nog meer hdi problemen

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor vintage » za 23 jul, 2016 12:56

Hoi,

ook volgens wat ik er van weet is een HDI 90 altijd Bosch injectie. Bij de 110 zou ook Siemens voorkomen, maar nog nooit eentje gezien.

Zelf heb ik ook nog een set verstuivers liggen van een HDI 90, en ze mogen eventueel weg. Zijn ongeveer 250k in gebruik geweest, rusten sinds januari 2015.

Succes met de depannage.

groeten, Bart
Altijd Bijzonder Citroen Rijden
XANTIA break hdi bleu leman 1-BRC-176 Vintage
GSA X3 blanc 343-ALB at work
AMI 6 vert jade OBC-746 l'ami du docteur
vintage
 
Berichten: 160
Geregistreerd: wo 24 aug, 2011 22:07
Woonplaats: oostakker gent belgie

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor fietsbel » za 23 jul, 2016 17:25

Dat is mooi aangeboden bart , mmaaar eene .

We hebben maar 1 auto , en het ding moet weer rijden .
Ik heb geen uitlees computer , maar weet bijna zeker , dat m,n garagist gelijk heeft .
Lekkende verstuiver , zodat de min druk niet gehaald wordt .
Met remmen reiniger direct lopen .
de sloper die ik weet staat bij mij in de buurt , ik weet verder niets van deze auto .
Maar haal er een verstuiver uit , en monteer deze in de mijne .
Hopelijk doet hij het maandag weer , kan dus niet wachten op andere verstuivers , de auto wordt elke dag gebruikt .
Maar nog een vraag , kan ik deze verstuivers zomaar overzetten , of heb ik een lexia nodig .
Groet Benno
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor henkr » za 23 jul, 2016 19:41

Misschien zie ik het verkeerd maar moet je dan niet eerst uitzoeken welke verstuiver ziek is?

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4100
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor fietsbel » za 23 jul, 2016 19:57

Ja henk je helemaal gelijk

Ik haal eerst 1 of 2 verstuivers uit de sloper, deze maak ik schoon in een ultrasoon.
Ik ben in de gelukzalige positie dat ik deze beroepshalve heb staan .
Dan via de retour leidingen kijken welke lekt , en deze verwisselen .
Ik hoop alleen dat ze er een beetje fatsoenlijk er uit gaan .
maar ik begin bij m,n garagist , ik weet niet in hoeverre deze storing zich laat uitlezen, maar vaar blind op zijn bevindingen .
Als er maandag tijd is mogen zei het doen , zo niet ik zelf , nieuwe brandplaatjes zijn ook geen probleem .
Maar nog 1 ding de sloper is een schade auto , en weet niet hoeveel deze gelopen heeft , straks veel moeite voor verstuivers met nog meer km als de mijne .
dus een spannende week of ik m,n xantia carrière kan voort zetten .
iedereen verklaart me toch voor gek , dat ik rond rij in z,n ding
Benno
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor henkr » za 23 jul, 2016 20:10

Ik heb beroepshalve ook een ultrasoonreiniger maar die kan ik toch onmogelijk voor autoonderdelen gaan gebruiken. :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4100
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor fietsbel » za 23 jul, 2016 20:11

Maak je hem daarna toch weer schoon posting.php?mode=reply&f=6&t=19508#
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor fietsbel » ma 25 jul, 2016 17:17

Het is vandaag toch iets anders gegaan.
Een telefoontje naar het sloop bedrijf , leerde mij dat ik alleen de verstuivers mee kreeg als ik het hele blok kocht.
Maar de auto heeft in de gaten , als ze op dezelfde voet door gaat , ze naar de sloop gaat , dus haar leven gebeterd .
Volgens mijn garagist is het lekken van verstuivers , een combinatie van slijtage , en vuil.
Het laatste is volgens mij iets verbeterd , met een aantal keren starten op remmen reiniger .
De auto start dus weer , en loopt ook beter .
Morgen nog een paarde middel er tegen aan een liter benzine en aceton in de tank , en goed doorrijden met veel toeren .
we zullen zien , maar een einde van een tijdperk nadert .
Grt Benno
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor Alfred- » ma 25 jul, 2016 17:38

Tja, kun je doen.
Lijkt me geen goed plan.

Ik geef je 50% kans dat alle problemen veroorzaakt worden door je nokkenassensor.
En die kun je sneller vervangen dan de tank volgooien.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2390
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor fietsbel » ma 25 jul, 2016 18:21

tja Alfred , heb ik inderdaad nog niet gedaan .
Vervangen of alleen uitnemen schoonmaken en iets verdraaien .??
Ik wil deze auto eigenlijk helemaal niet kwijt , bijtellings vriendelijk 35% over €800, ruim , betrouwbaar en comfortabel , en eigenlijk zeer voordelig sturen.
Zelfs de kinderen keken op van hun telefoon , toen ik vertelde dat de auto misschien gesloopt wordt .
Ze zitten al 12 jaar en +/- 300.000 op een achterbank van een xantia .
er is ook nog een optie dat ik de verstuivers er uit haal , ultrasoon reinig .
Volgens mij is dit niet afdoende , omdat de verstuiver zonder elc aansturing zich niet openend .??
Klopt dit laatste

Grt benno
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor Rien vdW » di 26 jul, 2016 00:36

Je kan ipv dat eigen paardenbrouwsel ook eens de dieselflush van Forte proberen in een hogere concentratie dan voorgeschreven.
Prima ervaring mee. Volgens een Jaguar receptionist bij mij in de buurt standaard praktijk bij vage klachten.
als Citroen een goede 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Rien vdW
 
Berichten: 234
Geregistreerd: di 09 apr, 2013 13:55

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor ZX1.4i » di 26 jul, 2016 07:25

We kunnen hier een hoop roepen, maar uitlezen zal toch echt nodig zijn.
Ik heb de documenten met de exacte info thuis op mijn PC staan, daar staat ook een storingslijst bij.
Deze motor is nogal beveiligd op een aantal punten, een voorbeeldje, bij een slecht of geen signaal van de vlotter in de tank, zal de motor ook nooit starten.

Ik denk dat er niets mis is met de verstuivers, maar dat de electronica ergens roet in het eten gooit.
De ervaring is dat een HDI met lekkende/pissende verstuivers ook nog prima start en mooi kan lopen.
Waar ergens woon je ? ik heb een Lexia, word alleen niet deze week dat ik je een handje kan helpen, mijn Lexia ligt in de C5 en die staat 80km verder bij de dealer te wachten op een donor hart.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2229
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor fietsbel » di 26 jul, 2016 21:32

Ja zx 1.4i Het kan van alles zijn .
Maar als een verstuiver lek is , haal je min druk niet , en gaat die niet lopen.
Maar de auto start al 2 dagen uitstekend , maar ik vertrouw het niet .
Een lexia zou een beter beeld geven , wat er aan de hand is .
Ik woon in drenthe , niet echt in de buurt van jou zo als ik begrepen heb .
Maar ik hou me aanbevolen , als er iemand met een lexia bij mij in de buurt zit.
Ik kan eens vragen bij mijn garage , maar zover ik weet , hebben ze dat bij mijn 2 xantia nooit nodig gehad.
Er zijn wel dingen kapot gegaan , dynamo fusee uitlaat enz , maar nooit rare dingen , daarom was ik een beetje teleurgesteld
En natuurlijk kleine zaken , die ik met behulp van het forum heb opgelost Maar wat wil je de exacte kilometer stand is 417345, respectabel toch
o ja er was nog een storing lekke kachel , blikje bar leaks , gaat al meer dan 100.000 goed .
Geen toestanden met koeling , 0 olie verbruik .
Ik weet niet of een van jullie ooit , een hdi hebben gestart met remmen reiniger , maar het geeft nogal geweld, direct in de hoge toeren , en veel rook .
Het kan nooit goed zijn voor de hoge druk pomp , het is immers een ontvetter .
Dus aan de lexia , voordat ik weer stil sta .
Grt Benno
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor fietsbel » di 26 jul, 2016 21:43

O ja nog even een aanvulling , wat de storing betreft , het gebeurde na dat ik de tank eens goed had leeg gereden .
Dat betekend lampje brand , en dan nog verder .
Dus alle residu , komt in het systeem .
Dus mensen nooit doen , maar dat wisten jullie natuurlijk al .
Benno
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor henkr » di 26 jul, 2016 21:52

Dat is een veelvoorkomende misvatting !
De aanzuigbuis bevindt zich nog steeds ONDER in de tank dus alle vuiligheid en water dat op de bodem ligt komt in aanmerking om opgezogen te worden ongeacht hoeveel schone brandstof zich daar boven bevindt.
De theorie zou alleen opgaan voor debris met een s.g.< 0,8 en dat zal waarachtig niet veel zijn.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4100
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: nog meer hdi problemen

Berichtdoor fietsbel » di 26 jul, 2016 23:07

Ja Henk .
zo ook te mooi zijn om waar te wezen , lampje heeft talloze keren gebrand .
Viel me wel op , toen ik de pomp uit de auto had , hoeveel troep onder in de zeef ( filter ) lag.
Ik heb nog een sterk verhaal , met m,n vorige een 94 platte diesel .
Wat een kar..
Ik ben nog al van het recycling , en gooide zelfs de inhoud van de frituurpan in de tank .
Totdat , het moment ik met een achter wiel van een verhoging reed , en de motor stil viel .
en niet meer starten , dus onderzoek , en pompbalgje was vacuüm gezogen .
de opvoerpomp uit de tank , en deze zat vol met aanslag . een product van de condens uit het frituur vet , wat door de jaren z,n eigen leven was gaan leiden .
Ik Ben nog steeds verbaasd , wat er kan groeien , in een diesel tank , het was een waar organische geheel , een soort schimmel .
maar dit geheel terzijde .

Groet Benno
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 95
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

VorigeVolgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten