Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

dus niet over Xantia's

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor Alfred- » di 10 okt, 2017 18:48

Deze limiet heeft waarschijnlijk met de wetgeving te maken.
Edit: Bij typegoedkeuring:
Een snelheidsmeter mag nooit minder aanwijzen dan de werkelijkheid (daarom is deze meter altijd wat optimistisch en heb je iets speling).
In België mag je helemaal niet afwijken van de fabrieksmaat, je krijgt dan problemen met de jaarlijkse keuring.

In jouw situatie kun je gerust de band kiezen die je wilt (zolang die niet aanloopt).

Mvg. Alfred.
Laatst bijgewerkt door Alfred- op di 10 okt, 2017 19:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2170
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor jantje1948 » di 10 okt, 2017 19:21

Als ik kijk bij de RDW wordt alleen geeist dat de snelheidsmeter goed werkt. Percentages worden niet genoemd.
Het Belgische verhaal ken ik. Daar moet een auto zelfs met een geldige APK gekeurd worden bij eigenaar wisseling.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 403
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » di 10 okt, 2017 23:00

Afwijking van de meter bij 100km/u is c.a. 8 a 10 km/u, precies wat mijn Xantia's ook hadden.

Binnenkort dan maar nieuwe banden er onder, maar eerst nieuwe draagarmen, niet dat ze slecht zijn, op de fusee RV na, waardoor het stuur iets scheef staat en die band naar buiten scheef afslijt.
Heb geen zin in het eruit persen en nieuwe fusee er in persen, word een nieuw setje draagarmen van TRW denk ik.

Planning voor de komende tijd:

- Schijven, blokken en nieuwe remzuigers achter
- Draagarmen voor
- Banden + uitlijnen
- Complete uitlaat incl. kat. en lambda sondes.
- D-riem, koelwaterpomp, etc.
- Nieuwe koplamp LV, daarvoor moet de bumper er af, Henk heb je daar nog goede tips voor, jij ben de 106 Expert :D
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » wo 11 okt, 2017 08:14

Geef je groot gelijk wat de draagarmen betreft, nieuwe kogels inpersen is een secuur werkje en eigenlijk moet je dan ook de rubbers vervangen waarbij de achterste precies in de goede hoek geperst moet worden, ben benieuwd hoe die TRW's bevallen, heb ooit een setje van een B-merk gehad waarbij de schroefdraad niet bestand was tegen de voorgeschreven 40Nm.

Afbeelding

Wat de voorbumper betreft, net als bij de X goed zoeken of je alle boutjes gevonden hebt daarna is het een fluitje van een cent.
Let op of op de hoeken de schuine schoorstangetjes gemonteerd zijn, makkelijk uitgevallen "monteurs" willen ze graag weglaten.
O ja,de Gti heeft een remkrachtverdeler achter, die wil nog wel eens vastzitten .

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3871
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor boes » wo 11 okt, 2017 09:25

Wauw Henk!
Maar goed dat je dit merkte.…
De hele draagarm van dit pisbakkenstaal,...kan nooit goed gaan.
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 605
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » wo 11 okt, 2017 10:30

Ja ! en aan de moer kan het niet liggen, die heeft hetzelfde bestelnummer als de moer op de horizontale fuseebout waar ie met 50Nm aangetrokken wordt.
@ Sohail: de bewuste stangetjes staan voor mijn 1.6 onder de nummers 7414 H4 (Links) en 7414H5 (Rechts) beide hebben trouwens een NFP vermelding. :(

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3871
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » do 12 okt, 2017 11:49

Een 1.6-16V heeft andere draagarmen, daar zit dit onderdeel al vast aan de draagarm, dus niet los leverbaar door PSA.
Alleen een complete R-draagarm is nog leverbaar, links niet meer.
Een B-keuze voor auto's ouder dan 5 jaar is nog wel mogelijk, die zijn niet eens heel veel prijziger dan wat op internet staat.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » do 12 okt, 2017 14:47

Als ik het goed zag laatst heb jij dezelfde ronde gesmede draagarmen die ik onder 1 van de 1.6jes heb en daar is het achterste silentbloc wel af te persen maar dat moet je wel willen. :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3871
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » vr 13 okt, 2017 00:50

Het zijn inderdaad ook gesmede armen, echter het voorste silentblock (wel los verkrijgbaar) heeft een ander artikel nr. en de fuseekogel heeft ook een ander nr., volgens de Peugeot tekeningen.
Het achterste blok word voor een 1.6-8V wel los afgeroepen, voor de 16V helaas niet, is één geheel met de draagarm.
Zeer waarschijnlijk zijn deze draagarmen dus niet gelijk, het GTI onderstel is op veel punten en artikel nrs. anders.

Ik kreeg vandaag bericht dat de bestelde complete uitlaat (van Walker) waarschijnlijk volgende week binnen is.
Ben benieuwd of de storing veroudering kat. dan ook weg blijft, anders moet ik beide lambda sondes ook vernieuwen.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » vr 13 okt, 2017 09:22

Bij de 8v komen ook beide modellen voor Sohail!
Mijn nieuwste 1.6 (eigenlijk ouder) heeft deze draagarmen:
(Stabistang rechtstreeks op de draagarm)
Dit is het type wat voor beide auto's in servicebox staat
Afbeelding
Echter:de oude heeft deze: (met rammelstokjes) en die waren echt origineel , de gaten onder de vloermat waren nog niet eerder geopend)
Afbeelding
Verder nog even een fotootje van de bumperstangetjes die als ik het goed zag bij jou missen:
Afbeelding
En het 106-automaatpookprobleem waar ze allemaal last van hebben:
Afbeelding
Had deze met polymax gekit maar kennelijk hecht het absoluut niet op deze kunststof:

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3871
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » vr 13 okt, 2017 11:15

henkr schreef:[Echter:de oude heeft deze: (met rammelstokjes) en die waren echt origineel , de gaten onder de vloermat waren nog niet eerder geopend)
Afbeelding

Ik heb ook deze constructie, met rammelstokjes, alleen wat dikker zo te zien.
Grappig die remklauw heel anders dan onder mijn 106, van de week toevallig mee bezig geweest, heb achter nieuwe afdichtingen, zuigers, schijven en blokken gemonteerd en de remvloeistof ververst.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » do 19 okt, 2017 01:58

Gisteren een complete nieuwe uitlaat van Walker opgehaald, blijkt de midden en einddemper te lekken op de lasnaden :?
De kat. is wel gelukkig goed, dat was ook het grootste probleem, het MM lampje ging steeds branden.
Heb de oude dempers maar terug gemonteerd, morgen maar even contact opnemen met de leverancier.
De leverancier krijgt het ook maar aangeleverd, meer dan op het oog beoordelen kan hij niet, van Walker is het gewoon slordig, dit ben ik niet van ze gewend.

Hopelijk is de volgende klus zonder tegenslagen, morgen de nieuwe draagarmen er onder.
Heb ze gewoon bij de dealer besteld, niet de originele, die zijn niet meer leverbaar, maar van de Euro repar lijn ofzoiets.
Ziet er goed en solide uit, heb er alle vertrouwen in dat het goed spul is.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » do 19 okt, 2017 05:40

Nou je het zegt: heb ik ook een keer gehad bij de X met een Walker, aan de achterkant van de middendemper vanuit de las demper/pijp:

Afbeelding

CO2 lasje van 2 seconden erover en hij was dicht:

Afbeelding

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3871
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor ZX1.4i » do 19 okt, 2017 13:30

Precies op die plek lekt de nieuwe middendemper die ik heb ook.
Blijkbaar gelast in FR, net na de middaglunch en een paar wijntjes teveel :lol:
Eerst dacht ik, geen zin in gedoe, ik laat het wel lassen, toen zag ik de einddemper ook lekken op 2 plekken zelfs.
Vandaag teruggebracht, de leverancier heeft het nu in behandeling, heb er alle vertrouwen in dat het opgelost word :D

Henk, heb jij ook een soort borgring zitten bij het linker ophangpunt, om het ophangrubber te borgen ?
Ik zie dat onderdeel niet staan op de Peugeot tekeningen.
Ik kan even niet op de naam komen van die ring, heeft een stervormig gat, ze zitten ook in de carburateur van mijn Spartamet, onderstaande foto is een gasschuif reparatieset.

Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Peugeot 106 GTI (1.6-16V / 120PK)

Berichtdoor henkr » do 19 okt, 2017 13:50

Weet wat je bedoelt maar die ben ik bij de ophangrubbers nooit tegengekomen dus ook niet bij de destijds nieuwe 1.0.
Zou ook niet nodig moeten zijn want de vorm van de ophangbeugel zorgt ervoor dat het rubber de diepste stand opzoekt.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3871
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

VorigeVolgende

Keer terug naar Off-topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron