Kleine irritaties op de weg

dus niet over Xantia's

Kleine irritaties op de weg

Berichtdoor Breeze » ma 22 feb, 2010 00:20

In het grijze verleden van dit forum was er een draadje genaamd "kleine irritaties" afgetrapt door luk en dat ging over irritaties bij de Xantia.

Hierbij wil ik een draadje starten met als onderwerp "Kleine irritaties op de weg". Regelmatig zijn er kleine en soms grote ergernissen, die je gelukkig meestal ook snel weer vergeet. Vanavond had ik weer zo'n irritatie en besloot gelijk om dit op papier (cyberspace) te zetten.

Lichten van voorliggers bij het stoplicht
Stilstaand voor een stoplicht laat ik nooit knipperlichten aan en gebruik ik nooit de hoofdrem, bij een helling evt. wel de handrem. De reden is, dat ik het zeer irritant vind om zelf een stilstaande voorligger te hebben, die knippert en/of remt. Dit geldt natuurlijk vooral 's avonds en met de huidige grote lichtopbrengsten wordt je kompleet verblind.
Ik hoor de automaatrijders met koppelomvormer al protesteren. Zij hebben een licht excuus, maar ook niet meer dan dat.

Zeg dat ik het heb gezegd (zoiets was het toch luk?)

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor HighKing » ma 22 feb, 2010 00:26

Een remlicht kan inderdaad behoorlijk verblindend zijn. Ik kan mij ook behoorlijk storen aan het ingetrapt houden van een rem voor 't stoplicht. De knippers aanhouden kan ik mij dan weer niet zo druk om maken.

Nog iets erger: Mensen die hun mistlichten achter aan hebben staan en het na 300x seinen nog niet doorhebben zijn ook altijd fijn. Kom op, er brand toch een oranje lampje voor je neus!? Na een paar minuten tegen een mistachterlicht aan kijken begin ik in ieder geval al aardig sterretjes te zien. :(
Xantia 2.0i 16V Pallas uit 1999
(Daarvoor een 2.0 HDi 110 uit 2000 en een 1.9SD uit 1997)

Zangert van metalband KFFR!
HighKing

Berichtdoor Xantippe » ma 22 feb, 2010 00:54

Veel automaatrijders houden de rem voor het stoplicht gewoon ingetrapt. Tja...je rijdt automaat...dus zul je ook nooit aan die hendel hoeven te zitten....dus gewoon poot op de rem.
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor Mpronk » ma 22 feb, 2010 08:28

je rem inhouden voor een stoplicht heeft een (beargumenteerbaar) veiligheidsaspect als jij voor een stoplicht staat te wachten iemand achter je ziet je zomaar over het hoofd dan word je iig minder in de richting van het voortjakkerende verkeer geduwt
ik heb dit zelf ooit eens gehoord en vond hier wel wat logica in zitten en hou sindsdien meestal men poot op de rem voor een stoplicht

knipperlichten, ik irriteer me 100x meer aan mensen die hun knippers niet gebruiken dan mensen die ze te lang aan laten

voor je mistachterlicht kan je trouwens een aardige boete oplopen als je die aanlaat, dus het is altijd nuttig die zo spoedig mogenlijk weer uit te zetten
1.8 16v '99 break
Mpronk

Berichtdoor Breeze » ma 22 feb, 2010 08:34

Mpronk schreef:je rem inhouden voor een stoplicht heeft een (beargumenteerbaar) veiligheidsaspect als jij voor een stoplicht staat te wachten iemand achter je ziet je zomaar over het hoofd dan word je iig minder in de richting van het voortjakkerende verkeer geduwt
ik heb dit zelf ooit eens gehoord en vond hier wel wat logica in zitten en hou sindsdien meestal men poot op de rem voor een stoplicht

Dat is zeker een argument. Maar als ik achter jou kom te staan, is de noodzaak niet meer aanwezig. Wil je dan a.j.b. je poot v.d. rem halen. :wink:

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor adam76 » ma 22 feb, 2010 08:43

wat bij mij een kleine irritatie is de slechte afstelling van de verkeerslichten. komt namelijk heel vaak voor dat het licht op groen staat bij het aan komen rijden en dan vervolgens op rood springt wanneer je er onder door wilt rijden.
adam76

Berichtdoor Mpronk » ma 22 feb, 2010 09:31

Breeze schreef:Dat is zeker een argument. Maar als ik achter jou kom te staan, is de noodzaak niet meer aanwezig. Wil je dan a.j.b. je poot v.d. rem halen. :wink:

Adri

als ik een dikke xant achter me zie zal ik dit zeker doen :D
maarja het kan ook schade aan je neusje voorkomen ;] niet dat je dat dan zelf moet betalen maar het kan helpen in het naar huis komen
och ik heb me er zelf vroeger ook wel eens aan geergerd, maar sinds ik denk dat het nut kan hebben negeer ik het zonder problemen :]
1.8 16v '99 break
Mpronk

Berichtdoor web » ma 22 feb, 2010 09:40

Het veiligheidsargument van Mpronk is een goeie, al kun je ook met een half oog je binnenspiegel in de gaten houden zolang er nog niemand achter je staat, maar dat is meer "werk".

Poot op de rem bij stilstand werkt wel kromme schijven in de hand als de remmen goed warm zijn.

Sommige moderne rem- en knipperlichten zijn inderdaad wel wat feller dan "vroegah", maar je hoeft er natuurlijk ook niet continu IN te kijken.
Afbeelding
web

Berichtdoor mpostma » ma 22 feb, 2010 11:08

Wat betreft dat veiligheidsaspect. Denk je dat je er nog steeds aan denkt de rem ingedrukt te houen als er iemand met 50 achterin komt? Ik weet het niet eigenlijk. Wat effectiever is: houd de vesnellingsbak in 1. Als iemand met 50 achterin komt, laat je van schrik waarschijnlijk de koppeling schieten en zal de versnelling die optreedt door de botsing weer aardig afgeremd worden omdat je bak in de 1 staat en de auto dan nooit veel meer dan 5/10 km/h zal rijden (en bij aanwezigheid van een botssensor slaat de motor af).
Ik ben niet zo van het op de rem staan bij het stoplicht. Precies om de reden die web aangeeft. Ik heb geen zin in kromme schijven.

Wat betreft knipperen. Dat is gewoon verplicht als je voorgesorteerd staat voor een bepaalde richting. Je kan het wel vervelend vinden en om die reden besluiten niet te knipperen, maar je bent in prinicpe gewoon strafbaar op zo'n moment.

Verder is er over verkeerd gevoerde verlichting al veel gediscussieerd natuurlijk. Ik vind het persoonlijk storender dat veel mensen met defecte verlichting rondrijden. Soms zelfs brandt het stadslicht niet eens meer als backup bij een kapotte hoofdlamp. Dat is toch pure laksheid? Het is natuurlijk ook wel idioot dat die vaak snel slijtende H7 lampjes bij veel moderne auto's vaak ook nog eens slecht te verwisselen zijn. Sja, ik heb bij mij alle permanent brandende verlichting door Led en Xenon vervangen (en ik heb nog 2 normale halogeenpitjes in de auto, mocht er eens een Xenon pit uitfikken).
mpostma

Berichtdoor Breeze » ma 22 feb, 2010 11:17

Mpronk schreef:
Breeze schreef:Dat is zeker een argument. Maar als ik achter jou kom te staan, is de noodzaak niet meer aanwezig. Wil je dan a.j.b. je poot v.d. rem halen. :wink:

Adri

als ik een dikke xant achter me zie zal ik dit zeker doen :D
maarja het kan ook schade aan je neusje voorkomen ;] niet dat je dat dan zelf moet betalen maar het kan helpen in het naar huis komen
och ik heb me er zelf vroeger ook wel eens aan geergerd, maar sinds ik denk dat het nut kan hebben negeer ik het zonder problemen :]

:D
Ja, van dat neusje is weer een goeie.
Herinnert me aan de enige kop-staart (ketting)botsing waar ik een keer middenin heb gezeten. Miezerig weer op de A15 bij het Vaanplein en op de linkerrijstrook begonnen we met een aardige rij stil te staan. Plotseling een klap en als een harmonica werden we opgeduwd door een arme Duitser, die met z'n gezin in een ouwe Opel een dagje uit was geweest in R'dam en waarschijnlijk had zitten pitten. Of hij dacht dat files alleen maar in de Heimat voorkwamen.
De verkeerspolitie was er snel en handelde zeer deskundig met verkeer laten stoppen en de hele kreupele bups naar de vluchtstrook dirigeren. Ze hebben natuurlijk (helaas) genoeg routine opgedaan met dit soort klusjes.
Maar nu komt het: aan elke bestuurder vroegen ze hoeveel klappen ze hadden gehoord. Iedereen antwoordde naar waarheid één klap. Als het antwoord is, meerdere klappen dan betekent dat, dat elke bestuurder zijn eigen aanrijding heeft veroorzaakt, Nu was de arme Duitser aansprakelijk voor alle schades.
Een ander advies van de verkeerspolitie was, dat als je in een filestaart een achterligger in je spiegel te laat ziet remmen: boven op de rem gaan staan. Dat kan schade aan je neusje voorkomen.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Breeze » ma 22 feb, 2010 11:24

mpostma schreef:Wat betreft knipperen. Dat is gewoon verplicht als je voorgesorteerd staat voor een bepaalde richting. Je kan het wel vervelend vinden en om die reden besluiten niet te knipperen, maar je bent in prinicpe gewoon strafbaar op zo'n moment.

Wettelijk heb je natuurlijk gelijk. Maar ik heb er niet zo'n moeite mee om het knipperlicht uit te doen, als ik voor het licht sta middenin een rij auto's. Ik gebruik het knipperlicht wel zeer consequent bij elke richtingverandering en ook bij elke wisseling van rijstrook. Dat lijkt me allemaal in de geest van de wet.
Bovendien vind ik een fel knipperend geel licht veel irritanter dan een constant brandend rood licht.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor STAFFORD » ma 22 feb, 2010 12:15

Waar ik me aan irriteer op de weg zijn mensen die van alles achter het stuur aan het doen zijn behalve bezig zijn met auto rijden ze slingeren van links naar rechts en rijden nooit door ( toegestane snelhied minimaal)

En dan heb je nog de mensen die zo dicht op hun voorganger zitten dat ze telkens op die rem moeten trappen ......
CITROEN C5 1.8i 16V Bj. 2001 Kleur: Grijs/paars

De citroen garage voor de noordkop
www.garagerene.nl
STAFFORD

Berichtdoor Jochem » ma 22 feb, 2010 12:47

Inhalende vrachtauto's op de snelweg... I rest my case!
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Jochem
Moderator

Berichtdoor STAFFORD » ma 22 feb, 2010 12:59

Jochem schreef:Inhalende vrachtauto's op de snelweg... I rest my case!

JUIST dat is er ook zeker 1.....of mensen die inhalen met dezelfde snelheid als degene die ze inhalen....
CITROEN C5 1.8i 16V Bj. 2001 Kleur: Grijs/paars

De citroen garage voor de noordkop
www.garagerene.nl
STAFFORD

Berichtdoor Jochem » ma 22 feb, 2010 13:07

Voor teveel mensen is het toch teveel gevraagd om ook actief in de spiegels te kijken, alsof het verkeer op de weg alleen vóór hen rijdt...
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Jochem
Moderator

Volgende

Keer terug naar Off-topic