Motor te heet ventilatie uit

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Monique » vr 08 jan, 2016 22:29

Nou, we hebben weer een leuke puzzel, als de xantia motor te heet wordt stopt de ventilatie, bij de garage geven ze een tikje op de relais en dan begint één ventilator als een gek te draaien, komt dit bekend voor bij iemand? en wat to-do?
Xantia 1.8I 16V Tentation 1997, type 1b
Avatar gebruiker
Monique
 
Berichten: 103
Geregistreerd: di 12 aug, 2008 18:25
Woonplaats: Curacao, Nederlandse Antillen

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor huiser » vr 08 jan, 2016 22:57

Heb ik al een paar keer eerder meegemaakt. Ik weet niet of het bij een 1b ook zo zit, maar de relais (3 stuks) zitten met grote stekkers. Er gaat nogal wat stroom doorheen. De aansluitklemmen in de stekkers oxideren daar dan ook vaak. Alles aansluiten met nieuwe steekclips en krimpkous is dan de oplossing. De relais waren in de gevallen die ik meemaakte nog heel.
Groet Michel.
Xantia 2 2.0 16v op lpg met comfort bollen kleur KLH
Eerder: bx 1.9tri bx 1.6tri bx 1.9d C5 2.0 hdi (lease),C5 2.0 16v op lpg, Xantia 2 break hdi 90, met 1A bollen orga 8359 EYCC
http://www.temjingles.com
Avatar gebruiker
huiser
 
Berichten: 541
Geregistreerd: di 10 jan, 2012 15:11
Woonplaats: Medemblik

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Monique » za 09 jan, 2016 03:22

Thanx, ze hebben één relais bij de garage vervangen, de ventilators doen het maar hij wordt nog steeds heet!
Ik vraag me af is er een connectie tussen de airco en de afkoeling van de motor?
Xantia 1.8I 16V Tentation 1997, type 1b
Avatar gebruiker
Monique
 
Berichten: 103
Geregistreerd: di 12 aug, 2008 18:25
Woonplaats: Curacao, Nederlandse Antillen

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor citroen26 » za 09 jan, 2016 11:25

Op het moment dat de airco ingeschakeld wordt vraagt dit meer vermogen van de motor. De motor verbruikt meer brandstof en is sneller/eerder op temperatuur. Maar............als je ventilatoren nu wel draaien en de motor wordt nog steeds te heet, dan wordt
het tijd om eens te (laten) kijken of je thermosstaat nog wel goed functioneerd. !
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 504
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor H@nsH » za 09 jan, 2016 12:28

Als de vin normaal inkomt maar de motor wordt toch heet dan zou ik inderdaad ergens anders gaan zoeken:
  • thermostaat
  • verstopte/dichtgeslibde radiator
  • waterpomp
  • koppakking

Wordt de radiator ook heet, zowel onder als boven?
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
Avatar gebruiker
H@nsH
 
Berichten: 523
Geregistreerd: do 30 apr, 2015 21:27

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor jeroen2 » za 09 jan, 2016 12:42

... wij hebben ooit een auto gehad die ineens snel veel te heet werd. Bleek een monteur vergeten de dop weer op het koelvloeistof reservoirt te hebben gedaan.

Wellicht een domme vraag (..) hebben jullie gekeken of er voldoende koelvloeistof aanwezig is?

Groet,
Jeroen
- Xantia break 1.8 Pallas 16v 9-'99 op comfortbollen en stralende RVS sierlijsten..
- voorheen Xantia break 1.8i SX 8v '96
Avatar gebruiker
jeroen2
 
Berichten: 668
Geregistreerd: zo 09 okt, 2005 20:50
Woonplaats: Drenthe

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor citroen26 » za 09 jan, 2016 12:49

Bij onvoldoende koelvloeistof gaat het stoplicht branden :wink:
Weet ik uit ervaring :oops:
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 504
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor jantje1948 » za 09 jan, 2016 13:13

Niet bij alle xantia's!!! Bij mijn 2.0 16v zit daar geen lampje voor.
Voor zover ik weet schakelt de airco uit als de kvs boven een bepaalde temperatuur komt.
Dat is om alle capaciteit te benutten voor het koelen van de motor ipv het interieur.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 409
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Timo1990 » za 09 jan, 2016 14:52

Eens. Mijn Xantia koelsysteem stond ooit zo goed als helemaal leeg, geen lampje. Volgens het instructieboekje is daar ook helemaal geen lampje voor, alleen voor een te hoge temperatuur. Ik kwam erachter doordat mijn kachel opeens koud bleef..
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Mégane Estate 2015 wit
Renault Espace 1000 TSE 1986 groen
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 2065
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Breeze » za 09 jan, 2016 15:13

Sommige Xantia's hebben dus wel een KVS-niveaucontrolelampje. De lampjes voor olie= en KVS-niveau zitten in de respectievelijke temperatuurmeters en dat werkt goed heb ik gemerkt (alleen KVS).

Afbeelding

Maar welke modellen dat allemaal zijn? In ieder geval de V6en. Ik vermoed verder alle modellen (HDi?) met een expansietankje waar de niveausensor inzit en waarbij het tankje elke 50 000 km, of zoiets, heftig gaat lekken

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Avatar gebruiker
Breeze
 
Berichten: 6193
Geregistreerd: di 22 dec, 2009 22:50
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor citroen26 » za 09 jan, 2016 15:35

Mijn boekje is daar ook niet duidelijk over maar, gaat alleen het stoplichtje branden dat weet ik inmiddels dat ik het
koelsysteem moet bijvullen want pas nadat het circuit is bijgevuld gaat het lampje uit.
Is ook makkelijk te controleren of je de "beveiliging/aanduiding" hebt: zit er een niveau sensor in je expansievat dan
krijg je een melding op je daschboard bij een te laag niveau. De sensor ziet er zo uit.

http://www.ebay.ie/itm/PEUGEOT-206-307- ... 1569552850

Zit volgens het www in ieder geval op de v6 en 2.0turbo
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 504
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Alfred- » za 09 jan, 2016 16:57

De HDi-110 heeft dit ook.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2486
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Alfred- » za 09 jan, 2016 17:25

Even terug naar het probleem van Monique.
Je zou een paar testjes eenvoudig zelf kunnen proberen (mocht je dat nog niet gedaan hebben).

Ik ga er even vanuit dat de wagen airco heeft.
Als je die aanzet moeten beiden fans rustig gaan draaien, zelfs als de motor nog koud is.
Als dat niet zo is dan zit er iets mis in de relais of bedrading zoals al is geschreven.

Dan zou je kunnen controleren of er voldoende koelvloeistof aanwezig is (de dop er niet afdraaien met hete motor!). Als de wagen een expansievaatje heeft kun je het niveau zien als je de dop er afdraait. In de V-vormige uitsparing in de hals moet je vloeistof zien. Je kunt dat verzonken deel er ook uittrekken, dan kijk je recht in het tankje.

Als er voldoende vloeistof in zit, dan zou je de motor warm kunnen laten draaien zonder te gaan rijden (dop weer dicht). Duurt wel een kwartiertje of zo. Als de temperatuurmeter ca 95 graden aanwijst moeten de beide fans ook rustig gaan draaien (met airco uitgeschakeld en luchtregelaar niet op de voorruit-stand).
Als dat niet zo is en die vorige test met de airco aan was oke, dan zit er iets mis met de sensoren van het koelwater.
Bij ca 105 graden moeten beide fans op volle kracht gaan draaien. Als er maar 1 op volle kracht gaat draaien, dan is een fan defect.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Succes, Alfred.
Laatst bijgewerkt door Alfred- op za 09 jan, 2016 17:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2486
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor vlietmansje » za 09 jan, 2016 17:40

Alfred- schreef:...met airco uitgeschakeld en luchtregelaar niet op de voorruit-stand).....



Mooie, duidelijke beschrijving.
Belangrijke aandachtspunten vermeld =D>
vlietmansje
 
Berichten: 1273
Geregistreerd: do 29 sep, 2011 20:24
Woonplaats: Oss

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Breeze » za 09 jan, 2016 20:32

Ja maar Monique is ook zo ver weg, dan moet je wel duidelijk zijn.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Avatar gebruiker
Breeze
 
Berichten: 6193
Geregistreerd: di 22 dec, 2009 22:50
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Volgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten