Hoe om te gaan met spam.

doe hier je suggesties voor www.xantiaclub.net

Berichtdoor HighKing » do 25 sep, 2008 19:03

Tsja, nu zijn het nog spammers die wat op het forum posten, volgende week is het misschien serieuzer. Ik praat dan bijvoorbeeld over een deface actie (waarbij de aanvaller een stukje html in de database injecteert en zo het forum onzichtbaar maakt). Nog erger wordt het als de grappenmakers een spam-verzendend script gaan includen/uploaden... is voor mij als beheerder ook altijd weer erg leuk om de eigenaren van dergelijke sites te mogen benaderen ;)

Het lijkt niet zo spannend, maar het is toch echt van belang om dergelijke software up-to-date te houden.
Xantia 2.0i 16V Pallas uit 1999
(Daarvoor een 2.0 HDi 110 uit 2000 en een 1.9SD uit 1997)

Zangert van metalband KFFR!
HighKing

Berichtdoor Jazzper » do 25 sep, 2008 19:52

eh... maar dan zijn we het toch met zijn allen met elkaar eens? 8)
1996 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto's - xantiablog
Jazzper

Berichtdoor stoterstangen90 » za 27 sep, 2008 08:04

web schreef:
Stooftaker schreef:kan daar nu niet gewoon een aparte topic voor worden aangemaakt :wink: hoef je ook niet meer zo te zoeken voor de plaatjes :x

Het valt me op dat de meeste spammers zo sportief zijn hun rommel in ieder geval in Off-Topic te parkeren :-)
alsof ze het gelezen hebben........
Radio 9, daar zeg je geen nee tegen
stoterstangen90

Berichtdoor Chillin' Xant » za 27 sep, 2008 10:42

Beste Moderators,

Kunnen jullie Jeroen (SiteAdmin) toch niet eens (nogmaals?) verzoeken iets aan genoemde upgrades te gaan doen?
Of wellicht in overweging te nemen om deze taken (deels) uit te besteden aan andere XCNL-ers? Kennis is duidelijk aanwezig onder de leden en animo ook...
Misschien is een team van beheerders niet zo'n gek idee? Net zoals er een team van Moderators is...

"Berichten sinds jouw laatste bezoek bekijken" heeft af en toe echt geen zin meer...

Groet, Flip
Chillin' Xant

Berichtdoor web » za 27 sep, 2008 12:15

Dat kunnen wij ; ik zal nog eens een mod-overlegje beleggen om te zien wat we hiermee moeten.

Het is intussen duidelijk dat Jeroen er echt niet aan toekomt, alle goeie intenties ten spijt.

Een team van beheerders is niet meer dan logisch - da's de enige manier om een clubsite als deze up to date en in de lucht te houden. Mensen die er door persoonlijke omstandigheden niet meer aan toekomen kunnen dan vervangen worden door mensen die wel zin en tijd hebben. Over uptime hebben we trouwens niet te klagen - deze site is zelden of nooit uit de lucht. Maar ook de mods worden het doorlopend dweilen met de kraan open een keer zat. En als wij ermee zouden stoppen werd de site heel snel onbruikbaar.

Maarja het is natuurlijk zo dat Jeroen de site zelf opgezet en altijd bekostigd heeft, met hulp van sponsors. Ik kan me er iets bij voorstellen dat je dat niet licht uit handen geeft. Maar naarmate de jaren verstrijken raakt zoiets bij geen onderhoud langzaam in verval en gaan mensen een keer zelf iets nieuws opzetten, waarna al dat werk uit het verleden in verval en onbruik achterblijft. Is ook niet zo handig. Ik hoop dat we dat voor kunnen zijn, om versnippering van deze groep te voorkomen.

We zullen in overleg treden. U hoort van ons - don't call us, we'll call you :P :lol:
Afbeelding
web

Berichtdoor Xantippe » za 27 sep, 2008 23:10

Vorig jaar is een kennis van me beginnen met een forum over Subaru. Hij zat al na een paar weken met de handen in het haar en vroeg me dus om mee te helpen met het forum. Ik ben daar dus aangesteld als beheerder.

Het werkt bij ons heel simpel. Het forum is ingedeeld in een aantal categorieën. Per categorie hebben we een aparte moderator. Dus 5 in totaal. Hun taak is heel simpel....draadjes op slot zetten op verzoek, conroleren op onregelmatigheden en als het nodig is een draadje verplaatsen of op de juiste plek zetten. Omdat we gebruik maken van phpBB 3.0 kunnen ze ook een bepaald draadje aanstippen zodat de beheerders er even naar kunnen kijken.

De beheerders zijn dus de oprichter en zijn vrouw en ik. Die eerste doet eigenlijk niet veel als dagelijks een back-up maken en zich lekker bemoeien met de draadjes. Zijn vrouw is eigenlijk reserve. Ik bemoei me dus niet met de draadjes. Wat ik doe is zorgen voor onderhoud, regelmatig de boel even opschonen (draadjes die te lang op slot staan verplaatsen naar de prullenbak), af en toe het forum aanpassen naar de wensen van de gebruikers, beheerders of de moderatoren en zorgen dat het forum up to date blijft.

Alle 3 de beheerders hebben ook als taak regelmatig hun e-mail te controleren. Het is nml zo dat op dat forum de leden door de beheerders worden geactiveerd. Dit voorkomt Spammers of leden die zich opnieuw aanmelden terwijl ze eerder zijn geband.

Een lid wordt bij ons alleen geband in overleg. Het voordeel van phpBB 3.0 is ook dat je leden een waarschuwing kunt geven en dat je ze kunt "Flaggen". Ziet een beheerder of mod dat een bepaald lid is geflagd of dat er een waarschuwing achter zijn naam staat, dan zijn we extra alert.

Een verplichting op ons forum is ook dat de leden zich moeten voorstellen. Hoeft niet veel voor te stellen, maar het is wel netjes. Zo voorkom je ook een beetje het Hit and Run effect. Leden die al langere tijd niet meer online zijn geweest krijgen van ons een mailtje met het verzoek om het forum weer eens te bezoeken. Geen respons, dan wordt dat account op non-actief gezet en kan later op verzoek weer geactiveerd worden. Zo krijg je een goed beeld van actieve leden.

Erg leuk geintje in phpBB....verjaardagen. Als een lid zijn geboortedatum ingeeft in het profiel, dan komt onderaan het forum op de dag dat hij jarig zijn naam en zijn leeftijd te staan.

Je kunt in phpBB 3.0 ook een aantal aanpassingen doen in het profielveld. Zo kun je nieuwe leden verzoeken om het type auto in te vullen, wel of niet verplicht. Ook kun je dat zo instellen dat die informatie naast iedere post wordt gezet. Het voordeel van die verplichte profielvelden is dat spoken daardoor worden tegen gehouden.

Uiteraard vind je bij de aanmelding ook een Catchpa. Maar ik moet zeggen...sinds de overstap van 2.0 naar 3.0 is er op het forum geen enkel spook meer binnengekomen!

Ik kan nog wel een hele tijd doorgaan over de voordelen van phpBB 3.0.2, maar beter is om gewoon over te stappen. Het maakt het forum voor zowel de mods als de leden een stuk beter en door de extra mogelijkheden als filmpjes van Youtube enzo nog leuker ook.
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor René van Maren » za 27 sep, 2008 23:19

Pieter, alles leuk en wel hoor.
Je hebt wel gelijk, maarrrrrrrrrrrrrrr hier is een admin, (beter gezegd "géén admin") Die de boel laat verloederen.
Als hij nou om te beginnen eens web de ftp en de sql wachtwoorden zou geven, weet ik zeker dat er met de nodige hulp van ervaren leden een prachtig spamvrij forum kan komen.

Het is wel heel erg jammer dat waar hij eens zo veel energie in heeft gestopt, hij nu achter laat als een doodbloedend schaap.

Er zal heus wel een verlaring voor zijn, maar ik kan me heel goed voorstellen dat moderators straks de schijt er in krijgen, en spontaan een opel kopen :lol:

(of een c5 natuurlijk..)
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Berichtdoor Xantippe » za 27 sep, 2008 23:27

René van Maren schreef:Pieter, alles leuk en wel hoor.
Je hebt wel gelijk, maarrrrrrrrrrrrrrr hier is een admin, (beter gezegd "géén admin") Die de boel laat verloederen.
Als hij nou om te beginnen eens web de ftp en de sql wachtwoorden zou geven, weet ik zeker dat er met de nodige hulp van ervaren leden een prachtig spamvrij forum kan komen.

Het is wel heel erg jammer dat waar hij eens zo veel energie in heeft gestopt, hij nu achter laat als een doodbloedend schaap.

Er zal heus wel een verlaring voor zijn, maar ik kan me heel goed voorstellen dat moderators straks de schijt er in krijgen, en spontaan een opel kopen :lol:

(of een c5 natuurlijk..)

Ik weet dat er onlangs door een van de leden mailcontact is geweest met Jeroen. Daarin heeft Jeroen idd aangegeven dat er iets moet gebeuren.

Ik denk dat het nu een goed moment is om te kijken welke leden graag willen helpen met dit forum. Dus mensen die graag hun tijd en energie erin willen steken. Het feit dat iemand wel of geen Xantia heeft is daarbij niet zo van belang, beter is dat je mensen vind met een hart voor dit forum en genoeg kennis. En nee...ik soliciteer niet! Maar ik wil wel bijstaan met raad en daad.
Pieter

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor René van Maren » za 27 sep, 2008 23:32

Ja, mailcontact... ook dat verloopt vlekkeloos.. not :roll:

Ik denk dat éérst jeroen zelf even online moet komen...

Hij is nou niet bepaald dom, een avondje zitten en we zitten op versie 3.0.2

Daar na kan hij volgens mijn wel weer op vakantie :lol:
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Berichtdoor Xantippe » za 27 sep, 2008 23:36

René van Maren schreef:Ja, mailcontact... ook dat verloopt vlekkeloos.. not :roll:

Ik denk dat éérst jeroen zelf even online moet komen...

Hij is nou niet bepaald dom, een avondje zitten en we zitten op versie 3.0.2

Daar na kan hij volgens mijn wel weer op vakantie :lol:

Avondje is overdreven. Het omzetten van 2.0 naar 3.0 is in een half uur gefixt, alhoewel het omzetten van de database van zo'n groot forum wel enige tijd in beslag neemt. Desnoods kan hij iemand anders als beheerder aanstellen om het forum verder te tweaken.
Pieter

Xantippe

Berichtdoor René van Maren » za 27 sep, 2008 23:40

Een quotewedstrijd? :lol:

Je bent altijd een avond zoet.
Dit forum heeft volgens mij ook geinstalleerde mods, het zijn er volgens mij niet veel, er gaat altijd wel wat mis.
Een beetje forumadmin sleutelt altijd nog wat aan de layout...
En alle spammers er nog even afgooien is ook niet in tien minuten gebeurd.
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Berichtdoor HighKing » zo 28 sep, 2008 09:45

Xantippe schreef:Avondje is overdreven. Het omzetten van 2.0 naar 3.0 is in een half uur gefixt, alhoewel het omzetten van de database van zo'n groot forum wel enige tijd in beslag neemt. Desnoods kan hij iemand anders als beheerder aanstellen om het forum verder te tweaken.

Upgrade ziet er niet echt spannend uit:
http://kyleabaker.com/2008/05/12/upgrad ... phpbb-301/

Eventueel kun je zelfs de bestanden nog in een phpbb3 subdir laten staan en deze via een rewrite regel in .htaccess doorverwijzen naar root.

Ik moet wel zeggen dat het een vrij ongebruikelijke update routine is (vergeleken bij andere scripts), maar ik denk dat je hier (als alles goed gaat) misschien maar 15 minuten mee bezig bent. Hangt er ook een beetje vanaf wat je van de hoster mag, is er bijvoorbeeld ssh-toegang, dan kun je mooi op de server alle configuratie en kopieer acties uitvoeren, als je dat via ftp en een lokale mysql client moet gaan doen ben je wat langer bezig.

Van te voren natuurlijk wel even een back-up van de database maken. Eventueel zelfs de database kopieren in een nieuwe. Bestanden zijn niet spannend, want die staan in een andere directory.
Xantia 2.0i 16V Pallas uit 1999
(Daarvoor een 2.0 HDi 110 uit 2000 en een 1.9SD uit 1997)

Zangert van metalband KFFR!
HighKing

Berichtdoor Xantippe » zo 28 sep, 2008 21:26

Als je kijkt zie je dat de ledenlijst vanaf 23 Maart 2008 niet meer is verschoond. Dat houdt in dat er tussen de 1400 en de 1500 aanmeldingen (als ik het zo snel bekijk) zo verwijderd kunnen worden.

Punt is wel dat hij de geplaatste berichten...ondanks dat deze verwijderd zijn wel registreert. Dus er zal echt heel goed gekeken moeten worden welke registraties je kunt verwijderen.

Met een scripje zal dit zo wel gedaan zijn, maar via 3.0 is het nog simpeler.
Pieter

Xantippe

Berichtdoor Jazzper » zo 28 sep, 2008 21:31

phpbb2, phpbb3, captcah, scripts etc leuk en aardig, maar dat vind ik invulling/uitwerking van een vrije doorgang. Laten we eerst kijken hoe we het beheer weer on the roll krijgen. Ik snap dat e.e.a. vrij gevoelig ligt, maar volgens mij staat Jeroen er open voor. Ik heb zoals pieter op de vorige pagina al aanstipte, inderdaad contact gehad met Jeroen. Wellicht ben ik vrij nieuw hier op het forum, maar heb veel ervaring met fora en sites. Sterker nog: ik werk bij een redelijk groot nationaal internetbureau dus het mag zelfs mijn professie heten :)

hopelijk kunnen we wat iniatieven bundelen en een volgende stap zetten, maar de bal ligt duidelijk bij jeroen. Daarna zouden we volgens mij pas kunnen gaan bomen over versies, oplossingen, etc etc.

mijn 2 centen
1996 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto's - xantiablog
Jazzper

Berichtdoor web » zo 28 sep, 2008 21:36

Niet zo zeuren aub, de beste stuurlui staan aan wal en de handleiding doorlezen kunnen wij ook. Allemaal mensen van buiten die alles beter weten heb ik intussen m'n buik wel van vol!

Echter René heeft gelijk: je komt altijd wat onverwachts tegen, zoiets gaat nooit van een leien dakje. En zo'n upgrade werkt dan misschien weer een maand tot de nieuwe spambots er ook weer omheen kunnen. Een eigenbouw captcha zal er m.i. dus ook bij moeten, maar het blijft droogzwemmen zolang er niemand met admin rechten meepraat. Oftewel: gaarne deze zinloze discussie staken en even afwachten wat overleg oplevert.
Afbeelding
web

VorigeVolgende

Keer terug naar Website