Hoe om te gaan met spam.

doe hier je suggesties voor www.xantiaclub.net

Hoe om te gaan met spam.

Berichtdoor web » di 13 nov, 2007 13:30

Ik maak er maar even een sticky van, zodat ik ernaar kan verwijzen de volgende keer als een goedbedoelende forummer weer allerlei topics opent om ons op spam te wijzen.

Eigenlijk wil ik er vooral op wijzen dat moderators niet per definitie dom zijn, en zelfs in het bezit zijn van ogen.

Dus: ook wij zien de spam zodra we inloggen.
En: helaas lukt het niet om dat 24 uur per dag, 7 dagen per week te doen. We streven ernaar dat er meermalen per dag een mod op het forum kijkt, maar spam verwijderen voordat iemand anders het ziet vereist dat je 24/7 continu elke seconde het forum zit te refreshen. Dat is dus niet haalbaar, het blijft mensenwerk.

Oftewel probeer een klein beetje geduld te hebben, hoe vervelend het spam-probleem ook is.

Dus:
- Niet op spam reageren
- Niet op spam klikken (de links die erin staan zijn vaak niet alleen reclame, maar ook kwaadaardige sites die virussen, spyware of andere malware op je pc installeren! Da's geen bangmakerij maar een feit: de spam van gisteren was er bv. zo een.)
- Niet het forum verder vervuilen, door elke keer een apart topic te openen om spam te melden. Als de moderators de spamtopics niet zien, zouden ze jouw topic dan wel zien? Heeft dus geen zin. En dat soort topics zijn evenveel werk om op te ruimen als de spam zelf! Daarmee bezorg je de mods dus alleen maar meer opruimwerk.
- Als je echt denkt dat we wel online geweest zijn, maar een spambericht toch over het hoofd gezien hebben, stuur dan eventueel een mod een pb'tje, of meld het in dit topic.
Afbeelding
web

Berichtdoor Momentum » vr 11 apr, 2008 19:38

Nou hobby ik ook het een en ander met php en forums en weet dus dat er een aantal opties zijn die gedaan kan worden tegen voorkoming van dit soort onzin. Waarom is dan mijn vraag wordt zo'n module niet aan het forum toe gevoegd.
CITROEN C5; BREAK 2.0I 16V
Momentum

Berichtdoor Xantippe » vr 11 apr, 2008 19:44

Momentum schreef:Nou hobby ik ook het een en ander met php en forums en weet dus dat er een aantal opties zijn die gedaan kan worden tegen voorkoming van dit soort onzin. Waarom is dan mijn vraag wordt zo'n module niet aan het forum toe gevoegd.

Beter nog...het forum overzetten naar phpBB 3.0 en de account activatie overzetten naar de beheerder.

Alleen moet je dan nog wel een beheerder hebben die dagelijks even zijn mailbox nakijkt.

Ook heel fijn bij phpBB3 je kunt in een klap alle accounts verwijderen die nooit geactiveerd zijn, nooit bezocht worden of waar nog nooit iemand iets mee heeft gedaan. Ik denk als je dat 'n keer hier zou toepassen dat 1/3 van de gebruikerslijst ineens weg is.

Overigens heb ik voor mijn phpBB 2.0 forum wel een andere module die ook erg handig is: http://klokjerond.prit.biz/1014.zip
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor M&M » vr 11 apr, 2008 19:56

In phpbb 3.0 heb je sowieso niet erg veel last van spambots , dus dat op beheerder zetten is bij die versie overbodig :wink:
CX 20 TRE Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 Vert Vega & 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium
M&M

Berichtdoor Xantippe » vr 11 apr, 2008 20:10

M&M schreef:In phpbb 3.0 heb je sowieso niet erg veel last van spambots , dus dat op beheerder zetten is bij die versie overbodig :wink:

Ligt eraan. Op een ander forum ( http://www.subaru-youngtimers.com/forum/ ) Hebben we het wel zo gedaan. Ik heb er toch regelmatig één tussen zitten. Maar inderdaad...het is al een heel stuk minder als vroeger. Dus de keuze om het wel of niet te doen is meer iets wat tussen de oren zit. Daarbij...zonder een webmaster die regelmatig het forum bezoek en met een aantal moderators die je wat meer permissie's kunt geven (allemaal in te stellen zoals je weet) is het geen probleem.
Pieter

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Xantippe

Berichtdoor René van Maren » ma 14 apr, 2008 21:39

Pieter, Menno heeft het bij het rechte eind.. we draaien al vanaf de 1eerste beta versie 3.0, en ik zal je vertellen hoeveel spam accounts we al hebben gewist.

Effe denken, eehhhh

NUL :lol:

Maar goed, er is maar één probleempje hier.

De admin :?
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Berichtdoor web » di 15 apr, 2008 09:41

De beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen.

Inderdaad heb je meerdere actieve beheerders nodig om het beter te doen dan wij nu, en de realiteit is dat we 1 beheerder hebben die er ondanks goeie bedoelingen en voornemens gewoon niet aan toekomt.

Een situatie die voor de meeste 'stuurlui' hier geen nieuws mag zijn...
Afbeelding
web

Berichtdoor Momentum » di 15 apr, 2008 20:24

Zijn er dan hier geen mensen die wat kunnen doen.?
Zo te zien is er wel animo voor.
CITROEN C5; BREAK 2.0I 16V
Momentum

Berichtdoor Xantippe » di 15 apr, 2008 21:09

Wat ik dus eigenlijk jammer daaraan vind is het volgende. Jeroen weet dat hij gewoon tijd te kort weinig heeft, dat is ook niet erg. Maar er zijn genoeg mensen die in zijn beurt er de tijd wel voor hebben en er ook wel de energie in willen steken. Dat heeft NIKS te maken met de beste stuurlui!

Al is het maar een uurtje in de week dat je bijvoorbeeld even aan de site werkt, of 5~10 minuten per dag dat je even aandacht geeft aan het forum. Dat is immers de tijd die ik besteed aan het doorkijken van het andere forum. Mede door een aantal moderators net als hier valt het allemaal wel mee. Het meeste wordt netjes in de gaten gehouden. Mochten er dan toch wat problemen zijn, dan krijg ik meestal wel een mailtje van "Help Pieter...die persoon ligt te klooien...wat kunnen we er aan doen?" In zo'n geval stuur ik die persoon dan even een berichtje zonder te dreigen en leg ik hem uit wat wel en niet gewenst is.

Nogmaals verwijt ik Jeroen helemaal niks. Maar iemand die geen tijd heeft of die geen aandacht meer kan geven aan een forum doet er gewoon verstandig aan om iemand anders in vertrouwen te nemen en die persoon zijn taken te laten doen.

Maar Marcel, jij steekt ook veel tijd in dit forum, althans...met bijna 15.000 berichten en een postgemiddelde van ruim 8 berichten per dag. Wat let je om een open sollicitatie te doen bij Jeroen om het forumbeheer op je te nemen? Je hebt genoeg technische achtergrond om een simpel php forumpje te beheren, je bent te vertrouwen en met je autotechnische achtergrond kun je ook nog eens zaken uitwerken op de website.
Pieter

Xantippe

Berichtdoor EW » di 15 apr, 2008 21:26

Xantippe schreef:Maar Marcel, je bent te vertrouwen

Hallo, hij rijdt anders wel BMW :wink:
C4GP 2.0 16V EBV6 LPG3

Gehad: Xantia X 1.9D, gereden van 218d km naar 345d km binnen 3 jaar
EW

Berichtdoor web » di 15 apr, 2008 22:14

Momentum schreef:Zijn er dan hier geen mensen die wat kunnen doen.?
Zo te zien is er wel animo voor.

Zodra je daadwerkelijk mensen gaat zoeken die de vakkennis (onder de motorkap van webservers en phpBB!), de motivatie EN ook nog eens tijd hebben, dan zal dat nog best tegenvallen vrees ik.

@Xantippe : Ook mijn dagen duren maar 24 uur per stuk en ik moet dus keuzes maken. Ik zou hoogstens kunnen assisteren in een team van actieve beheerders. Zelfstandig die taken oppakken zit er nog even niet in, dus ik ga geen dingen aanbieden die ik niet waar kan maken. Zou ik gevraagd worden dan lag het misschien anders, maar dan nog zou ik eerst willen zorgen dat ik er niet alleen voor sta. Want daar kan/wil ik echt niet de tijd voor vrijmaken momenteel. De moderatorspet is wat dat betreft al mooi zat.

Maargoed dat is allemaal niet aan de orde...
Afbeelding
web

Berichtdoor web » di 15 apr, 2008 22:23

EW schreef:
Xantippe schreef:Maar Marcel, je bent te vertrouwen

Hallo, hij rijdt anders wel BMW :wink:

Zeg... :evil: :wink:
Afbeelding
web

Berichtdoor René van Maren » wo 14 mei, 2008 20:10

http://www.xantiaclub.net/forum/viewtop ... ht=#207412

treurig, staat al vanaf vanmiddag op het forum :?
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Berichtdoor stoterstangen90 » wo 14 mei, 2008 20:41

René van Maren schreef:http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?p=207412&highlight=#207412

treurig, staat al vanaf vanmiddag op het forum :?
treurig, is er al een hele middag geen mod meer op het forum geweest.............

Wat doen die jongens toch de hele tijd :wink:
Radio 9, daar zeg je geen nee tegen
stoterstangen90

Berichtdoor René van Maren » wo 14 mei, 2008 20:43

Het is ze toch niet in de bol geslagen he?

Ze flikken het toch niet om te werken he? :?

:lol:
C5club Forum
C1 2008
C5 Break 1.8 (De Ezel)
Renooit Twingo 1,2 16V
René van Maren

Volgende

Keer terug naar Website