DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Motor, versnellingsbak, brandstof.

DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor citroen26 » za 01 apr, 2017 17:18

Zo, Sinds 2 weken in bezit van een activa V6 :D En die ging tijdens het ophalen als de bekende brandweer !! maar iedere keer tijdens het starten een piepend geluid rechts onder dus dat wordt een nieuwe multieriem set monteren. Aangezien er ook niks bekend is over de DB riem deze gelijk ook maar vervangen. Nu dient de DB riem op 5 locatie's geblokkeerd te worden.
Aangezien hij nu geschorst is (de 2 liter activa volstaat nog) en er pas over een paar weken mee aan de slag kan is er iemand die zo'n V6 al eens geborgd heeft ??? Ik wil n.l. een 5 tal T-sleutels maken van draadeind M....? Wil/kan iemand van zijn borgpen(en) de dikte opmeten zodat ik ze kan maken ??? Ik vermoed M10 maar dat is dus een vermoeden. Indien iemand weet hoe dik ze moeten zijn dan hoor ik het graag.
Oh ja, de toerenteller stond rechtsonderin. Deze weer teruggezet maar nu komt het: indien ik 'm tzt doortrek naar, zeg 5000 Rpm, valt hij dan weer nabeneden ?? is hier wat aan te doen ??? las op het forum dat het een bekend kwaaltje van de
xantia is :(
p.s. de krikpunten (onder a stijl) en de heuliz hoeken zagen zagen er goed uit. Ook lederen interieur in orde :D Al zal ik tzt m'n veerschotels moeten opsturen naar roemenie i.v.m. scheurtjes ..... :(

Afbeelding
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
citroen26

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor Timo1990 » za 01 apr, 2017 17:36

Gefeliciteerd met de aankoop!

citroen26 schreef:Oh ja, de toerenteller stond rechtsonderin. Deze weer teruggezet maar nu komt het: indien ik 'm tzt doortrek naar, zeg 5000 Rpm, valt hij dan weer nabeneden ?? is hier wat aan te doen ??? las op het forum dat het een bekend kwaaltje van de
xantia is :(

Nee, vaak bij een piekspanning als je er bijv. de accukabels weer op zet schiet die wel eens weg, maar met rijden gebeurt dat niet. Als je tijdens het stilstaan een dot gas geeft en je geeft een klap op het dashboard pakt die hem vaak ook weer op.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit, NK-146-V
Xantia 1.8i SX 1994 blauw, HP-FH-26
Xantia 2.0i VSX TurboCT Break 1996 geel, PP-XR-13
CX 22 TRS 1986 wit, PS-74-KS
BX 16 TZI 1991 wit, ZD-48-VT
Timo1990

Berichtdoor citroen26 » zo 02 apr, 2017 01:12

Ah, dat van die accu aansluiten wist ik nog niet: Thanks !!
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
citroen26

Berichtdoor ZX1.4i » ma 03 apr, 2017 01:20

Je kan beter een setje op de kop tikken om dit klusje te doen, het grote ding met het blauwe handvat heb je ook nodig als je het goed wil doen.
Blokkeren, aftekenen, markeringen overnemen en erop proberen te monteren lukt niet altijd bij deze motor, of met heel veel vloeken en pielen, met het risico op toch een timingverschil, helaas al een keer gezien bij iemand waar het niet goed af liep.
De kunst is om de nokkenas spanningsvrij in zijn blokkeerpositie te krijgen, daar is dat gereedschap voor, anders krijg je de pennen er ook niet uit.
Zelf heb ik dit setje ook, al meerdere V6 riemen mee gedaan, werkt erg prettig :D

Op Ebay voor £71.26, voor dat bedrag kun je het risico niet nemen dat het fout gaat.

Afbeelding

Piepend geluid is overigens vaak een spanrol van de Multi-riem, om precies te zijn de spanrol waar een torsiedemper aan vastzit, de rol scharniert met 2 naaldlagers om een asje, die lagers vreten in en gaan piepen.
Een nieuwe spanrol is compleet samengesteld met asje en lagers, je kan het beste meteen alles vervangen.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor Albert » ma 03 apr, 2017 17:57

Bij de mijne was het de krukaspoelie die piepte!
Drie liter V-zesje en saxo vts.
Albert

Berichtdoor citroen26 » ma 03 apr, 2017 18:37

Bedankt voor de info: Ik ga voor deze methode. https://www.youtube.com/watch?v=3bhFGuWqEl8
Al weet ik dat het mij niet zal lukken in 4min16 :lol:
De DB set en de multieriem set zijn donderdag besteld bij mister-auto en "lagen" zaterdag al op de deurmat. wanneer ik de tijd heb ga ik ff controleren middels WD40 of het de geleiderol/spanner voor de multiriem is (wat ik vermoed) of de krukaspoelie.
Dan maar eens opmeten hoe dik die T-sleutels dienen te zien. Om nou een 100 euro voor een setje gereedschap uit te geven wat je maar 1 keertje gebruikt; das me wat te gek (over 10 jaar zijn er immers toch al,helemaal,geen onderdelen meer te krijgen voor onze xantia's.............. :( )
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
citroen26

Berichtdoor nitro » wo 12 apr, 2017 14:48

Bij mij was het ook de krukaspoelie, niet goedkoop meen ik mij te herrinneren.
Xantia 2.1 td break 1998, na 350.000 km in de ruststand geparkeerd.
Volvo XC 70 D5 AWD geartronic Ocean race
nitro

Keer terug naar Aandrijving