PC & Telefonie problemen + vragen topic

dus niet over Xantia's

PC & Telefonie problemen + vragen topic

Berichtdoor Simpele Ziel » za 29 jan, 2005 22:36

Misschien is het handig om een topic aan te maken voor al je pc problemen en/of vragen.

ik trap gelijk even af...

Sinds de aanschaf van de pc van mijn pa geeft die problemen, zo was het eerste probleem dat hij steeds of een blauwscherm gaf of gelijk helemaal uit viel...bij een blauwscherm gaf hij dan de text IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL en als oorzaak bestand CMUDA.sys

na heel wat uurtjes intensief speurwerk kwam ik erachter dat het de driver voor de geluidskaart was die problemen gaf, nieuw bestuurdertje gedownload en hoppa gaan met die banaan...Tot half november...
Sinds dat mijn pa ook Breedband heeft en gebruikt maakt van zijn on-board LAN kaart krijgen we weer blauwe schermen en valt de pc weer gewoon uit..ook dit maal geeft het blauwe scherm aan: IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL maar dan nu met het oorzaakbestand help~!@#$ o.i.d. (i.i.g. vreemde tekens)
nou verdenk ik meteen de netwerk kaart, dus bestuurder(driver) gedownload en......hoppa weer een blauw scherm...

Ik ben nu dus al vanaf November aan het #$%^&* met die pc en heb al verschillende mogelijke oplossingen geprobeert. :evil: :x

Zo las ik dat het bij dit merk moederborden(Asrock) wel vaker voor komt dat er in het BIOS een andere IRQ is toeggewezen aan de videokaart als dat Windows dat heeft gedaan..In windows staat die op irq16 maar in het bios is het nergens terug te vinden..

Ook heb ik geprobeert om de plug&pray OS optie uit te zetten, jammer alleen dat dat nergens kan in het bios :evil:

Wie helpt?
BMW 320D/ / /M Touring
Simpele Ziel

Berichtdoor zandvoorta » zo 30 jan, 2005 00:18

format c en overgaan op xp?
André, met André....
Xantia TD Break '98
Saxo 1.1i '96
2CV6 "Club" '86
Caravelair Bamba 330EK '89
www.citroenbx.da.ru
zandvoorta

Berichtdoor Simpele Ziel » zo 30 jan, 2005 00:23

Die pc staat al op Xp pro :wink:
BMW 320D/ / /M Touring
Simpele Ziel

Berichtdoor René van Maren » zo 30 jan, 2005 00:33

C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Berichtdoor Rogier Verhoef » zo 30 jan, 2005 00:44

SZ, een nieuwe PC of een gebruikte? Anders klinkt dit als fijn garantiegevalletje. Lekker uit laten zoeken waarom het moederbord zo raar met insteekkaarten omgaat? IRQ-settings overnemen uit BIOS is in XP toch wel goed geregeld onderhand :shock: ?

Mijn PC doet af en toe ook zoiets trouwens. Opstarten en binnen minuut na start van windows een bevroren scherm. Kan dan ook niet echt meer zien of de rest nog werkt. Nieuwste NVidia-driver biedt nog geen oplossing, helaas.
Xantia Break HDi 90cv (2000, Gris Quartz, 161 kkm)
[b] --> wordt: FIAT Grande Punto 1.3MJT90
XM V6 Exclusive (1996, Gris Crépuscule)
ex-GSA X1 (1984, Gris Perlé), XM TD12 Ambiance (1993), ex-CX 22 TRS (1989), ex-205 Forever D
Rogier Verhoef

Berichtdoor Simpele Ziel » zo 30 jan, 2005 00:49

Het is een redelijk nieuwe, niet zo lang geleden nieuw gekocht i.i.g.
BMW 320D/ / /M Touring
Simpele Ziel

Berichtdoor Xantippe » zo 30 jan, 2005 01:56

Simpele Ziel schreef:Het is een redelijk nieuwe, niet zo lang geleden nieuw gekocht i.i.g.

Welk merk? Packard-Bell? HP? Fujitsu Siemens? Dell? Medion? Or else?

Ik ben niet zo'n fan van echte merk PC's. Reden? onbekende componenten die ze gebruiken. Packard Bell is misschien wel het ergste van allemaal. Ook HP is niet heilig. Ik heb er nog eens staan waar ik echt grijze haren van heb gekregen. Te traag terwijl er toch een 8 mb Cache schijf in zat, 512 MB Ram en een AMD Athlon XP2000+ Probleem....dat moederbord. Als die componeneten zitten nu in mijn huidige PC. En die draait als een tiet. Waarom? Merkcomponeten! MSI, Maxtror, Western Digital, Sapphire, Corvair, NEC, Samsung, Sony, AMD en Aopen. Kost wel wat...maar dan heb je ook wat!

ASRock is een bekend merk, maar goedkoop! Beetje de Kia onder de moederborden. MSI is meer de Toyota onder de bordjes...duurder...maar gewoon goed. Ik twijfel daarom een beetje over het systeem van je vader. Is het een merk computer? Of is het een winkel/zelf-bouw?

Daarnaast zijn de drivers op de recovery CD vaak zwaar verouderd. Om de juiste drivers te pakken te krijgen moet je weten welke componenten je in je PC hebt. Openschroeven dus en kijken. Althans....dat hoeft niet. Kijk maar eens in dit draadje: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=3851 Downloaden, installeren en je hebt de informatie van de componenten samen met de links naar de desbetreffende website voor de drivers. Probeer dat! Ik durf te wedden dat je op die manier makkelijk van je probleem af komt.

Nog een tip! Je zegt dat je vader XP Pro draait. Is ie legaal? Op de meeste computerkasten sis een sticker geplakt met daarop de install code voor Windows XP Home. Zoek een kopie van XP home.....installeer en gebruik de installcode op je kast. Nooit geen problemen met update's enzo. Ik moet zeggen.. Ik dacht eerst ook dat XP Home zou zuigen als de pest. Valt me 200% mee. Er draait hier geen server op en waar heb je al die extra goodies voor nodig? In de afgelopen 13 maanden dat ik XP Home heb draaien heb ik geen problemen gehad met mijn PC. Nou ja...de voeding was doorgebrand door kattenharen en stof. Maar verder...niks!
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection met Zenith voorruit 2012

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor René van Maren » zo 30 jan, 2005 02:00

Volgens mij komt de asrock uit de asus-stal
Ik heb de laatste 30 borden alleen maar asrock gebruikt en daarvoor heel veel gigabyte (ook knap)
msi moet je lekker een athlon opdrukken! géén p4 want daar zijn veel beter borden voor!
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Re: PC problemen + vragen topic

Berichtdoor René van Maren » zo 30 jan, 2005 02:03

Simpele Ziel schreef:Zo las ik dat het bij dit merk moederborden(Asrock) wel vaker voor komt dat er in het BIOS een andere IRQ is toeggewezen aan de videokaart
A S R O C K
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Berichtdoor Xantippe » zo 30 jan, 2005 02:12

René van Maren schreef:Volgens mij komt de asrock uit de asus-stal
Ik heb de laatste 30 borden alleen maar asrock gebruikt en daarvoor heel veel gigabyte (ook knap)
msi moet je lekker een athlon opdrukken! géén p4 want daar zijn veel beter borden voor!

Daar ben ik het 100% met je eens! Te veel problemen gezien met MSI+PIV. Maar.....wat dacht je van MSI en de Intel Celeron 450? Systeempje ooit eens zo in de uitverkoop bij de MEMO zo gekocht. Geloof het of niet....maar draait nu al zo'n 3 jaar nonstop bij een maat van me als thuisservertje. Njete problemen. In al die tijd slecht 3 keer uit geweest. Een keer voor een grotere harde schijf, een keer voor een nieuwe voeding en de laaste keer was februari vorig jaar toen ik er nog een 256 MB reepje bijgezet heb. Als ik de pesos weer heb voor een nieuwe computer komt mijn AMD XP2000+ daar te staan.

Asus en ASrock is inderdaad een merk. ASrock het goedkope broertje zeg maar. Gigabyte bordjes ken ik ook wel....ken er ook geen problemen mee. Toch is Asus en AMD vreemd genoeg ook geen garantie voor probleemvrij computeren. M'n moeder heeft een Asus All in one bordje met een XP2600+ Op de een of andere manier knalt steeds de netwerkverbinding eruit en valt het geluid zo nu en dan weg. Wel zijn de drivers up to date en draait er een legale XP home op.

Oh ja....blauw scherm.......dat noemen we "Blue screen of Death" :wink:
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection met Zenith voorruit 2012

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor René van Maren » zo 30 jan, 2005 02:20

De problemen met de athlon zijn meestal in combinatie met een via chipset! neem een amd chipset!
Ik ben er sinds een jaar mee genokt (met amd)
Te veel gezeur ermee!
Ik prik nu alleen nog maar p4 op de borden!
want gezeur moet je zeker niet hebben! vooral in ons bedrijf!
er staat nog één athlon 1800 en die gaat eerdaags een schop krijgen!

Maar oké, we gaan weer eindeloos ouwehoeren over wat goed en wat slecht is en dat lijkt me fout!

@Nico, trsp eerst alle onnodige onboard apparaten uit de bios! let speciaal op de modem! en probeer eens een netwerkkaartje van €7,00

Ik denk dat het een hoop scheelt

Assign irq for vga even anders zetten kan ook helpen!
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Berichtdoor Simpele Ziel » zo 30 jan, 2005 02:29

Ik zal er eens een stand alone netwerk kaartje inprikken, eens kijken of het helpt..

Dat asrock een goedkoper merk is daar was ik ondertussen al achter gekomen...ik moet zeggen dat we er ook een hele scherpe prijs voor betaald hebben...
De PC is gekocht op een beurs bij een winkel uit R'dam waar we de pc konden ophalen nadat hij in elkaar was gezet...maja...Enne Windows XP, legaal? dan zou er nu geen Windows op draaien :wink:

Blue screen of death ken ik wel, is alleen zo'n lange zin om te tikken als je ook blauwscherm kan gebruiken :wink:

Zelf ben ik uiterst tevreden over mijn MSI bordje met Intel Celeron Proc. erin, draait perfect ondanks de nogal onprettige werkruimte..MSI Mega 651
BMW 320D/ / /M Touring
Simpele Ziel

Berichtdoor Simpele Ziel » zo 30 jan, 2005 13:47

Oké, ik heb het progje dat xantippe hierboven al aangaf geinstalleert wat mij meteen opvalt is dat IRQ poort 17 gedeelt wordt door de netwerk kaart en de geluidskaart(die al eerder hetzelfde probleem gaf)...nu nog even uitzoeken hoe ik dit kan aanpassen.. :?
BMW 320D/ / /M Touring
Simpele Ziel

Berichtdoor d-super » zo 30 jan, 2005 23:46

gedeelde irq's moeten geen probleem zijn voor XP.
Als ik jou was zou ik eerst kijken of er een biosupdate is voor je moederbord en die eventueel updaten.
Ook zijn er wel eens problemen met drivers van usb modems, als je er daar een van hebt is het misschien handig om die drivers eventueel te updaten.
Kijk ook even de spanningslijnen van je voeding na, er word vaak als eerste op de voeding bezuinigd en een el cheapo 300 watt geleverd die eigenlijk te zwak voor het systeem is, qtech cq sweex zijn daar een goed voorbeeld van.
Xsara 1.6 16v automaat
d-super

Berichtdoor Higgy » ma 31 jan, 2005 14:41

Heeft een van jullie nog een goedwerkende niet al te langzame cd-drive voor me liggen? Die in de pc van m'n zoontje is (weer, wat DOET dat jong er mee?) overleden. Graag in Brabant.
Dank.
Peugeot 306 cabrio 1.6 8v 1998 / Citroën Xsara Picasso 1.6 8v 2003
Higgy
Moderator

Volgende

Keer terug naar Off-topic