Motor te heet ventilatie uit

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor ruudtx » ma 11 jan, 2016 18:04

Thermostaat gaat niet meer open?
Doet de kachel t wel (rare vraag voor de tropen, maar toch)
Zo ja dan moet de temperatuur zakken bij kachel aan (is even afzien)

Ik neem aan dat er alleen korte ritjes mee gereden worden, op Aruba kwamen wij vrijwel nooit verder dan zo'n 5 kiliometer.
Kan dat oorzaak zijn?
ruudtx
 
Berichten: 104
Geregistreerd: vr 25 feb, 2011 21:02

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Monique » ma 11 jan, 2016 18:14

Ja ik rijd nu met de kachel aan en de ramen open, zo kom ik waar ik moet zijn. Net auto bij de garage gebracht ze halen de thermostaat eruit, dan kunnen we die ( als die stuk is ) eventueel vervangen, en ik kan blijkbaar wel rijden.
Xantia 1.8I 16V Tentation 1997, type 1b
Avatar gebruiker
Monique
 
Berichten: 100
Geregistreerd: di 12 aug, 2008 18:25
Woonplaats: Curacao, Nederlandse Antillen

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor luk - asse » ma 11 jan, 2016 18:39

Twee maal meegemaakt in de oertijd: met een R16 en een Passat (eerste lichting): oververhitting; thermostaat kortsluiten zodat de fans constant blijven draaien. Daardoor (bij de Passat, voor de R16 was het te laat) cilinderkoppakking gered.
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
Avatar gebruiker
luk - asse
 
Berichten: 5424
Geregistreerd: za 14 dec, 2002 22:56
Woonplaats: Asse-Kobbegem (B)

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Alfred- » ma 11 jan, 2016 18:49

Monique,
als ik je testresultaten lees dan is mijn conclusie ook dat de thermostaat defect is. Die blijft blijkbaar gesloten.
Voor nood kun je ook een tijdje zonder thermostaat rijden.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2479
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Monique » ma 11 jan, 2016 18:59

Thanx Alfred! Heb je mijn andere probleem ook gezien centrale vergrendeling?
Xantia 1.8I 16V Tentation 1997, type 1b
Avatar gebruiker
Monique
 
Berichten: 100
Geregistreerd: di 12 aug, 2008 18:25
Woonplaats: Curacao, Nederlandse Antillen

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Alfred- » ma 11 jan, 2016 19:12

Ja, gezien.
Dat is lastiger voor diagnose op afstand.
Je hebt het probleem op meerdere deuren en op de tankdop.
Dan denk ik niet dat het in de bedrading zit, want elk slot wordt apart aangestuurd (dwz bij mijn Xantia, dus ik ga er van uit dat dat zo is bij alle modellen).

Dan blijft alleen het besturingskastje over. Die zou wel eens defect kunnen zijn.
Is er een deur/achterklep die het nog wel goed doet?
Van welk bouwjaar is deze wagen, is het een type II?

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2479
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Monique » ma 11 jan, 2016 19:17

Xantia 1.8I 16V Tentation 1997, type 1b, alles gaat wel dicht behalve rechter portie. Alleen mijn bestuurderskant gaat open …
Xantia 1.8I 16V Tentation 1997, type 1b
Avatar gebruiker
Monique
 
Berichten: 100
Geregistreerd: di 12 aug, 2008 18:25
Woonplaats: Curacao, Nederlandse Antillen

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Monique » ma 11 jan, 2016 19:19

De rest gaat wel open van binnen uit…
Xantia 1.8I 16V Tentation 1997, type 1b
Avatar gebruiker
Monique
 
Berichten: 100
Geregistreerd: di 12 aug, 2008 18:25
Woonplaats: Curacao, Nederlandse Antillen

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Alfred- » ma 11 jan, 2016 19:41

Even voor het overzicht.

Met bedieningsknopjes op de sleutel gaan alle deuren, achterklep en tankklepje wel dicht maar alleen de bestuurdersdeur gaat ook open?

Als je een ontgrendelknopje aan de binnenkant van de deur bedient, dan gaat alles open, maar niet op slot?

Wat gebeurt er als je de sleutel in het slot van de bestuurdersdeur steekt en draait, volgen de andere deuren dat?

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2479
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Xantippe » do 30 jun, 2016 22:19

Vanaf mijn werk naar huis stop ik om te tanken. Bij het wegrijden viel me ineens op dat de temperatuurmeter wat hoger stond. Tijdens het rijden liep de temperatuur ook flink op tot bijna 120 graden :shock:

Thuis heb ik als eerste maar eens het koelvloeistof peil gecontroleerd....ondanks de hete motor kwam er maar een klein sisje van de expansiedop. Maar ik zag er geen koelvloeistof inzitten :? Na een uur heb ik er eerst maar eens een liter bijgegooid...toen kwam hij nog niet aan het streepje. Een halve liter verder waren we er eindelijk.

Alles nagekeken...maar er zit nergens een lek. Ook heb ik nooit witte rook uit de uitlaat gezien...althans...alleen als het koud weer is. Er zit ook geen mayonaise onder de oliedop of aan de peilstok.

Wel viel het me op dat de koelventilator soms wel...soms niet na het rijden draait. Ik heb hem wel vanmorgen toen ik aankwam op mijn werk nog horen na draaien. Maar vanmiddag bij het tanken en toen ik thuis kwam is hij niet aangeslagen.

De thermostaat is vorig jaar al vervangen. De sensor laat ik volgende week bij de beurt wel vervangen. Maar ik zal eerst vragen of ze het koelsysteem opnieuw willen afpersen voor de beurt wordt uitgevoerd.....want als de koppakking lek is....dan zie ik geen andere oplossing dan de Xantia weg te doen.
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection met Zenith voorruit 2012

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Avatar gebruiker
Xantippe
 
Berichten: 14950
Geregistreerd: di 04 maart, 2003 13:30
Woonplaats: Oss

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor henkr » do 30 jun, 2016 22:41

Als er meer dan een liter bij kon vraag ik me af wanneer de voorlaatste keer was dat je het niveau gecheckt hebt. :(
En een auto weg doen vanwege een lekke koppakking? die heb ik even niet.
Een weekendje sleutelen en je kan weer jaren vooruit. :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4163
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor vlietmansje » do 30 jun, 2016 22:42

Radiateurdop lekt wellicht beetje?
vlietmansje
 
Berichten: 1273
Geregistreerd: do 29 sep, 2011 20:24
Woonplaats: Oss

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Rien vdW » do 30 jun, 2016 23:24

Een klein beetje gesis kan duiden op weinig druk. Dan kan de vuldop van het kvs reservoir brak zijn. Zijn er sporen van kvs buiten op het reservoir zichtbaar? Andere dop monteren en met een afgevuld systeem een pittige proefrit maken. Bij een lekke koppakking moet je ook iets merken aan de prestaties. Als het echt aan de koppakking ligt, ben ik met Henk eens, is dat in en dagje sleutelen opgelost.
als Citroen een goede 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Rien vdW
 
Berichten: 234
Geregistreerd: di 09 apr, 2013 13:55

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor mhogenbi » vr 01 jul, 2016 09:35

Xantippe schreef:...
Alles nagekeken...maar er zit nergens een lek. ...


Waterpomp dus ook droog?
2004 - 2017 Xantia 1.8 16v Break Plus (Gris Fulminator, 2001, 51k - 239k km)
2002 - 2004 Xantia 2.0 8v (Bleu Stratos)
mhogenbi
 
Berichten: 348
Geregistreerd: ma 10 jun, 2002 08:18
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Motor te heet ventilatie uit

Berichtdoor Xantippe » vr 01 jul, 2016 09:55

ja...de waterpomp is misschien wel het eerste wat ik bekeken heb. Met de Corsa heb ik een lekke waterpomp gehad.

Maar ik heb helaas niet de ruimte en de kennis om zelf een cilinderkop te lichten. Dus moet ik het wel uitbesteden. Dan gaan we snel richting de 1000 euro ben ik bang. Dat geld heb ik er niet voor over. Dan kijk ik liever naar een andere Xantia of een C5.

Maar vanmorgen bleef de temperatuur redelijk stabiel. Alleen voor het verkeerslicht loopt hij wat op. Ik hoor de ventilator ook niet meer aanslaan. Ook niet als ik stilsta met stationaire motor.
Pieter
Citroën C5 1.8 16v Diffèrance 2 Berline 2003
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection met Zenith voorruit 2012

Voorheen Xantia 1.8i 16V Break 2000, Xantia 2.0i 16V SX Berline 1997 (en nog een hoop andere auto's).
Avatar gebruiker
Xantippe
 
Berichten: 14950
Geregistreerd: di 04 maart, 2003 13:30
Woonplaats: Oss

VorigeVolgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron