Koelprobleempjes HDi 2000

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Koelprobleempjes HDi 2000

Berichtdoor mkatgert » zo 09 okt, 2016 15:58

Ja, daar is weer zo'n topic over falende ventilatoren en knipperende dashboardlampjes.

Het begon er mee dat bij het aanzetten van de airco zo af en toe het stoplampje+temperatuurlampje gebroederlijk gingen knipperen. Airco uit en opnieuw aan: probleem opgelost.

Van de zomer deed de airco het nog maar de helft van de tijd: de andere helft van de tijd stond ie uit nadat de bekende lampjes weer aangingen.

In de Pyreneen, bergop in 35 graden, gingen op een gegeven moment beide lampjes aan terwijl de airco uit stond. Dan is er toch iets raars aan de hand. Na wat telefonisch bijstand heb ik de temperatuursensor van het thermostaathuis losgeklikt, waarna 1 van de 2 fans volle bak ging draaien, zodat ik veilig gekoeld verder kon. Aangezien het motormanagement van de HDi ook vertrouwd op die sensor bleef de auto eeuwig voorgloeien omdat ie dacht dat het -50 was buiten. Stekker er maar weer ingestoken, waarna de fan ook gewoon netjes ging draaien in de file. Zo zijn we veilig thuis gekomen.

Nu eindelijk maar eens verder kijken, omdat met deze herfstige ochtenden de airco wel lekker is om snel te ontwasemen. Frontje er af, bakje van de 3 relais open en maar eens meten.

De opvallende resultaten: als ik het relais rechtsboven verwijder en zelf de geschakeld pootjes overbrug gaan netjes beide fans op lage snelheid draaien, zoals het schema ook voorschrijft. Vreemder is wel dat over de pootjes die het relais moeten schakelen 8.5 V staat, of ik nou de airco aanzet of niet.

Afbeelding

Bovendien was het relais ook vakkundig aan de stekker vastgesmolten, dat zal vast niet helpen.

Alle drie de relais heb ik zelf los getest en die doen het allemaal zonder problemen.

Die 8.5 V die uit de Bitron komt lijkt me echter wel een reden tot zorg. Kan ik met zekerheid vaststellen dat de Bitron kassiewijle is, of heeft de Bitron misschien erg slechte massa? (En kan ik bij de massa van de Bitron zonder het JanSr-luikje te zagen?)
mkatgert

Re: Koelprobleempjes HDi 2000

Berichtdoor Alfred- » zo 09 okt, 2016 18:27

Ik heb me nog niet zo verdiept in dit stukje, maar uit het schema maak ik op dat de relais met open-collector worden aangestuurd.
Dit omdat de +12V direct aan de relais-spoel zit en de bitron de weg naar 0V moet verzorgen om het relais te bekrachtigen.

Op een open-collector is het niet goed te meten als het circuit niet is belast. Dan zou die 8,5V heel goed kunnen kloppen.
Mijn vraag is, heb je de 8,5V gemeten met het relais aangesloten of losgekoppeld?
(In eerste geval zal de gemeten waarde juist zijn, in tweede geval waarschijnlijk niet).

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor huiser » ma 10 okt, 2016 11:08

Ik heb dit probleem zelf gehad, en ook vaker gezien bij andere hdi's.
Het was in alle gevallen te wijten aan de stekkers waar de relais in zitten. Slecht contact. Oplossing was de stekker verwijderen en nieuwe schoentjes aanklemmen met krimpkous daarover.
Ik zal kijken of ik nog een foto kan vinden van een gerepareerd exemplaar.
Michel.
Xantia 2 2.0 16v op lpg met comfort bollen kleur KLH
Eerder: bx 1.9tri bx 1.6tri bx 1.9d C5 2.0 hdi (lease),C5 2.0 16v op lpg, Xantia 2 break hdi 90, met 1A bollen orga 8359 EYCC
http://www.temjingles.com
huiser

Berichtdoor mkatgert » zo 30 okt, 2016 09:20

Alfred- schreef:Ik heb me nog niet zo verdiept in dit stukje, maar uit het schema maak ik op dat de relais met open-collector worden aangestuurd.
Dit omdat de +12V direct aan de relais-spoel zit en de bitron de weg naar 0V moet verzorgen om het relais te bekrachtigen.

Op een open-collector is het niet goed te meten als het circuit niet is belast. Dan zou die 8,5V heel goed kunnen kloppen.
Mijn vraag is, heb je de 8,5V gemeten met het relais aangesloten of losgekoppeld?
(In eerste geval zal de gemeten waarde juist zijn, in tweede geval waarschijnlijk niet).

Mvg. Alfred.

Dank voor je antwoord. Ik heb gemeten met het relais losgekoppeld, het is inderdaad nieuw voor me dat dat zeer waarschijnlijk niet werkt op die manier... Zal eens kijken of het ook nog anders te meten is.
mkatgert

Berichtdoor Alfred- » zo 30 okt, 2016 19:20

Een open-collector circuit kun je wel meten met een elektrische belasting.
Als je een klein lampje plaatst tussen +12V en de aansluiting, dan kun je over dit lampje meten (en zien!) of het circuit goed schakelt.

(Hier dus lampje plaatsen tussen +12V van accu en pin1 van de Bitron, en voor het tweede circuit lampje tussen +12V en pin10 van Bitron. Zorg alleen dat je geen kortsluiting maakt!).

Gebruik bijvoorbeeld een lampje van 12v zoals die in het dashboard zitten.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Keer terug naar Aandrijving