Rrrrrenault Fuego....

dus niet over Xantia's

Re: Rrrrrenault Fuego....

Berichtdoor NdeJ » zo 25 mei, 2014 19:41

Mooi hoor, zo stukje bij beetje naar perfectie. 8)

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ

Berichtdoor Timo1990 » ma 26 mei, 2014 11:02

Mooi hoor! Maar, leerverf? Dat ken ik niet! Blijft dat wel goed zitten? Een stuur heeft best wat te verduren denk ik.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Timo1990

Berichtdoor M&M » ma 26 mei, 2014 11:44

Ik heb dat leerverf ook wel eens gebruikt, voor het interieur van mijn Xantia,....
Met de juiste voorbereiding is dat uitstekend spul :P
CX 20 TRE ‘82 Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
M&M

Berichtdoor Woutosaurus » di 12 aug, 2014 20:34

De leerverf houdt het tot nu toe nog goed. Vandaag stond ik zomaar geparkeerd naast de concurrent. Een Scirocco type 2:

Afbeelding

Afbeelding
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor Woutosaurus » di 16 sep, 2014 21:32

Afgelopen zaterdag ben ik naar het Renaultoloog evenement geweest met m'n Fuego. Het was de 2e keer dat dit evenement werd georganiseerd. Erg leuk voor iedereen die iets heeft met het merk. Er waren veel zeldzame Renaults aanwezig en ik ben nogmaals tot de conclusie gekomen dat Renault erg veel rare, brute en schattige auto's door de jaren heen heeft gemaakt die je gewoon een glimlach bezorgen 8)

Het laatste stukje van de heenreis hebben we samen met drie Fuego's opgereden :D . Het is leuk als je eigen auto deel uitmaakt van de show. Vergeleken met andere Renault modellen waren er misschien wat weinig Fuego's op de zaterdag. Op het hoogtepunt "maar" drie tegelijk. Deze foto heb ik genomen net na aankomst:

Afbeelding
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor Jochem » di 16 sep, 2014 22:28

Leukleukleuk! :D
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Jochem
Moderator

Berichtdoor Woutosaurus » ma 01 dec, 2014 21:54

Het Fuego- seizoen zit er weer op voor dit jaar. Gisteren heb ik nog een ritje gemaakt en nu staat de auto in een droge parkeergarage een winterslaapje te doen. In Januari mag de auto 1 dag de weg op om naar het APK station te rijden. De accu heb ik uit de auto gehaald en in mijn warme berging gezet.

Even het jaar samenvattend:
Ik heb veel minder gedaan aan de auto dan gepland maar toch een aantal kleine maar nodige cosmetische verbeteringen uitgevoerd. Het vervangen van het spatbord en de deur is uitgesteld tot aankomend jaar. Wat ik wel veel gedaan heb is gereden. In de zomer een aantal weken als primaire auto gebruikt en veel korte en enkele langere ritten door NL gemaakt waarbij ik meerdere duimpjes omhoog van mede weggebruikers heb gescoord.
De auto is steeds beter gaan rijden, stinkt niet meer zo (naar oude olie en benzine) en is gewoon betrouwbaar gebleken! Niet één mankement. Starten -> rijden, alles werkt.... :idea:

Wat nu? Als het niet te koud is wil ik toch wat gaan knutselen aan de auto aanstaande weken/maanden. Sowieso moet ik een schokdemper en een stuk uitlaat vervangen voor de komende APK.

Afbeelding
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor mpostma » di 02 dec, 2014 09:55

Leuk hoor! Als ik nu goed begrijp is de Fuego een voorwielaandrijver met de motor in lengterichting en de versnellingsbak achter de motor? Beetje zoals bij de GS?

Ik zit stiekum wel eens op le bon coin te kijken. In Frankrijk staan nog best wat aardige Fuego's. Het blijft natuurlijk wel een Opron orgel. En een Turbodiesel zou wel erg leuk zijn.

Hoe rijd een Fuego nu eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat het met onderdelen wel lastig is. Hoe houden de interieurs zich? Moet echt alles uit Frankrijk komen?
Citroën GS Club Break '78
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
mpostma

Berichtdoor Woutosaurus » di 02 dec, 2014 20:30

Juist, een voorwiel aangedreven auto met een motor in de lengte. Een Fuego rijdt best wel goed. Het remmen en sturen is eigenlijk net zo als bij een moderne auto. De vering is in het tijdsbeeld geplaatst vrij hard en dat maakt het dat de auto niet zo'n zweefmachine is als andere Franse voitures van die tijd en korte oneffenheden erg voelbaar zijn. De wegligging in bochten is zeer goed. Sportief afgesteld voor z'n tijd dus.
Mijn auto heeft de 2.0 motor met maximaal 110 Pk en op elk toerental flink wat kracht. Voor zijn tijd een hele snelle auto dus en dit komt nog steeds prima voorruit. Ik heb de topsnelheid nog niet geprobeerd maar dit zou boven de 190 moeten zijn. Het grootste nadeel aan mijn auto vind ik de 3traps automaat waardoor het toerental en lawaai vrij hoog is met name op de snelweg.

Fuego's zijn zeldzaam maar slopers zijn er nog genoeg te vinden en de onderdelen zijn niet super moeilijk te vinden en al helemaal niet als je wat Renault-connecties op doet op bijv een meeting. Ook deelt de Fuego haar motoren (of varianten daarvan) met verschillende andere Renault die nog heel lang gebouwd zijn. Denk aan Renault 21, 25, Espace of zelfs Safrane. Bijvoorbeeld een startmotor of een uitlaat kan je allemaal nog nieuw bestellen, ook buiten de Renault dealer om. Ombouw tot injectie of zelfs de inbouw van een PRV v6 behoort allemaal ook nog tot de mogelijkheden :twisted:

Mechanisch is de auto heel degelijk. Het is bewezen techniek uit de Renault 18 en 20 maar interieur en sommige andere typische Fuego dingetjes zijn heel erg "houtje touwtje". Het interieur is alles behalve slijtvast en het gebruikte kunststof, daarvan zou men tegenwoordig niet eens meer een broodtrommel maken. Dit is ook erg bros geworden na verloop van tijd (heel voorzichtig loshalen dus)
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor Woutosaurus » vr 06 maart, 2015 22:30

Ik heb nieuwe schokdempers achter gemonteerd. Een relatief simpele klus maar ik ben er toch nog even mee bezig geweest, vooral omdat ik het werk wel 3 a 4x in totaal gedaan heb. Mede doordat ik een oude moer gebruikte op de nieuwe dempers heb ik het schroefdraad kapot gedraaid wat me extra werk en geld gekost heeft.

De oude demper bleek afgebroken! Geen wonder dat deze niets meer deed:
Afbeelding

Afbeelding

De boel weer gemonteerd: Ik heb met zwarte Hammerite verf even snel de veer, remtrommels en de achteras zwart gemaakt. Dat ziet er toch wat beter uit dan die bruine roest.
Afbeelding
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor Jochem » za 07 maart, 2015 12:43

Zoiets kan de beste overkomen :) Mooi dat het uiteindelijk toch is gelukt! Is er merkbaar verschil?
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Jochem
Moderator

Berichtdoor Woutosaurus » za 07 maart, 2015 19:26

Vandaag heb ik gereden met de auto. Wat een verschil in wegligging! Stukken beter, ook vergeleken met voordat de demper stuk ging. De achterkant ligt weer als een blok op de weg (voor zover dat kan met een semi-starre as en wokkelveren tenminste :P )
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor JW-C5 » do 30 apr, 2015 16:09

Vanmiddag reed ik een eindje achter een Fuego, dacht even dat jij dat was :wink:
Maar hij had een ander kenteken, en was grijzer van kleur.

Wél een mooi exemplaar zo te zien, met open dak.

Hebben jullie een Fuego club of zo?
Z'n kenteken was 41-JH-JX, misschien ken je 'm.....

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor Woutosaurus » vr 01 mei, 2015 00:07

Nee, ik was het helaas niet. De mijne staat nog even zonder APK en geschorst. Ik ben nog aan het klussen maar de auto is hopelijk binnen nu en enkele weken weer op de weg. Ik zal binnenkort eens een update-je plaatsen hier.

Er is in Nederland geen officiële Fuego-club maar binnen het Renault forum hebben we een eigen hoekje waar een aantal Fuego eigenaren actief zijn. Leuk, deze auto en eigenaar ken ik inderdaad via dat forum en meetings. Deze eigenaar heeft er wel 4 en dit is volgens mij z'n "dagelijkse" . Het is geen Fuego découvrable maar heeft een naderhand ingebouwd dakraam:

Afbeelding
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor Woutosaurus » za 30 mei, 2015 17:21

Even een update van de Fuego.
De afgelopen maand is de auto geschorst omdat er flink wat APK afkeurpunten waren die aangepakt moesten worden:
- Remmen voor lopen aan beide kanten aan. (Klauwen vervangen)
- Remtrommel LA doet niks maar werkt wel op de handrem (Blijkt een slechte remkrachtverdeler te zijn, wordt vervangen)
- Accu staat te los (Boutje van de klem aandraaien)
- Ashoes lek (vervangen)
- Koplampen zitten te los, bevestiging afgebroken (andere lampen geplaatst)
- 2 Stukken remleiding roestig (betreffende stukken ontroest)
- Ophangingssteun versnellingsbak stuk (Onderdeel niet meer leverbaar en uiteindelijk nieuwe onderdeel besteld via Ebay met dank aan Renault dealer Strijbosch voor het onderdeelnummer. Zij gaan dit tevens voor me vervangen)
- Uitlaat lek ( twee delen vervangen)

Ondertussen... Het doel was om de auto klaar te hebben voor een Renault evenement in Ommen (vandaag) en had een APK ingepland voor afgelopen donderdag maar helaas is de auto niet op tijd klaar. De afgelopen weken heb ik alle afkeurpunten aangepakt maar de remkrachtverdeler blijkt nu stuk te zijn. Dit laat ik door de garage maken.

Wat fotootjes:
De nieuwe en oude uitlaat:
Afbeelding

Hier zie je waarom ik deze stukken uitlaat vervang. Het lek zit bij het stukje conserve blik maar iemand heeft de delen ooit aan elkaar gelast met een ander stukje pijp.
Prutswerk
Afbeelding

Apart hoor, die dubbele Wishbone ophanging. Ik moest even goed kijken hoe ik alles los moest halen om de ashoes te vervangen. Alles zat goed vastgeroest en van schroefdraad was soms nog weinig sprake. Elke bout was een gevecht op zich.
Roest en kapotte hoes
Afbeelding

Ik wilde de aandrijfas niet demonteren dus ik heb een truc geprobeerd om de hoes op zijn plek te schuiven. De hoes binnenstebuiten gedraaid, een oude colafles geknipt en met groene zeep en flink wat Woutopower de hoes over het asuiteinde kunnen schuiven.
Succes
Afbeelding

Sfeerplaatje
Afbeelding

Nieuwe uitlaat
Afbeelding

De auto staat vandaag dus bij de garage en niet in Ommen. :?
Nieuw en oud
Afbeelding
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

VorigeVolgende

Keer terug naar Off-topic