Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor H@nsH » wo 06 apr, 2016 09:24

Ik had al eerder een onderwerp gestart over onduidelijke olielekkage aan de bestuurderszijde onder aan het blok bij de automaatbak (zie foto). Heb even wat nadere testen gedaan en goed opgelet, welnu;
Auto aan de onderkant schoon gemaakt, goed gekeken en een nachtje laten staan: Op de bovenzijde of zijkanten van het blok is niets te bekennen en er ligt na stilstaan weinig olie op de grond.
Stukje mee gereden en stil laten staan: iets meer olie op de grond, formaat CD schijfje en druppels onder aan het blok (Zie foto)
Flink warm gereden en doorgetrokken: meer olie op de grond, formaat vinyl single na stilstand (gelukkig is de gem. leeftijd op het forum van dien aard dat het begrip singeltje geen nadere uitleg behoeft :wink: )
Hier een plaatje:
Afbeelding

Nu de vragen:

naar alle waarschijnlijkheid toch de krukaskeerring aangezien het echt niet van bovenaf lijkt te komen?!
Iemand ideeën voor reparatie hiervan in omgeving Eindhoven voor redelijk bedrag?
Is olielekage afkeur bij APK?! Auto moet in mei namelijk op voor de keuring.

Ik wil we vanmiddag een blikje seal repair of Wynns in doen maar ik verwacht hier geen wonderen van... is het raadzaam om te wachten met die toevoeging tot na de keuring? (ivm mogelijke uitstoot? Is benzine geen diesel)

Verdere tips?
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
Avatar gebruiker
H@nsH
 
Berichten: 512
Geregistreerd: do 30 apr, 2015 21:27

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor ZX1.4i » wo 06 apr, 2016 10:31

Blikje seal of ander "wonderspul" zou ik niet doen bij een 16V, de hydraulische stoters zijn gevoelig voor "wondermiddeltjes".

Voor de APK zal het meevallen, als je het van te voren schoonmaakt, hooguit dat het als aandachtspunt genoteerd word.
De Xsara van mijn oom heeft ook lekke krukas-keerring, gaat al 5 jaar goed met de APK, als je van te voren schoonmaakt :)

Wat de reparatie betreft, dit is geen goedkoop klusje, de bak moet eraf en dan is het toch ook wel verstandig om de koppeling mee te pakken.
Heb dit pas nog gedaan bij een 1.8-16V, ben er de hele dag zoet mee geweest, als je handig ben en je heb de beschikking over een brug, dan is het redelijk goed te doen.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2285
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor slimenslecht » wo 06 apr, 2016 11:00

Vreemd, dit gebeurt meestal na een koppelingswissel. Jij hebt een automaatbak lees ik.

Is het echt niet een lekkende aftapplug of carterpakking. Wellicht op de brug schoonmaken met remreiniger (ontvetten dus) en dan even laten lopen om te kijken waar de eerste druppelsporen vandaan komen?
Olie vloeit namelijk vrij breed uit als je rijd.

Succes er mee in ieder geval, voor de krukaskeerring moet de bak los en dat is zoals Sohail zegt een flinke klus.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3486
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor ZX1.4i » wo 06 apr, 2016 11:29

Ik zie inderdaad nu pas dat het een automaat is, ja dan heb je geen koppeling, dat scheelt weer :)

Dit heeft verder niets met een koppelingwissel te maken, het is gewoon pech hebben, komt gelukkig niet heel vaak voor bij een Xantia.
Als deze keerring niet lekt, dan is het advies ook om deze te laten zitten, is lastig te monteren en het gaat vaak juist bij preventief vervangen tijdens een koppelingwissel. fout :?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2285
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor vlietmansje » wo 06 apr, 2016 11:37

Voet van de oliepeilstokschacht?

(3x woordwaarde)
vlietmansje
 
Berichten: 1273
Geregistreerd: do 29 sep, 2011 20:24
Woonplaats: Oss

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor vlietmansje » wo 06 apr, 2016 11:39

Nog eentje dan:

olieniveausensorplug?
vlietmansje
 
Berichten: 1273
Geregistreerd: do 29 sep, 2011 20:24
Woonplaats: Oss

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor ZX1.4i » wo 06 apr, 2016 12:04

Scrabblen ? :D
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2285
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor henkr » wo 06 apr, 2016 12:21

Zoals hier goed te zien is heeft het koppelomvormerhuis (woordwaarde? :) ) forse openingen aan de onderzijde.
Afbeelding
Het lijkt me dan ook niet aannemelijk dat olie vanaf de krukaskeerring de moeilijke weg zou kiezen helemaal via de onderzijde van de automaatbak om vervolgens aan de buitenzijde te gaan druppelen.
Bovendien oogt de buitenzijde van je bak natter dan de kant van de motor.
Ergo: ik ga er vanuit dat jouw bolide ATF lekt.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4142
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor slimenslecht » wo 06 apr, 2016 15:26

Foto's nog eens vergeleken.

Lekkende aftapplug automaatbak
Lekkende aandrijfaskeerring (differentieel)

Want hij oogt bij het blok redelijk droog.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3486
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor jantje1948 » wo 06 apr, 2016 16:27

Eensch.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
Avatar gebruiker
jantje1948
 
Berichten: 409
Geregistreerd: ma 31 aug, 2015 16:23
Woonplaats: Breda

Re: Krukaskeerring? T2 1.8 16V

Berichtdoor H@nsH » wo 06 apr, 2016 20:32

Bedankt voor de diagnostische bijdragen!
Aftapplug heb ik ook al aan gedacht maar de lekkage is het grootst op de zwarte naad (pakking?) tussen blok en bak, dus net naast de plug. Verder is de olie vrij helder van kleur, niet rood maar eerder geel/goud. Blok olie is meestal zwart, of toch een eind minder helder.
Aandrijfaskeerring? Waar zit die precies? en zou dat de helderheid en kleur van de olie kunnen verklaren?
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
Avatar gebruiker
H@nsH
 
Berichten: 512
Geregistreerd: do 30 apr, 2015 21:27


Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten