rij-ervaring andere auto's II

dus niet over Xantia's

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor ZX1.4i » vr 16 jun, 2017 11:47

Vergeet Peugeot niet, zij hebben tegenwoordig ook hele mooie auto's, een 308 break of 508 is prachtig 8)
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1889
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor luk - asse » vr 16 jun, 2017 12:33

Henk's laatste gedachtengang is helaas ook de mijne :shock: :shock:
Zoals al laten vermoeden lonk ik naar de 308, maar er is een kaper op de kust: de C3 Aircross.
Grotendeels zelfde techniek, soepel onderstel (helaas niet met de nieuwe schokdempers) en vooral praktischer dan een 308. Plus gewoon ánders. Te jong voor een bezadigde ouderling? Zonder de kekke kleurtjes zal dat wel meevallen. Zal wel niet in de smaak vallen bij wie enkel premijoem denkt. En merktrouw is ook wat waard (308 ook uit PSA stal = troost)
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
Avatar gebruiker
luk - asse
 
Berichten: 5303
Geregistreerd: za 14 dec, 2002 22:56
Woonplaats: Asse-Kobbegem (B)

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor M&M » vr 16 jun, 2017 12:56

Idd niets mis met een Peugeot , en al tien x beter dan zo'n nep zweed ;-)
CX 20 TRE Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 Vert Vega & 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8530
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor henkr » vr 16 jun, 2017 18:38

Eigenlijk vind ik binnen PSA alleen de 508 break mooi !
Op Citroën.nl wordt de C5 al niet eens meer genoemd.
De pagina wordt slechts gevuld met mini-voitures en multifunctionele hondenhokken.
@Maurice: Alfa's zijn eigenlijk altijd mooi, qua design kan niemand een italiaan overtreffen, jammer dat de techniek nu gewoon Fiat is.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3676
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor luk - asse » vr 16 jun, 2017 18:44

De 508 break ziet eruit alsof hij HP vering moet hebben: vloeiend, soepel.
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
Avatar gebruiker
luk - asse
 
Berichten: 5303
Geregistreerd: za 14 dec, 2002 22:56
Woonplaats: Asse-Kobbegem (B)

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor M&M » vr 16 jun, 2017 19:49

Fijne auto zo'n 508 , zeker met een lekkere HDi .. benzine met die THP/VTi gedrochten lekker links laten liggen.
5 jaar met veel plezier in gereden , niet zo fijn als de C5-3 HP maar komt een aardig eind ;-)


Vergeet de andere Fransoos niet , Renault maakt tegenwoordig zeer goede en prettig rijdende auto's !
En wat is er mis met de techniek van Fiat verpakt in een fraaie alfa ?? :P
CX 20 TRE Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 Vert Vega & 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8530
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor henkr » vr 16 jun, 2017 20:13

"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3676
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor M&M » vr 16 jun, 2017 20:33

Tja ... :lol:


Prachtig , met een anwb abo erbij misschien :wink:
CX 20 TRE Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 Vert Vega & 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8530
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor de_skileraar » vr 16 jun, 2017 21:47

Die C3 Aircross; de zijruitjes van de BX komen erin terug! Errug leuk.

308SW (met de juiste stoelen Luk :D ) rijdt ook erg lekker!
Frank
Xantia II, 1.8i 16v, griz quartz
Avatar gebruiker
de_skileraar
 
Berichten: 879
Geregistreerd: di 15 jun, 2004 08:27
Woonplaats: Zevenbergen // ORGA: 7800

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor henkr » vr 16 jun, 2017 22:51

het zou wel leuk zijn als er ook nog eens een slordige 2ton achter kan hangen. L)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3676
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor ZX1.4i » za 17 jun, 2017 02:33

Over Renault gesproken, de Talisman is een hele vette en mooie auto als je deze in het echt ziet 8)
Er stond laatst een Talisman naast me bij het stoplicht, ik was onder de indruk, wat een mooie bak zeg.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1889
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor mpostma » wo 21 jun, 2017 09:46

Ik heb eergisteren een ritje gemaakt in een Nissan Leaf. Na 2 Tesae (p85d en p100d) en een Volvo C30-E is een Nissan Leaf een interessante case.

De C30 is een nooit "echt" in productie gebrachte wagen. Een soort M35 verhaal. Ze worden voornamelijk ontwikkeld, gebouwd en aangeboden aan een select groepje klanten om ervaring op te doen met de techniek. Een E-C30 rijdt heerlijk met een pittig koppelrijk elektromotortje. Het interieur is zoals je van een Volvo mag verwachten. Niet direct goedkope rommel zogezegd. Het ding is evenwel voornamelijk bruikbaar in stadsverkeer of regionaal verkeer. De batterij in de C30 is erg beperkt. Verder moet die auto nog steeds getankt worden met ethanol teneinde de verwarming te laten werken. Het ding is simpelweg gebouwd op het platform van een benzineauto en dat geeft begrenzingen.

Tesla heeft zoals bekend zijn auto's opgebouwd vanaf nul met een complete elektrsiche aandrijflijn in gedachten. Een enorme sloot accu's is handig weggewerkt, de kooiconstructie is geheel geoptimaliseerd op het ontbreken van een verbrandingsmotor, benzine tank of uitlaatsysteem. Vergekelen met een directe concurrent als Audi (bijv. A7) is de Tesla duidelijk een vlaggendrager van een nieuwe generatie. Maar het blijft een dure auto die de strijd aangaat met andere dure auto's.

De Nissan Leaf is een auto die de strijd wil aangaan met eenvoudigere compacte auto's. Een Leaf laat zich qua grootte goed vergelijken met een Toyota Yaris of Citroen C3. Wederom een lekker koppelrijk elektromotortje. Geen idiote acceleratie zoals in de Tesla, maar 0-100 gaat toch best rap en volkomen geluidloos. De top met 145 moet ruim zat zijn voor de typische gebruiker.

Verder is in dit soort elektrische auto's een andere aanpak nodig voor het klimaatsysteem. Batterijen moeten ook verwarmd en gekoeld worden afhankelijk van de buitentemperatuur. Soms kan daar handig gebruik van gemaakt worden. Soms kost het flijnk batterij capaciteit. Het ding is functioneeel, niet echt "premium", maar ook zeker geen rommel. Typisch wat je van Nissan mag verwachten. Ik denk dat het zich tot Renault verhoudt als wellicht iets minder smaakvol maar iets degelijker.

Verder is het laden van die dingen natuurlijk ook een aardige jungle. Snelladen, thuisladen, wisselspanning, gelijkspanning, batterij kopen, huren. Hoe lang gaan die batterijen tegenwoordig mee? En wat doet dat met de restwaarde?

Ik wil binnenkort ook nog eens een Zoe, BMW I3 en een E Golf gaan proefrijden. En dan eens kijken of het interessant kan zijn om de trouwe (maar inmiddels wel ouder wordende) Megane te vervangen door zo'n elektrisch geval.

Interessant is dat trouwens dat actieradius WEL een punt is bij aanschaf. Woonwerkritten gaan overigens prima met de basisbatterij die de meeste leveranciers aanbieden. Worst case moet je daarmee een km of 120-130 km kunnen afleggen in de winter. Veel extra geld betalen voor een iets zwaardere accu waarmee je dan bijv. 200 km kan afleggen is niet perse interessant.
Voor "langere" ritten hebben we altijd nog een tweede auto. Met een 130 km actieradius is een retourtje dat net wat verder gaat dan Göteborg ook mogelijk. MAar eigenlijk komt dat al zo weinig voor dat je je kan gaan afvragen of je daar een autokeuze op moet baseren. Het is vooral als een van ons van werk zou veranderen en meer dan 60 km enkele reis moet gaan pendelen. Vrij onwaarschijnlijk

Over de levensduur van batterijen is natuurlijk ook een hoop geschreven. Vooralsnog lijkt het erop dat die dingen veel lange meegaan dan "verwacht".
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2777
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor Alfred- » wo 21 jun, 2017 11:28

De levensduur van een batterij wordt uitgedrukt in MTBF (Mean Time Between Failures) en het aantal laadcycli. En die vallen misschien best mee.

Probleem is dat ver voor dat moment al degradatie optreedt. De capaciteit neemt af en dus je actieradius wordt kleiner. Het ontladen gaat dan steeds sneller, het laden ook overigens (vanwege de afgenomen capaciteit), maar het rendement neemt ook af. Rendement in de zin van hoeveel energie laad je in de batterij en hoeveel krijg je er terug uit.

Deze eigenschappen van veroudering zie ik nooit meegenomen in berekeningen of bij maken van keuzes. Zelfde effect heb je ook bij (oudere) zonnepanelen, eveneens vaak genegeerd in de berekeningen.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2048
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor luk - asse » vr 01 sep, 2017 21:30

Wat volgt valt tussen de plooien van dit draadje en humor. Er hoort een foto bij die ik helaas niet kan doorgeven, ik zal ze beschrijven..
Illustratie bij de berichten dat de Franse politie met kakkerlakkende gebouwen en aftandse vehikels haar werk moet doen. Een foto toont autozetels met langs alle kanten uitpuilend schuimrubber; een andere foto toont een autosleutelkast met twee rijen: een drukbezette bovenste rij met opschrift 'defecte auto's' en daaronder twee eenzame sleutels onder het opschrift 'intacte auto's'; het speurend oog neemt bij een van de twee onderste sleutels een dubbele chevron waar 8)
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
Avatar gebruiker
luk - asse
 
Berichten: 5303
Geregistreerd: za 14 dec, 2002 22:56
Woonplaats: Asse-Kobbegem (B)

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor Tato » vr 01 sep, 2017 22:25

Afbeelding

Afbeelding

Hmm bij het bovenste rijtje zie ik ook wat chevrons... #-o
Groeten,

Maurice.

Citroën Xsara 1.4 berline Différence phase 3

Ex: Xm 2.0 Phase 1, Xantia berline 1.8 8v phase 1A, Xantia Break 2.0 16V Pallas phase 2
Buell X1 '01
Honda Transalp '89
Peugeot Elystar 50cc geel kenteken
Avatar gebruiker
Tato
 
Berichten: 522
Geregistreerd: vr 10 feb, 2012 22:33
Woonplaats: Arnhem

VorigeVolgende

Keer terug naar Off-topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten