1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Motor, versnellingsbak, brandstof.

1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor trxke » vr 04 maart, 2016 20:33

Als de gegevens van autoweek juist zijn is de Xantia break met 1.8 benzine motor als type 1 enkel geleverd als 8 klepper.
Deze motor heeft multipoint injectie en een vermogen van 76kw (103pk) en een koppel van 153Nm.
En als type 2 kon je kiezen tussen de 8 of 16 klepper.
De 1.8 8 klepper heeft volgens autoweek ook multipoint injectie maar komt slechts op 66kw (90 pk) en een koppel van 147Nm.
Wat is eigenlijk het verschil tussen beide motoren?
Ik veronderstel dat dit qua rijden wel een duidelijk verschil geeft?
Hoe degelijk zijn beide motoren eigenlijk?
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
Avatar gebruiker
trxke
 
Berichten: 337
Geregistreerd: ma 12 maart, 2012 13:37
Woonplaats: België

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor Timo1990 » vr 04 maart, 2016 20:50

Van de type 2 1,8 8v iets geknepen. Had met uitstoot te maken oid. Er zit ook een andere versnellingsbak op, de type 2 1.8 8v heeft een hele lange 5, waardoor die heel weinig toeren draait op de snelweg. Echt veel rustiger! Heb met beide gestuurd. :wink:
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 2062
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor trxke » za 05 maart, 2016 13:54

Dus het klop dat ze beide multipoint injectie hebben?
Ik heb ooit eens gaan kijken naar en 1.8 break type 2 en dacht dat dit een monopoint was, auto was te ver door om nog iets van te maken.
Ik ben aan het uitkijken voor een Xantia voor m'n broer en deze trek hier ook wel aanhangers mee daarom vraag ik mij af of
het verschil in vermogen een nadeel is bij de type 2? het scheelt toch wat 90 tegen 103 pk.

Dat het toerental op de snelweg lager ligt is uiteraard een voordeel, volgens autoweek doet de 90pk 3000t op 120km/u en de 103pk 3400 t op 120km/u wat 100t meer is dan bij de 16v.

En hoe zit het met de degelijkheid/betrouwbaarheid van deze motoren?
Zijn ze zo goed als de 16v of zo goed als de BX 1.9 motor?
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
Avatar gebruiker
trxke
 
Berichten: 337
Geregistreerd: ma 12 maart, 2012 13:37
Woonplaats: België

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor Timo1990 » za 05 maart, 2016 14:46

Is allebei multipoint. Zijn in de basis, wat ik al zei, gewoon dezelfde blokken.

Betrouwbaarheid is gewoon goed. Zowel het Xantia als het BX blok is XU, dus zelfs in die basis zijn ze hetzelfde. De allereerste 1a Xantia's 1.8 8v hadden last van kantelende zuigers wat een naar motorgeluid gaf bij de koude start, maar ook daarmee kunnen de Xantia's oud worden. Zie de 1993 1.8 8v 1a van medeforummer Jochem, inmiddels de 3 ton gepasseerd.

De 16v is een wat 'nieuwere' techniek, met bijvoorbeeld zelf stellende kleppen. Ik vind persoonlijk alleen de 16v blokken gewoon niet lekker rijden, daarom altijd voor 8v motoren gekozen. (inmiddels een stuk of 6 gehad).
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 2062
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor Alfred- » za 05 maart, 2016 18:47

Deze gegevens heb ik:

1,8i <98 4cil 2 klep 1761cc 103 pk 6000 rpm 153Nm bij 3000 top 187 break 178 0-100 11s
1.8i >98 4cil 2 klep 1761cc 090 pk 5000 rpm 147Nm bij 2600 top 180 break 177 0-100 14,6s

Grt. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2479
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor trxke » za 05 maart, 2016 20:42

Heren dank voor jullie antwoord!

@Timo1990,
Als ik het goed zie heb jij nu een '94 er dus met de sterkere motor?
Dan kan ik mij inbeelden dat deze beter rijdt dan een 16v omdat de 8v van voor '98 zijn maximum koppel al heeft op 3000t, wat bij de 16v pas op 4250t is.
Ik heb zelf een 16v en dit rijdt veel beter/vlotter dan ik had durven verwachten, maar het is een motor met naar mijn gevoel weinig koppel op de door mij meest gebruikte toerentallen.
Het is wel zo dat als je hem echt laat door trekken hoger in de toeren (+4000t) dat je dan goed merkt waar het extra vermogen zit, maar bij normaal gebruik kom je daar weinig.
De 8v van na '98 heeft iets minder koppel maar bereikt dit al op 2600t wat zeer laag is voor een benzine motor, daarom ligt het toerental op de snelweg (120km/u) ook lager bij deze motor.
Ik heb dan ook de indruk dat dit dan een trage auto is qua optrekken, klopt dit?

@Alfred-,
Het verschil 0-100 is bijzonder groot tussen de 2 8 kleppers.
Heb je toevallig ook de gegevens van de 16 klepper?
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
Avatar gebruiker
trxke
 
Berichten: 337
Geregistreerd: ma 12 maart, 2012 13:37
Woonplaats: België

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor Alfred- » za 05 maart, 2016 21:31

De 1.8 16v en 2.0 16v toegevoegd:

1,8i <98 4cil 2 klep 1761cc 103 pk 6000 rpm 153Nm bij 3000 top 187 break 178 0-100 11s
1.8i >98 4cil 2 klep 1761cc 090 pk 5000 rpm 147Nm bij 2600 top 180 break 177 0-100 14,6s
1.8i 16V 4cil 4 klep 1761cc 112 pk 5500 rpm 155Nm bij 4250 top 194 break 189 0-100 11,9s
2.0i 16V 4cil 4 klep 1998cc 135 pk 5500 rpm 180Nm bij 4200 top 203 break 198 0-100 10,0s (dit is de 2.0 16V na 1996)


Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2479
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor Alfred- » za 05 maart, 2016 22:03

Van 0-100 wordt in belangrijke mate bepaald door het gewicht in combinatie met en het aantal pk’s (kW's voor wie dat liever leest). Soms wordt het verschil iets groter als bij de ene motor nog net een keer extra geschakeld moet worden. Bij de 1.8i 8v maakt 103 of 90pk bij hetzelfde gewicht toch wel verschil.

Zo is ook het verschil tussen de sedan en break in topsnelheid bij de ene motor groter dan bij de ander. Dit wordt vooral bepaald door de overbrenging en hoeveel koppel die motor nog heeft bij hoge toerentallen. De break heeft namelijk ietsje meer luchtweerstand.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2479
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor Timo1990 » ma 07 maart, 2016 21:43

trxke schreef:Heren dank voor jullie antwoord!

@Timo1990,
Als ik het goed zie heb jij nu een '94 er dus met de sterkere motor?
Dan kan ik mij inbeelden dat deze beter rijdt dan een 16v omdat de 8v van voor '98 zijn maximum koppel al heeft op 3000t, wat bij de 16v pas op 4250t is.
Ik heb zelf een 16v en dit rijdt veel beter/vlotter dan ik had durven verwachten, maar het is een motor met naar mijn gevoel weinig koppel op de door mij meest gebruikte toerentallen.
Het is wel zo dat als je hem echt laat door trekken hoger in de toeren (+4000t) dat je dan goed merkt waar het extra vermogen zit, maar bij normaal gebruik kom je daar weinig.
De 8v van na '98 heeft iets minder koppel maar bereikt dit al op 2600t wat zeer laag is voor een benzine motor, daarom ligt het toerental op de snelweg (120km/u) ook lager bij deze motor.
Ik heb dan ook de indruk dat dit dan een trage auto is qua optrekken, klopt dit?


Klopt helemaal! Ik vind dat 'lekker lui rijden' echt fantastisch. Als je wilt 'sprinten' is de fut er wel weer snel uit. Dat doet een 16v idd weer beter.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 2062
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor vlietmansje » ma 07 maart, 2016 22:16

Ben ook zeer in mijn nopjes met mijn 1.6i 8V, met maximum koppel bij 2600 toeren.
Dit blok is (als ik goed geïnformeerd ben) overigens nooit geleverd in de breaks.
vlietmansje
 
Berichten: 1273
Geregistreerd: do 29 sep, 2011 20:24
Woonplaats: Oss

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor Timo1990 » ma 07 maart, 2016 22:31

Klopt. Ik vond persoonlijk de 1.6 wel erg weinig. Met name met de airco aan was enige gang compleet afwezig. Wel leuk, de allereerste 1.6 Xantia's hadden standaard geen stuurbekrachtiging, alleen als optie. Puur knaken rijden. :lol:
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 2062
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor M&M » ma 07 maart, 2016 22:37

Drama kar om in te parkeren , ooit gloednieuw meegekregen van stadionplein ....
Laat staan de slingers om ramen te openen , idd een knakenuitvoering , een bx nix is er bijna luxe bij ;-)
CX 20 TRE ‘82 Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8840
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: 1.8i motor in de break verschil tussen type 1 en type 2.

Berichtdoor trxke » di 08 maart, 2016 13:11

Het lijkt erop dat de 103pk dan toch de interessantste is.
Dan gaan we hier naar uitkijken, zal weer geen gemakkelijke opdracht worden, zo'n Xantia vinden in "la belgique".
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
Avatar gebruiker
trxke
 
Berichten: 337
Geregistreerd: ma 12 maart, 2012 13:37
Woonplaats: België


Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten