rij-ervaring andere auto's II

dus niet over Xantia's

Re: rij-ervaring andere auto's II

Berichtdoor luk - asse » do 15 feb, 2018 18:45

Idd 3 cilinders; op de DKW prijkte ook trots 3 = 6 ofte: een driecilinder die draait als een zescilinder. Omwille van het dubbele aantal ontploffingen per toerental tov een viertakter konden ze dat stellen 8)
Nooit olie verversen: Oost Berlijn, voor 'Die Wende', druk kruispunt met veel wachtende Trabi's en een enkele Wartburg. Licht springt op groen en je kon elkaar niet meer zien van de blauwe rookwalmen :shock:
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Berichtdoor henkr » do 15 feb, 2018 20:06

En toch kan ik me niet herinneren dat iemand zich daar druk om maakte, 't zal vast ook wel ergens goed voor geweest zijn, tegen houtworm of zo. :)
Btw? Bij VW vinden ze tegenwoordig een olieverbruik van 1liter op 1000km nog steeds normaal en dat komt al aardig in de buurt van een tweetakter met smeerautomaat die ongeveer 1 liter olie op 70 à 80 liter benzine eruit gooide. :idea:

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor Breeze » do 15 feb, 2018 23:15

Hé leuk zeg Alfred, die Olympia. Wellicht herinner jij je nog het verhaal van mijn juli achtenvijftiger Rekord P1, dat staat hier: Persoonlijke Verhalen, over Citroëns en auto's. Was de Olympia Rekord niet de uitvoering met de afgeronde carrosserievorm? maar volgens Wiki is die maar geleverd tot 1957. Mijn P1 had de Amerikaans aandoende vormen met panorama voor- en achterruit.

Afbeelding

Alfred- schreef:Ik vond tussen wat oude spullen van mijn vader een instructieboekje met onderhoudsschema en garantieformulier.
Het betreft de aanschaf van een Opel Olympia Rekord in 1958.
Prijs f 7450,- (dat was toen ongeveer de helft van een nieuwbouw huis).
1500 cc en 52 pk goed voor 128 km/u (als je durft). Brandstofverbruik 10,0 - 10,5 liter/100km.
Het is een luxe uitvoering met een 8-dagen klok (=elke week opwinden) en een 'Opel verwarmingstoestel'.
Wel handbediend, volgens instructieboekje MOET je telkens ventilator aanzetten als langzamer rijdt dan 50km/u.
Die prijs kan aardig kloppen, maar ik had veel meer vermogen nl. 40 kW. En als er geen scheur in het belhuis zat, dorst ik wel 130 km/h (op de teller). Verbruik klinkt bekend. Denk toch dat de P1 één generatie verder was, want het klokje was elektrisch iirc en een handbediende ventilator kan ik me absoluut niet herinneren.

Alfred- schreef:Onderhoudsschema: elke 500 km oliepeilen (SAE20), elke 1500 km een kleine smeerbeurt en elke 3000 km een grote smeerbeurt en alle oliën vervangen :shock:
Huh, ik deed maar wat, geloof ik.

Alfred- schreef:In het instructieboekje voor de eigenaar staan ook de instructies voor het stellen van de kleppen (hier nog een onderliggende nokkenas met stoterstangen en kopkleppen).
Er was veel ruimte onder de motorkap, kleine mannetjes konden naast de motor staan. En dat kleppenstellen was lekker grofstoffelijk.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Alfred- » do 15 feb, 2018 23:47

Ja, grappig hè :D
Het is hetzelfde model als jouw foto.
Je maakt me nieuwsgierig naar het kenteken.

De gegevens die ik vermeldde kwamen uit de aankooppapieren van die wagen. Bouwjaar was 1 juli 1958.
wat bedoel je met 'belhuis' ?

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor luk - asse » vr 16 feb, 2018 01:09

Heren, deze keer voel ik me zelfzeker om tegen eerder als waarheid gestelde feiten in te gaan 8) 8)
De Olympia (van de modellenreeks op de foto) was een eenvoudiger uitgevoerde Record (wat er eenvoudiger aan was mag Joost weten: een stuur minder??) - de Olympia had een gestrekte chroombies op de flank, de Record een vogelprofiel als op de foto.
Als ik er een vind stuur ik een foto na..
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Berichtdoor Breeze » vr 16 feb, 2018 01:48

Bedoel je deze Luk?

Afbeelding

Volgens Wiki D staat hij te boek als basisversie 1200.

@Alfred. Welk kenteken? De mijne staat levensgroot in mijn persoonlijk verhaal. Het enige wat ik weet is dat het kenteken in juli 1958 is afgegeven.
Belhuis is gietstuk tussen motor en versn.bak, dus het koppelingshuis.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Alfred- » vr 16 feb, 2018 13:02

@Adri, je had het kenteken vermeld, ik had het niet opgemerkt :oops:
Kenteken van mijn vader begon met ZG, hij had de wagen toen nieuw.

@Luk. De low cost versie heette geen Olympia maar kortweg 'Opel 1200'.
De Rekord Olympia was de basis uitvoering met hier en daar wat luxe.

De Opel 1200 is als gestripte versie van de Rekord nog enkele jaren gebouwd toen de Rekord P2 al op de markt was.

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor henkr » vr 16 feb, 2018 14:22

Dat waren nog eens tijden ! Toen nog niet alle producten van dat merk dat ik niet met name wil noemen alleen maar in zilvergrijs geleverd werden!
De hele straat staat hier vol met die wanproducten! :(

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor Breeze » vr 16 feb, 2018 14:48

Ja 't is jammer dat ik in de zestiger jaren nog geen kleurenfilm in mijn (ontzettend) analoge camera gebruikte, maar wat voor een kleur denk je had mijn superdeluxe Rekord P1?

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Alfred- » vr 16 feb, 2018 15:17

Xantiarood ?

Alfred-

Berichtdoor Breeze » vr 16 feb, 2018 15:46

FOUT, je mag niet door naar de volgende ronde.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Alfred- » vr 16 feb, 2018 17:41

Adri, ik las nog even je levensloop met daarin de P1.

Ook mijn vader heeft het probleem van overspringende distributie gehad. Hij strandde tijdens een zakelijke rit in de Zwitserse Alpen met alle (on)mogelijke ongemakken. Door een boer afgesleept naar een smederij want Opel-dealers waren daar nog niet. Via een bank overboekingen regelen voor hotel en herstelkosten. De pech kostte 3 weken hotelovernachting omdat de onderdelen vanuit München moesten komen.

Ik denk dat het 1959 of 1960 was want hij reed ca 50.000 km per jaar, dus zo'n wagen was in enkele jaren afgeschreven
Toch werd de volgende een P2 coupé met de 'zwaarste' motor.
En ook van die P2 heb ik alle folders en boekjes gevonden (67 pk, die U in staat stellen met de allereersten mee te spurten...)

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor Breeze » za 17 feb, 2018 22:35

Ja dat waren nog eens (Opel)tijden. Kan me nog herinneren dat Opel nogal zwabberde met hun comfortfilosofie. Het ene model was nogal comfy geveerd en als reactie daarop (van het publiek en/of autojournalisten) was het volgende model weer veel te straf geveerd. Enzovoort.
De P1 was duidelijk van de comfy school.

Oh en de kleur van mijn P1 was zilvergrijs.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Alfred- » za 17 feb, 2018 23:02

Ja, maar wel van voor mijn tijd.
Ik kan zelf de P1 maar heel vaag herinneren (en misschien komt het wel van foto's), de P2 en latere wagens herinner ik wel.

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor luk - asse » di 20 feb, 2018 12:41

Die naam 'Olympia' gekoppeld aan een goedkopere uitvoering was uit mijn (falend) geheugen geplukt: een oom had er zo een, een tante die met de vogelstrip. En die tante was een heel stuk rijker dan die oom :D :D
Maar iets heel anders: in 'AutoWeek' worden fanatieke discussies uitgestreden door vooral VAG- boys die schieten op al wat niet priemijum-Duits is. Zo kon ik niet aanzien wat ze de vernieuwde C4-Cactus aandeden en mengde me in het gekrakeel. Voor wie het interesseert: https://www.autoweek.nl/nieuws/gereden- ... rm=a_66437
groet, luk
luk - asse

VorigeVolgende

Keer terug naar Off-topic