Raid Arctique, Poolcirkel - Parijs

Ideeen voor een echte Xantiaclub / een plaats om meetings te organiseren

Raid Arctique, Poolcirkel - Parijs

Berichtdoor Breeze » vr 07 feb, 2014 00:31

Hoewel dit waarschijnlijk voor trouwe CiFo-lezers geen nieuws is, toch maar even hier herhalen.
Het is nu zo goed als zeker dat de Raid Arctique in augustus a.s. wordt gereden ter gelegenheid van de introductie van de CX nu 40 jaar geleden. Het is een herhaling van een rit vanaf Gällivare, boven de poolcirkel in Zweden naar Parijs. Destijds was de wereldpers uitgenodigd om daar de CX modellen te testrijden. Na afloop werden, door een geselecteerde groep chauffeurs, de testauto's in colonne naar Parijs teruggereden.

Afbeelding

Als alles doorgaat mag ik mee als co-chauffeur in een Phase-II. De rit gaat via Zweden, Duitsland en Brussel naar Parijs en het eindpunt is weer de Champs-Élysées en wel voor het pand C42. Na afloop zijn we ook zeer welkom in het Conservatoire. Hopelijk gaat de (individuele) heenreis via een zeer schiderachtige Noorse kustweg, maar dat hangt nog af van de chauffeur/eigenaar.
Oorspronkelijk was er sprake van dat er ook niet CXen konden deelnemen, maar het zijn op dit moment uitsluitend 15 CXen.

Ik kan haast niet wachten.

Adr
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Re: Raid Arctique, Poolcirkel - Parijs

Berichtdoor vlietmansje » vr 07 feb, 2014 08:31

Breeze schreef:.... een geselecteerde groep chauffeurs....

Stikjalours, Adri!

images/smilies/eusa_dance.gif
vlietmansje

Berichtdoor Albert » vr 07 feb, 2014 10:46

Das mooi Adri, jij valt ook altijd met de neus in de boter hè! :D
Drie liter V-zesje (4) en Saxo vts.
Albert

Berichtdoor Breeze » do 04 sep, 2014 22:39

Maandag zijn we triomfantelijk met alle gestarte CXen over de Champs Élysée gereden.

Afbeelding

Voor een uitgebreid verslag zie het Raid Arctique draadje op het CiFo of idem op FaceBook.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Lbarré » do 04 sep, 2014 22:57

En 2014 is een Citroënjaar :wink: ...80 jaar geleden de Traction Avant, 60 jaar geleden begon de hydropneumatische vering en
40 jaar geleden begin van de CX, .... =D>
Lbarré

Berichtdoor mpostma » vr 05 sep, 2014 09:42

Het zit er idd weer op. IK ben natuurlijk nog even wezen kijken, maar ik denk dat ik het schema toch wat verkeerd geinterpreteerd had. Half 6 aankomst in Göteborg betekende blijkbaar reeds half 6 de boot op rijden, dus heb ik het verzamelen voor de boot gemist. Wel het oprijden aanschouwd maar had het leuker gevonden om nog even wat te kunnen kletsen.

Het was ook wat druk qua spits, anders was ik nog net iets vroeger geweest. Jullie kwamen wat dat betreft uit een heel luwe richting. Hoe lang hebben jullie erover gereden vanuit Orsa? Toen wij op wintersport gingen afgelopen jaar, reden we naar Sälen (dat is vanuit het zuiden linksaf bij Malung waar jullie vermoedelijk wel langs gereden zijn) en hoewel dat nog geen 500 km is deden we daar meer dan 7 uur over, met werkelijk alleen de hoogstnoodzakelijke tank- en plaspauzes). Die E45 was toen wel erg druk met veel ander skiverkeer dus het schoot totaal niet op. Maar hoe dan ook, vanaf Grums is het sowieso redelijk traag als je niet even een stuk 2+1 weg hebt.

Er was nog iemand anders (die het e.e.a. had gevolgd op een Zweeds Citroen Forum) die even kwam kijken, maar hij had ook het idee dat men niet gelijk de boot op zou rijden en kwam kwart voor 6. Hij reed met zijn HY trouwens achter een verlate CX met ik geloof een Noors kenteken.

Wel grappig, die ANWB auto. Best speciaal om zoiets gesponsord te krijgen. Maar ik neem aan dat Yuri (die geloof ik daar eerder gwerkt heeft bij zo'n steunpunt) wel zijn contacten heeft. Zweden kent net als Frankrijk niet echt een wegenwachtorganisatie zoals in NL. Wel particuliere sleepdiensten. Ik begreep dat die WW auto toch niet helemaal overbodige luxe was. Niet zo gek ook. Je kan met 30 jaar oude auto's niet alles plannen en niet iedereen is even handig onderweg. Wil je dan bij voorkeur het samen uit, samen thuis principe hanteren dan is dat natuurlijk perfect.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Nissan Leaf Accenta 24 kWh '14
mpostma

Berichtdoor Breeze » vr 05 sep, 2014 13:03

Vertrek uit Orsa was 06:30 en zoals de hele Raid zat het tijdschema perfect in elkaar. Dat kwam o.a. door het advies van 2 Zweedse Citroënisten. De meesten vertrokken uit Trollhättan vóór 16:00 en dat betekende dat alle CXen (behalve Roar de Noor) de resterende 80 km binnen het uur afgelegd hebben. Tja en toen zijn we maar de boot opgereden.
Toch wel leuk om even een handje geschud te hebben, hoewel je totaal niet lijkt op je Facebook foto :wink: .

Henk en Yuri waren behalve wegenwachters, ook gangmakers en cabaretiers.

Adri
Afbeelding
Breeze

Keer terug naar Club & Meetings