Timo's Renault Espace 2000 TSE 1986

dus niet over Xantia's

Timo's Renault Espace 2000 TSE 1986

Berichtdoor Timo1990 » wo 11 jul, 2018 23:15

Een legendarisch moment voor mij. Mijn eerste niet-Citroën op naam.. Een Renault Espace uit de eerste serie! Altijd al een zwak voor gehad, ik kan er niks aan doen. Mijn vader had vroeger een CX Break, mijn opa en oma een BX en mijn buren zo'n Renault Espace die ik om de zaterdag voor een klein zakcentje mocht stofzuigen en wassen. Alle 3 deze auto's hebben in mijn jeugd een bijzondere rol voor mij gespeeld.

De vorige eigenaar heeft deze Espace in 1990 gekocht toen die 4 jaar oud was. Sinds dien ook alles bijgehouden, ik heb er een hele dikke map met documenten bij gehad. Van de aankoopbon in 1990 tot en met de startmotor reparatie in 2018 aan toe. Ik weet nog niet precies wat de kilometerstand bij aankoop was, maar staat die op 316.000 kilometer.

Het is eigenlijk nog een oer-Espace, maar in 2010 heeft de Espace een kleine aanrijding gehad. Er is toen met een donor Espace van na de facelift de neus uitgewisseld. Later nog meer plaatwerk. Ook is de motor nog gewisseld uit diezelfde donor Espace, er zat opeens een ratel in het oude blok.

Wat foto's:

Afbeelding
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja, we hebben gelijk op de dag van het ophalen de ANWB nodig gehad. :lol: Na een stukje gas geven begon die erg te stotteren en wilde die alleen nog maar stationair of vol gas draaien. De sproeier in de carb bleek verstopt te zitten. De ANWB heeft deze voor mij doorgeblazen en ik kon mijn reis weer vervolgen. :D

Afbeelding

Afbeelding

Er zat ook een enorme laadruimte reserveonderdelen bij. Altijd handig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
RD-83-KT and PR-80-VV by Timo van Vuurde, on Flickr

Foto van de donor Espace in de map met documenten:

Afbeelding

Afbeelding

En het mooiste van een Espace, de flexibiliteit van het interieur. Gelijk met z'n zessen door de McDrive gegaan!

Afbeelding

Afbeelding

De plannen met de Espace zijn voornamelijk het uiterlijk aanpassen, technisch heb ik op wat kleine dingen na nog weinig geks kunnen ontdekken. Ik wil hem zelf een respray geven. Ik ben er alleen nog niet uit welke kleur en of ik weer op zoek ga naar een oer-Espace neus of dat ik er deze facelift neus op laat.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Mégane Estate 2015 wit
Renault Espace 1000 TSE 1986 groen
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Timo1990

Re: Timo's Renault Espace 2000 TSE 1986

Berichtdoor Breeze » do 12 jul, 2018 00:14

Geweldig Timo, briljant concept, uitvoering (soms) wat minder. Met de 1e neus was natuurlijk nog leuker geweest, prachtig strak ontwerp, maar dit is een goeie 2e.
Kan me nog goed de introductie van de Espace II herinneren in 1991. Ik zag hem in een Renault garage onder het station Schiedam. Vond het eigenlijk maar niks vergeleken met de oerversie, maar alles went. Daar kwam ik toen omdat ik van mijn baas een R19 moest rijden, grrr.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Woutosaurus » do 12 jul, 2018 00:15

Waaat? Te gek! Mijn vader kocht z''n eerste Espace in 1985 en dat was schijnbaar een echte koppendraaier toen. Er zouden nog 4 Espace's volgen. Ik heb daarom ook een zwak voor deze auto's.
Dat het een oer-espace is valt nog goed te zien aan de achterkant. Ook de originele gaatjes-velgen erbij zie ik. :D
De 2.0 Douvrin motor is vrijwel onverwoestbaar en waarschijnlijk heb je net als mijn Fuego de Weber 32DARA met computergestuurde ontsteking aan boord. Heb je ook de dubbel-din radio met equalizer en stuurbediening?
Ik hoop dat je er iets moois van gaat maken =D>
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor Albert » do 12 jul, 2018 00:27

Geweldig Timo! 8) =D>
Drie liter V-zesje (4) en Saxo vts.
Albert

Berichtdoor slimenslecht » do 12 jul, 2018 00:40

Heerlijk retro... de oerversie der "spacewagons" of hoe je ze ook wilt noemen (oh ja MPV's).

Veel plezier ermee, en ervan, en bij jou is ie wel in goede handen ;-))
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
slimenslecht

Berichtdoor Feije » do 12 jul, 2018 00:42

Haha, zulke Espaces zijn hele leuke wagens! Helaas niet per se heel goed :roll:. Een vriend van me heeft ergens in een loods nog een Espace II v6 staan (twee zelfs): "Elke keer dat ik naar die auto kijk gaat er wéér wat stuk!" Maar leuk is 'ie zeker! En je zult er vast niet dagelijks mee gaan rijden. Hij heeft ook een Espace I Quadra (van na de facelift) staan trouwens, maar daar sleutelen we nooit aan. Alledrie staan trouwens in de weg ;).
Het doel is nog wel om die v6 wellicht nog eens geheel rijklaar te maken, puur om zo'n oude Espace nog eens te beleven...
Feije

Berichtdoor H@nsH » do 12 jul, 2018 09:36

Geweldig!!

Ik heb er zelf ook altijd een zwak voor gehad meteen vanaf introductie. (en tot de tweede facelift want daarna was de liefde wel over)
Ik heb er zelfs nog eentje gekocht ooit voor 800 Euro om er een seizoen als een soort campertje handig gebruik van te maken.Heerlijke vakanties en heel weinig problemen mee gehad tot de koppeling stuk ging. Toen heb ik hem weggedaan.

Ze staan bekend als niet al te best maar volgens mij geldt dat vooral voor de latere modellen. Hier in Frankrijk zie je die eerste versie nog best veel rijden dus ik denk dat het wel meevalt met die eerste espacejes.

Leuk project!
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor NdeJ » do 12 jul, 2018 09:55

Leuk ding! Werden ze niet gebouwd bij Matra? Als dit project klaar is, dan een Avantime?

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ

Berichtdoor Woutosaurus » do 12 jul, 2018 16:12

Leuke reportage over de Espace: https://www.youtube.com/watch?v=roiKN4uUyGY
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor Feije » do 12 jul, 2018 16:30

H@nsH schreef:Ze staan bekend als niet al te best maar volgens mij geldt dat vooral voor de latere modellen. Hier in Frankrijk zie je die eerste versie nog best veel rijden dus ik denk dat het wel meevalt met die eerste espacejes.
Volgens mij gebruikten ze voor de Espace veel meer Renault-onderdelen vanaf het faceliftmodel, terwijl ze daarvoor meer dingen van Matra zelf gebruikten. Misschien heeft het daarmee te maken?
EDIT: Volgens wiki gebruikten ze in het begin veel Simca-onderdelen, hoewel de Espace inderdaad door Matra was ontwikkeld :-k
Feije

Berichtdoor Alfred- » do 12 jul, 2018 22:07

Veel plezier met de Espace :D
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

In die tijd dat ze verschenen heb ik me wel eens verbaasd hoe vlot ze waren op de snelweg.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor Timo1990 » vr 13 jul, 2018 20:27

Dank voor de leuke reacties! Ik dacht echt toen ik hem gekocht had dat ik door iedereen uitgelachen zou worden en dat niemand het zou begrijpen, maar ontzettend veel mensen vinden het een ongelooflijk gave wagen waar bijna iedereen wel herinneringen aan heeft van vroeger (net als ik :D ). Voornamelijk 'kinderfeestjes' komt erg vaak voorbij. :lol:

Woutosaurus schreef:De 2.0 Douvrin motor is vrijwel onverwoestbaar en waarschijnlijk heb je net als mijn Fuego de Weber 32DARA met computergestuurde ontsteking aan boord. Heb je ook de dubbel-din radio met equalizer en stuurbediening?
Ik hoop dat je er iets moois van gaat maken =D>

De jongen van de Fuego die je ergens tussen de foto's ziet staan heeft naast deze Fuego GTS ook een GTX en die zei inderdaad dat het gewoon hetzelfde blok was! Wat bedoel je alleen precies met computergestuurde ontsteking? Ik zie namelijk gewoon een 'ouderwetse' rotor, verdelerkap en losse bobine hangen. :?

Feije schreef:... Hij heeft ook een Espace I Quadra (van na de facelift) staan trouwens, maar daar sleutelen we nooit aan. Alledrie staan trouwens in de weg ;).

WAT?! :o Hij heeft gewoon een Quadra staan?! Wauw! Dat is wel echt ontzettend gaaf en onwijs zeldzaam! Er stond er laatst één voor dik geld op LBC.

H@nsH schreef:Ik heb er zelfs nog eentje gekocht ooit voor 800 Euro om er een seizoen als een soort campertje handig gebruik van te maken.Heerlijke vakanties en heel weinig problemen mee gehad tot de koppeling stuk ging. Toen heb ik hem weggedaan.

Leuk! Deze gaat ook mee met kamperen in augustus, al is het alleen al om de te creëren zithoek. Toevallig nog oude fotos? Daar ben ik dol op!

NdeJ schreef:Als dit project klaar is, dan een Avantime?

Volgaarne, waar kan ik tekenen? Ik had het er laatst ook al over met die vriend van de Fuego, die noemt mij nu ook meneer Matra. :lol:

Woutosaurus schreef:Leuke reportage over de Espace: https://www.youtube.com/watch?v=roiKN4uUyGY

Wauw, ik heb al een hoop Espace filmpjes gekeken, maar deze kende ik nog niet! Die ga ik vanavond eens enorm aanzetten. Dank!

Om de post nog een beetje op te fleuren gewoon even een plaatje ter afsluiting. :D

Afbeelding
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Mégane Estate 2015 wit
Renault Espace 1000 TSE 1986 groen
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Timo1990

Berichtdoor boes » vr 13 jul, 2018 20:42

:lol: Nou,...laat ik dan de eerste zijn:
Hahahaahahahahaha
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes

Berichtdoor Feije » vr 13 jul, 2018 21:12

Timo1990 schreef:WAT?! :o Hij heeft gewoon een Quadra staan?! Wauw! Dat is wel echt ontzettend gaaf en onwijs zeldzaam! Er stond er laatst één voor dik geld op LBC.
Hij mag weg hoor, dus als je er een liefhebber voor kent... ;) Zitten wat reserve-onderdelen bij (waaronder quadra-specifieke onderdelen), maar staat al een jaar of tien stil. Hoeft dan ook zeker niet dik geld op te leveren...
Feije

Berichtdoor Woutosaurus » za 14 jul, 2018 00:34

Timo1990 schreef: Woutosaurus schreef:
De 2.0 Douvrin motor is vrijwel onverwoestbaar en waarschijnlijk heb je net als mijn Fuego de Weber 32DARA met computergestuurde ontsteking aan boord.

De jongen van de Fuego die je ergens tussen de foto's ziet staan heeft naast deze Fuego GTS ook een GTX en die zei inderdaad dat het gewoon hetzelfde blok was! Wat bedoel je alleen precies met computergestuurde ontsteking? Ik zie namelijk gewoon een 'ouderwetse' rotor, verdelerkap en losse bobine hangen. :?

Elektronische ontsteking (Renix) waarbij de krukassensor en een vacuüm sensor zitten aangesloten op een PCM. Deze stuurt signaal naar de bobine en kan de ontsteking vervroegen e.d.
Ik ben er laatst lekker met mijn Fuego mee bezig geweest.
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Volgende

Keer terug naar Off-topic