de APK. De roetmeting wordt niet bij vollast gedaan (was het maar zo) , maar bij nullast volgas. Het is wel degelijk slecht voor een koude motor om zo volgas te draaien. De thermische belasting loopt gigantisch op. Het ene punt is nog koud terwijl het andere punt al heet is, dan trekt je blok krom of de scheuren erin + de smering is nog niet optimaal bij een koude motor. Eerst degelijk warm rijden en dan maakt het niet zoveel meer uit.

Het lijkt me sterk dat de drijfstanglagers om zeep gaan door een roetmeting. Gebrek aan smering is wel een mogelijke oorzaak, misschien zonder olie of met de verkeerde olie rondgereden. Ik heb een paar maanden gelden een [OT] Passat TDI [/OT] in de werkplaats gezien met 120 dkm op de klok. (98 of 99-er) Deze auto was één of meerdere malen onderhouden met de verkeerde olie 10 of 15W40 i.p.v. 5W40 hier lagen de drijfstanglagers aan gruis in het carter. Vaak langere tijd stilstaan en relatief korte ritjes is niet best voor een motor. Olie ver weggelopen en de oliepomp krijgt tekort tijd om de stroom goed opgang te krijgen.

Ik heb met de roetmeting nog weinig geks meegemaakt. Hooguit dat de motor iets rauwer gaat lopen doordat het dempende roetlaagje weggeblazen is.
Pieter
Pieter1974

Berichtdoor web » do 07 apr, 2005 01:21

Roetmeting is toch vrij zwaar voor de drijfstanglagers omdat die bij maximum toerental sowieso erg zwaar worden belast, ook al draait de motor met nullast.

Komt omdat ze de (zeker bij een diesel bepaald niet gewichtsloze) drijfstangen en zuigers continu aan het versnellen/afremmen zijn. Die krachten lopen kwadratisch op met het toerental (hij moet er echt heel flink aan sleuren om de zuigers een kleine 100 keer per seconde op en neer te krijgen!) en kunnen zelfs meer slijtage veroorzaken dan zwaar belasten. Je kunt daarom ook aan slijtagepatronen op de drijfstanglagers zien (voor zover die er zijn) hoe een motor bereden is.

Onderschat de roetmeting dus niet ; dat kan maar beter met op tijd ververste EN goed warme olie gebeuren. Naast dat de d-riem in goeie staat moet zijn natuurlijk (dit ivm het snel versnellen, waarbij de riem flink aan nokkenas en dieselpomp moet trekken)

Samengevat : een beetje redelijk onderhouden motor overleeft het heus wel. Of het echt bevorderlijk is... nee. Welke pennenlikker deze wassen neus bedacht heeft mogen ze van mij ook opknopen, figuurlijk dan :roll:

Marcel
Afbeelding
web

Berichtdoor miegel » di 23 aug, 2005 15:56

zandvoorta schreef:Wat voor een is het geworden? En welkom natuurlijk :D

Ehm, misschien is het wel aardig iets vaker berichtjes te checken dan eens per half jaar... :oops: Om alsnog je vraag te beantwoorden; het is een donkergrijze ex-lease Xantia 1.9 SD uit oktober '99 met 129000 kM op de teller geworden. in de eerste weken heb ik tot mijn schaamte twee kop-staart aanrijdingen gehad (mijn excuus is sneeuw, ijzel en het is mijn eerste auto zonder ABS) waarvan een nogal duur. Maar sindsdien heb ik er ongeveer 13000 probleemloze kilometers bijgereden, en ik geniet elke dag.
miegel

mooie tips en adviezen!

Berichtdoor jeroen2 » zo 09 okt, 2005 20:57

Dank voor alle tips!
Onze eerste ontmoeting met – de inmiddels gekochte Xantia 1.8i break uit 1996 – voelde al oké. Maar echt zicht op de auto hadden we niet door het eenvoudigweg missen van kennis.
Wel had de verkoper - autohandelaar - op onze vraag de distributieriem vervangen, olie w.o. LHM en een APK geregeld.
Na een overdenk periode van een paar dagen vonden we deze tips.
We hebben de lijst met tips uitgeprint en de dag dat we de auto zouden kopen de hele lijst alsnog afgelopen.
Nu konden we met een gerust gevoel tot de koop overgaan.
Helaas bleken na een korte algemene controle bij de Citroëngarage alle vier de wielen aan te lopen. (De rest was oke!.)
De remmen kwamen niet los. De auto had dus nooit door de keurig mogen komen..
Een set nieuwe remblokken dus. Maar als het daarbij blijft…
Behalve echter een heel licht schokken bij het rijden – vooral – bij een laag toerental op gelijke snelheid. Heeft iemand een idee? Ik heb er geen verstand van, maar kunnen de kleppen of bougies er iets mee te maken hebben?

Jeroen2
jeroen2

Berichtdoor Nomiis16i » vr 28 okt, 2005 09:17

Zo, dat is even handig! Even googelen en ik kom al deze fantastische tips tegen.
Morgen ga ik een testrit maken in een '95 1.6i.
De motor is helemaal schoongemaakt en de auto staat binnen in de showroom te glimmen.

de dealer zei dat het bedrijf die de auto's "showroomklaar" maakt de motor ook altijd een schoonmaakbeurt geeft.
Door een van de eerste tips ben ik licht achterdochtig geworden. Kan je na een testrit al lekkages waarnemen?

Ik moet wel zeggen dat het een garage is die gerund wordt door fanatici (alleen 2e hands citroens. Snoeken e.d.), dus op zich wekt dat wel enig vertrouwen.
(Fiktorie in Bergen op Zoom, misschien bekend)
Nomiis16i

Berichtdoor Pieter1974 » vr 28 okt, 2005 23:48

Asl je een stevige testrit maakt, dan zal ernstige lekkage aan het licht komen. Het grote voordeel is dat je precies weet waar het vandaan komt. Als het hele blok vet is kan het overal vandaan komen en hoeft het niet eens echt spannend te zijn. Belangrijk is dat je altijd een goede proefrit maakt.
Pieter
Pieter1974

VorigeVolgende

Keer terug naar Advies