Diesel is het nieuwe roken

dus niet over Xantia's

Diesel is het nieuwe roken

Berichtdoor H@nsH » wo 07 maart, 2018 14:37

[voor iedereen die niet op het C5 forum komt, ook hier maar even neergezet]

Ik weet niet of mijn vrienden van de NOS er ook al melding van hebben gemaakt maar het Japanse Toyota stopt nog dit jaar met de productie en verkoop van dieselwagens voor de particuliere markt in Europa.
Eerder heeft het hoge gerechtshof in Duitsland al de oorlog verklaard aan de dieselwagens vanaf bouwjaar 2014 door steden vrij te laten deze wagens uit hun stad te weren.
En in Belgie is de dieselprijs inmiddels vrijwel gekoppeld aan de prijs van benzine, weg prijsvoordeel. Bovendien heeft een verenigde groep cardiologen daar een rapport uitgebracht waarin gepleit word voor volledige afschaffing van diesel.

De prijzen van nieuwe en 2e hands dieselwagens kelderen hard en de sympathie voor dieselrijders zakt evenredig hard door al deze recente geluiden.
Dus het wordt een beetje een risico als je zoals ik aan het uitkijken bent naar een leuke C5 tourer HDiF. Straks mag je hem nergens meer naar toe sturen.

Ik verwacht dat de LPG een enorme loop gaat nemen met deze ontwikkeling en dat de prijzen voor LPG wagens juist de lucht in zullen vliegen. En zeker in landen waar LPG nog lang niet helemaal ingeburgerd is zoals Belgie en Frankrijk valt er nog veel te groeien. Bovendien is de ombouw van benzine naar LPG relatief goedkoop en makkelijk. Een dikke diesel is gewoon niet meer te redden als je die eenmaal hebt.

Of zal het zo’n vaart niet lopen?
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Re: Diesel is het nieuwe roken

Berichtdoor Alfred- » wo 07 maart, 2018 15:11

Het wás juist altijd LPG voor de kilometervreters.
In de late jaren '70 en de jaren '80 en '90 kon ik overal probleemloos LPG tanken, niet alleen in Nederland en België, maar ook in Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Hongarije en zelfs in Noorwegen (die laatste moest je wel via een ANWB-gids vinden).

Totdat heel langzaam in de jaren 80-90 LPG steeds verder werd uitgefaseerd en iedereen overging naar diesel.
Ik heb altijd LPG gereden en ging ca 20 jaar geleden over naar diesel omdat LPG steeds lastiger en ontmoedigd werd. De LPG-prijs ging toen ook flink stijgen (van ca f 0,40 naar f 1,- (guldens) in 10 à 15 jaar). Vervolgens werd diesel aanbevolen vanwege de lagere CO2 uitstoot... :o

Je kunt hier hele boekwerken over schrijven maar ik denk dat er andere belangen spelen.
Dat de diesel het veld gaat ruimen daar ben ik zeker van :(

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Re: Diesel is het nieuwe roken

Berichtdoor slimenslecht » vr 09 maart, 2018 23:29

Vroeger kocht je een diesel omdat deze zuiniger liep i.c.m. lagere brandstofprijs. Tevens minder onderhoudsgevoelig, oftewel betrouwbaarder.
Nieuwe diesels zijn iets gevoeliger (zachtjes uitgedrukt) en bomvol elektronica, tevens loopt een middenklasse benzineauto zonder turbo (referentiekader Hyundai I30 wagon met 1.6 4 cilinder) nu op de snelweg ook rond de 1 op 18 a 20 waardoor het verschil vele malen minder groot is.
LPG geeft vaak problemen doordat de motoren er eigenlijk niet voor gebouwd zijn, is bijna altijd (99%) achteraf inbouw. Door de hogere temperaturen geeft dit meer belasting en slijtage. Een enkele uitzindering hierop zijn enkele "bi-fuel" varianten.

Toekomst wordt hoe dan ook hybrides en elektrieken, hoeveel pijn mij dit ook doet.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
slimenslecht

Xantia en/of onderdeel gespot op Marktplaats / Ebay / etc. ?

Berichtdoor Alfred- » za 10 maart, 2018 13:24

Feije schreef:Hé die Break HDi mag de milieuzones in (behalve die van Arnhem dan :roll:). Vrij bijzonder voor een 110pk...jammer dat 'ie verrot is bij de huilhoek.

Mijn HDi-110 break is ook van 2001 en EURO3. Mogelijk geldt dat voor alle Xantia-HDi's van 2001.
Waarom behalve die van Arnhem, wat is daar anders?

Mvg. Alfred.

Alfred-

Re: Xantia en/of onderdeel gespot op Marktplaats / Ebay / et

Berichtdoor citroen26 » za 10 maart, 2018 13:27

Alle diesels voor 2005 zijn (als het aan de gemeente arnhem ligt) niet meer welkom. Ffff googelen en je weet het :wink:
Het is een voorstel !!! maar er iets doordrukken zijn we in nederland , lees arnhem, goed in.
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
citroen26

Berichtdoor Feije » za 10 maart, 2018 14:22

Alle diesels van voor 2004 + diesels van voor 2006 die niet aan "een bepaalde Europese emissienorm" voldoen. Zou alleen niet weten welke, want Euro 3 was al verplicht in '99 en Euro 4 pas in oktober 2006. Een Euro 3-auto van bv januari 2006 zou dus gewoon die mileuzone in moeten kunnen :-k.
Dat voorstel is trouwens al door de gemeenteraad en gaat volgend jaar in (zoals het nu lijkt :roll:).
Feije

Berichtdoor rb » za 10 maart, 2018 16:00

Alfred- schreef:Mijn HDi-110 break is ook van 2001 en EURO3. Mogelijk geldt dat voor alle Xantia-HDi's van 2001.
Waarom behalve die van Arnhem, wat is daar anders?

Mvg. Alfred.

In principe gold Euro 3 :
- Voor nieuw op de markt te brengen auto's vanaf 01-2000.
- Voor al bestaande wagens (zoals de Xantia) was het 01-2001.
(Bij Euro 4 gaat het om 01-2005 en 01-2006 en niet oktober 2006.)

Dat betekent dat alle Xantia's van bouwjaar 2001 Euro 3 gekwalificeerd zijn, dus zowel benzine als HDi.

Het verhaal van Arnhem is vreemd, omdat het niet herleidbaar is de invoering van een Euro norm (3 of 4). Dan krijg je een soort rechtsongelijkheid tussen qua uitstoot vergelijkbare exemplaren. Maar goed, het is een hele kleine groep die er last van krijgt en waarschijnlijk is het eenvoudiger om een nieuwere auto aan te schaffen.
Zelf: V70 2.5 '08
Fam: X7 HDi 110 '99 ORGA 8149

Ex Fam:
X2 Break SX+ HDi 90 '01 ORGA 8885
X7 V6 24 '98 ORGA 7911
Toch nog ergens goed in.
rb
Moderator

Berichtdoor H@nsH » za 10 maart, 2018 18:38

Dit is precies de spijker op z’n kop qua dommigheid van de lokale politiek. Je mag natuurlijk nooit op jaartal gaan discrimineren, je moet op feitelijke gegevens afgaan. Wie heeft welk soort filter?, wat is de uitstoot?, welke kwalificatie heeft dat model/motortype en zijn er evt. modificaties geweest die daarop van invloed zijn (chiptuning, uitlaatmodificaties, frituurvet, EGR afdoppen, etc)

maarja, ga daar maar eens op handhaven… Ik vraag me af hoe een evt. boete op basis van schenden van het jaartal beleid in Arnhem stand houdt in de rechtszaal. Volgens mij maak je een goede kans om je gelijk, nee; je recht te halen

En pas op, na de gemeenteraadsverkiezingen zullen er meer steden volgen die de poorten op slot gooien voor bepaalde auto’s.
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor Alfred- » za 10 maart, 2018 20:22

Bijna een eeuw lang maakte niemand zich druk om de enorme vervuiling van diesels. Zelfs niet in de steden.

Pas de laatste 20 jaar is de ontwikkeling van de diesel in een enorme stroomversnelling gekomen, door computer gecontroleerde verbrandingsprocessen en common rail technologieën met extreem hoge inspuitdrukken. Het rendement en de uitstoot zijn hierdoor spectaculair verbeterd.

Alle reden dus om de oude vervuilende diesels met de ‘simpele’ technieken te gaan verbannen.
Maar wat gebeurt er nu, samen met de oude diesels worden ook de ver doorontwikkelde technieken, die nog net niet de laatste normen halen, verbannen. (De EURO4 en EURO5 norm is op papier wel beter maar in de praktijk nauwelijks schoner dan EURO3).

Dan heeft het naar mijn inziens niets meer met milieu te maken en moet het wel gebaseerd zijn op prestige van locale machthebbers. Wellicht proberende hun naam in de geschiedenisboeken te krijgen als overcompensatie op uitblijven van andere prestaties.

Als je ze hoort praten over fijnstof en stikstofoxiden hebben ze blijkbaar er geen problemen mee er zelf niets van snappen.

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor Feije » za 10 maart, 2018 22:42

Alfred- schreef:...De EURO4 en EURO5 norm is op papier wel beter maar in de praktijk nauwelijks schoner dan EURO3

Waar komt dat eigenlijk door? Ik trek je kennis niet in twijfel hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig ;). Uiteraard door sjoemelsoftware, maar dat zal hoop ik niet het enige zijn :P.
Feije

Berichtdoor Alfred- » za 10 maart, 2018 23:13

Omdat de normen onder ideale omstandigheden gemeten worden en bij constante snelheid.
De praktijk is nooit zo, zeker niet in stadsverkeer.

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor Feije » za 10 maart, 2018 23:30

Ah, en die diesels worden natuurlijk ook steeds meer op de testomstandigheden ontwikkeld. Net als dat auto's ook gewoon op de NCAP-crashtests ontwikkeld worden en soms finaal door de mand vallen als ze een keertje anders getest worden.
Feije

Berichtdoor rb » zo 11 maart, 2018 14:13

Alfred- schreef:Omdat de normen onder ideale omstandigheden gemeten worden en bij constante snelheid.
De praktijk is nooit zo, zeker niet in stadsverkeer.

Mvg. Alfred.

En toch ook wel omdat de anti pollutie-'maatregelen' worden uitgeschakeld zodra de auto buiten het raamwerk van de norm komt. Dan gaat het niet alleen om niet-constante snelheden, maar b.v. ook om buitentemperaturen.

In die zin is het niet vreemd om Euro 4 en 5 gelijk te stellen aan Euro 3, als deze in de rijpraktijk van alledag nauwelijks schoner zijn dan die Euro 3.
Zelf: V70 2.5 '08
Fam: X7 HDi 110 '99 ORGA 8149

Ex Fam:
X2 Break SX+ HDi 90 '01 ORGA 8885
X7 V6 24 '98 ORGA 7911
Toch nog ergens goed in.
rb
Moderator

Berichtdoor bthomas » ma 12 maart, 2018 20:46

Ik vind het raar dat we Europese normen hebben voor dit soort zaken (en vele andere) en dat lokale politiek daar vervolgens geheel eigen, afwijkende, regels voor bedenkt. Alleen al daarom zou er een rechtszaak hierover gevoerd moeten worden.
bthomas

Berichtdoor luk - asse » ma 12 maart, 2018 22:03

Het lijkt me meer dan normaal dat er ondubbelzinnig genormeerde tests worden ontwikkeld om vergelijkend bvb uitstoot te meten. Het idee 'reële omstandigheden' is ridicuul: wat zijn die? In Lapland of in de Sahel? In de stad, filerijdend op de snelweg, of tuffend op een buitenwegje; nerveuze bestuurder of 'nieuwe rijder". Afijn, vul zelf maar in. Waar het imho of m.i. misloopt is de kwaliteit van de normalisatie. De normen staan té ver van de realiteit, ze dekken maar een deel van de échte omstandigheden af, zodat met probeert het getest product zodanig te ontwikkelen of te besjoemelen, dat het strikt aan die normen beantwoordt. Dat geldt evengoed voor uitstoot- als voor botstesten, om het bij auto's te laten. In de marge: de PSA diesels met hun AdBlue nazuivering ben ik nog nergens tegengekomen in lijstjes met boosdoeners. Landgenoot Renault daarentegen.. Maar weer off-topic :?
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Volgende

Keer terug naar Off-topic