Pieters Xantia Break 1.8i 16V 2000

Auto's, onderdelen, accessoires, ...

Re: Pieters Xantia Break 1.8i 16V 2000

Berichtdoor ZX1.4i » di 10 jan, 2017 19:44

Ik heb wel zwaar zitten twijvelen, want die € 350 zijn de kosten op wat het totale grapje heeft gekost.
Het is het werk bij een 1.6HDI, de koppelingwissel bij deze motor is met recht één van de rottigste klusjes, dan is het heel verleidelijk om gewoon een nieuwe te monteren als blok en bak nog naast de auto staan.
Hetzelfde blok zit ook in een DS3 en C4, dat zal wel helemaal vloeken zijn, motorruimte van een C5 is nog ruim :?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor Xantippe » wo 11 jan, 2017 00:23

Ik had de verkoper even een mailtje gestuurd:

Hallo,
Ik stuur u deze mail vanwege de Citroën Xantia 1.8i 16v Break die u te koop heeft staan.

Van september 2014 t/m juli 2016 ben ik de eigenaar geweest van deze Xantia. Ik heb de auto indertijd bij Auto Corner Dinter voor 800 euro gekocht. Ik heb er een kleine 2 jaar met veel plezier in gereden.

Ik heb de auto in juli met veel pijn in het hart van de hand gedaan vanwege de te verwachten kosten en het feit dat mijn vrouw er op stond dat ik iets kleiners ging rijden. Ik heb de auto toen ingeruild bij Autobedrijf Vorstenbosch in Heeswijk Dinther.

Er zat een flinke lekkage aan de waterpomp. Hiervoor diende de distributieriem te worden losgehaald en te worden vervangen. Dat was voor mij de reden afscheid te nemen.

Het probleem met het niet warm worden van de kachel kan aan de bovenste slang naar de kachelradiateur tegen het schutbord liggen. Hier zit een klein dopje op. Als de motor draait en u draait het dopje open, dan kan er lucht ontsnappen. Daarna zal het interieur sneller opwarmen.

Overigens. Ik ben autopoetser geweest. Vandaar de auto er voor zijn leeftijd goed uit ziet. Maar ik raad u aan even dit te lezen: ://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=2&t=19497

Met vriendelijke groet, Pieter van Hasselt

Vandaag keeg ik een reactie:

Beste mijnheer van Hasselt,
Bedankt voor uw mail en voor de tip van het ontluchten, dat ga ik zeker proberen.
Ik heb de auto gekocht als tijdelijke auto tot onze verhuizing van Rosmalen naar Schijndel.
Hij rijdt super fijn en ook mooi strak op hoge snelheden en het is starten en lopen.
Nu we verhuisd zijn ga ik op de fiets naar het werk, 2 Km. (in Schijndel)
Bij aanschaf van de Xantia was het ruim 30 oC en ik heb de volgende dag het airco systeem laten testen op
dichtheid en laten vullen. Het systeem was gelukkig dicht en de airco werkt weer prima.
Ik heb naar aanleiding van uw bericht gekeken naar de waterpomp lekkage, maar die is denk ik verholpen.
Ik heb er ruim 4000 Km mee gereden en ook nooit koelvloeistof bij hoeven vullen. (en ook geen olie en LHM)
Ik heb vroeger ook 2 Xantia's gereden maar dit type 1.8 motor ken ik alleen uit mijn C5. Zou er ooit een nieuwe motor in zijn gezet?
Misschien moet ik de prijs maar halveren of zo, als ik de kachel niet goed werkend krijg.
Nogmaals bedankt voor het attente bericht.

Met vriendelijke groeten,
J
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor slimenslecht » do 12 jan, 2017 01:50

Pil er in gegooid voor de lekkende waterpomp ? Nu kachel dicht...

OK, misschien mag ie binnenkort dus voor 175 weg, to be continued 8)
Zweven is een ongekende ervaring.
3 x AX, 2 x 2CV, en een hoop andere merken
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Nu: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR

Bubba J. says: "Drinking beer and watching Nascar"
slimenslecht

Berichtdoor ZX1.4i » do 12 jan, 2017 01:59

Inderdaad, grote kans dat ze er een wondermiddel ingegooid hebben :?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Vorige

Keer terug naar Te koop