Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

dus niet over Xantia's

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » zo 16 jul, 2017 15:35

Ze zijn niet gelijk, de unit rechts heeft 1 aansluiting en links 2, echter kun je rechts ook een model met 2 aansluitingen monteren en dat is 6615 03
Ik vermoed dat men op een gegeven moment overgestapt is naar 1 model, op chassis nr. word er voor mijn 106 uit 2003 namelijk 2x 6615 03 afgeroepen.
Echter bij demontage kwam ik rechts dus een unit met 1 aansluiting tegen, heb daar de nieuwe unit met 2 aansluitingen op gemonteerd en dat werkt prima.
Aangezien het probleem daarmee niet verholpen was heb ik die unit laten zitten en links de nieuwe gemonteerd, waarmee het probleem opgelost is.

Origineel zat er een unit van het merk "Kiekert", nu een Valeo, deze https://www.auto-onderdelen24.nl/valeo/1074025
Is nog leverbaat bij Peugeot, kost € 74, de Valeo unit op Internet kost € 40 (+ € 10 verzendkosten.)
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » zo 16 jul, 2017 18:22

Heb hem dus ook gelijk maar voor 40 euro besteld:)
Ook gelijk maar een complete achterremmenset.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3676
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » ma 17 jul, 2017 00:51

Goed dat je het zegt, de achterremblokken en wellicht de schijven ook, zijn binnenkort aan vervanging toe.

Weet je ook waar de schakelaar voor de mistlampen voor zit, gewoon op de stengel ?
Het lijkt erop dat deze vervangen is, mistlamp RV ziet er niet gezond uit, mogelijk voor de APK gedaan.
En dan wellicht de stengel voor de ruitenwissers ook, bij het bedienen van de sproeier achter, gaan de sproeiers voor sproeien zonder wis-acties van voor of achter :?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » ma 17 jul, 2017 07:39

Er zijn 2 mogelijkheden, of midden op het dashboard bij aansteker en alarmlichten, of in de stengel en ik weet zo goed als zeker dat ie bij een Gti in de stengel hoort te zitten.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3676
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » ma 17 jul, 2017 09:32

Midden op het dashboard zit al vol met andere zaken, zou dus inderdaad op de stengel moeten zitten.
Ik vermoed dat ze het complete middenstuk hebben vervangen voor een uitvoering zonder mistlamp voor.

Nou zijn de mistlampen voor niet zo erg, de sproeier achter vind ik vervelender, denk je dat dit in de stengel kan zitten ?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » ma 17 jul, 2017 12:16

Die zou in de stengel rechts moeten zitten (draaibeweging) eigenlijk net als bij de X.
Er is 1 ruitensproeierpomp die voor en achter verzorgt, in jouw geval denk ik dus aan een defect pompje.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3676
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » ma 17 jul, 2017 14:50

Draaibeweging van de stengel om achter te sproeien, resulteert in sproeien van de wissers voor (zonder wis-acties).
Sproeien voor dmv het naar je toe trekken van de hendel werkt goed.

Defect pompje of slangen verkeerd aangesloten lijkt mij dan uitgesloten toch ???
Ik vermoed dat er een verkeerd type hendeltje (schakeling intern?) gemonteerd is.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » za 22 jul, 2017 04:05

De eerste verbruikscijfers zijn gemiddeld 1:14, de vorige eigenaar haalde met moeite 1:10 door rustig te rijden.
Ik heb er "normaal" mee gereden, voor zover dat lukt, dus gewoon 120 a 130 en airco aan.
De juiste bougies, olie, nieuw luchtfilter, bakolie ververst (zat teveel in) en banden op de juiste spanning, doet wonderen.

Alleen jammer dat vandaag na een lange rit (200km), opeens het MM lampje is gaan branden, morgen maar eens uitlezen.
Zal toch niet met E98 benzine te maken hebben ?
Heb dat namelijk vandaag getankt in BE, ik dacht E95/E10 voor een auto uit 2003 is niet verstandig.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » za 22 jul, 2017 08:05

Alle PSA's vanaf 2000 moeten daar toch tegen kunnen ?

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3676
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » zo 23 jul, 2017 00:40

Ik heb vorige week per ongeluk een halve tank E10 getankt in BE, heb daar niets van gemerkt.

Heb vandaag de Lexia eraan gehangen en deze fouten zaten er in, heb ze gewist en ze komen niet terug.
Toen ik verder in de storing keek, kwam er iets voorbij van controleer het uitlaatsysteem op lekkage.
Het lijkt er op dat het ergens bij het spruitstuk lekt, kan niet zien waar precies, vanwege de hitteschilden.
Ik ben bang dat er gewoon een scheur in het semi-spagetti spruitstuk zit :?

Afbeelding

Afbeelding

De zwarte slang links van het ronde ding gaat naar de luchtpomp, de glimmende rechts gaat naar de midden van de kop.

Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor Alfred- » zo 23 jul, 2017 00:57

Een heel circuit voor alleen maar luchtinspuiting in de uitlaat?
Te bezien in de categorie van sjoemelsoftware, lucht aan de uitlaat toevoegen zodat een meting lagere emissies toont?
Dat zou dan alleen invloed hebben op de verhoudingen van de uitlaatgassen, niet op de uitstoot per afgelegde km.
Of heeft dit enige functie voor het lopen van de motor zelf?

Misschien is de extra lucht nuttig in de katalysator.
Ik ben wel benieuwd of je daar meer informatie over kan vinden.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2049
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » zo 23 jul, 2017 23:48

De C5 schijnt ook zo een luchtpomp te hebben, daar geeft BJG een heldere uitleg over op het C5 forum, waar toevallig net een topic over loopt:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 94#p586794

Bij een rijk mengsel gedurende de koude start situatie is er te weinig zuurstof om ontstane CO en HC te verbranden in de kat waardoor deze niet werkt en dus ook niet opwarmt. De luchtpomp voorziet gedurende 45 seconden in de benodigde zuurstof waardoor de reactie op gang komt. Hij is er dus om de katalysatorsneller te laten opwarmen. De lambdasondes hebben gewoon verwarming.

Klopt dus helemaal, bij een koude motor hoor ik rechtsvoor een tiental seconden wat zoemen.

Wat de storingen betreft, ik sprak vandaag Henk, hij bevestigde dat een lekkage in het spruitstuk, storingen kan veroozaken.
Hij vertelde mij dat er altijd, heel even een moment van vacuum is in het uitlaatspruitstuk, waardoor en lucht (zuurstof) aangezogen kan worden, wat de lambda sonde van streek brengt.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » zo 30 jul, 2017 23:56

Er waren weer onderdelen binnen bij de Peugeot dealer, ben weer druk geweest met de 106.
Een collega had me er op gewezen dat scheurende spruitstukken zeldzaam zijn bij een TU motor en dus de pakking te vervangen.
Uitlaat spruitstuk is niet makkelijk om effe er af te krijgen, eigenlijk moest de dynamo er af, maar het is toch allemaal gelukt in 2 avonden.
Het lek zat inderdaad bij de pakking, onder het spruitstuk was zwart geblakerd, nieuwe pakking, tapeinden en moertjes gemonteerd en het is weer gasdicht.

De metalen pijp rechts van deze klep lekte ook, dit komt van de luchtpomp, beetje uitlaatpasta ertussen en het is lekdicht.

Afbeelding

Helaas geen foto's kunnen maken van de klus zelf, moest doorwerken.
Dit plaatje heb ik geleend van google, zo ziet het spruitstuk er uit, toch wel een serieus ding waar PSA over nagedacht heeft.
Kan me niet voorstellen dat een spagetti ding van Ebay beter is, iets wat goedkoper te produceren is dan dit ingewikkelde gietstuk.

Afbeelding

Ontbrekend logo op het kleppendeksel gefixt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het logo voor zag er niet meer uit, ook een nieuwe gemonteerd, is nog leverbaar voor € 34.
En dan te bedenken dat men op marktplaats voor een logo van een sloper van 15 jaar oud, € 25 + verzendkosten € 6,95 durft te vragen :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » di 01 aug, 2017 00:26

Vandaag was Ben (Slim en slecht) in de buurt en hielp een handje mee, waarvoor dank :wink:

We hebben de spanrol en multie-riem vervangen, de spanrol was echt op.
Helaas is het bijgeluid niet opgelost wat je met ingeschakelde airco hoort, het klinkt als een scheidsrechter fluitje, waar je langzaam op blaast.
Het is toerental afhankelijk, soms is het weg na een tijdje, en bij het uitschakelen van de AC is het meteen weg en weer terug bij inschakelen.
Komt ergens bij de verdamper vandaan, de kachelfan kan het niet zijn denk ik, want zonder AC hoor je het niet als de fan draait.

Nou heb ik een vermoeden dat het expansie ventiel van de AC, de boosdoener is, daar is aan gerommeld.
Dat ding was al groen van het kleurspul in de AC, ik dacht een oude lekkage.
Echter zie ik gewoon belletjes en groen spul eruit komen aan de zijkant, waar een inbus ingedraaid zit, waar duidelijk aan gerommeld is.
Vreemd dat het systeem met een dergelijk zichtbare lekkage, na een maand nog niet leeg is en nog best goed koelt :?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor slimenslecht » di 01 aug, 2017 13:25

Gisteren even bij Sohail langs geweest, eerst lekker gegeten en daarna de Pug op de brug.

Die 106 GTi is overigens echt eng snel, gewoon laagvliegen. De auto ziet er gewoon heel netjes en niet afgetrapt uit, onderhoud is ook zeker gebeurt te zien aan de diverse niet al te oude onderdelen.

Maar balen dat het bijgeluid er nog in zit, het is gerelateerd aan een ingeschakelde airco dat is op zeker. Magneetpoelie slaat gewoon in bij het inschakelen en zal het niet zijn, misschien toch een dynamolagertje of het expansieventiel.
In ieder geval is de vervangen spanrol geen weggegooid geld geweest want die was echt OP met hoofdletters. Na de vervanging er van begrepen we ook gelijk waarom die nog wel eens "vergeten" wordt, want om die door 1 persoon te laten wisselen is bijna niet te doen.
Verder heb je bij deze motorisering icm het formaat auto ook ruimte om het blok heen om te sleutelen... :roll:

Het was gezellig Sohail, en loopt ie stiller en rustiger met de verse olie en filter?
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3370
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

VorigeVolgende

Keer terug naar Off-topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten