Saxonette Luxus

dus niet over Xantia's

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » do 24 mei, 2018 23:30

De lagers en soort halve ringen sluiten het carter af, zie onderstaande foto's.
Volgens mij komen de benzine dampen niet in contact met de keerringen, of ik zie iets over het hoofd ?

Afbeelding
Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor Alfred- » do 24 mei, 2018 23:43

Ja.
Bij een tweetakt (zonder kleppen) wordt de pompwerking aan de onderkant van de zuiger gebruikt.
Als de zuiger omhooggaat dan ontstaat onder de zuiger (in het carter dus) een onderdruk waarmee het benzinemengsel wordt aangezogen. Die komt dus bij je keerringen. Als de zuiger weer omlaag gaat sluit de inlaatpoort en drukt de zuiger de gassen samen in het carter. Als de zuiger vrijwel helemaal onderin staat openen de overstroomkanalen en worden de gassen uit het carter naar boven de zuiger geduwd (spoeling).

De keerringen staan dus in contact met je brandstof.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor ZX1.4i » vr 25 mei, 2018 00:06

Ik heb je net deze foto's met wat aantekeningen gemaild, check effe of het klopt wat ik denk.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
ZX1.4i

Berichtdoor Alfred- » vr 25 mei, 2018 00:19

Sohail, ik antwoord hier even op je mail.

Ik denk niet dat die krukaslagers gevuld zijn met vet want dan zou je aan beide zijden van elk lager een keerring moeten hebben. Dat zie ik niet op het plaatje.
Bij tweetakten op mengsmering is het gebruikelijk dat de krukaslagers gesmeerd worden met de olie uit de brandstof.
Dan komt de brandstof door het lager heen tot tegen de keerringen aan.

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor ZX1.4i » vr 25 mei, 2018 15:34

Ik heb een Duitse montage handleiding gezien, waarin word aangegeven, de lagers te voorzien van hoge temperatuurvet.
Dat i.c.m. het vlak tegen het contragewicht/koppelingstrommel aanpersen van de lager, brengt mij aan het twijvelen of deze lagers wel gesmeerd worden door mengsmering.
De krukas met versleten koppeling ligt nog in mijn auto, zal deze eens goed bekijken en meenemen de volgende keer dat ik jouw kant op kom, kunnen we deze eens samen bestuderen.
ZX1.4i

Berichtdoor mpostma » vr 25 mei, 2018 16:37

Sohail. Je mag echt rustig van mij aannemen dat krukaslagers niet worden gesmeerd met vet. Er zijn verschillende redenen voor om dat niet te doen. Voor iedereen die het principe van de 2 takt begrijpt vanzelfsprekend. Ik vind het ook wat vreemd dat je deze discussie voert. Ik zal nog wat argumenten noemen.

Eerst het plaatje:
De ringen aan de zijkant zijn de keerringen. Je kan duidelijk ruimte zien zitten tussen krukaswang en lagers.

Stel dat ze werden gessmeerd met vet:
Om te voorkomen dat dit vet zou weglekken en verbranden, zou je OOK keerringen aan de binnenkant van de lagers moeten hebben (tussen krukaswang en lager). STevige keeringen bovendien want de pompkrachten in het carter zijn echt niet misselijk en er mag maar weinig lucht weglekken.

Aan de buitenkant had je nog steeds keerringen nodig gehad (om te voorkomen dat het vet verdwijnt).
2 sets keerringen maakt dat de krukas behoorlijk zwaar zou gaan lopen. Iets wat je ook nog eens met vet versterkt wordt. Geen idee welk toerental vetgesmeerde lagers aankunnen, maar je kan bijv. uitrekenen dat een Twingo met kleine wieltjes max rond de 1500 tpm draait. Een Volvo XC90 die 250 rijdt met 245/45 R20 wielen draait 1700 tpm. Dat is een stuk minder dan een 2 takt motort. waarbij het toerental al snel oploopt tot 6000 tpm.

Ook relatief ten opzicht van de toepassing zou een lagerring in vet met 4 keerringen veel te zwaar lopen.
Dat nekt je met die veel hogere toerentallen.Een motor wordt ook nog eens veel heter dan een wiel. Je wilt dat het motortje met -15 ook nog fatsoenlijk rondloopt.

Diverse redenen dus om rollagers toe te passen die met de olie uit het mengsel gesmeerd worden. Dus geen vet nodig, en het loopt VEEL lichter. De olie heb je sowieso ook nodig om de zuiger in de cylinder te smeren.

Je hebt ook constructies waarbij de krukas slechts 1 wang heeft (bijv. bij strimmers) , of de krukas aan 1 zijde in een blind gat draait en dan bespaar je nog een keerring. Voordeel: nog minder storingsgevoelig voor valse lucht en kan door het ontbreken van die keerring een stukje lichter lopen.
Citroën GS Club Break '78
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
mpostma

Berichtdoor ZX1.4i » vr 25 mei, 2018 17:35

mpostma schreef:Ik vind het ook wat vreemd dat je deze discussie voert.

De discussie en vragen van mijn kant zijn omdat ik geen ervaring heb met 2-takt, stoor je hier niet aan :wink:
Het idee is om t.z.t. een blokje te voorzien van nieuwe lagers en dan is alle info welkom.

Je uitleg is helder waarom vet niet voor de hand liggens is ivm hoge toerentallen.
Komt er dan op neer dat e.e.a. in de handleiding (met foto's), geschreven door een liefhebber, niet klopt, daarin word beschreven het lager te voorzien van vet tegen de krukwang te persen.
Als ik nog eens goed op de foto kijk, dan zijn de lagers inderdaad niet strak tegen de krukwang en koppelingstrommel geperst.

Terugkomend op Aspen, als de keerringen er inderdaad niet tegen kunnen, dan is Viton of HNBR een mogelijkheid.
Viton zou minder goed afdichten omdat het harder is dan HNBR.
ZX1.4i

Berichtdoor mpostma » ma 28 mei, 2018 12:52

Dat iemand vet in de lagers drukt bij monteren is totaal zinloos. BIj monteren gebruik je bij voorkeur 2 takt olie. Er is niks op tegen om het lekker gesmeerd te houden. Dat helpt absoluut bij de eerste keren ronddraaien.

Zou je vet gebruiken, dan lost dat ook wel op in de benzine die door het carter komt, komt terecht in de verbrandingsruimte en verbrandt daar. Met als gevolg koolaanslag.

Ik zie op een spartametsite wel een methode waarbij de aanraden de keerring in te vetten. Ik denk dat het meer is om te zorgen dat de keerring vet blijft gedurende de eerste maar slagen. Maar lang zal dat vet daar niet blijven zitten.
Yamaha FZ6S Fazer '04
mpostma

Berichtdoor ZX1.4i » ma 04 jun, 2018 00:27

Het blijkt dat mijn kennis van de Duitse taal wat minder is :?

Ze hebben het niet over het smeren van de lagers, maar de keerringen, of in iedergeval montage van de keerringen met hoge temperatuur smeervet.
Volgens een Duitse site welke Spartamet onderdelen verkoopt.

Wellendichtring sollte mt 6 - Schmierfix LIQUI MOLY 50 g Tube (Heißlagerfett) bestrichen werden, da dieser nicht durch das Getriebeöl geschmiert wird.

Afbeelding
ZX1.4i

Berichtdoor mpostma » ma 04 jun, 2018 16:30

Ik begrijp dat ze aanraden de keerrring te smeren met hoogtemperatuurvet omdat deze keerring niet met overbrengingsolie gesmeerd wordt.´

Ik blijft het wat lastig vinden. Het lager dat er pal naast zit is van zijn noodzakelijke smering echt totaal afhankelijk van de olie die wordt bijgemengd in de benzine. Die keerring "zou" ook op die manier van smering voorzien moeten worden.

Ik weet trouwens ook niet hoe zoiets werkt bij keeringen in een normale 4 takt. BIj de aandrijfassen van de versnellingsbak bijv. staan de keerringen echt onder de olie. Bij de prise as is het meer afhankelijk van spatsmering. Krukasskeerringen hebben vaak ook behoorlijk rijkelijk met olie achter zich, zodat het lipje van de keerring niet te stroef loopt.

Nu kan het zijn dat dit schraal is, maar dat geldt eigenlijk voor alle 2 takten. Verder vraag me ik me dan af of er nog voorzieningen zijn die ervoor zorgen dat de olie welliswaar zonder pomp maar op een andere dynamische manier alsnog enigszins geforceerd bij de rollagers uitkomen. Er zijn wook wel weer mechanismen om te voor zorgen dat het naaldlager in het big end en lager in de zuiger (small end) ook gesmeerd wordt. Meestal zijn dat naallages bij 2 takten. Die kunnene toe met weinig olie.

De glijlagers die je bij 4 takts meestal ziet werken alleen maar als ze onder druk worden gesmeerd (met een oliepomp en tig kanaaltjse die de olie zelfs in de big end en small end lages weet te krijgen.
Yamaha FZ6S Fazer '04
mpostma

Berichtdoor ZX1.4i » ma 04 jun, 2018 23:02

In deze link staat de procedure: https://www.spartamet.org/dutch/d_splitsen.html
Word rijkelijk met vet ingesmeerd als je het mij vraagt.
De Duitse link kan ik helaas niet meer vinden.
ZX1.4i

Berichtdoor mpostma » vr 08 jun, 2018 10:37

Het is denk ik interessant te zien hoe een blokje eruit ziet na het splitsen. Ik vermoed heel sterk dat die vetzooi tussen krukaswang en keering totaal weg is gespoeld. Het lijkt mij dat het alleen maar een functie heeft om de keerring lekker te laten glijden bij het monteren en de eerste keren ronddraaien, totdat het brandstofsysteem op gang komt. Zodra het brandstofsysteem op gang komt, spoelt er continu lucht en benzine gemengd met olie door het carter. Geen enkel vet, hoe dik ook zal lang blijven zitten in een dergelijk milieu.

Splits je zo'n blok dat rijkelijk is ingesmeerd met vet na een paar dagen rijden opnieuw, denk ik dat je nauwelijks meer vet tegenkomt, laat staan als je dat na een paar jaar doet.
Yamaha FZ6S Fazer '04
mpostma

Berichtdoor H@nsH » zo 17 jun, 2018 12:02

H@nsH schreef:Gezien de verzamelde expertise hier maak maar even van de gelegenheid gebruik om een vraag te stellen: Mijn tweetakt grasmaaier wil alleen nog maar blijven lopen op de choke stand. Zodra ik hem in de “loop” (oftewel normale) stand zet slaat hij weer af.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Overigens heeft mijn stroomgenerator van de Aldi een zelfde probleem maar dat is viertakt… :?
Ik gooi er altijd Euro 95 in omdat hier in Frankrijk niets anders te krijgen is. In beide staat de benzine al een half jaartje er in omdat ik vorige zomer nog niet wist dat je dat beter niet kunt doen met E-95 #-o

Iemand een idee?

Ik ben er inmiddels achter wat het probleem is :shock: De hele luchtslang is opgevreten door muizen of ander knagend gespuis. geen wonder dat het mengsel niet meer klopt. Inmiddels hebben ze ook de benzineslang op en zijn ze begonnen aan de bougiekabel maar die is blijkbaar niet lekker want daar is maar één hapje van genomen.
Dat krijg je er van als je de boel in een tuinhuisje in een boomgaard laat staan :roll:
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor Alfred- » zo 17 jun, 2018 13:05

Andere mogelijkheid is gaan bijvoeren :lol:

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor H@nsH » zo 17 jun, 2018 16:34

Nou ik daxht dat ze met al die fruit- en notenbomen niets te kort zouden komen. Blijkbaar is benzine lekkerder :(
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

VorigeVolgende

Keer terug naar Off-topic