Katalysator stukje naar achter verplaatsen?

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Katalysator stukje naar achter verplaatsen?

Berichtdoor slimenslecht » vr 05 aug, 2016 14:48

Beste forummers, gezien de kennis die hier naast de specifieke Xantiakennis aanwezig is stel ik de vraag hier ook maar eens.

Mijn kat is aan het leegrammelen, betreft een RFV blok met korte kat en lambda voorin de kat (niet in de downpipe).

Ik heb een kat van een 1.8i liggen die nog goed zijn werk deed bij de 4-gastest en ik heb nog een reserve middenpijp met demper voor de 2.0i 16v liggen.

Zou het werken als ik de demper van de middenpijp vervang voor de kat (het potdeel) van de 1.8i en deze monteer. De kat komt dan ongeveer 50 centimeter verder in het systeem te zitten.
Of worden de uitlaatgassen dan te koud en vervuilt de kat te snel, of minder werking? Iemand een idee, want deze optie is vrij eenvoudig voor mij uit te voeren (al is het alleen voor de APK, ogenschijnlijk zit mijn kat er gewoon onder).

Barst maar los mensen, ik ben benieuwd!
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3489
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: Katalysator stukje naar achter verplaatsen?

Berichtdoor henkr » vr 05 aug, 2016 18:04

Je geeft zelf al voor een groot deel het antwoord Ben !
Het is niet voor niets dat de constructeur de kat zo dicht bij de motor zet, de niet verbrande benzine gaat in de kat eigenlijk alsnog in de fik en daar is wel een hoge begintemperatuur voor nodig.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4163
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: Katalysator stukje naar achter verplaatsen?

Berichtdoor slimenslecht » vr 05 aug, 2016 22:12

Maar op ppm meten ze niet, wel op CO en O2.

Er vind volgens mij geen verbranding plaats in de kat.

Duszzz, zal het werken? Een 200 cell racekat (APK proof) zetten ze meestal ook tussen de voorpijp en middenpijp.

Ik denk dat ik ga knutselen en vlak voor de APK het er tussen zet, kan het altijd weer verwijderen. Niet geschoten is altijd mis, toch.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3489
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H


Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast