Het zit ook niet mee he(klaag-topic)

dus niet over Xantia's

Re: Het zit ook niet mee he(klaag-topic)

Berichtdoor Breeze » za 13 jan, 2018 01:24

Kan haast niet wachten op mijn Ttje. Dan ga ik gelijk een Porsche en/of een Lambo kopen :lol: .

Code 95 heb ik vermoedelijk gekregen bij de start van de Code 95 verplichting. Ik geloof dat er toen een overgang was voor ouwelullen, zodat die niet gelijk een kleine week cursus en een dag examenrijden hoefden te doen en 2 mille lichter zouden worden gemaakt.
Er is een wild plan om met een stel ouwe citroenen naar Noord Scandinavië te gaan met als begeleiding een omgebouwde bus. Dat zou ik wel leuk vinden als afsluiting van mijn vrachtwagenchauffeurcarriëre.

@BE
Vind je het erg als ik me daar niet in ga verdiepen. Vluchtige conclusie: van belang als je een oplegger/caravan op je pickup truck wil laten scharnieren.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor henkr » za 13 jan, 2018 10:52

Heb destijds mijn CDE gehaald omdat niet elke politieagent op de hoogte was van de mogelijkheid BE-oplegger, dus zeg maar om van het gedonder af te zijn en dat ging hier om:

Afbeelding

Als ik nu vervolgens probeer de gewichten van die combinatie te implementeren in de huidige BE-regel kom ik er nog steeds niet uit.:(
Veldhuizen maakt nog steeds BE opleggers, voor wie het interessant vindt wat er mag en niet mag op dat gebied:

https://www.veldhuizen.eu/rijbewijs-be/
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor boes » za 13 jan, 2018 11:22

Bij BE moet de handhaver uitgaan van het werkelijke treingewicht. Bij B gaan ze er standaard van het maximum uit.
Ik heb B en als ik een lege tandemasser met een maximaal massa van 2000 kg achter een c5 hang,....hang ik.
Vandaar dat er veel aanhangers naar beneden worden gekeurd. (zelfde aanhangers met een lager maximale massa op het kenteken)
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes

Berichtdoor henkr » za 13 jan, 2018 11:47

ja dan krijg je van die ridicule situaties zoals bij jongens die bijvoorbeeld op een boerderij opgegroeid zijn en waanzinnig goed rijden en manouvreren met de meest kolossale machines, niet met een zwaardere aanhanger achter een personenauto mogen rijden maar hun oma mag het wel! :lol:

Groet Henk
henkr

Berichtdoor mpostma » za 13 jan, 2018 12:20

henkr schreef:ja dan krijg je van die ridicule situaties zoals bij jongens die bijvoorbeeld op een boerderij opgegroeid zijn en waanzinnig goed rijden en manouvreren met de meest kolossale machines, niet met een zwaardere aanhanger achter een personenauto mogen rijden maar hun oma mag het wel! :lol:

Groet Henk

Haha, precies. Ik "moest" vroeger van moeder ook altijd de auto met aanhanger achteruit inparkeren. :). Zij mocht dat wel, ik niet.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
mpostma

Berichtdoor Alfred- » za 13 jan, 2018 13:49

Een bejaard buurvrouwtje in mijn jeugd had een rijbewijs maar reed zelf nooit.
Nadat haar man was overleden stond het Dafje3 nog steeds op de oprit.

Heel af en toe ging ze er mee op pad. Eerst even twee borreltjes om moed in te schenken en dan de buurtjongens vragen om het wagentje aan straat te zetten. En vervolgens tufte ze stapvoets de straat uit. Alles was legaal behalve wat de buurtjongens deden.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor slimenslecht » za 13 jan, 2018 22:45

Ik heb ook geen E, maar heb wel met van alles en nog wat achter de auto gereden. Gelukkig nooit aangehouden.

De topper was een Mazda 626 met daarachter een autoambulance (eigen gewicht 900 kg) met daarop 2,5 kuub natte grond. Het kostte mij mijn achterschokbrekers.
En elk jaar de caravan van mij zwager op zijn plaats zetten, gewoon in 1 keer goed. Echter ik heb geen E en mijn zwagertje wel... :roll:

Maar ik heb ook de dramaverhalen gehoord van een ondernemer (bouwbedrijfje) die toch maar effe zijn E ging halen, na 4 keer gezakt te zijn heeft ie de conclusie getrokken dat een boete goedkoper was. Uiteindelijk toch de vijfde keer geslaagd!!!
En het zakken, niet omdat ie niet kon rijden, maar hij moest tevens "het nieuwe rijden" toepassen, heren waar hebben we het dan over!
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
slimenslecht

Berichtdoor trxke » za 13 jan, 2018 23:19

Om die reden heb ik ook geen E, en heb ik aanhangers gekocht op welke ik wel wettelijk mag trekken met mijn CX en Xantia Break.
Daarom heb ik ook nog een Xantia TCT break gekocht omdat ik daarmee 1500kg mag trekken zonder over de 3500kg MTM van het B rijbewijs te komen.
Wat bij latere breaks van die orde een zeldzaamheid is.
Ik rij al van mijn 18de met aanhangers en rij er ook overal mee in en uit dat is het probleem dus niet, als het examen enkel daar over ging was het geen probleem maar in belgië moet het geld opbrengen zonder rijschool haal je het niet, het is niet een kwestie van kunnen rijden met een aanhanger...
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 te koop!
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor Alfred- » za 13 jan, 2018 23:33

trxke schreef:... Daarom heb ik ook nog een Xantia TCT break gekocht omdat ik daarmee 1500kg mag trekken zonder over de 3500kg MTM van het B rijbewijs te komen.
Wat bij latere breaks van die orde een zeldzaamheid is...

Bedoel je dat latere breaks die 1500kg mogen trekken allemaal boven de 3500 MTM zitten?
En dus dat je met die wagens geen 1500kg kan benutten met een B rijbewijs?

(Ik heb het even opgezocht voor mijn HDi. Mag ook 1500kg trekken met een MTM van 3450kg).

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor TRSarno » zo 14 jan, 2018 02:16

trxke schreef:Ik rij al van mijn 18de met aanhangers en rij er ook overal mee in en uit dat is het probleem dus niet, als het examen enkel daar over ging was het geen probleem maar in belgië moet het geld opbrengen zonder rijschool haal je het niet, het is niet een kwestie van kunnen rijden met een aanhanger...

Kan je het niet gewoon via de rijschool examen doen? Als je al kan rijden hoef je toch niet te lessen?
Citroën CX TRS 2.2 1987 _ Afbeelding
Citroen Xantia 20i-16V Exclusive Aut. 2000 _ Afbeelding
TRSarno

Berichtdoor trxke » zo 14 jan, 2018 12:11

Alfred, ik bedoel met de latere andere auto's als de Xantia en ik kijk enkel naar benzine uitvoeringen en kofferruimte die zeker niet kleiner is dan de Xantia.
De motor moet ook genoeg koppel hebben om vlot te trekken, enkel de C5I zou dan nog kunnen.
Ik kijk dan wel naar de 2.0 want de 1.8 is niet sterk genoeg, laat het nu juist lukken dat de C5I mij echt niet aanspreekt :|

Andere merken hebben het bijkomende nadeel dat ze geen zelf nivellerende ophanging hebben... en zitten meestal met die combinatie over de 3500kg.

TRSarno,
Een rijschool die je enkel de examen laat doen (uiteraard tegen betaling) heb ik hier nog nooit van gehoord.
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 te koop!
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor henkr » zo 14 jan, 2018 14:45

Ik mag toch hopen dat degene die les geeft niet tevens examinator is?
henkr

Berichtdoor Breeze » zo 14 jan, 2018 15:54

Vroegah, heel lang geleden, was de enige materiële exameneis dat je examen moest doen in een auto met dubbele besturing. Dus ik had een gerenommeerde rijschool benaderd met de vraag of ik zijn auto mocht gebruiken, waarbij ik ook wel een paar lessen wilde nemen. En aldus geschiedde.
Maar ik neem aan dat er in 54 jaar wel iets is veranderd aan de eisen, toch?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Alfred- » zo 14 jan, 2018 16:08

Mijn vader vertelde ooit dat de examinator niet eens instapte maar voor het café bleef staan.
Hij beoordeelde zo de handelingen die mijn vader met de auto moest uitvoeren op het plein, of straat bij de Martinikerk in Groningen. Dat was toen voldoende als praktijkexamen.

In het café was het theorie examen. Tegen bijbetaling kon je ook C en D krijgen.
Het zal tijdens, of net na de 2de WO geweest zijn.

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor Breeze » zo 14 jan, 2018 16:44

Inderdaad mijn schoonvader heeft het ook op die manier gehaald, rondje om de kerk, ook omstreeks WOII. En daarna zijn hele werkzame leven vrachtwagen gereden met zijn bodedienst Schoonhoven - R'dam.
Na zijn pensionering eindigde hij in een Lada met Parkinson en verminderd gehoor. Vond het altijd heel triest dat iemand met zoveel rijervaring, steeds meer onverantwoordelijk bezig was als chauffeur. Manoeuvreren en schakelen ging altijd met volgas, dus je hoorde hem van verre aankomen.
Het inleveren van het rijbewijs is meestal heel pijnlijk en is ook niet (goed) geregeld.

Maar dat is een ander verhaal.

Adri
Afbeelding
Breeze

Vorige

Keer terug naar Off-topic