Proefrijden C4 Cactus

dus niet over Xantia's

Proefrijden C4 Cactus

Berichtdoor bthomas » do 05 apr, 2018 22:16

Ik heb het geluk dat ik zaterdag mag proefrijden in de nieuwe C4 Cactus in Lelystad. Zijn er meer mensen van hier die daar naartoe gaan? Ik ben erg benieuwd of het nieuwe veersysteem zich kan meten met onze Xantia's. Ik vind het wat vreemd van Citroën om het oude systeem al weg te doen voordat het nieuwe systeem zich bewezen heeft.
bthomas

Re: Proefrijden C4 Cactus

Berichtdoor Feije » do 05 apr, 2018 23:39

Sterker nog, voordat het nieuwe systeem in productie is al :roll:. Ik ga niet naar Lelystad, maar ben wel érg benieuwd wat je ervan vindt ;). Bij gelegenheid ga ik zelf ook wel een keertje proefrijden in zo'n ding...
Feije

Berichtdoor H@nsH » vr 06 apr, 2018 09:50

Interessant!! En als doorgewinterde hp rijder weet je natuurlijk precies waar je op moet letten. Ik kijk uit naar je verslag.
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor mpostma » ma 09 apr, 2018 15:41

Ik heb nog steeds moeite om te beoordelen wat dit systee nu technisch inhoudt. Is het "simpelweg" iets met elektonisch gestuurde actieve demping, al dan niet gekoppeld aan een filosofie met wat meer comfortabele gadgets? Of zit er meer revolutionairs in?
Citroën GS Club Break '78
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
mpostma

Berichtdoor bthomas » ma 09 apr, 2018 22:26

Zaterdag dus proefgereden. Eerst op het rijvaardigheidscircuit in Lelystad. Onderdeel van het rondje dat we reden was dat over we een paar strips moesten rijden om de nieuwe vering te testen. Nou, dat viel meteen erg tegen! Echt wel dat de Xantia dat veel beter doet. Het stelt me erg teleur. Ik had echt gehoopt (niet verwacht denk ik) dat het minstens zo comfortabel zou zijn als HP vering.

Het is verder best een leuke auto met allerlei nieuwe snufjes, maar in dat opzicht denk ik niet bijzonderder dan andere luxe auto's.

Na de rondjes op het circuit zijn we in de omgeving gaan rijden, ook voor volgens een vooraf bedacht parcours en onder begeleiding van iemand van die rijvaardigheidstraining. Ze hadden een stukje weg uitgekozen waar behoorlijke hobbels in het asfalt zaten maar ook daar weer niet de verwachtte comfortabele demping.

Om de laatste vraag te beantwoorden: volgens mij komt er helemaal geen electronica aan te pas en is het puur de schokbreker op zichzelf die voor de verbetering moet zorgen.

Groet,
Bert
bthomas

Berichtdoor H@nsH » di 10 apr, 2018 12:46

AUW! :(

Dus dit verhaal is ook niet helemaal correct? Nieuwe Advanced Comfort Systeem vering Citroen Cactus/aircross
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor bthomas » di 10 apr, 2018 13:32

In dat filmpje zie ik niets waaruit zou blijken dat er elektronica aan te pas komt, dus wat mij betreft is dat wel correct. Door die verschillende poorten voor de olie in de schokbreker kunnen ze de veerkarakteristiek gedetailleerder maken. Maar hoe ze kunnen beweren dat het minstens zo comfortabel zou zijn als HP vering is mij een raadsel. Dat proefje met de koffie zoals ook in dat filmpje gaat vast mis als je het zou proberen.

Eigenlijk moeten we een comfort-meet-systeem hebben. Een acceleratiesensor en daarvan dan de amplitude als functie van de tijd bekijken. Dan zou je denk ik objectief kunnen vaststellen of het alleen maar marketingprietpraat is.
bthomas

Berichtdoor Timo1990 » di 10 apr, 2018 22:37

En ik heb juist weer mensen gesproken die het geweldig vonden. De testdagen in Lelystad zaten vol, maar eind april mogen we langs komen bij de dealer voor een testrit. Ik ben zeer benieuwd.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Timo1990

Berichtdoor Feije » di 10 apr, 2018 22:51

http://www.citroen.nl/auto/personenauto ... actus.html
Vanaf morgen al zelfs ;). Ik heb vandaag een afspraak gemaakt, donderdagavond ga ik proefrijden in de nieuwe Cactus.
Feije

Berichtdoor Timo1990 » di 10 apr, 2018 23:25

Met 'we' bedoelde ik mijzelf met 2 vrienden die dan een afspraak hebben bij een dealer. :wink:
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Timo1990

Berichtdoor H@nsH » wo 11 apr, 2018 11:08

Ik blijf benieuwd naar de ervaringen! Niet dat ik bthomas z’n oordeel in twijfel trek hoor, zo’n doorgewinterde Citroen rijder vertrouw ik op zijn oordeel over vering. Alleen weten we ook allemaal dat de beleving van citroenvering heel subjectief en persoonlijk is. Hoe meer stemmen hoe meer nuance toch?
Ik kan me trouwens voorstellen dat mensen die nog nooit Citroen gereden hebben het fantastisch vinden. Maar toen ik van mijn CX in een Xantia stapte vond ik de vering ook maar matig….
L' histoire:
H@nsH

Berichtdoor bthomas » wo 11 apr, 2018 13:28

Ik ben ook erg benieuwd naar andere reacties!
(Ik voel een oorlog aankomen :wink: )
bthomas

Berichtdoor Alfred- » wo 11 apr, 2018 15:55

Het blijft een persoonlijke beleving.
Ik heb HP pas ca 15 jaar geleden ontdekt met de Xantia, tot die tijd altijd heel tevreden op stalen wokkels gereden (Duits).
Als ik nu in een Golf of Opeltje (mee)rijd dan snap ik niet dat mensen het gemis van veercomfort accepteren :(

Onlangs met iemand in een V40 gereden en hem moeten stoppen omdat ik echt ziek werd van het gestuiter en het heen en weer schudden (het was een binnendoorroute met kinderkopjes en veel drempels). Ik kan absoluut niet begrijpen dat mensen deze eigenschappen van een Volvo accepteren. Als je deze eigenaar in een Cactus zet zal hij waarschijnlijk het veercomfort helemaal de lucht in prijzen :roll:

Al met al, ben ik ook erg benieuwd naar de ervaringen.
Vooral als de beleving vergeleken wordt met een Xantia.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor henkr » wo 11 apr, 2018 18:12

Wellicht ben ik bevooroordeeld maar wat mij betreft valt de Cactus onder "wishful thinking"
Ooit las ik een artikel over de HP vering waarin gesteld werd dat een auto met conventionele vering maximaal 2cm inzakt per 100kg belasting, bij een DS lag dat op 8cm.
Het behoeft dan ook weinig betoog dat je met zo'n vering hoogtecorrectie nodig hebt.
Het bestaat dus gewoon niet dat je dat effect kan evenaren door welk type schokdempers dan ook.
Ik vermoed dus dat de C4 ook geen hoogtecorrectie heeft en dat je dus bij zware belading c.q. een zware aanhanger meer gelegenheid krijgt aandachtig de boomtoppen te bestuderen dan je lief is. :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor bthomas » wo 11 apr, 2018 21:41

Henk en Alfred: ik ben blij met jullie reacties. Het bevreemd mij dat Citroën haar unique selling point overboord zet zonder daar iets voor in de plaats te hebben dat dat op zijn minst evenaart. Ik wilde geen oordeel vellen voordat dat mogelijk was en sta in principe nog steeds open voor onderbouwing van het tegendeel, maar vooralsnog is een 20 jaar oude Xantia comfortabeler dan een nieuwe auto in de showroom bij de dealer denk ik. En dat klinkt zó idioot dat het aan "gewone" mensen niet uit te leggen is. Ik probeer het dan ook maar niet.
bthomas

Volgende

Keer terug naar Off-topic