Pagina 2 van 4

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 26 dec, 2014 10:25
door Simpele Ziel
Xantippe schreef:Afgelopen zomer ben ik onderweg naar Italië nog gestopt in Ingolstadt, het Audi-Forum. Daar zit ook een erg intressant museum over Auto Union en Audi. Goed...het zijn Duitsers...dus alles tot in de puntjes verzorgd en het is ook erg overduidelijk dat je op bezoek bent bij Audi. Maar ik heb me toch erg kunnen vermaken in dat museum. En dat voor 2 euro incl. Parkeren.

Uiteraard vind je ook een restaurant en een winkeltje bij het museum en is er een fabrieksbezoek te boeken.

Oktober volgend jaar plannen we ook een trip naar Stuttgart om bij Mercedes te gaan kijken. Inclusief een fabrieksbezoek.


Ik ben vorige jaar naar het Porsche en naar het BMW musuem geweest, beide ook erg leuk om eens gezien te hebben.
Het BMW musuem heeft me zelfs erg geraakt, hetgeen geresulteerd heeft in een nieuwe handtekening hieronder, echter beide panden zijn hypermodern
De beide locatie's van Citroën hierboven zijn naar mijn mening 100%kenmerkend voor een bepaalde tijdsgeest.
Met een CX ervoor klopt het plaatje helemaal.

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 26 dec, 2014 12:05
door Breeze
Mee eens en daarom vind ik het ook zo jammer dat Citroën eigenlijk zijn geschiedenis verwaarloost/negeert.
Peugeot b.v. schijnt in Sochaux een leuk museum te hebben (met vlakbij een nog interessanter merk, iets met de gebroeders Schlumpf :wink: ).

Adri

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 26 dec, 2014 15:04
door Xantippe
Ik denk dat het probleem is dat Citroën sinds de jaren 70 geen eigen merk meer is, maar onderdeel van PSA. Audi is dat bijvoorbeeld ook...maar daar heeft het moederbedrijf er juist wel voor gekozen om het merk wat meer aandacht te geven. Dat is binnen PSA niet het geval. Vandaar er ook geen groot bekend museum is. Alleen het pand aan de Champ-Elysées. Mooi pand...maar meer ook niet. Nummer 42 heeft wel geschiedenis....maar mooier was als ze net buiten Parijs een wat uitgebreider museum hadden neergezet.

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2015 21:33
door toyosoft
Hier een filmpje van een Citroën garage in Lyon, wat zijn het toch schitterende gebouwen!
https://www.youtube.com/watch?v=LBeUgeH ... e=youtu.be

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: zo 22 maart, 2015 14:05
door Xantippe

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2015 12:08
door luk - asse
Veel succes voor de Open Monumentendag in Brussel waar de Citroëngarage begeleid door prima gidsen open was voor het publiek. Veel bijgeleerd, ook over de geschiedenis van ons merk. Vooruitstrevende primeurs waren er ook op kleine schaal: André Citroën zou als eerste een autoradio hebben ingebouwd, één jaar waarborg hebben gegeven op z'n wagens.. België was zijn eerste exportland waar hij de nu iconische garage bouwde. De grootste garage van Europa, ca 16.000 m2, tevoren was die van Lyon dat. Het showraam-voorgebouw was open tot het dak, zo'n 25 meter hoog: ze noemden het de 'kathedraal'. Het gebouw werd opgeleverd ongeveer gelijktijdig met de presentatie van de 'Traction', de faling van het bedrijf en de overname door Michelin; de grote verbouwingen met tussenverdiepingen gebeurde net voor de voorstelling van de DS. Citroën werkte met een eigen architect, die dan met plaatselijke architecten samenwerkte. Progressieve architectuurkwaliteit verzinnebeeldde voor A.C. de vooruitstrevende ideeën waarmee zijn auto's werden gebouwd. Weten jullie dat André Citroën ook als industrieel zeer begaan was met zijn personeel: bevallingsverlof, vakantiegeld - in die tijd was dat uitzonderlijk. In tegenstelling tot tiran en collaborateur Louis Renault waarmee hij in de clinch ging; niet voor niets dat Renault als 'Regie Nationale' genaast werd. Wat hij niet kon vermijden: de glazen serredaken van de immense werkruimten waren ijskoud in de winter en broeierig warm in de zomer. Je zou voor minder een schroefje vergeten aan te draaien..
De gidse beloofde me authentiek materiaal over het gebouw; als ze het niet vergeet en het blijkt boeiend maak ik jullie er deelgenoot van.
groet, luk

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2015 12:28
door Breeze
Velly intelesting Luk. We kijken uit naar het vervolg.

Adri

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2015 09:07
door Breeze
Er is nieuws: Brussels Gewest telt 20,5 miljoen neer voor Citroëngebouw
En als ik het goed begrijp komt de PSA uitstalkast in een ouwe sigarettenfabriek.

Adri

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2016 09:40
door luk - asse
De iconische Citroëngarage in Lyon: in deze https://www.youtube.com/watch?v=QauZ8PWC7wE ellenlange film over de Nationale Sept van 20'51" tot 24'11". Je herkent meteen de verwantschap met de Brusselse garage, maar een trap grootser.
groet, luk

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 11:23
door luk - asse
Goed, neen, zéér goed nieuws over 'onze' Citroënbehuizing (Brussel dus):
na Metz en Málaga!
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160929_02492140
groet, luk

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 11:31
door JW-C5
Vanmorgen stond dat ook in de Volkskrant, en ik was al van plan om dat hier te plaatsen.
Maar je bent me voor, zoals het hoort :D

Al met al, een mooie bestemming voor dit "cultuurpaleis". Want dat is het gewoon Afbeelding

Overigens, ga je meedingen in die competitie ?

Groet,
JW

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 12:30
door Breeze
Mooi als het in de oude luister wordt gerestaureerd, dus gelijk die tussenverdieping er uit.

Adri

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 14:23
door luk - asse
Idd; enige tijd geleden hield men er een tentoonstelling van afstudeerprojecten over de herinrichting vd hele site. En dan vloog die tussenverdieping er idd vaak uit; dan kunnen de Richard Serra's en Calders er huizenhoog staan of hangen.
Hopelijk worden goede ideeën wederom niet vermalen in het administratief labyrint. En dat de naam 'Citroën' zicht- en voelbaar blijft.
JW, zelf meedingen: daarvoor zijn we véééél maatjes te klein..
groet, luk

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 16:11
door H@nsH
luk - asse schreef:Het iconische 30-jaren gebouw Citroën Brussel (veel mooier dan haar Amsterdamse evenknie :D ) krijgt ook een nieuwe en interessante toekomst: (nu is het op haar verdiepingen niet veel meer dan een opslagplaats)
http://www.architectenkrant.be/belgie/p ... roengarage
groet, luk


Ik hoorde het gisteren op de radio (vrt radio 1) Men begreep eigenlijk niet goed waarom Citroën toch in 's hemelsnaam daaruit weg moet trekken? Blijkbaar past traditie, stijl en iconisch niet meer in het nieuwe beleid. Net zomin als HP vering -snik- :(

Re: Citroën en haar behuizing

BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 22:57
door luk - asse
Allicht te duur in onderhoud en energetisch: de werkhallen compleet ongeïsoleerd, het icoongebouw grotendeels met enkel glas...
Het icoongebouw werd al langer doorverhuurd aan de plaatselijke verdeler; Citroën zelf bezette een deel van de voor het overige lege werkhallen als garage en stockageplaats en wat administratie.
PSA heeft er wschl het geld niet voor (over); in Amsterdam is het ook van de hand gedaan. Lyon ook?
groet, luk