Saxonette Luxus

dus niet over Xantia's

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » wo 13 dec, 2017 01:26

Beetje hogere wiskunde voor mij, ik denk dat ik e.e.a. gewoon meeneem naar de volgende meeting of naar Alfred, wellicht kunnen we dan wat inelkaar knutselen :D
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2229
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor slimenslecht » wo 13 dec, 2017 02:01

Nee hoor, gewoon trial and error.

Grotere sproeier kan, misschien sproeiernaald iets hoger, maar dat is gewoon een kwestie van uitproberen.

Verder qua bougies goed kijken naar de kleur, als ie zwart wordt moet er een hetere in, als ie gaat parelen een koudere. Kleur van de bougies hoef ik je niets over te vertellen, dat is je wel bekend :wink:
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3480
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » za 17 feb, 2018 23:35

Aangezien er aan de auto's op het moment niets te doen is, dan maar knutselen aan de Spartamet.
De Octaan-102 met 1:75 mengsmering bleek niet zo zaligmakend te zijn, zeker niet in de kou, ben weer terug naar Euro-95 en 1:100 smering, wat veel beter is en de topsnelheid word weer makkelijk gehaald.

De verlichting voor is niet echt super, daar ben ik mee aan het experimenteren.
Afgezien van de banddynamo, heb ik pas ontdekt dat er een laadspoel/lichtspoel aanwezig is, bedoeld om de accu op te laden voor de elektrische startmotor, dat is allemaal buiten werking, gewoon aan het touwtje trekken om te starten.
Deze spoel geeft 12V, de LED-Fietslampen zijn 6V, van elektronica goeroe Alfred begrepen dat de elektronica van de LED lampen, vaak afgeregeld is voor een breed voltage bereik (6 tot 30V), iets met DC/DC converter.
Met een goedkoop LED-lampje getest waar duidelijk 6V op de verpakking staat, en ja hoor brandt netjes op 12v, knippert lichtjes bij stationair, wat ophoud als je het gas een beetje opendraait.
Dus meteen een duurdere gehaald (Axa 30 Lux), op de verpakking staat, geschikt voor voltages tussen 6 tot 36V, een naafdynamo's is 6V en Ebikes Accu is 36V.
En ook deze doet het prima op de 12V van de laadspoel, van de week alles netjes aansluiten incl. het achterlicht, dan heb ik de banddynamo niet meer nodig als de motor draait :D
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2229
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » ma 14 mei, 2018 02:17

Via Martkplaats een Spartamet reparatie specialist gevonden, afgelopen weekend het wiel met motor eruit getrokken en naar hem gereden, voor een koppelingwissel.
Deze specialist klonk erg jong aan de telefoon, echter hij had er verstand van, dus alle vertrouwen in hem.
Daar aangekomen, een jonge knul van net 15, hij kluste de koppeling in een uurtje er in :shock:
Geen nieuwe, maar een goede gebruikte, in de vorm van een complete krukas + zuiger, de koppeling van de krukas trekken en nieuwe monteren is wel een lastig klusje ivm zware veren.
De conus waar de palveertjes in zitten, bleek te veel speling te hebben en ook nog eens vast te zitten, die is ook vervangen.
Het motortje liep meteen bij de eerste keer aan het touwtje trekken, onder de fiets is het nu een stuk stiller.

Hij vroeg € 30, dat vond ik erg weinig en aangezien ik een jonge creatieve ondernemer kan waarderen, heb ik het dubbele gegeven + een speciale tang die ik bij me had, daar is deze jonge monteur erg blij mee :)
Een schril contrast met het gros van de jeugd die alleen maar klaagt en heel de dag op een telefoon zitten te staren.

Dit zijn foto's op google gevonden, geven een beeld van hoe het inelkaar zit.
Aan de ene kant een massief contragewicht en aan de andere kant de koppeling als contragewicht.

Afbeelding
Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2229
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor mpostma » ma 14 mei, 2018 10:12

Keurig opgelost!
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2852
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor Alfred- » ma 14 mei, 2018 11:13

Mooi dat het opgelost is :D
Wat een opmerkelijk primair tandwiel, èh eigenlijk een vertande as :o

Die jongen is waarschijnlijk een natuurtalent.
Ze zijn er wel maar moet je zoeken met een vergrootglas.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2390
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » ma 14 mei, 2018 16:37

Eigenlijk een wormwiel volgens mij ?
Hoe dan ook, knap staaltje werk om het allemaal zo compact te krijgen.

De oude krukas heb ik meegenomen, daar ga ik t.z.t. een nieuwe kevlar koppeling op monteren en nieuwe lagers.
Op fora zijn ze als de doods om het blok te splitsen, nu ik het gezien heb zeg ik dat het te doen is.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2229
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor Alfred- » ma 14 mei, 2018 18:40

Nee, kan geen wormwiel zijn.
Die kunnen een draaibeweging maar in 1 richting doorgeven. Nooit andersom.
Met een wormwiel zou alles gelijk vastslaan als je het gas sluit en op de motor remt.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2390
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » vr 18 mei, 2018 00:16

Toevallig zat ik te bladeren in het onderdelenboek vandaag, daar word het aangeduid als "koppelingshuis met worm", in 2 varianten te weten 20km (Duitsland) en 25km (NL).
Er is ook nog een naafhuls met palveertjes, welke samen met de koppeling de beweging overbrengt op het wiel, hoe dat precies werkt weet ik nog niet, weet wel dat het bij mij kapot was, hoor nu geen geklapper meer.

Om vreemde reden komt er soms witte rook uit de uitlaat, van de week behoorlijk wat en na 3 uurtjes afkoelen en wegrijden was er niet, vandaag ook niets, ik verdenk de keerring aan de kant van de koppeling.
Schijnt niet makkelijk te zijn om ze in Viton te vinden, wel in NBR wat tot 70 graden gaat en HNBR tot 90 graden.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2229
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor H@nsH » vr 18 mei, 2018 10:41

Zou die witte rook niet gewoon vocht zijn wat in de benzine neergeslagen is met deze warme dagen; warme lucht, meer vocht en dan een beetje sleutelen plus af en toe een keer starten zonder luchtfilter er op?
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
Avatar gebruiker
H@nsH
 
Berichten: 481
Geregistreerd: do 30 apr, 2015 21:27

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » vr 18 mei, 2018 17:29

De tank was steeds vol en voorzien van verse benzine.

Ik begin ergens de bougie te verdenken, ik heb nu een iets koudere in zitten, omdat die werd aangeraden met een ontgrensde ontsteking, die heb ik preventief vervangen door hetzelfde type iridium bougie NGK XR5IX.
Een maat van mij met een Spartamet kreeg opeens ook problemen met hetzelfde type bougie, opeens inhouden.
Hij heeft er nu een normale gemonteerd, een NGK BP4, de vervanger voor een originele Bosch WR10FC en geen inhouden meer.
NGK schijnt een iridium bougie af te raden in een 2-takt, daar komen we nu achter :?

Morgen ga ik een NGK XR4 5858 (V-power) bougie proberen.
En de NGK XR4IX 7189 Iridium wil ik ook proberen, ondanks advies NGK, deze heeft dezelfde warmtegraad als origineel.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2229
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor mpostma » vr 18 mei, 2018 18:19

Witte rook is bij een tweetakt vaak gewoon olie. Bij auto's beginnen mensen vaak gelijk "koppakking" te roepen, maar dat kun je om duidelijke redenen bij een Spartamet uitsluiten.

Door het beroerde mengsel heeft een bougie van een 2 takt vaak ernstig te lijden. Ik zou ook niet al te snel met verschillende warmtegraden gaan experimenteren als er niet heel duidelijk aanleiding toe is. Bij een motor die veel meer toeren draait of harder moet werken.

Gewoon die bougie gebruiken waarbij de motor niet inhoudt. Dat inhouden is waarschijnlijk dat de bougie even vetslaat (waarschijnlijk te koud) en het dus moeilijk heeft om zich schoon te branden.

Ik heb sinds kort weer een 2 takt machine in het wagenpark. Een strimmer.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2852
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » vr 18 mei, 2018 22:36

Thanx Marten, dit is nuttige info voor een 2-takt leek :)

Het "vetslaan" van de bougie, kan dat ook de oorzaak zijn dat als ik een wame motor start, en niet even het gas vasthoud en deze afslaat, dat ik dan de motor niet meer aan de praat krijg, pas na een minuut of 2 wachten lukt het weer.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2229
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor Alfred- » za 19 mei, 2018 11:05

Alfred- schreef:Nee, kan geen wormwiel zijn.
Die kunnen een draaibeweging maar in 1 richting doorgeven. Nooit andersom.
Met een wormwiel zou alles gelijk vastslaan als je het gas sluit en op de motor remt.

Ik werd door een kenner/specialist er op gewezen dat een wormwiel wél kan als de vertandingen een grote hoek hebben.
Dit lijkt het geval bij de Saxonette.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2390
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor henkr » za 19 mei, 2018 12:49

De Peugeot 404 had een wormwieloverbrenging in de achterbrug met daarin de beroemde plantaardige VT olie.
Voor zover mij bekend waren er geen restricties m.b.t. aanslepen m.a.w: het zou moeten kunnen.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4100
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

VorigeVolgende

Keer terug naar Off-topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron