SLUDGE! Carterontluchting verstopt

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Re: SLUDGE!

Berichtdoor Chillin' Xant » za 11 feb, 2012 13:32

Afbeelding
Chillin' Xant

Re: SLUDGE!

Berichtdoor Breeze » za 11 feb, 2012 14:33

Tijdens mijn technische opleiding kregen wij ook les in verspanende bewerking. Daarbij werden de gereedschappen, zoals boren en beitels gekoeld (en een beetje gesmeerd) met boorolie. Dat was een emulsie van water met olie, sludge dus, die er melkachtig uitzag dus ook wel boormelk werd genoemd.
De standaard grap was: waar komt de boormelk vandaan, antwoord.................van de boorkoe. Als dat geen humor is :wink:

Ik weet niet of de elektroboys toegang hadden tot het praktijklokaal (maar dit terzijde).

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider
Afbeelding
Breeze

Re: SLUDGE! Carterontluchting verstopt

Berichtdoor SPdS » ma 13 feb, 2012 14:00

Wat mij betreft mag die boormelk snel verdwijnen... :D

Nu een week geleden, en ik rij nog steeds niet helemaal gerust. Gespitst op elk geluidje van de motor dat anders klinkt, terwijl de Xantia zich de afgelopen week prima gedragen heeft... Elke dag minstens 50 km aan één stuk gereden, 5 tot 10 minuten stationair laten draaien voor ik wegrij, maar toch. Het zal nog wel even duren voor mijn vertrouwen in het cartersysteem weer helemaal terug is...

Kom maar op met dat voorjaar!
http://xantinus-acatootje.hyves.nl/
De Hyvespagina van Xantia Tinus en Acadiane Catootje. Plaatjes, verhaaltjes en ander spul over deze twee Citroëns, ook zichtbaar zonder Hyves-account!
SPdS

Berichtdoor jk19TD » ma 13 feb, 2012 14:09

Verstopping van de carterventilatie onstaat niet van het ene moment op het andere, dus als je het regelmatig even inspecteert (voorlopig eens per week?) kan er niets misgaan.
Land Rover Discovery 300TDi Commercial (1997)

Vroeger: BX ph.2 1.9 RD Break 1984 - AX ph.3 1.5 D 1996- C5 ph.1 2.0 HDi 110pk Break 2003 - Xsara Coupé ph.2 2.0 HDi 90pk 2003 - Xantia 1.9 TD SX Break X1 1997 - Xantia 2.0 HDi 90pk Break 2000
jk19TD

Berichtdoor BJ » wo 04 apr, 2012 22:46

Een beetje als mosterd na de maaltijd waarschijnlijk, maar het is mischien interessant:

De meeste Xantia's zijn in koude landen geleverd met een (electrisch) verwarmde carterslang.
Deze is gewoon te bestellen.
Deze gemonteerd en aangsloten heeft al heel wat problemen opgelost.
Het verwarmingselementje is gewoon los te bestellen en kan zelfs in de bestaande carterslang gezet worden, mits deze niet te hard en verstafd geworden.
BJ

Berichtdoor Jochem » do 05 apr, 2012 08:59

Hé idd! Het betreft onderdeelnr 1192 R1 die inclusief BTW 80 euro kost bij de dealer. Vreemd is wel dat de 2.0 8v, TCT en V6 deze voorziening niet lijken te hebben volgens de database, maar de 'oude' 2.0 16V er standaard twee!
HiddenPlaces.nl - Creative & artistic photography
Ex: BX Chic '91
Jochem
Moderator

Berichtdoor BJ » vr 06 apr, 2012 20:05

Inderdaad,
die kun je eigenlijk wel in elk type pas maken!
BJ

Berichtdoor moeke » za 01 sep, 2012 08:25

ik hoorde laatst(in de zomer) bij mijn garage zelfs een klant met een dure BMW model terreinwagen van 2006 die de motor afgelopen februari met de kou was vastgevroren op de carterventilatie

seats staan er nu ook om bekend

het wordt dus ipv een xantia probleem, een algemeen probleem.....
moeke

Berichtdoor ZX1.4i » ma 02 sep, 2013 15:47

Mijn TD ging bijna in overspeed op een koude winteravond in de file, ergens op een brug in Amsterdam.
Koude landen uitvoeringen hebben een verwarm element in die carterslang zitten, het is de slang die ergens hoog bij het LHM vat zit.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX
Huidige auto: Xantia HDI+ (Niet gechipt, gewoon de Plus uitvoering).
ZX1.4i

Berichtdoor slimenslecht » ma 02 sep, 2013 22:41

Bij de Skoda Fabia van vrienden van mij is paar jaar geleden ook de boel geklapt tijdens het rijden. Alle olie eruit en onder de kap door geblazen. Oorzaak dichtgeslibte carterventilatie, sludge !!! Was een 1.4 motortje.

Laten we van Seat gerust VAG maken!
Zweven is een ongekende ervaring.
3 x AX, 2 x 2CV, en een hoop andere merken
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Nu: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR

Bubba J. says: "Drinking beer and watching Nascar"
slimenslecht

Berichtdoor paulus de boskabouter » za 05 apr, 2014 22:53

Hoi allemaal.
Vandaag en buurman van mij geholpen, hij heeft een dikke BMW 3 liter 6 cilinder op benzine.
Hij heeft nooit iets met de auto gehad, tot pas geleden, elke keer spontaan rookwolkjes uit de uitlaat en op het dashboard de mededeling "olie bijvullen ".
Eerst maar naar het olienivo gekeken, en aan de pijlstok zag ik het al, een soort van creme /bruine zalf. :?
En stinken stinken die olie, bah.
Onder de olie bijvul-dop zat de zelfde smurrie.
Direct naar de automaterialenhandel geweest, speciale dope toegevoegd en half uurtje laten lopen,en daarna olie en oliefilter vervangen. Oliefilter bestaat bij deze BMW uit een patroonfilter, het filter-huis zit aan het blok vast.
Normaal trek je het het filter zo los, maar hier was het filter was zo strak vastgezogen door de oliepomp dat we hem eraf hebben geknipt.
Oorzaak van het probleem, de auto wordt alleen gebruikt voor korte ritjes van 2 a 3 km, dus de motor werd nooit goed warm.
Ik ken het sludge probleem van mijn eerste auto's zo'n 30 jaar geleden, en had niet gedacht dit anno 2014 nog tegen te komen.
Tot ik op het forum keek, het bestaat dus nog steeds.
groetjes Paulus
If it's ain't broken, don't fix it!
Xantia break HDI 110 1999
paulus de boskabouter

Vorige

Keer terug naar Aandrijving