Saxonette Luxus

dus niet over Xantia's

Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » vr 30 sep, 2016 01:17

Aangezien mijn vrij nieuwe fiets tijdens mijn vakantie gestolen is, raakte ik geinspireerd door de pas gekochte Spartamet van een klusmaatje.
Dus heb ik ook zo een ding gekocht, een luxe uitvoering met verende voorvork (vering instelbaar) en zadelpen.
De elektrische start werk helaas niet, dat komt later wel, eerst maar gewoon goed laten starten met de handstart en de olie lekkage aanpakken.
Carburateur en 2-takt is allemaal nieuw voor mij, ook termen als choke, sproeier, vlotterkamer, etc :?:
Er is iets niet goed in de carb, dat ding gooit benzine via het luchtfilter eruit, heb een andere carb. morgen die erop klussen.
En uiteraard een ander wiel, stoepje af gaat niet zo best met deze fiets :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2410
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor Breeze » vr 30 sep, 2016 08:24

Welkom bij de club van 2-takt vervuilers.

ZX1.4i schreef:stoepje af gaat niet zo best met deze fiets :?

Dat lijkt meer op stoepje op.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Avatar gebruiker
Breeze
 
Berichten: 6262
Geregistreerd: di 22 dec, 2009 22:50
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor slimenslecht » vr 30 sep, 2016 09:00

Gefeliciteerd met je aankoop :lol:

Zonde dat je fiets gestolen is, zou je niet verwachten in 010, staat 020 eerder om bekend (iets met Damrak ofzo...). Is ie uit huis gestolen, schuur of stond ie buiten, en verzekerd??? (inboedelverzekering).

SAXOnette, niet werkende elektrische starter, wellicht de battarij (accu), anders bedrading nalopen.
Benzinelekkage eruit via luchtfilter, mogelijk vastzittende vlotter of vlotternaald waardoor de vlotterkamer overstroomd. Kan ook gewoon een lekkend slangetje zijn of een slechte pakking.

Tweetakt is heel simpel en leuk sleutelen, je hebt een inlaatpoort, spoelpoorten en een uitlaatpoort. Ontsteking middels bougie en smering via de mengsmeringbrandstof, geen carter met olie vullen dus.

Overigens zonde van die velg, maar zoals Adri zegt zal het van stoepje op komen! Misschien is ie nog te richten/lassen, anders heb je gelukkig al een andere velg.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3558
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » vr 30 sep, 2016 10:18

Ik zal vast ergens een stoepje op zijn gereden om er weer af te rijden, gelukkig zijn gebruikte wielen redelijk betaalbaar.
De hobby fietsenmaker waar ik ben geweest was een beetje voorzichtig met de prijs van een nieuwe band, schijnen dure banden te zijn de "Swalbe Marathon" speciaal voor de Spartamet.
Ehm... ja... € 30 met binnenband, hij heeft geen idee wat een 16" Michelin CrossClimate voor een C5 kost :lol:
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2410
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor mpostma » vr 30 sep, 2016 10:31

Ik vermoed dat als ik met zo'n ding in Zweden rond zou rijden ik een helm op moet doen.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2889
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor luk - asse » vr 30 sep, 2016 11:29

Als je een nieuwe velg (of wiel) aankoopt raad ik je aan een verhoogde velg te nemen: bij zo een zware extra belasting kraakt menige standaardvelg. Mijn fiets heeft er, en zelfs daarmee reed ik m'n voorwiel aan gort (boordsteen niet gezien in schaduwvlek na fel zonlicht). Wel weer te rap gereden zeker; ik word nogal eens opgehouden door elektrische fietsen.. :roll:
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen maar nu C3 Aircross 1.2 EAT6
Avatar gebruiker
luk - asse
 
Berichten: 5466
Geregistreerd: za 14 dec, 2002 22:56
Woonplaats: Asse-Kobbegem (B)

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor mpostma » vr 30 sep, 2016 12:22

De spartamet heeft een lichtmetalen gegoten wiel achter. Geen losse velgen met spaken, dus.

Geen stoepjes meer dus! Dit is een reden waarom enduro/crossmotoren eigenlijk altijd spaakvelgen hebben. Flext beter en dan daardoor hardere klappen opvangen. Daarentegen heb je op de weg liever een stijve stugge velg die juist niet flext.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2889
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » vr 30 sep, 2016 12:23

Er is niet veel keuze wat velgen betreft, het is een speciaal wiel van alu/magnesium.

Afbeelding

@Marten, bedoel je een bromfiets of fietshelm ?
Fietshelmen zijn toch verplicht in Zweden, tenminste ik zag iedereen ermee rijden.
Vraag me af of je hiermee in Zweden of ander EU land zou mogen rondrijden, wat zijn de regels voor een snor/bromfiets met buitenlands kenteken ?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2410
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor mpostma » vr 30 sep, 2016 13:10

@Sohail: bromfietshelm.

Je hebt hier 2 categorien brommers. Eentje tot 25 (vroeger 30) km/h en eentje tot 45 km/h. Beiden hebben helmplicht.

Alleen lijkt het erop dat de fiets met trapondersteuning 2 categorien heeft. Eentje tot 250 watt met trapondersteuning die wordt gerekend als fiets en een krachtiger variant (eigenlijk meer fiets met hulmpotor, al dan niet elektrisch) met max 1000 watt en maximaal ondersteuning tot 25 km/h. Die laatste valt onder de catogorie snorfietsen maar daar lijkt een fietshelm ook te mogen.

De fietshelm is in Zweden "alleen" verplicht voor fietsers jonger dan 15 jaar. OF bijv. kinderen in een fietszitje. Ach ja, ik ga all the way op 2 wielen met een zware categorie motorfiets. En anders mijn gewone fiets (zonder helm: ik blijf eigenwijs).
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2889
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor jantje1948 » vr 30 sep, 2016 20:10

Hij lijkt op de mosquito die mijn opa ooit had.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 409
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » vr 30 sep, 2016 22:28

Ik moest er even op google wat een Mosquito fiets is, zelfde idee, maar dan een benzine motortje op de trapas :)

Het fietsje snort weer met een ander wiel en carb, start nu wel in één keer lijkt het, maar heeft even nodig om op volle snelheid te komen.
Hopelijk lekt deze carb. niet, de andere gooide er steeds benzine via het luchtfilter eruit, en ik maar denken dat het transmissie olie is op het wiel, benzine verdampt en de olie blijft achter op de spaken en band :?
Vorige week was het wel transmissie olie, toen zat er niets meer in, heb een keerring vervangen en er zat nu genoeg olie in.

Morgen de onstekingsspoel wat dichter bij het vliegwiel afstellen en de bougie op 0,4mm afstellen, op advies van een expert.
Vreemd gevoel om aan een motor te sleutelen, waar je geen Lexia voor nodig heb :D
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2410
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor jantje1948 » vr 30 sep, 2016 23:06

Niet op de trapas, maar met een rol op het achterwiel. De motortjes werden gemaakt door Garelli.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 409
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » za 01 okt, 2016 21:19

Vandaag heeft een brommer-expert de carb. nagekeken, dat ding trekt valse lucht.
Nu dat verholpen is en de carb. strak tegen het blok aan zit, rijd de fiets geweldig, 34km/uur mee gehaald :D
Alleen het achterwiel is nog niet helemaal goed, de band zit er niet goed omheen (hoogte slag), ik ga een nieuwe band bestellen en het andere wiel klaarmaken en dan overzetten.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2410
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor mpostma » ma 03 okt, 2016 21:07

Zit de binnenband er wel goed in? Als ie bijv. dubbel zit of gedraaid kan het er ook uit zien als hoogteslag.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2889
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: Saxonette Luxus

Berichtdoor ZX1.4i » di 04 okt, 2016 01:58

Ja die tip kreeg ik ook en dat zou best wel eens kunnen, het is volgens mij geen originele binnenband, zit een normaal fietsventiel op, schijnt een autoventiel op te moeten, zodat je de druk tijdens het oppomen kunt aflezen.
Apart volk die fietsenmakers, ze hebben allemaal een eigen mening hoe het hoort, de één zweert bij een normaal ventiel en de ander bij een autoventiel.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2410
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Volgende

Keer terug naar Off-topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten