De ontdekking van vandaag.

dus niet over Xantia's

Re: De ontdekking van vandaag.

Berichtdoor luk - asse » wo 15 jun, 2016 09:01

Gezond verstand wordt tegenwoordig verkocht per ons :D
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen maar nu C3 Aircross 1.2 EAT6
luk - asse

Berichtdoor H@nsH » wo 15 jun, 2016 17:13

Xantippe schreef:Maar ik weet niet of er meer mensen bekend zijn met Lean Six Sigma. En zo ja...in hoeverre wordt het bij jullie bedrijf gebruikt of ben je er zelf mee bezig?

Bij mij op het ROC (ook omgeving Oss) proberen ze ook veel van deze totaal overbodige, geldverslindende en veelal door narcistische idioten gegeven cursussen te slijten. En veel onzekere collega's trappen daar met open ogen in en kraaien er vervolgens de lofzang over op het intranet. Ik erger me groen en geel aan deze leeghoofdige nonsens!! Temeer omdat de studenten nog geen drie zinnen kunnen produceren zonder een spelfout te maken, een extra jaar wiskunde moeten volgen als ze naar een vervolg HBO opleiding willen en een zin als "parlementaire democratie in Nederland" niet eens kunnen uitspreken, laat staan weten waarvoor en waarom ze mogen stemmen bij verkiezingen.
Alsjeblieft zeg, weg met die brallende ellende!!
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor henkr » wo 15 jun, 2016 18:50

Had het niet beter kunnen verwoorden!
Honderd procent mee eens ! =D>

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor M&M » wo 15 jun, 2016 20:02

:lol:
Huidige Xantia ;
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1999 Vert Vega
Ex Xantia's ;
Xantia II 3.0i V6 24v Exclusive 1998 Blue Mauritius
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1998 Gris Quartz
Xantia 1b 2.0i 16v SX 1996 Blue Mauritius
M&M

Berichtdoor mpostma » ma 20 jun, 2016 13:06

Lijkt me ondanks alle scepsis van deze heren die het blijkbaar allemaal al perfect weten helemaal niet gek om wat bijgeschoold te zijn in deze "moderne" termen.

Ja, natuurlijk als je begrijpt wat het inhoudt is het wellicht veelal oude wijn in nieuwe zakken. Maar dan nog.

Ja, de termen klinken bij bekend in de oren. Zeker na een weekje bij mijn leverancier geweest te zijn waar men zich er flink op liet voorstaan verschillende van deze principes in hun productie geimplementeerd te hebben.

Of je daar gelijk leerlingen op ROC mee moet lastig vallen? Ik denk dat het wel nuttig is om eerst de basistheorie te snappen, voordat je overgaat tot principes waarmee je productie efficienter kan maken (dan bedoel ik niet perse goedkoper, maar ook hogere kwaliteit,sneller, beter gebruik van grondstoffen). Maar goed, dat is voor Xantippe naturlijk niet het geval.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
mpostma

Berichtdoor henkr » ma 20 jun, 2016 16:25

Zolang die begrippen daadwerkelijk enige inhoud hebben? Ja !
Maar neem bijvoorbeeld de ISO certificering:
Als een bedrijf in zijn doelstellingen heeft staan: "Wij leveren shitzooi" dan zal het niet zo moeilijk zijn om aan de gestelde norm te voldoen.
Dat geprojecteerd op onze hobby:
Als een dealermonteur nooit een Seem-meter gebruikt voor de D-riem of zelfs niet eens weet wat het is, hoe komt zo'n bedrijf dan aan een ISO-certificering? m.a.w: inhoudloos !
Btw? Ik heb mijn target voor vandaag al weer bereikt zonder ook maar enige outsourcing. :lol:
Vrij vertaald: De Xantia heeft nieuwe LHM. :)

Groet Henk
henkr

Berichtdoor luk - asse » ma 20 jun, 2016 16:39

Maar te hopen dat Xantippe zich niet gefrustreerd voelt...
Kan me voorstellen dat je door zo'n theorieën even overweldigd bent vooraleer terug te landen :shock:
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen maar nu C3 Aircross 1.2 EAT6
luk - asse

Berichtdoor Xantippe » ma 20 jun, 2016 19:25

Ik ga niet zeggen dat het Bla Bla is. Er zitten natuurlijk een hoop elementen in die eigenlijk meer dan logisch zijn. De manier van problemen oplossen is meer om te laten zien dat je er ook over nadenkt en dat de jouw oplossing ook goed is onderbouwd.

Een standbeeld in de stad is aan het afbrokkelen.
Waarom brokkeld het af?
Het standbeeld wordt met agressieve middelen schoongemaakt.
Waarom gebruikt met agressieve middelen?
Omdat er veel vogelpoep op zit.
Waarom zit er veel vogelpoep op?
Omdat er spinnetjes op het beeld zitten wat vogels aan trekt.
Waarom zitter er veel spinnetjes op?
Die lusten graag de vliegjes die bij het beeld vliegen
Waarom zitten er vliegjes bij het beeld?
Omdat het beeld verlicht wordt en de lampen rond zonsondergang aan gaan. Dat trekt vliegjes aan.
Hoe zorgen we ervoor dat het beeld niet meer afbrokkelt?
Het licht een half uur na zonsondergang aan te zetten.

Dus door te onderzoeken kun je veel beter tot een oplossing komen dat door snel maar iets te besluiten. Daar draait een groot deel van die training om.

Ook wordt er veel gekeken naar verspilling. Bij ons op het bedrijf wordt om de twee jaar groot onderhoud gepleegd. Opvallend...alle lampen worden vervangen. Dat kost natuurlijk een hoop geld. Maar we hebben een cleanroom. Als er tussendoor een lamp vervangen moet worden ligt A de productie stil, B moet het plafon open en C is er vervuiling wat schoongemaakt moet worden. Dat is allemaal nog duurder dan een lamp op voorhand vervangen.

Wie weet bijvoorbeeld het verschil tussen Push en Pull manufacturing? En wat is het beste systeem?
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection met Zenith voorruit 2012

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor mpostma » ma 20 jun, 2016 20:39

henkr schreef:Zolang die begrippen daadwerkelijk enige inhoud hebben? Ja !
Maar neem bijvoorbeeld de ISO certificering:

Dat was op een gegeven moment zo'n hype. Kwaliteit volgens iso9001. Maar als dat certificeren werd gedaan om zo snel mogelijk een certificaat aan de wand te hebben hangen, dan hoeft het inderdaad niet veel voor te stellen.
Yamaha FZ6S Fazer '04
mpostma

Berichtdoor H@nsH » ma 20 jun, 2016 21:10

Ja of...
Een standbeeld in de stad is aan het afbrokkelen.
Waarom brokkeld het af?
Het standbeeld wordt met agressieve middelen schoongemaakt.------------------------------------------>
Waarom gebruikt met agressieve middelen?
Omdat er veel vogelpoep op zit.
Waarom zit er veel vogelpoep op?
Omdat er spinnetjes op het beeld zitten wat vogels aan trekt.

Waarom zitter er veel spinnetjes op?
Die lusten graag de vliegjes die bij het beeld vliegen

Waarom zitten er vliegjes bij het beeld?
Omdat het beeld verlicht wordt en de lampen rond zonsondergang aan gaan. Dat trekt vliegjes aan.
Hoe zorgen we ervoor dat het beeld niet meer afbrokkelt?
Het licht een half uur na zonsondergang aan te zetten.
Gebruik een ander schoonmaakmiddel <----------------------------------------------------------------

En hopsaké! honderden Euro's bespaard

Alle respect voor mensen die cursussen doen en zichzelf en de wereld wat beter willen maken hoor! Maar soms kom je met gewoon gezond verstand en daadwerkelijk nadenken over dingen net zo ver.
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor mpostma » ma 20 jun, 2016 21:20

Root cause analysis is ook maar gewoon een methode om mensen te dwingen net iets verder te laten denken dan hun neus lang is. Sommige mensen noemen dat gezond verstand of boerenverstand. En dan wordt er achteraf lacherig over gedaan als iemand met een frisse blik dan een simpele oorzaak vind voor een lastig probleem.

Helaas is zo'n frisse blik achteraf makkelijker dan vooraf. Dan heb je vooral wat aan een systematische aanpak om gedachten te leiden en tot een oorzaak voor een probleem te komen (en uiteraard dat dan weer leidend tot een oplossing). Dan is een systematische methode om een oorzaak te vinden soms zo gek nog niet.

Zonder enig idee te hebben in het probleem blijft het natuurlijk gewoon gissen. Met mogelijk oversimplificatie tot gevolg. En dan los je wel een deel van het probleem op maar niet alles.

Neem de beroemde veel te vaak tikkende drukregelaar. Soms veroorzaakt door een slechte accubol, maar niet zelden door een te grote lekretour ergens in het systeem (bijv. een remservo).

In Xantippes voorbeeld is het net iets te gemakkelijk om er met een rechtse directe in te komen en dan te denken dat je de oorzaak hebt gevonden (sorry H@nsH). Je moet soms ook gewoon weten dat je niet alles kan weten.
Yamaha FZ6S Fazer '04
mpostma

Berichtdoor henkr » ma 20 jun, 2016 22:34

[quote=Waarom brokkeld het af?[/quote]

Gelukkig brokkelt hier nog niks af ! :P

Groet Henk
henkr

Berichtdoor Xantippe » ma 20 jun, 2016 22:54

Inderdaad.

Een ander schoonmaakmiddel is het probleem alleen maar "anders" oplossen. De Vogelpoep komt nog steeds op het beeld. Door de lampen een half uur later aan te doen voorkom je niet alleen het afbrokkelen...maar bespaar je op schoonmaakmiddel, arbeidsuren en mensen ergeren zich niet meer aan een volgescheten standbeeld. Win-Win-Win situatie dus.

Zoeken naar de oorzaak van een probleem is geen brallende ellende, gebakken lucht of bla bla.

Ambtenaren zijn net zo kortzichtig. Praten elkaar allerlei dure cursussen aan...waar vervolgens in de praktijk niet veel mee gebeurt. Ik hoorde laats ook weer...een oom van mijn vrouw kreeg een training hoe hij het beste achter de computer kan zitten, hoe hij zijn bureaustoel moest instellen en nog meer van die bullshit. Die cursus duurde 8 uur! De grote grap.....hij zit 1x per dag 5 minuten achter de PC op zijn werk....om het dagroooster door te lezen. Vroeger werd dat uitgeprint en opgehangen...maar om kosten te besparen moest men maar leren hoe ze die op de computer moesten opzoeken.

Ik werk voor een Fortune 500 bedrijf. Uiteraard hebben die een andere kijk op werken dan bijvoorbeeld Schildersbedrijf Janssen uit Lutjebroek. Maar bekijk het ook eens breder. Onze economie is voor een groot deel gebaseerd op het Rijnland model. Familibedrijven, sterk hiërarchisch, veel aandacht voor de individuele werknemer en is toekomst gerichter en minder winstgericht. Prima systeem. Maar het schiet gewoon te kort op een aantal punten. Het bedrijf waar ik werk is een echt Angelsaksisch bedrijf. Dus met aandeelhouders, alles draait om winst, heel veel regels met betrekking tot arbeidsveiligheid, ethiek etc etc . Het verschil...geen oeverloze vergaderingen, van personeel wordt meer verantwoordelijkheid verwacht en het is een zeer open systeem. Dus de deur van de plantmanager staat altijd open.

Kortom...als zo'n bedrijf jou een cursus laat doen, doen ze dat niet voor Jan met de korte achternaam. Een bedrijf heeft doelstellingen...zeker ons bedrijf. Een verkeerde batch medicijnen kost niet alleen vele miljoenen....er staan ook mensenlevens op het spel. Dan is het ook niet vreemd dat fouten grondig opgespoord moeten worden. Een lapmiddel of een snelle oplossing kan altijd andere complicatie's met zich meebrengen.
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection met Zenith voorruit 2012

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor luk - asse » ma 20 jun, 2016 23:36

Is het probleem van het systematisch onderzoek niet dat het oeverloos kan worden, bvb in de diepte: ... waarom ontsteken de lampen op dat bepaald uur? Wat zijn de gevolgen van later aanfloepen? Zijn die niet zwaarder dan die van het euvel? ..en we zijn vertrokken. En in de breedte: er kunnen verscheidene oorzaken naast elkaar bestaan, die elkaar al dan niet beïnvloeden. Principiële systematiek als basis kan nuttig zijn, maar moet door de filter van het 'gezond verstand'.
groet, luk
luk - asse

Berichtdoor H@nsH » di 21 jun, 2016 08:20

Ik vind het prachtig dat mensen zichzelf blijvend ontwikkelen en respecteer dat ten zeerste. De initiële vraag was echter "Maar ik weet niet of er meer mensen bekend zijn met Lean Six Sigma. En zo ja...in hoeverre wordt het bij jullie bedrijf gebruikt of ben je er zelf mee bezig?"
En daar heb ik antwoord op gegeven. Overigens (mpostma) is het bij "ons ROC" niet zo dat leerlingen die cursussen doen, nee juist de mensen die -in mijn optiek- zich beter bezig zouden houden met die leerlingen hun basisvaardigheden goed bij te brengen. Docenten, managers en andere lagen uit de organisatie dus. En waarom ik twijfels heb bij de resultaten van dit soort cursussen; ik zie het niveau van het onderwijs er niet echt mee vooruit gaan :oops:

en tja.. de farmaceutische industrie. Ik ben voor mijn dagelijks functioneren helaas afhankelijk daarvan maar ik zou iedereen die hiermee te maken heeft toch aan willen raden om het boek ‘Dodelijke medicijnen en georganiseerde misdaad’ van de Deense internist Peter Gøtzsche eens te lezen. Absoluut niet heiligmakend maar wel eens aardig om die andere kant van het verhaal eens te horen. Natuurlijk ligt ook hierbij de waarheid rechts noch links maar ergens in het midden maar toch.
L' histoire:
H@nsH

VorigeVolgende

Keer terug naar Off-topic