Stappenmotor schoonmaken

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Daan1979 » zo 23 sep, 2012 13:10

jA jOCHEM, die vervelende eigenschap van het afslaan, ik word er ook helemaal gek van. Alleen zaagt t toerental bij mij niet helemaal. Helemaal niet.
Ik heb m bij de garage afgegeven voor een airco beurt, en heb het irritante afslaan doorgegeven, voor als er een monteur op ontdekkingsreis wilde gaan. gevolg - knip
plak

redelijk wat draadjes gaan hier over bij koppeling intrappen - terugval van toeren met gevolg - afslaan van 2.0 16v-ers. welnu, sinds mijn gasklephuis is schoongemaakt is bij mij dit euvel opgelost! sluit dit even goed uit! want, mijn gasklephuis zag er op t oog zeer fraai uit, toch, na schoonmaak door monteur garage geen problemen meer!


uit mijn eigen topic.
Overigens, hij slaat nog steeds af, alleen nu 2 keer per week ipv 2x per dag...
Ik ben dus ook erg benieuwd naar de oplossing tot op heden stappenmotor, map sensor. schoonmaken huis, resetten computer, etc. allemaal zonder gevolg.
Number one in the hood G!
Daan1979
 
Berichten: 517
Geregistreerd: za 17 jan, 2009 23:58

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Chinco » ma 24 sep, 2012 19:42

Jochem schreef:Dat accu loskoppelen was hier ook al meermalen gesuggereerd, Jan ;) Ben ook benieuwd of dit lichte zagen zich zal blijven voordoen of niet.

Wanneer iemand met redenen omkleed suggereert dat het ook anders (makkelijker) kan, lijkt me dat zinvol om te proberen. En vergeet niet, in eerste instantie heeft dat ook ruim 300 km gewerkt! De opmerking van Ricolt "pas goed" was de tricker om het toch eens te proberen op de moeilijke manier. (Laten we het zo zeggen: de volgende radio moest er maar eens 1 worden MET backup-memory... ) 1 mythe is in ieder geval zeer duidelijk ontkrachtigt.

Helaas blijft het zagen nog bestaan. De tip van Daan was ook mijn gedachte: eerst maar eens het gasklephuis demonteren, alle sensoren eruit en grondig schoonmaken. En dan gaat de originele stappenmotor er weer in, want het geklungel begon pas nadat ik de accu los had gehad. Wellicht is dat het hele probleem. Gelijk ook de map-sensor even demonteren en schoonmaken, die zal ook wel vol olie/aanslag zitten.

Overigens, Daan, zou je eens met koude, stationair draaiende motor de vuldop voorzichtig los willen doen? Voorzichtig, want er spettert olie uit! Vandaar koude motor. ;-) Stijgt bij jou dan het stationair toerental?
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Chinco » do 27 sep, 2012 20:26

Sinds vandaag zaagt ie niet meer, maar blijft ie rond de 2000 rpm hangen om pas 5 tot 10 seconden later heel langzaam naar 950 te zakken. Grr. Vanavond voor ik uitstapte maar weer de 3 * 15 secondentruuk uitgehaald, morgen eens zien wat dat brengt.

Wellicht zaterdag wat tijd om het gasklephuis schoon te maken. Maar de heg staat ook te dringen om geknipt te worden. :-(
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Daan1979 » vr 28 sep, 2012 16:15

Chinco schreef:Overigens, Daan, zou je eens met koude, stationair draaiende motor de vuldop voorzichtig los willen doen? Voorzichtig, want er spettert olie uit! Vandaar koude motor. ;-) Stijgt bij jou dan het stationair toerental?


Het toerental schommelde heeel even toen ik voor de eerste keer de dop eraf schroefde. , ik durf nog niet eens te zeggen dat het aan de dop lag, dop eraf gedraaid, geen verschil. Dop erop, geen verschil, dop eraf, geen verschil.
Dus toerental-dipje zat m in de koude start.

Mod-edit: quote correct weergegeven
Number one in the hood G!
Daan1979
 
Berichten: 517
Geregistreerd: za 17 jan, 2009 23:58

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Chinco » za 29 sep, 2012 23:52

@Daan: bedankt, dat ga ik nog even herhalen bij mijn auto.

Het zagen is over, het hangen in hoge toeren terug. :-(
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Chinco » ma 15 okt, 2012 21:17

Ik snap nu ook waarom PrutsyLJ vond dat mijn vorige Xantia zo netjes en vlot startte. Mijn Xantia met de imitatie-stappenmotor wil ook graag doorgestart worden voor ie ook maar aan wil slaan. Afgelopen weekend de originele stappenmotor teruggeplaatst en de computer gereset. Daarna tot vanmiddag (53 km totaal in meerdere ritjes) op benzine gereden met goed resultaat. Daarna de laatste paar kms naar huis op gas gereden, nog geen rare dingen gemerkt.

Nu eerst maar eens een week ofzo rijden voor ik besluit dat het echt over is. Mocht het echt in de gasinstallatie liggen, moet er maar een gasboer naar kijken. Lost die het ook niet op, kan ik altijd nog kijken naar een Landi-systeem met Keihin injectoren, zoals in mijn vorige Xantia lag. Wat een fijne en betrouwbare installatie was dat, zeg. Daarmee had je echt geen idee of je nu op gas of benzine reed, wat je bij de AG wel (lichtjes) merkt.

Afgelopen weekend heb ik een spruitstuk dat nog bij mij rondzwierf ontdaan van het gasklephuis en wat foto's gemaakt.

Afbeelding
Het te slachten spruitstuk met een lange slang eraan naar (denk ik) de dampafzuiginstallatie.

Afbeelding
In details het gasklephuis
1. gaskleppositiesensor
2. inlaattemperatuursensor
3. stappenmotor
4. gele sensor, onbekend
5. gasklephandle

Afbeelding
Volledig geopende gasklep

Afbeelding
Onbekend potje, waarschijnlijk van de dampafzuiginstallatie

Afbeelding
De MAP-sensor onderop het spruitstuk

Afbeelding
De plek van de stappenmotor. Het pijpje er linksboven gaat naar de carterontluchting (vandaar ook dat het vettig wordt van binnen...) en links onder naar dat bruine potje.

Afbeelding
Vanaf de motorzijde gezien. Hier zit normaal een zwart dekseltje met een pakking ertussen op (zie laatste foto). Dit dekseltje sluit het middelste (ronde) compartiment af van het er omheen liggende (afgeknotte driehoek) compartiment. Het ronde compartiment gaat naar voor de gasklep om lucht aan te zuigen en het grote compartiment naar het inlaatspruitstuk achter de gasklep. De stappenmotor (die je hier door de behuizing heen in het ronde compartiment ziet steken) zorgt ervoor dat er meer, minder of geen lucht vanuit het ronde compartiment naar het afgeknotte driehoekscompartiment kan komen.

Afbeelding
Hier nog een keer zonder de stappenmotor erin om het nog wat duidelijker te maken

Afbeelding
Overzichtsfoto met alle losse onderdelen die van het gasklephuis afkwamen. Op de achterste rij van links naar rechts:
gasklephuis - deksel - pakking voor het deksel
Op de middelste rij vlnr:
Stappenmotor - inlaattemperatuursensor - gaskleppositiesensor - MAPsensor (van het spruitstuk) - ?? rode ding, dampafzuiginstallatie ??
Op de voorste rij:
Gele sensor, ook de docbackup maakt niet duidelijk wat dat voor ding is. Zit los/vast geklemd in het gasklephuis, ook te zien op de voorgaande foto's.

De motor bleef trouwens lopen toen ik de stappenmotor eraf trok. Ik vermoed omdat ie dan in een bepaalde stand staat dat er sowieso lucht langskomt, hij zal alleen niet meer bijregelen, denk ik. Er ging in ieder geval geen MM-lampje branden.

Vraag: wat wordt er allemaal gebruikt om het stationair toerental te bepalen en te regelen? Ik kan verzinnen: vacuum (MAPsensor?), temperatuur (inlaat en evt. motortemp), gasklepstand, stappenmotor. Die zijn opzich nog logisch, denk ik, maar verder?
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Chinco » vr 26 okt, 2012 22:34

De hele week heeft het ding vorige week goed gedaan. Maar, jawel, na een kleine 400 km begon het weer: langzamer in toeren zakken en uiteindelijk deze week weer gewoon rond 2000 rpm blijven hangen. Zucht. Daarmee kun je concluderen dat 3 maal 15 seconden op contact zetten wellicht tóch wel net zo goed werkt als de computer resetten, omdat ook het resetten er niet voor heeft gezorgd dat dit probleem weg blijft. Misschien morgen even proberen of dat helpt voor de rit van morgen.

Nog steeds is het zo dat gelijk bij het overschakelen van gas naar benzine het probleem weg is. Misschien morgenavond maar een ritje op benzine maken om te zien wat het effect daarvan is. In ieder geval binnenkort maar een gasspecialist bezoeken.

Wellicht heeft het ermee te maken: mijn gasinstallatie schakelt GELIJK na het starten over op gas, weer of geen weer, koud of niet koud. Dat zóú naar mate het kouder toch wat langer als een halve seconde moeten duren...

Edit: voor de duidelijkheid: resetten van alle computers lijkt 300 tot 400 km te helpen. Dat is toch een rare diagnose!?!?
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor JW-C5 » vr 26 okt, 2012 22:59

En wat gebeurt er als je je auto op benzine zet en dan pas naar gas overschakelt als de motor een beetje warm is?

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
Avatar gebruiker
JW-C5
 
Berichten: 11308
Geregistreerd: zo 16 nov, 2003 17:38
Woonplaats: 030

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Chinco » vr 26 okt, 2012 23:56

Goede tip, ik weet niet meer of ik die al uitgeprobeerd heb. Ik ga morgenavond op benzine naar de schoonfamilie en op de terugweg zal ik proberen om te schakelen naar gas.

Echter, ook na lang warmrijden op gas blijft het toerental hangen, dus heel veel hoop heb ik er niet op.

Vanavond kreeg ik als tip van m'n kameraad dat het ook een tempsensor van de gasinstallatie zou kunnen zijn. Zou echter ook wel kunnen stroken met het toch wel forse verbruik van 1:8,3, dat moet echt zuiniger kunnen.
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Dagobert II » za 27 okt, 2012 12:53

Dat onbekende potje aan de dunne slang is inderdaad voor de dampretour. Onder de 10 graden tikt dat ding bij mij alsof het een lieve lust is bij stationair toerental. 't Is dan net of er een klept tikt. Uiteraard loopt dat tikken niet op met het oplopen van het toerental.
Groeten, Michaël
1.8 16v Elegance, 1999, orga 8331 CJ(31-08-1999) KRSC
Avatar gebruiker
Dagobert II
 
Berichten: 885
Geregistreerd: do 03 jul, 2003 15:28
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Chinco » za 27 okt, 2012 18:32

Vanavond een uurtje aan het uitlezen en proefrijden geweest. Op benzine niets aan het handje, maar zodra ik op gas ga rijden heb ik na 300 meter de storing "Tijdelijke storing: Mengselregeling bovenste aanslag" en na een kilometer wordt dat permanent: "Permanente storing, Mengselregeling bovenste aanslag".

Helaas viel het notebook net uit toen ik een screenshot maakte van 2000 rpm terwijl ik geen gas meer had, dus die kan ik helaas niet laten zien. Daarna heb ik de storingen gewist en tot mijn verbazing is het toerental daarna weer (bijna) normaal. Hetzelfde effect dus als wanneer je de computer reset.

Meer en meer kom ik tot de overtuiging dat het in de gasinstallatie ligt. Weet iemand trouwens wat de storing "Mengselregeling bovenste aanslag" betekend?
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor JW-C5 » za 27 okt, 2012 19:28

Zo te lezen staat het dus los van de stappenmotor, in elk geval van een eventuele vervuiling daarvan.

Wellicht is het verstandig dit draadje te gaan splitsen, om "vervuiling" hiervan tegen te gaan :wink:

Terug naar jouw probleem.
Wat voor gasinstallatie heb je er in zitten, heeft die een volledig volgsysteem mbt de computer die de benzineinspuiting regelt?
Of is het een ander type?

Die fout die nu naar voren komt, denk daar niet te lichtzinnig over.
Als er wat mis is met het mengsel, zou dat er toe kunnen leiden dat er onverbrande mengsels in de kat terecht komen, en dat vindt die niet prettig, wat heet :oops:
Ook het door jou gesignaleerde hogere verbruik zou daar op kunnen duiden.....

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
Avatar gebruiker
JW-C5
 
Berichten: 11308
Geregistreerd: zo 16 nov, 2003 17:38
Woonplaats: 030

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Chinco » za 27 okt, 2012 23:42

Mij maakt het niet uit, een eigen draadje is ook goed. Echter, ik ben de tweede die het heeft en het lijkt nogal sterk op het stappenmotorverhaal, dus wellicht is het toch handig om het hier te bundelen. Mocht je het toch af willen splitsen, wil je het dan vanaf het eerste begin (mijn eerste post hierover) afsplitsen?

Het systeem is een AG DGI systeem, volgens mij een gewoon volgsysteem. Ik kan er niet echt wat over vinden op Internet, dus een bezoek aan een gasboer ligt voor de hand.
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Daan1979 » zo 28 okt, 2012 13:33

Chinco,

weet je dat wel zeker, het kan zijn dat ik het verkeerd gelezen heb, maar het probleem doet zich bij jou voor op zowel benz. als lpg (toch?) waarom zou het probleem hem dan in de gasinstallatie zitten?
ik heb na het gasklephuis reinigen nog een paar keer afslaan meegemaakt, maar sinds mijn vakantie naar Oostenrijk lijkt alles goed te zijn.
Number one in the hood G!
Daan1979
 
Berichten: 517
Geregistreerd: za 17 jan, 2009 23:58

Re: Stappenmotor schoonmaken

Berichtdoor Chinco » wo 07 nov, 2012 18:07

Blijven hangen in toeren kan dus ook de AG-gasinstallatie zijn: het lambdasignaal vanuit de gascomputer komt niet aan in de ECU. Zie voor meer informatie:

viewtopic.php?f=6&t=17619&p=296199#p296199
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Avatar gebruiker
Chinco
 
Berichten: 2154
Geregistreerd: di 24 aug, 2004 22:24

VorigeVolgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten