HELP!! Hoe startmotor vervangen 2.0 16v? start niet meer...

Motor, versnellingsbak, brandstof.

HELP!! Hoe startmotor vervangen 2.0 16v? start niet meer...

Berichtdoor www.citrofiel.tk » zo 27 jan, 2008 20:24

Edit, 2/2/2008

Hoi,

Ik heb een Xantia 2.0 16v, maar de startmotor is overleden...denk ik...
Wil nu eerst even de elektrische gang van zaken controleren omdat ik helemaal niets hoor als ik probeer te starten. Geen tik...niets...
Is er ook een relais wat de startmotor aanstuurt? Of zeg ik nu iets heel doms...
Heb de zekeringen allemaal gecheckt en goed gezet. Bij de accu zag ik twee groene relais en de startmotor heb ik na lang zoeken kunnen ontdekken boven de voorraadbol of onder dat mooie plastic uitlaatbochtkapding.

Maar hoe kom er bij?
Iemand ervaring of stappenplan hoe erbij te kunnen?
Van bovenaf of liever van onderaf?
Ik ben nog maar even niet begonnen, dacht eerst even jullie advies af te wachten.

Alvast bedankt.

Graag hoor ik wat van jullie, want aanduwen gaat vervelen Wink

Mzl. Hans Arrow
Laatst bijgewerkt door www.citrofiel.tk op ma 04 feb, 2008 23:54, in totaal 2 keer bewerkt.
Visa652cc,AX1.0E,AX1.4GT,Xantia 1.9TD SX,ZX16v,BMW 316i,C5 2.0HDi,BX Chic,ZX 1.8i Furio(2x),BX Digit,BX 1.6TGI,Xantia 1.8i16vLPG, BX14RE,Xantia1.8iBr,Xantia2.0iSX,XM2.1TD12VSX enzzz

Explore http://www.citrofiel.tk 4 More!
Avatar gebruiker
www.citrofiel.tk
 
Berichten: 915
Geregistreerd: za 17 apr, 2004 19:56
Woonplaats: Kapelle, Zeeland

Berichtdoor mr X » ma 28 jan, 2008 18:13

staat er toevallig geen nummer op of merk :?:
Avatar gebruiker
mr X
 
Berichten: 581
Geregistreerd: zo 03 dec, 2006 23:03

Berichtdoor www.citrofiel.tk » ma 04 feb, 2008 23:55

En nog een aanduwtje... :roll:
Kon geloof ik Valeo zien staan, nummer volgt.

Hans
Visa652cc,AX1.0E,AX1.4GT,Xantia 1.9TD SX,ZX16v,BMW 316i,C5 2.0HDi,BX Chic,ZX 1.8i Furio(2x),BX Digit,BX 1.6TGI,Xantia 1.8i16vLPG, BX14RE,Xantia1.8iBr,Xantia2.0iSX,XM2.1TD12VSX enzzz

Explore http://www.citrofiel.tk 4 More!
Avatar gebruiker
www.citrofiel.tk
 
Berichten: 915
Geregistreerd: za 17 apr, 2004 19:56
Woonplaats: Kapelle, Zeeland

Berichtdoor stoterstangen90 » di 05 feb, 2008 00:28

maakt niet uit. Ze passen allemaal. Zelfs oude BX startmotoren passen er op (XU Motoren)
Radio 9, daar zeg je geen nee tegen
Avatar gebruiker
stoterstangen90
 
Berichten: 3387
Geregistreerd: za 20 jul, 2002 12:31
Woonplaats: Zaagcity

Berichtdoor mr X » di 05 feb, 2008 00:33

de startmotor verwijderen (3 bouten) kan normaal (geloof ik) zonder de bak te verwijderen,na eerst wat andere rommel te demonteren.

er zit idd een relais op de startmotor, is te herkennen als een kleine cilinder met draden aan, één van het contact (dunne),één van de batterij,en één die rechtstreeks uit het relais naar de startmoter gaat.

Afbeelding

kijk ook eens bij valeo om de types motoren te bekijken,let wel op in de lijst staan 2.0 16v's van verschilende bouwjaren.

(bovenaan klikken op catalog (soms 2x )

hier zie je nog een voorbeeld (grooter) http://www.woodauto.com/zoomImg.aspx?Ref=STR4700

edit: je kan misschien de oude eens openhalen om te kijken of de kooltjes niet op zijn. http://s218.photobucket.com/albums/cc261/VertVega/StarterMotor/

en een keer testen.

Afbeelding
Avatar gebruiker
mr X
 
Berichten: 581
Geregistreerd: zo 03 dec, 2006 23:03

Berichtdoor slimenslecht » di 05 feb, 2008 01:12

Haal je klemmen van je accu voor je begint,

als je namelijk sluiting maakt, dus contact tussen voedingskabel en massa, ben je aan het lassen!!!! en kan je bedrading gaan vervangen.

Verder zit die starter met 3 bouten vast, als het de D6RA is (zit ook in een AX), voedingskabel en secundaire kabel.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3552
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Berichtdoor mr X » di 05 feb, 2008 01:21

oja, het contactslot kan natuurlijk ook de boosdoener zijn.(bij type 1)
Avatar gebruiker
mr X
 
Berichten: 581
Geregistreerd: zo 03 dec, 2006 23:03

Berichtdoor www.citrofiel.tk » di 05 feb, 2008 19:20

Ja, oké, bedankt tot nu toe.
Contactslot lijkt goed, wanneer ik het contact aanzet hoor ik meteen een zoem onder de kap.
Alle lampjes schakelen en ook bij starten lijkt er activiteit aldaar.

Maar nu, hoe demonteren, wat moet ik allemaal loshalen en weghalen alvorens ik er gemakkelijk bij kan?
En van bovenaf werken is het gemakkelijkst?

Graag nog wat info, alvast bedankt!

Hans
Visa652cc,AX1.0E,AX1.4GT,Xantia 1.9TD SX,ZX16v,BMW 316i,C5 2.0HDi,BX Chic,ZX 1.8i Furio(2x),BX Digit,BX 1.6TGI,Xantia 1.8i16vLPG, BX14RE,Xantia1.8iBr,Xantia2.0iSX,XM2.1TD12VSX enzzz

Explore http://www.citrofiel.tk 4 More!
Avatar gebruiker
www.citrofiel.tk
 
Berichten: 915
Geregistreerd: za 17 apr, 2004 19:56
Woonplaats: Kapelle, Zeeland

Berichtdoor cotr » di 05 feb, 2008 20:13

Voor zover het bij een 16V hetzelfde zit als bij een 8V:
De startmotor zit met 3 bouten vast. De middelste is sleutel 16, de andere 2 inbus. De bovenste inbus is het lastigst te bereiken, want deze zit onder de afdekplaat die op de versnellingsbak zit.
Haal eerst de luchtinlaatslang weg (en bij een 16V denk ik ook het luchtfilterhuis). Dan haal je die afdekplaat op de versnellingsbak los. Die zit met 2 bouten vast (een op de middelste bout van de startmotor, de ander ongeveer onder het lhm vat, en nog ergens vooronder los in een bus gestoken). Haal de klemmen waar de slangen mee op de plaat vastzitten los zodat er genoeg speling op komt, en werk hem een beetje omhoog. Nu kun je met je ratel met inbusdop vanaf rechts onder de plaat door en zo de bovenste inbusbout losdraaien. Als hij los is laat je hem lekker in het gat steken anders zit je weer te pielen om hem erin te krijgen. Dan kun je de onderste inbusbout loshalen. Dit kan met zo'n gewone haakse inbussleutel. En de middelste bout met steeksleutel 16. De rest spreekt wel voor zich denk ik.

Veel succes :wink:

Nico
Gehad: Xantia 2.0i SX 1993 LPG
Nu: Ax 1.1i 1993
cotr
 
Berichten: 151
Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 18:01
Woonplaats: Putten

Berichtdoor PrutsyLJ » di 05 feb, 2008 20:32

cotr schreef:Voor zover het bij een 16V hetzelfde zit als bij een 8V:

*knip*

De rest spreekt wel voor zich denk ik.


Dat klopt, maar je zit wel met dit spruitstuk. Ik vraag me af of je de startmotor er onder danwel bovenlangs kan krijgen.
Xantia Activa V6 - 1998
Avatar gebruiker
PrutsyLJ
 
Berichten: 354
Geregistreerd: zo 23 sep, 2007 23:51
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor web » di 05 feb, 2008 20:52

Het spruitstuk van dat plaatje zit ook niet in jouw break, alleen in de oude VSX 16v. Nieuwere 1.8 en 2.0 16v's hebben een wat compacter spruitstuk. Beiden valt wel omheen te maneuvreren, onder- of bovenlangs maar het is even puzzelen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
web
 
Berichten: 20490
Geregistreerd: ma 19 mei, 2003 13:12
Woonplaats: Lelytown ORGA:6177

Berichtdoor PrutsyLJ » di 05 feb, 2008 21:00

Volgens mij gaat het hier wel om een XU10j4 en niet een XU10j4r die dus idd ook in mijn break ligt.
Xantia Activa V6 - 1998
Avatar gebruiker
PrutsyLJ
 
Berichten: 354
Geregistreerd: zo 23 sep, 2007 23:51
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor www.citrofiel.tk » wo 06 feb, 2008 00:04

Uh, voor de duidelijkheid, het gaat hier om een Xantia 16v VSX, een 2.0i 16v dus uit 1993. Dus niet om die break ofzo...

Hans
Visa652cc,AX1.0E,AX1.4GT,Xantia 1.9TD SX,ZX16v,BMW 316i,C5 2.0HDi,BX Chic,ZX 1.8i Furio(2x),BX Digit,BX 1.6TGI,Xantia 1.8i16vLPG, BX14RE,Xantia1.8iBr,Xantia2.0iSX,XM2.1TD12VSX enzzz

Explore http://www.citrofiel.tk 4 More!
Avatar gebruiker
www.citrofiel.tk
 
Berichten: 915
Geregistreerd: za 17 apr, 2004 19:56
Woonplaats: Kapelle, Zeeland

defecte startmotor?

Berichtdoor matrax2 » zo 21 sep, 2008 23:20

Bonjour heren zwevers,
Is dit probleem misschien ondertussen opgelost?
Ik heb toevallig hetzelfde probleem, maar alleen af en toe.
Bij mij zit er ook nog zo'n pincodegeval, dat kan lijkt mij ook de boosdoener zijn, heeft iemand hier ervaring mee? Kun je het plaatje zo omhoog wippen?
Om te kijken of het in de startmotor of ervoor zit moet ik toch even een draadje tussen het relais en de plus kunnen doen.
Ik zie en voel wel de dikke draad onder een moer die rechtstreeks aan de accu hangt, maar niet de dunne. Zit die op die ronde koperen aansluiting op de foto, dicht ernaast?
Alvast dank voor reacties, Hans
Xantia 2.0 16V Break.
matrax2
 
Berichten: 3
Geregistreerd: zo 17 jul, 2005 11:58
Woonplaats: Zoetermeer

Berichtdoor www.citrofiel.tk » ma 22 sep, 2008 19:53

Hoi,

Mijn probleem is inderdaad opgelost.
Ik heb wel bij een XM een soortgelijk probleem gehad.

Maar als je startmotor helemaal niks doet met vlagen dan zit het niet in je pincode lijkt mij. Als je namelijk geen pincode intoetst (wat ik nogal eens vergat haha) dan draait je startmotor wel maar slaat de motor gewoon niet aan.

Waarschijnlijk zijn het je koolborstels of je contactpunten op je startmotor.
Inspuiten met WD40 kan alles misschien weer een beetje beter laten werken en anders zul je toch aan een andere moeten gaan denken denk ik.

Op zich haal je op sloop zo een werkende voor ronde 30 euro.

Succes.

Hans
Visa652cc,AX1.0E,AX1.4GT,Xantia 1.9TD SX,ZX16v,BMW 316i,C5 2.0HDi,BX Chic,ZX 1.8i Furio(2x),BX Digit,BX 1.6TGI,Xantia 1.8i16vLPG, BX14RE,Xantia1.8iBr,Xantia2.0iSX,XM2.1TD12VSX enzzz

Explore http://www.citrofiel.tk 4 More!
Avatar gebruiker
www.citrofiel.tk
 
Berichten: 915
Geregistreerd: za 17 apr, 2004 19:56
Woonplaats: Kapelle, Zeeland

Volgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron