on-topic of off-topic

doe hier je suggesties voor www.xantiaclub.net

on-topic of off-topic

Berichtdoor Edward » vr 14 nov, 2003 13:47

Naar aanleiding van verschillende draadjes in de rubrieken stel ik mezelf de vraag:

Wat moet ik als on- en als off-topic zien?

Er is een speciale rubriek "off-topic (dus niet over Xantia's)", die lijkt duidelijk!

Verder resumerend zou je kunnen stellen dat elk bericht (als het maar over Xantia gaat) on-topic is.

Er is dus geen onderscheid tussen de rubrieken onderling bv je reageert op een vraag in een draadje in de rubriek
"onderstel" met een opmerking die in de rubriek "aandrijving" thuis hoort, het gaat tenslotte over een Xantia, on-topic?

Of iemand stelt een vraag bv in de rubriek "aandrijving"over het slecht starten van zijn Xantia met het koude weer
en ik reageer met een opmerking dat ik een verwarmde garage naast het huis aan het bouwen ben waar ik dan
mijn Xantia in kan zetten.
Een ander reageert hier ook op en voordat je het weet hebben we het over het bouwen van een verwarmde garage voor
onze Xantia in de rubriek "aandrijving", on-topic?

Berichten met een inhoud zoals grapjes, meligheid en verschillende "modes" zijn verschijnselen die waarschijnlijk
"nodig" zijn en waar duidelijk "behoefte" aan is onder verschillende forumleden.
misschien wordt het soms voor anderen in een draadje te technisch of te saai en reageren zij dit af met
een soortgelijk bericht,on-topic?

Waarneembaar is een groep forumleden die behoefte hebben aan voornamelijk technische en inhoudelijke informatie-
uitwisseling en een andere groep die hierbij ook de amusementwaarde hoog in het vaandel hebben staan en dit verwerken
in hun berichten.(Xantia rijden is natuurlijk amusement!)
Lijkt mij dat deze twee samen een goede combinatie zijn en niet direct problemen veroorzaken maar soms "lees" ik wel
de irritaties door de berichten heen.

Gebruik de zoekfunctie maar eens over een bepaald onderwerp waar je geinteresseerd in bent, grote kans dat je veel
berichten moet "filteren" voordat je de juiste, aan het onderwerp gerelateerde opmerkingen heb gevonden.
Al met al niet z'n probleem, je mag best wel wat moeite doen voor een antwoord op een vraag maar overzichtelijker (als vraagbaak)
wordt het niet.

Nu ben ik geen voorstander van strenge regels maar enige duidelijkheid hierover lijkt mij niet verkeerd.
Over het algemeen gaat het er in dit forum bijzonder vriendelijk en behulpzaam aan toe.
Volgens mij heeft dat te maken met het "karakter" van een Citroën rijder, je ziet dit ook terug in de historie
van andere Citroën clubs.

Ik heb het gevoel dat dit onder meerdere forumleden "leeft" maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
Lijkt mij toch niet verkeerd om dit bespreekbaar te maken en zo het forum voor iedereen toegangkelijk en interessant te houden zonder het element "amusement" te verliezen.

Graag alleen on-topic reacties :wink:
Xantia 2.0 SX HAII 1993 LPG (is overleden na 325k comfortabele km)
D super 1972
Edward

Berichtdoor Dagobert II » vr 14 nov, 2003 14:30

Eh... tja ...goh...
Wat zal ik zeggen? :wink: :lol:
Groeten, Michaël
1.8 16v Elegance, 1999, orga 8331 CJ(31-08-1999) KRSC
Dagobert II

Berichtdoor Renn » vr 14 nov, 2003 15:37

Als de antwoorden niet meer slaan op het onderwerp van de draad (of eventueel op later gestelde vragen in de draad) is het offtopic denk ik.
Dus een draad die heet "Xantia en LPG" kan allerlei antwoorden bevatten, maar mijns inziens raakt het pas offtopic als het ineens over bodytuning (ik noem nu maar iets) gaat. Al het andere wat met "Xantia en LPG" te maken heeft of als de originele poster aanvullende vragen heeft... lijken me gewoon on-topic.
Het onderscheid van de verschillende fora bestaat zodat je weet waar je een bepaald nieuw onderwerp moet aansnijden of waar je iets moet gaan zoeken. Levert een search niets/weinig op kun je altijd een searchpoging ondernemen over alle fora.
Overigens is dit onderwerp beter op zijn plaats onder "Website" of "Off-topic" dan onder 'Algemeen' :roll:
- Mark

Roze Renault Twingo :lol: :D
Do or do not. There is no try.
Renn

Re: on-topic of off-topic

Berichtdoor Jeroen » vr 14 nov, 2003 16:24

Edward schreef:Verder resumerend zou je kunnen stellen dat elk bericht (als het maar over Xantia gaat) on-topic is.

Er is dus geen onderscheid tussen de rubrieken onderling bv je reageert op een vraag in een draadje in de rubriek
"onderstel" met een opmerking die in de rubriek "aandrijving" thuis hoort, het gaat tenslotte over een Xantia, on-topic?

Dat is niet helemaal juist. Natuurlijk is er een grensvlak en enige overlap tussen rubrieken, maar als jouw opmerking niet direct aansluit op het draadje dan kan je beter een nieuw draadje beginnen in de juiste rubriek.

Edward schreef:Of iemand stelt een vraag bv in de rubriek "aandrijving"over het slecht starten van zijn Xantia met het koude weer
en ik reageer met een opmerking dat ik een verwarmde garage naast het huis aan het bouwen ben waar ik dan
mijn Xantia in kan zetten.
Een ander reageert hier ook op en voordat je het weet hebben we het over het bouwen van een verwarmde garage voor
onze Xantia in de rubriek "aandrijving", on-topic?

Vooral niet erg interessant, aangezien het voor de meerderheid geen oplossing biedt voor de problemen. Meer iets voor forum.garagebouw.nl ?

Edward schreef:Berichten met een inhoud zoals grapjes, meligheid en verschillende "modes" zijn verschijnselen die waarschijnlijk
"nodig" zijn en waar duidelijk "behoefte" aan is onder verschillende forumleden.
misschien wordt het soms voor anderen in een draadje te technisch of te saai en reageren zij dit af met
een soortgelijk bericht,on-topic?

Soms, soms niet. Tolerabel zolang het de constructieve antwoorden niet ondersneeuwt.

Edward schreef:Gebruik de zoekfunctie maar eens over een bepaald onderwerp waar je geinteresseerd in bent, grote kans dat je veel
berichten moet "filteren" voordat je de juiste, aan het onderwerp gerelateerde opmerkingen heb gevonden.
Al met al niet z'n probleem, je mag best wel wat moeite doen voor een antwoord op een vraag maar overzichtelijker (als vraagbaak)
wordt het niet.

Dit komt ook doordat mensen een bestaand draadje gebruiken om nieuwe vragen te stellen. Liever zou ik zien dat elke nieuwe vraag een nieuw draadje krijgt. Een draadje zou dan bestaan uit de vraagstelling, een aantal antwoorden, verzoeken om meer uitleg omtrent die antwoorden, feedback van de vrager en meer antwoorden. Dan zou je aan de vraagstelling kunnen zien wat er in een draadje besproken wordt.

Edward schreef:Nu ben ik geen voorstander van strenge regels maar enige duidelijkheid hierover lijkt mij niet verkeerd.
Over het algemeen gaat het er in dit forum bijzonder vriendelijk en behulpzaam aan toe.
Volgens mij heeft dat te maken met het "karakter" van een Citroën rijder, je ziet dit ook terug in de historie
van andere Citroën clubs.

Renn is bezig met het maken van een FAQ, zodat de meest besproken onderwerpen snel terug te vinden zijn. Ik ben een aantal regels/richtlijnen aan het opstellen in de hoop de behoefte aan dit soort draadjes te kunnen wegnemen.
Jeroen
Admin

Berichtdoor Jeroen » vr 14 nov, 2003 16:25

Renn schreef:...
Overigens is dit onderwerp beter op zijn plaats onder "Website" of "Off-topic" dan onder 'Algemeen' :roll:

Touché.
Jeroen
Admin

Berichtdoor Edward » vr 14 nov, 2003 17:51

Jeroen,

Je moet een beetje tussen de regels doorlezen, met de voorbeelden probeer ik aan te geven wat er op het
moment in het forum gebeurt, natuurlijk weet ik ook wel dat de voorbeelden off-topic zijn daarom heb ik ze ook
zo gekozen!

Ik heb dit onderwerp dan ook express off-topic geplaatst!

Mijn bedoeling was/is om te polsen wat er onder de forumleden wat dit betreft leeft en evt. een discussie
uit te lokken over hoe dan wel.

Om niet persoonlijk tegen andere forumleden te worden heb ik geen echte voorbeelden uit het forum gehaald en
vanuit de ik-vorm gesproken.

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit positief, je hoeft niet in de verdediging te gaan(Touché), ik heb voorheen
nog nooit eerder een zo snelle reactie van jou gezien in betrekking tot het verplaatsen van een bericht.

Je geeft nu aan bezig te zijn (je geeft zelfs al een aantal voorbeelden) met een aantal regels
en richtlijnen, kennelijk was er bij jou die behoefte ook aanwezig.

Ik ben nogal democratisch aangelegd en ben er vanuit gegaan dat evt. regels en richtlijnen ook zo
samengesteld worden.

Misschien was een poll beter op z'n plaats geweest, maar ja.

Mijn uitnodiging blijft van kracht!

Groet Eddie
Xantia 2.0 SX HAII 1993 LPG (is overleden na 325k comfortabele km)
D super 1972
Edward

Berichtdoor Jeroen » vr 14 nov, 2003 18:51

Edward schreef:Je moet een beetje tussen de regels doorlezen, met de voorbeelden probeer ik aan te geven wat er op het
moment in het forum gebeurt, natuurlijk weet ik ook wel dat de voorbeelden off-topic zijn daarom heb ik ze ook
zo gekozen!

Ik geef je gewoon mijn mening over de voorbeelden die je noemde om aan te geven hoe ik erover denk.

Edward schreef:Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit positief, je hoeft niet in de verdediging te gaan(Touché), ik heb voorheen
nog nooit eerder een zo snelle reactie van jou gezien in betrekking tot het verplaatsen van een bericht.

Ik ga niet in verdediging, ik probeer je duidelijk te maken waar voor mij de grenzen liggen. Ook voor anderen handig om te weten.
Wat betreft snelle reactie, ik was toevallig net wat berichten aan het lezen. Verder durf ik te beweren dat je het 9 van de 10 keer niet doorhebt als ik een draadje verhuis.

Edward schreef:Ik ben nogal democratisch aangelegd en ben er vanuit gegaan dat evt. regels en richtlijnen ook zo
samengesteld worden.

Misschien was een poll beter op z'n plaats geweest, maar ja.

Sorry, verkeerd gedacht. Ik ben een dictator, wen er maar aan. ;)
Daar staat dan tegenover dat je geen belasting hoeft te betalen...

Suggesties zijn, zoals altijd, welkom.
Jeroen
Admin

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » za 15 nov, 2003 00:11

Ik ben het niet eens met de stelling dat veel draadjes verzanden in oeverloos geouwehoer. Welliswaar hebben veel draadjes de neiging om na een aantal posts licht off-topic te gaan maar dat heeft er meer mee te maken dat veel leden bij een bepaald onderwerp ook nog met vragen blijft zitten. Beter is het, zoals Jeroen al aangeeft, om deze dan apart te posten en niet in hetzelfde draadje.

Juist door de informele humorvolle posts op dit forum, die toch meestal ingegeven worden door het topic zelf, ontstaat er een leuke sfeer.
Het kan natuurlijk zijn dat er leden zijn die liever zien dat alles serieus en on-topic blijft maar dat lijkt me geen haalbare kaart.

Mede door de leuke ontspannen manier van communiceren alhier is het al 3 keer tot een leuke meeting gekomen met een aardige opkomst, zijn er kentekenplaathouders en hebben bepaalde types :wink: ook buiten het forum regelmatig contact.

Wat mij betreft gaan we vooral op deze manier door. Ik ken weinig fora waar je zo snel antwoord krijgt op een gedeponeerde vraag.

@ Jeroen; ik zie het wel vaak hoor als je weer een draadje naar een andere categorie gesleept hebt. Hulde voor de tijd die je erin steekt. =D>
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Michiel Bliekendaal
"Bliek"

Berichtdoor Higgy » za 15 nov, 2003 11:55

hebben bepaalde types ook buiten het forum regelmatig contact
Gadverjakkes nee toch? Als het dan maar wel safe contact is...
Citroen Xsara Picasso 1.6 8V 2003
Higgy
Moderator

Berichtdoor Pieter1974 » za 15 nov, 2003 14:32

Higgy schreef:
hebben bepaalde types ook buiten het forum regelmatig contact
Gadverjakkes nee toch? Als het dan maar wel safe contact is...

Daar ben je zelf bij................ :twisted: :wink: :wink: :wink: :shock:
Pieter
[img]http://www.vanlenten.eu/garfield1.jpg[/img] Peugeot 308 1.6 VTI 88kW
Pieter1974

Berichtdoor Henri_Wolf » ma 17 nov, 2003 18:48

Dames, zorg dat Edward niet jullie namen gaat noemen als de humoristen op dit forum...
Henri_Wolf

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » ma 17 nov, 2003 18:50

Ik voel me niet aangesproken!

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Michiel Bliekendaal
"Bliek"

Berichtdoor Jeroen » ma 17 nov, 2003 19:44

Michiel Bliekendaal schreef:Ik voel me niet aangesproken!

Terecht, ik moet nooit om jou lachen.

:wink:
Jeroen
Admin

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » ma 17 nov, 2003 21:07

hmmmpfff proest ggggggggggng hmpff

ik ook niet om jou.

Michiel Bliekendaal
"Bliek"

Berichtdoor Henri_Wolf » zo 01 feb, 2004 22:47

Nee, jij hebt humor :?
Henri_Wolf

Volgende

Keer terug naar Website