Automaat probleem

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Automaat probleem

Berichtdoor klencke » do 24 mei, 2007 21:57

De automaat van mijn Xantia 1.9 TD (1999) heeft een euvel dat in het instructieboekje staat beschreven op p. 75: “Het gelijktijdig knipperen van de lampjes <sport> en <sneeuw> in het instrumentenpaneel duidt op een storing in de werking. Raadpleeg een Citroendealer.â€
klencke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: za 14 apr, 2007 22:05

Berichtdoor Higgy » do 24 mei, 2007 22:51

Je automaat gaat in het noodprogramma lopen, da's in elk geval duidelijk.
Laat bij een GOED automatenbedrijf het niveau van je ATF (Automatic Transmission Fluid) eens checken, en liefst eens vervangen. Citroen heeft onderhoudsvrije bakken en bakken die dat niet zijn. BEIDE moeten wel eens een verversingsbeurt hebben.
Een haperende automatische bak is enkelen alhier (waaronder mij) niet onbekend, en KAN het begin zijn van veel ellende. Edoch: een goede checkup door een specialist verhelpt e.e.a. wellicht al.
Suc6!
Onthaast. Rijd een cabrio.

(Peugeot 306 cabrio Ph2,5 2.0 16V automaat 1997)
Higgy
Moderator
 
Berichten: 7301
Geregistreerd: wo 05 jun, 2002 17:38
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Peter2cv6 » vr 25 mei, 2007 00:43

Als er een storing geweest is zou daarvan iets terug te vinden moeten zijn als de computer wordt uigelezen. In mijn geval was het de schakelaar aan het rempedaal. Renard heeft het uitlezen gedaan en de unit vervangen.
'64 solex
'84 2cv6
'09 C1 'Monster' sensodrive
'09 Honda Civic Hybrid
Peter2cv6
 
Berichten: 35
Geregistreerd: di 30 jan, 2007 13:07
Woonplaats: Vught

Berichtdoor JW-C5 » vr 25 mei, 2007 13:33

Het verbaast me te lezen dat de Citroëndealer niks kan uitlezen. Heeft hij wel de goede kast en SW? Of heb je erg lang gewacht na een storing, dan houdt de computer het ook niet vast.

Ik heb dit verschijnsel ook twee keer gehad.
De eerste keer bleek het veroorzaakt te zijn door een onjuiste afstelling van de bedieningskabel, dat was in de computer te zien. Die is toen afgesteld en daarna was dat opgelost.
De tweede keer had het te maken met een door mij wat snel en onzorgvuldig uitgevoerde parkeer manoeuvre waarbij de "pook" kennelijk niet helemaal in de goede stand stond toen ik ging rijden. Dat bleek ook na uitlezing, verder geen actie nodig. Ik kan dat overigens ook provoceren en dus reproduceren door de pook ergens tussen D en 3 te zetten....

Bij de noodloop werd overigens de 4 geblokkeerd, hij schakelde terug naar 3 en ging niet meer door naar 4.
En net als TS kon ik het makkelijk resetten door de motor even uit te zetten en 'm daarna weer te starten.

Met Higgy's advies ben ik het geheel eens. Laat de bak eens controleren op niveau, en als de olie er al lang inzit: gewoon een keer verversen.
Dat heb ik vorig jaar ook gedaan, na 6 jaar gebruik en 120.000 km. Hij schakelde vervolgens ook weer wat soepeler :)

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
Avatar gebruiker
JW-C5
 
Berichten: 11302
Geregistreerd: zo 16 nov, 2003 17:38
Woonplaats: 030

Berichtdoor klencke » vr 25 mei, 2007 22:06

Bedankt voor de snelle reacties! De eerste keer dat het mij overkwam reden we op de autoroute bij Orleans. Meteen naar een grote citroendealer gereden. Daar werd een diagnose gemaakt maar de motor was vlak daarvoor al af- en aangezet. De computer gaf volgens de monteur aan dat er wel een storing was geweest maar dat die was opgeheven... Niks aan de hand, gewoon doorrijden, zei hij. Dat klopte voor een paar maanden ook wel, maar toen kwam het terug.
Een andere keer constateerde Citroen A’dam dat het olieniveau in de bak te laag was en werd bijgevuld. De olie hoefde nooit ververst te worden zeiden ze. Maar dat ga ik dus nu wel doen.
Het verschijnsel komt steeds vaker terug. Ik zal jullie tips opvolgen. By the way, wie weet een goede automatenspecialist liefst in de buurt van A’dam?
klencke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: za 14 apr, 2007 22:05

Berichtdoor Higgy » za 26 mei, 2007 13:44

Ja: www.autrans.nl
Toppers!
Onthaast. Rijd een cabrio.

(Peugeot 306 cabrio Ph2,5 2.0 16V automaat 1997)
Higgy
Moderator
 
Berichten: 7301
Geregistreerd: wo 05 jun, 2002 17:38
Woonplaats: Helmond

2 klepjes

Berichtdoor klencke » ma 04 jun, 2007 13:16

Met AUTRANS gebeld. Zij kennen het probleem; er moeten 2 hydraulische klepjes in de bak vervangen worden. Daarna moet de software worden ge-update. De bak hoeft niet uit elkaar maar het kost wel 700 EURO. Geen keus... In het Citroen Forum las ik een dergelijk geval en toen hielp het vervangen niet, dus wordt misschien vervolgd....

Op het Citroen forum ontdekte ik dat knipperende sport en/of sneeuwlichtjes best wel vaak voorkomen, ook bij de Citroen C5 en de C3 sensodrive (!).
klencke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: za 14 apr, 2007 22:05

Re: Automaat probleem

Berichtdoor bigibrada » do 06 jul, 2017 00:03

Ook mijn garage zei ooit dat de automaatbakolie nooit ververst hoeft te worden. Ik heb het toen ook wél
laten doen omdat het niet duur was en om te kijken of het wat zou uitmaken maar ik merkte er niks van.
Vooral in de winter als de motor koud is en ik wil te snel van start dan gaat de automaat wel eens in het
noodprogramma maar dat doet hij al 12j dus ik maar me er geen zorgen meer over. Ik denk dat wat JW had,
dat de kabel afgesteld moet worden. Dit idee wordt ondersteund doordat bij stilstand schakelen van N naar D
het gebakje wel eens voor verassing wil zorgen en ik spontaan niet meer van m'n plek af kom. De kermislampjes
staan dan ook te flikkeren. Vervolgens de pook doortrekken naar 3 en dan schakelt hij meteen.
Als ik de motor (in de winter) 1min warm laat draaien alvorens weg te sjeesen en ik doe de eerst kilometers
rustig an (moet toch eerst de stad uit, dan een lang stuk over een B-weg) dan is er niks aan de hand.
Eerst naar 3 en dan naar D doet het ook goed.
X2 RP8569 Heuliez automaat 2.0i 16V AG-G3 break, elektrieke stoel, hout en zwarte koeiehuiden, 330 dkm
X1b 1.8iX 16V AG-G3 Sensation Vert Vega met achtervleugel, hoogtestoel en groot open dak, 235 dkm
Avatar gebruiker
bigibrada
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr 25 apr, 2003 23:47
Woonplaats: Den Haag

Re: Automaat probleem

Berichtdoor H@nsH » za 08 jul, 2017 13:21

Je kunt dan beter even naar Nieuw-Vennep rijden en de bak bij Garage Oldenhage laten spoelen en de klepjes laten vervangen. Hij vernieuwd ook meteen de software, wat nodig is bij nieuwe klepjes. Je bak kan daarna weer minstens 80.000km mee! en de prijs is veel lager dan de 700,- die jij te horen hebt gekregen. Ik geloof iets van de helft zelfs…
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
Avatar gebruiker
H@nsH
 
Berichten: 329
Geregistreerd: do 30 apr, 2015 21:27

Re: Automaat probleem

Berichtdoor bthomas » za 08 jul, 2017 15:58

Nee die 700 klopt wel ongeveer... Ik heb het een jaar geleden laten doen daar.
bthomas
 
Berichten: 127
Geregistreerd: vr 07 aug, 2015 11:34

Re: Automaat probleem

Berichtdoor M&M » za 08 jul, 2017 23:45

Alleen die software updaten lukt niet altijd ....
CX 20 TRE Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 Vert Vega & 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8483
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: Automaat probleem

Berichtdoor H@nsH » ma 10 jul, 2017 17:58

bthomas schreef:Nee die 700 klopt wel ongeveer... Ik heb het een jaar geleden laten doen daar.

Dan is een C5 goedkoper dan een Xantia zeker want ik was echt veel minder kwijt bij GJO voor spoelen, bijvullen, klepjes en software. Wel een jaar of 4 geleden trouwens. Maar onlangs nog een andere C5 alleen laten spoelen en dat was ook onder de 200,-
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
Avatar gebruiker
H@nsH
 
Berichten: 329
Geregistreerd: do 30 apr, 2015 21:27


Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron