Koppelingskabel afstellen type 1a/1b

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Koppelingskabel afstellen type 1a/1b

Berichtdoor Facom » za 30 mei, 2009 11:49

Vandaag mijn koppelingskabel afgesteld.

Benodigde materialen:
- 2 steeksleutels (13 en 10mm)
- rolmaat of duimstok

Slag pedaal meten

-Meten tussen midden pedaal en onderzijde stuur. Dit gaat best lastig. (als je alleen bent kun je misschien het haakje v/d rolmaat met scheurtape vastzetten of anders een stijve duimstok gebruiken)

Afbeelding
Let op: op foto wordt naar rempedaal gemeten ipv naar koppelingspedaal!
- Vervolgens pedaal intrappen en nogmaals meten met ingedrukte pedaal (dus wel zo intrappen dat het midden v/d pedaal vrij is om te meten)
- Het verschil tussen de 2 metingen moet 150mm +/- 5mm zijn.
- Pedaal helemaal optillen en afstand tot stuur meten.
- Het verschil tussen pedaal in rustpositie en pedaal opgetild mag maximaal 60mm zijn.

Indien nodig afstellen:

- Eerst afstand meten tussen borgmoer en einde schroefdraad zodat je altijd nog de orginele afstelling weet (mocht verstellen niet goed lukken)
- Borgmoer (sleutel 10mm)losmaken (houd hierbij de stelmoer tegen met sleutel 13mm)

Afbeelding

- Stelmoer verstellen (sleutel 13mm).
- pedaal enkele keren intrappen om alles op elkaar te laten inwerken
- metingen herhalen.

- laatste 3 vetgedrukte stappen herhalen tot metingen binnen spec. vallen.
- Borgmoer vastzetten (sleutel 10mm en stelmoer vasthouden met sleutel 13mm).
- gereedschap opbergen
- handen wassen
- klaar
Laatst bijgewerkt door Facom op za 30 mei, 2009 12:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Kwekkel » za 30 mei, 2009 12:25

Weet je zeker dat je het koppelingspedaal gemeten hebt?(eerste foto) :P
Citroen C5 Berline Exclusive 2.0 16v 2003
Citroen Xantia Berline (van mijn zoon) 2.0 16V 1997
Citroen Xantia Break 2.0 16v 1997 onderdelen donor
Kwekkel
 
Berichten: 238
Geregistreerd: ma 16 jul, 2007 11:19
Woonplaats: Uppsala Zweden

Berichtdoor Facom » za 30 mei, 2009 12:34

Kwekkel schreef:Weet je zeker dat je het koppelingspedaal gemeten hebt?(eerste foto) :P


Nee, de foto's zijn achteraf genomen. Toen ik de foto nam (camera in hand) lukte me het niet goed om het meetlint op de pedaal te houden: hij bleef alleen op de rem goed omdat dat meer recht onder het stuur is.)

Ik heb inmiddels onder de foto vermeld dat de verkeerde pedaal gekiekt is.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor hendrik69 » zo 31 mei, 2009 12:17

Duidelijk verhaal. Mooi.
Xantia 1.8i 16V 1997 EHJ ORGA 7541, XCNL KPH
CX 2400 GTi 1982 Bleu Argente.
Porsche 924 (944 looks) edelweiss
Exen: A-type(=Dyane); BX 1.6; CX 2200; DS 2100; Eend(=2CV6); GS 1130; ZX 1.4i
Avatar gebruiker
hendrik69
 
Berichten: 1224
Geregistreerd: do 08 feb, 2007 12:07
Woonplaats: Stonedistrict

Berichtdoor Xantippe » zo 31 mei, 2009 15:05

Moet het koppelingspedaal op dezelfde hoogte staan als het rempedaal?

Zo zag het er nml uit bij onze Xantia:

Afbeelding

Hij is zo vaak naar de dealer geweest, maar die heeft het blijkbaar nooit verholpen. Vond het altijd zo vreemd.
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Avatar gebruiker
Xantippe
 
Berichten: 14949
Geregistreerd: di 04 maart, 2003 13:30
Woonplaats: Oss

Berichtdoor Facom » zo 31 mei, 2009 15:13

Xantippe schreef:Moet het koppelingspedaal op dezelfde hoogte staan als het rempedaal?
Hij is zo vaak naar de dealer geweest, maar die heeft het blijkbaar nooit verholpen. Vond het altijd zo vreemd.


Er staat niks van in de manual, maar volgens mij wordt o.a de pedaalhoogte afgesteld door de koppelingskabel af te stellen.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor blumers » do 24 sep, 2009 19:24

Perfecte instructie; ik had een paar minuutjes werk en heb nog nooit zo lekker gereden :-)

Tnx!
Xantia Break 1.8i X '97 ,donkerblauw, 213.000 km (in 2016), AB voor Sony audio, CV met AB, KPH's Xantiaclub, R. van Maren dorpelstrips, lederen stoelhoezen, hoofdsteunen achter, houten pookknop, cockpit styling houtdecor, Chambord wieldoppen.
Avatar gebruiker
blumers
 
Berichten: 118
Geregistreerd: do 27 apr, 2006 19:01
Woonplaats: Schiedam

Berichtdoor Ruben » do 24 sep, 2009 21:29

In de FAQ!
Maximaal 60mm. Is dat ook gelijk de optimale waarde? Is er ook een minimum?
Xantia 1.9TD SX 1998 berline Bleu Mauritius 400.000km met cb's
r.i.p. Xantia 1.9TD SX 1997 berline Noir verni 463.307km met KPH en cb's
Avatar gebruiker
Ruben
 
Berichten: 1636
Geregistreerd: do 28 jul, 2005 23:04
Woonplaats: Deventer

Re: Koppelingskabel afstellen type 1a/1b

Berichtdoor Timo1990 » ma 10 jun, 2013 16:03

Zo, deze klus ook uitgevoerd op mijn Xantia. Blijkbaar luistert deze afstelling heel nauwkeurig, want zo zalig als die nu schakelt, heeft die nog nooit gedaan! Pedaal stond te diep, waardoor de 1 en de achteruit moeilijk gingen. Nu glijdt die er lekker in! :lol:

Maar mijn hemel, kan dit in de Faq gezet worden? Wat ben ik láng bezig geweest om dit draadje weer te vinden.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 2022
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

Re: Koppelingskabel afstellen type 1a/1b

Berichtdoor Jochem » ma 10 jun, 2013 20:54

Op verzoek in de FAQ gezet :) Deze week eens zien of ik mijn koppeling hiermee nog een beetje rek in z'n levensduur kan geven.
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Avatar gebruiker
Jochem
Moderator
 
Berichten: 5127
Geregistreerd: zo 14 dec, 2008 14:28
Woonplaats: Zwolle

Re: Koppelingskabel afstellen type 1a/1b

Berichtdoor Jochem » di 11 jun, 2013 13:55

Mijn pedaal zat 2 cm te laag in ruststand, en nu ik dat heb bijgesteld lijkt-ie makkelijker in met name de achteruit en in mindere mate de 1 te willen. Aangrijppunt is nog steeds erg hoog, dus binnenkort alsnog gewoon de nieuwe koppeling erin, maar voor tot die tijd is dit wel even zo prettig.
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Avatar gebruiker
Jochem
Moderator
 
Berichten: 5127
Geregistreerd: zo 14 dec, 2008 14:28
Woonplaats: Zwolle

Re: Koppelingskabel afstellen type 1a/1b

Berichtdoor manta400 » di 11 jun, 2013 20:34

Gisteren de koppeling ook maar even afgesteld en hij schakelt wel een stuk soepeler.
Avatar gebruiker
manta400
 
Berichten: 233
Geregistreerd: wo 17 jun, 2009 01:32
Woonplaats: Rotterdam

Re: Koppelingskabel afstellen type 1a/1b

Berichtdoor Facom » di 11 jun, 2013 20:40

Als afstellen v/d kabel zonder reden nodig is, betekend het wel meestal dat de koppelingsplaat tegen vervanging aan zit.
Je kunt zo wel nog even rekken, en tot die tijd soepeler schakelen.
Hennie van Dalen
Xantia 1.8i 16v 1998
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=1&t=17423
Avatar gebruiker
Facom
 
Berichten: 762
Geregistreerd: vr 05 dec, 2008 16:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: Koppelingskabel afstellen type 1a/1b

Berichtdoor pluskukel » wo 12 jun, 2013 00:33

Jochem, het is logisch dat , nadat je je pedaal 2cm. hoger hebt versteld, het aangrijpingspunt nog steeds te hoog voelt.Je hebt het immers nog 2 cm "erger"gemaakt. Maar ik begrijp die mensen (eventueel monteurs) niet die het vaak hebben over "te hoog".
Bij de Xantia hoort de pedaalslag 14 cm. te zijn. (dus vanaf rustpunt tot helemaal ingetrapt -- servicedoc. Olving)
Als dat correct ingesteld is, is de aangrijpinghoogte automatisch goed. Na verloop van - lange- tijd zal door slijtage het pedaal langzaamaan hoger komen te liggen, maar dat stel je dan eenvoudig weer even bij.

Als je ruwweg wilt weten of je plaat bijna aan vernieuwing toe is, stel dan eerst correct af en ga dan met belaste motor rijden, dus bv. 70 km/h in de 5e ,constante snelheid en dan langzaam koppeling indrukken. Als het goed is, kun je het pedaal enkele cm. ers indrukken zonder dat de motor plotseling sneller gaat draaien (omdat de slip begint). Maar als je maar naar het pedaal hoeft te kìjken en de motor gaat er al vandoor, is het de hoogste tijd om : de koppeling te vernieuwen, of, keuze 2, het voiture onmiddellijk te verkopen :wink: ( maar niet aan mij graag)
pluskukel
 
Berichten: 200
Geregistreerd: za 23 jun, 2012 18:31

Re: Koppelingskabel afstellen type 1a/1b

Berichtdoor Jochem » wo 12 jun, 2013 00:44

Mijn koppelingsplaat is gewoon bijna op, simpel, ik had ook geen illusies in die richting. Het was met name het in 1 en R krijgen wat nu iets beter gaat. Mijn schakelstangetjes zijn echter ook aardig versleten, wat nogal wat speling op de pook geeft en dus minder nauwkeurig schakelt, dus als de koppeling vernieuwd wordt gaat er ook een ander setje stangetjes op.
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Avatar gebruiker
Jochem
Moderator
 
Berichten: 5127
Geregistreerd: zo 14 dec, 2008 14:28
Woonplaats: Zwolle

Volgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten