Het grote elektronika topic

dus niet over Xantia's

Re: Het grote elektronika topic

Berichtdoor bthomas » za 18 feb, 2017 14:14

Volgens mij heb ik daar wel een antwoord op: geluk.

Volgens mij had de invoering van UTP ook te maken met de opkomst van het local area network, het aan elkaar koppelen van (toen) PCs. In veel bedrijven lag er al een UTP infrastructuur ivm telefonie, terwijl het aanleggen van coax-netwerken veel duurder was. Het is iets dat iemand mij ooit heeft verteld, maar of die telefonieinfrastructuur nou werkelijk getwist was weet ik niet zeker.
bthomas

Berichtdoor Breeze » vr 16 feb, 2018 17:40

Misschien herkent iemand dit probleem? (reken een klein beetje op Alfred).
Aan ons tennisclubhuis hangen 2 nachtlampen die worden aangestuurd door een lichtsensor. Het zijn hoogrendements lagedruk gasontladingslampen ook wel bekend als natriumlampen, die geel licht van 1800 K geven (en waarin alle kleurschakering verdwijnt). Normaal gaan ze 's avonds aan en 's morgens weer uit. Nu is er een lamp kapot gegaan en daaraan voorafgaand heeft hij een paar dagen constant (dus 24h/dag) gebrand.
Ik zit me nu suf te piekeren hoe het mogelijk is dat van 2 lampen, die op dezelfde lichtsensor zijn aangesloten er eentje netjes schakelt met licht/donker en de andere constant brandt.

Iemand?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Tato » vr 16 feb, 2018 20:37

De oorzaak moet je bij de sensor zoeken. Gewoon de bedrading controleren. Ik kan geen andere oorzaak verzinnen.
Groeten,

Maurice.

Citroën Xsara 1.4 berline Différence phase 3

Ex: Xm 2.0 Phase 1, Xantia berline 1.8 8v phase 1A, Xantia Break 2.0 16V Pallas phase 2
Buell X1 '01
Honda Transalp '89
Peugeot Elystar 50cc geel kenteken
Tato

Berichtdoor henkr » vr 16 feb, 2018 20:53

In eerste instantie zou ik zeggen dit kan niet waar zijn maar ik neem aan dat je waarneming zoals gewoonlijk akelig correct is.:)
Is er makkelijk te checken of de sensor enkel of dubbelpolig werkt? En loopt de stroom via een aardlekschakelaar?
Dat zou nl het enige zijn dat ik kan bedenken: De ene lamp schakelt uit doordat de 0 onderbroken wordt terwijl de andere een "foute nul" heeft in de vorm van een aardedraad maar dan zou de aardlek òf niet werken òf een veel te hoge waarde hebben.
Ze waren er vroeger van 300 mA maar als ik het goed heb is dat tegenwoordig allemaal 30mA ?
Geen idee trouwens wat het vermogen van een natriumlamp is.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor Alfred- » za 17 feb, 2018 01:44

Wat een hoge verwachting heb je van me :-s

Ik ga mee in het verhaal van Henk, dus dat er een 'oneigenlijk' stroomcircuit was.
Een natriumlamp is vaak 18 of 35 Watt, de stroom zou dan ca 80 tot 150 mA zijn, in werkelijkheid is die iets hoger vanwege een cosinus fi (cos φ) die kleiner is dan 1 (dit is de faseverschuiving tussen spanning en stroom).

Het zou ook kunnen dat de 'defecte' natriumlamp niet meer geel maar zwak rood licht heeft gegeven.
Dan werkte alleen de neon-ontlading nog, de stroom is dan veel kleiner en zou de lamp door (capacitieve) zwerfstroom kunnen blijven branden. Was dat zo, brandde de lamp zwak zonder het typische geel?

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor Breeze » za 17 feb, 2018 12:10

Ah mooi daar ga ik mee aan de slag. We doen maar 1 keer per week onderhoud, dus ik kan het rustig voorbereiden. Maar ik zou wel graag de schakeling op orde hebben. De natriumlamp is de beroemde Plips SOX-E 18 W en 1800 lm, dus een rendement vergelijkbaar met een LED. Maar ja die kleur hè.
Het zwak branden voorafgaand aan het falen heb ik helaas niet meer helder op het netvlies, maar ik denk me te herinneren dat het nog wel geel was.

Die SOX-E zijn trouwens belachelijk duur geworden, € 55/stuk. Er is ook een LED vervanging voor € 75. Dus we gaan het toch al slechte armatuur vervangen door een nieuw professioneel armatuur ook van Plips met ingebouwde LED, die je niet kan vervangen en zogenaamd oneindig/eindeloos meegaat, volgens opgave: 60 000 h met 17 W en 1800 lm. Kleur 3000 K (natriumlamp 1800 K).

Volgende week meer.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor henkr » za 17 feb, 2018 13:49

Dan ligt in het noorden het probleemoplossend vermogen toch iets hoger.
De afgelopen maanden gaf de lantaarnpaal bij mij voor de deur nog slechts een knipperend licht.
Kennelijk heeft iemand in de buurt daarover geklaagd want zowaar kwam er gisteren een mannetje met een hoogwerker die na een uurtje sleutelen het volgende resultaat bereikt heeft:

Afbeelding

Gewoon het hele armatuur eraf gesloopt, dan knippert ie ook niet meer. :lol:
Complotdenkend als ik ben vermoed ik dat het idee ingegeven is door de NAM vanuit de stelling "een huis dat er niet meer is krijgt ook geen aardbevingsschade" :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor Breeze » za 17 feb, 2018 15:38

'k Denk dat ze de knipperende lamp compleet met armatuur doorverkopen aan de lokale Zwarte Lola.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Breeze » wo 21 feb, 2018 16:00

Breeze schreef:Volgende week meer.

Nou het raadsel is opgelost. Na montage van een nieuw Plips buitenarmatuur met 17 W, 1800 lm LED-lamp:

Afbeelding

werkt alles weer naar behoren. Plips-kwaliteit betekent een ietsje hogere prijs met een zichtbaar degelijke uitvoering.
Ook het zusje met een natriumlamp:

Afbeelding

schakelt weer gezellig mee met de dag/nachtcyclus.

Dus de diagnose is als volgt, kennelijk is de lichtsensor gevoelig voor de juiste weerstand. Toen één van de twee natriumlampen aan het eind van zijn levensduur kwam, ging hij permanent branden. Waarom de andere nachtlamp wel goed bleef schakelen begrijp ik nog steeds niet.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Alfred- » wo 21 feb, 2018 17:14

Mooi =D>
Het raadsel is opgelost in de zin van het probleem is verholpen, maar het raadsel is niet ontrafeld :wink:

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor boes » wo 21 feb, 2018 20:38

Hoestlapje iphone :D , spinrag, enz hilarisch :lol:
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes

Vorige