Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » wo 20 sep, 2017 15:41

Dat kan, was dit de oorzaak ? :lol:
Zie link
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor slimenslecht » wo 20 sep, 2017 17:29

Tweede van links... :wink:


Nee, ik was broodje nuchter maar redelijk vermoeid, dan heb je dat soms.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3408
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor marcopr69 » do 21 sep, 2017 19:35

en hoe gaat met je Xantia?
marcopr69
 
Berichten: 9
Geregistreerd: ma 15 mei, 2017 22:24

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » zo 01 okt, 2017 22:00

Vandaag samen met Bram de klepspeling gemeten, dit zijn de resultaten.
Dit is gemeten met een koude motor, waarbij de motor al een paar dagen niet gedraaid heeft.

Cyl 1:
In: 0,15
Ex: 0,35

Cyl 2:
In: 0,15
Ex: 0,40

Cyl 3:
In: 0,15
Ex: 0,40

Cyl 4:
In: 0,14
Ex: 0,35

Citroen geeft op: 0,2mm in en 0,4mm ex, met een tolerantie van +/- 0,05mm.
De inlaat van 4 is buiten de tolerantie, de rest zit grotendeels aan de onderkant van de tolerantie.
Als dit een diesel was, dan was het absoluut noodzakelijk om de kleppen te stellen, aangezien een diesel het van zijn compressie moet hebben.
Persoonlijk zou ik zeggen, stellen die kleppen, al dan niet achteraf, Bram heeft een nieuwe Lambdasonde besteld en gaat dat eerst proberen.

Als iemand nog goede tips heeft waarom er wel/niet gesteld zou moeten worden met deze meetwaarden, dan hoor ik dat graag, aangezien ik meer een dieselkenner ben.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor Alfred- » zo 01 okt, 2017 22:30

Het is een mooi gelijkmatig verloop.
Hoe heb je die 0,14 zo precies gemeten, met voelermaatjes?
Is die opgave van Citroen bij koude motor?

De gemeten waarden laten zien dat de klepspeling niet de veroorzaker is van de beschreven problemen.
Wil je nog duurzaam genieten van deze Xantia dan zou ik de kleppen gaan stellen, als een jaartje of zo genoeg is zou ik het niet doen.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2169
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » zo 01 okt, 2017 22:52

De Citroen procedure is meten bij een koude motor en inderdaad met voelermaatjes.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor jantje1948 » zo 01 okt, 2017 23:04

Hoe meet jij dan 0,14?
Zolang het zo weinig buiten de toleranties valt denk ik dat dit op de korte termijn geen problemen moet geven.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 403
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor Zwevend tapijt » zo 01 okt, 2017 23:10

Met 0.14 hebben we op onze manier aangegeven dat 0.15 er heel erg strak doorheen te krijgen was.
Dus de speling is eerder 0.10 dan 0.15 :lol:
Saxo 1.1i X 5-deurs 1997
Xantia 2.0i 8v Zender 1994
C15 1.1e 1993
Avatar gebruiker
Zwevend tapijt
 
Berichten: 112
Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 14:53
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor Zwevend tapijt » zo 01 okt, 2017 23:13

Overigens: de bobine heb ik inmiddels vervangen, omdat ik dat zelf toch de hoofdverdachte vond.
Dat bleek het dus niet te zijn.
Bougiekabels liggen klaar, maar eerst wil ik de nieuwe lambdasensor monteren om dat ook uit te sluiten.
Saxo 1.1i X 5-deurs 1997
Xantia 2.0i 8v Zender 1994
C15 1.1e 1993
Avatar gebruiker
Zwevend tapijt
 
Berichten: 112
Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 14:53
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor Alfred- » zo 01 okt, 2017 23:19

Zwevend tapijt schreef:Met 0.14 hebben we op onze manier aangegeven dat 0.15 er heel erg strak doorheen te krijgen was.
Dus de speling is eerder 0.10 dan 0.15 :lol:

Helder :wink:
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2169
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » vr 13 okt, 2017 02:36

Inmiddels heeft Bram een nieuwe lambda sonde en bougiekabels gemonteerd.
Het probleem met een hikkend stationair toerental lijkt verholpen te zijn.

Wat nog resteert is het opeens op 2 pitten lopen en uitvallen van de motor en daarna niet meer aan de praat te krijgen, gisteren tijdens een proefrit met Bram meegemaakt.
Na goed warm draaien en c.a. 15km gereden te hebben, op benzine (geen gas), was het raak.
De motor lijkt aan te willen slaan bij het starten, pruttelt wat op 2 pitten en slaat af.
Na wat afkoelen en de accu er c.a. 10 min. af, is het probleem over.

We staan dus echt voor een raadsel, waar het nu in te moeten zoeken, ik dacht aan een ontstekingsmodule, als die er op zit, zo jaar waar is dat ding verstopt ???
Op service.citroen zie ik dat ding niet op de tekeningen.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor Feije » vr 13 okt, 2017 08:53

De ontstekingsmodule zit zo'n beetje naast het motormanagement, vlak achter de radiateur.
Feije
 
Berichten: 187
Geregistreerd: di 11 jul, 2017 17:55

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor ZX1.4i » vr 13 okt, 2017 11:26

Zou kunnen al heb ik mijn bedenkingen of dat ding echt aanwezig is word nergens afgeroepen op service.citroen.

Inmiddels verder zitten graven en een service bulletin gevonden van 01-01-95, dus vrij recent na de introductie van type 1b.
Dat bulletin is op chassis nr. afgeroepen, waar de klachten van deze Xantia in beschreven worden, zou gaan om een mogelijke kabelbreuk/korsluiting in de hoofdkabelboom van de ECU, door schuren tegen een boutje van de d-riem kap.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor slimenslecht » vr 13 okt, 2017 13:27

Controleer de stekker van de bobine ook nog even. Als die niet goed contact maakt dan kan je dit ook krijgen. Als ie echt op 2 pitten gaat lopen valt dus de halve bobine weg (2x2) en helemaal uitvallen is een losse setkker ipv een scheve stekker...

Ik bedoel dan de stekker met de dunne bedrading, niet de 4 bougiekabels.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3408
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Eindeloze motorische problemen Xantia 2.0 1994

Berichtdoor petervz » vr 13 okt, 2017 21:31

Kan,het kan zoveel zijn.Dubbel relais,krukas sensor,klop sensor.Heb je compressie al gemeten?Dan weet je tenminste dat het mechanisch goed is of niet.
xantia berline type 2 1.8-16V LPG G3 Automaat bj 99 Bleu Amiral KNC orga 8359 279000km
peugeot J5 2.5 Diesel Camper
peugeot 206 1.4 XT LPG G3 Automaat voor de vrouw
Avatar gebruiker
petervz
 
Berichten: 519
Geregistreerd: zo 24 jun, 2007 11:38
Woonplaats: lelystad

VorigeVolgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten